Analiza danych Twojej strony www – 6 często popełnianych błędów

Coraz więcej właścicieli firm jest świadomych, że w prowadzeniu biznesu niezmiernie cenne są dane – im więcej wiesz o funkcjonowaniu swojego biznesu i o zachowaniu klientów, tym lepiej. Jednakże świadomość, że analiza danych jest istotna i może pomóc w rozwoju firmy, a wiedza jak ją wykorzystać, to dwie zupełnie różne kwestie. W tym artykule przedstawimy kilka pułapek, na które musisz uważać podczas analizy danych Twojej witryny.

#wiemyjak poprawić skuteczność Twojej strony
POZNAJ OFERTĘ Analityki Internetowej i UX!

analiza_danych_podstawowe_bledy

Mimo świadomości o wartości danych analitycznych, wciąż wiele osób się ich obawia. Małe i średnie firmy unikają często analityki z obawy przed złożonością tego procesu i ogromem faktów oraz liczb. Warto jednak pamiętać, że im szybciej zaczniemy zbierać dane, tym szybciej zyskamy realną wartość dla firmy.

Jednak szybciej to nie zawsze znaczy lepiej. W całym procesie dochodzenia do wiedzy o naszej firmie kluczowe jest, aby dane były odpowiednio gromadzone. Jeśli mają mieć jakąś wartość, to proces ich zbierania, zestawiania i analizowania musi być przemyślany, stosunkowo łatwy i odpowiednio przeprowadzony. Nie ma wątpliwości, że wymaga to dużo czasu i poświęcenia, dlatego z pewnością chciałbyś uniknąć prostych błędów i mieć pewność, że Twoje działania są właściwe. #wiemyjak

Jakich błędów powinieneś unikać podczas analizy danych w procesie analityki internetowej?

1. Przekonanie, że małe liczby znaczą zawsze coś złego.

Prawdopodobnie kiedy wśród swoich danych analitycznych widzisz niewielkie liczby, nie posiadasz się z radości. W przypadku takich wskaźników jak na przykład ruch czy leady, niskie liczby mogą powodować niepokój. Nie daj się jednak zwieść: niskie liczby nie zawsze oznaczają niepowodzenie! Są takie wskaźniki jak rezygnacja z listy mailingowej, gdzie niskie wartości świadczą o Twoim sukcesie. Podobnie, jeśli koszt pozyskania klienta spada – możesz być pewien, że Twoje działania marketingowe są coraz bardziej wydajne. Zanim założysz, że coś się nie udało, przemyśl to dokładnie. Pamiętaj, że podczas analizy danych niepokojąco niskie wartości wskaźników to także szansa, aby poprawić swoje działania!

2. Oderwanie od kontekstu.

Wyciąganie pochopnych wniosków to coś, czego w analityce internetowej musisz unikać jak duplicate content w SEO. Bez kontekstu każda metryka to tylko zbiór cyfr. Dokonując analizy danych powinieneś wykazać zarówno trendy w czasie jak i zwrócić uwagę na konkretne zdarzenia, które spowodowały zmiany. Nie zapominaj również o segmentacji danych. Na przykład, patrząc na stosunek nowych i powracających użytkowników nie możesz wyciągnąć zbyt wielu wniosków – chyba, że utworzysz odpowiednie segmenty. Możesz posegregować dane na podstawie typu ruchu i zobaczyć na przykład, że zdecydowanie niższy odsetek powracających użytkowników to ci, którzy na Twoją witrynę wchodzą poprzez urządzenia mobilne. Dzięki takiej informacji wiesz, że Twoje działania powinny skupić się przykładowo na mobilnej wersji Twojej strony.

3. Mylenie wizyt z odsłonami strony www.

Wizyty i odsłony strony internetowej – brzmią podobnie i w gąszczu wszystkich danych analitycznych ich znaczenia mogą zostać pomylone. Raportując dane swoim przełożonym pamiętaj, aby zawsze podkreślić różnicę między tymi wskaźnikami i bądź pewny, że zostały one dobrze zrozumiane. Wizyta jest wtedy, gdy odwiedzający przychodzi na Twoją stronę internetową z zewnętrznego adresu URL. Odsłona to zdarzenie polegające na obejrzeniu strony. Jest ona liczona, gdy strona zostanie załadowana lub przeładowana przez przeglądarkę. Ciąg odsłon wykonywanych przez jednego użytkownika na danej witrynie to wizyta. Jeśli użytkownik wchodzi na Twoją witrynę i odwiedzi w niej pięć stron przed wyjściem, to będzie to liczone jako jedna wizyta, ale pięć odsłon.

4. Niedostosowanie formy graficznej do prezentowanych rezultatów.

Wizualizacja danych to niezwykle ważny sposób komunikowania wyników zespołowi czy przełożonemu. Jeśli nie będą one prawidłowo zwizualizowane, możesz zdezorientować i wprowadzić w błąd swoich odbiorów. Najczęściej popełnianym w tej kwestii błędem jest niedostosowanie typu wykresu do prezentowanych danych. Jeśli będziesz próbował pokazać zmiany w czasie za pomocą wykresu kołowego, Twoja publiczność może mieć niewyraźne miny. Przed analizą danych i stworzeniem wykresu oraz wysłaniem go do innych, pomyśl najpierw o celu, w jakim go tworzysz. Co chcesz zakomunikować? Czy masz zamiar pokazać zmiany w czasie czy pokazać część większej całości pomiaru? Pomoże Ci to uniknąć błędów z prezentowaniem graficznym danych.

5. Kojarzenie spędzonego czasu na stronie z zaangażowaniem.

Jeżeli Twoja analiza danych mówi Ci, że użytkownicy spędzają dużo czasu na stronie, możesz być zadowolony i wyciągnąć wniosek, że są zaangażowani w publikowane przez Ciebie treści. Jeśli jednak poczytasz o user experience, mogą pojawić się wątpliwości czy aby przypadkiem długi czas spędzony na stronie nie oznacza tego, że użytkownicy mają problem ze znalezieniem potrzebnych im informacji. Warto wtedy rozpocząć testy A/B i sprawdzić jak to wygląda w rzeczywistości.

6. Zapominanie o aktywności offline.

Musisz pamiętać, że nawet prowadząc biznes w internecie, Twoje działania marketingowe nie muszą skupiać się tylko w wymiarze online. Coraz częściej klienci mogą spotykać się z Twoją marką offline – na przykład poprzez billboardy lub skanując kody QR. Śledź zatem wszystkie interakcje Twoich odbiorców z marką, aby uzyskać całościowy obraz tego, jakie działania marketingowe przynoszą efekty.

Powierz analizę danych Twojej strony internetowej naszym specjalistom i zwiększ widoczność Twojej firmy w internecie. Poznaj naszą kompleksową ofertę pozycjonowania stron!

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz