Trendy w marketingu internetowym na 2019 r. - co nowego w social mediach i video marketingu

TheSilton Shack2

Marketing internetowy to więcej niż pozycjonowanie, dlatego zaprosiliśmy do podsumowania roku 2018 i przewidywań trendów na 2019 także ekspertów o innych specjalizacjach niż SEO. Sprawdź, na co ich zdaniem warto zwrócić uwagę w swojej strategii marketingowej na 2019 rok. Poniżej znajdziesz 6 ekspertów od mediów społecznościowych po tak niszowe dziedziny jak marketing w Messengerze.

 

Video marketing - Magdalena Daniłoś, Offon

1. Największe branżowe zaskoczenie w branży video marketingu w roku 2018...

Pojawienie się „stories” na YouTube. YouTube Reels, bo tak się nazywa ta wersja relacji, jest dla mnie dużą rewelacją. Reels nie znikają jak w przypadku Instagram czy Facebook Stories po 24 godzinach, a dopiero po 7 dniach. Póki co możliwość tworzenia Reels otrzymali twórcy powyżej 10 tys. subskrypcji. Mam ogromną nadzieję, że już w 2019 roku, tę możliwość będą miały mniejsze kanały, dla których byłaby to wielka zachęta do tworzenia treści na YouTube.

 

2. Trendy Video Marketingu w 2019, na które najbardziej czekam...

Rozwój i optymalizacja takich narzędzi jak IGTV, czyli formatów video, które są dłuższe i bardziej wyczerpujące. Bardzo też liczę na to, że Facebook będzie w stanie poradzić sobie z poprawą jakości treści video w swoim serwisie. Na ten moment zdecydowana większość treści video wrzucanych na Facebooka wygląda mało estetycznie z uwagi na zmniejszanie przez Facebooka jakości tych materiałów.

 

3. Zmiany w Video Marketingu, których się najbardziej obawiam...

Z uwagą i mocną obawą śledzę to, co może się wydarzyć w kwestii Artykuł 13, czyli dyrektywy jaką Parlament Europejski może wpłynąć na to, co będzie publikowane m.in. w serwisie YouTube. Google ruszył kilka tygodni temu z potężną i mocną kampanią #saveyourinternet licząc na wsparcie internautów z Europy. W Polsce złożono na ręce premiera Morawieckiego oficjalny apel. Jeśli artykuł 13 zostanie uprawomocniony, administratorzy stron internetowych i serwisów będą zmuszeni do blokowania treści, póki ich twórcy nie rozliczą się w pełni z kwestii praw autorskich.

 

Social Media - Marcin Janowski, Space PR

1. Największe branżowe zaskoczenie w Social Mediach w roku 2018...

Zdecydowanie problemy Facebooka zarówno wizerunkowe takie jak afera „Cambridge Analytica” jak również problemy techniczne całego systemu. Dawno nie pamiętam, żeby było tak sporo problemów z serwisem, co nie ułatwiają pracy zwłaszcza jeśli chodzi o realizacje działań reklamowych.
Jeśli chodzi o social media w Polsce w 2018 roku to można było zauważyć duże zainteresowanie serwisem LinkedIn w tej chwili mamy ponad 2,5 mln stałych użytkowników tego serwisu i widać, że dynamika wzrostu utrzyma się również w przyszłym roku. Serwis godny polecenia do komunikacji i sprzedaży w sektorach B2B.

2. Trendy w Social Mediach w 2019, na które najbardziej czekam...

Tutaj widzę dwa obszary, które będą rozwijały się w najbliższym czasie. Chodzi przede wszystkim o narzędzia wspomagające komunikację w mediach społecznościowych, które są oparte o AI takich jak boty.

Kolejnym rozwiązaniem, z którym będziemy mieli do czynienia w 2019 będzie prawdopodobnie rozwój technologii AR, zresztą sam Facebook zakomunikował kilka miesięcy temu, że w 2019 roku zostanie wprowadzona ta technologia do serwisu Facebook. Dzisiaj mamy już namiastkę AR w postaci postów 3D.

3. Zmiany w Social Mediach w 2019, których się najbardziej obawiam...

Tradycyjnie mam już obawy dotyczące stabilności systemu Facebook, niestety ciągłe problemy, nie ułatwiają pracy no i niestety często kończy się to również większymi kosztami dotyczącymi reklam w systemie Facebooka. Większych obaw nie mam bo jak wskazują prognozy rok 2019 będzie jeszcze lepszym rokiem jeśli chodzi o wykorzystanie budżetów reklamowych dotyczących Digital Marketingu.

 

Social Media - Anna Socha, Click Community

1. Największe branżowe zaskoczenie w kategorii Social Media w roku 2018…

Pierwszym zaskoczeniem budzącym mieszane uczucia, był Instagram, który poszedł w tym roku o krok dalej, przybliżając się do YouTube’a i uruchamiając IGTV - co było dużym wydarzeniem, jednak mam wrażenie, że popularność tej funkcjonalności przygasła (albo wręcz nigdy się nie rozwinęła...). W 2019 roku zdecydowanie konieczne jest “podkręcenie” przez Instargam tego formatu. Drugim zaskoczeniem jest dla mnie dawne Musical.ly, czyli aktualny TikTok, który przez wielu został początkowo zlekceważony (kolejny serwis, który szybko upadnie, prawda?), podczas gdy tworzy się na nim nowa historia, wpisująca się w content w charakterze popularnych Stories. Natomiast trzecim zaskoczeniem jest dla mnie otwarcie się marek (i agencji, które często za nimi stoją) na social media i zabawa nimi poprzez łączenie platform oraz rozwiązań offline z online.

2. Nowości w Social Mediach w 2019, na które najbardziej czekam…

Nie jest odkryciem rosnąca popularność formatu, jakim są Stories (których nazwa różni się w zależności od konkretnego medium) - sami użytkownicy serwisów Facebooka publikują ich ponad miliard każdego dnia. 2019 będzie należał do “poziomego” scrollowania feedu - stąd też moja ciekawość, jakie kolejne funkcjonalności zawitają w relacjach. Istnieją prognozy, że format ten zyska status oddzielnej apki - czy tak się stanie i co nam to przyniesie? Z niecierpliwością będę czekać na te nowości. Dodatkowo ciekawa jestem też rozwoju LinkedIna, który zdecydowanie przyspieszył swoje działania w ostatnim czasie.

3. Zmiany w Social Mediach w 2019, których się najbardziej obawiam…

Zauważam niebezpieczny trend, który stale powraca niczym boomerang (wyjątkowo nie ten z Instagrama). Wraz ze zdobywaniem popularności przez kolejne serwisy społecznościowe, mamy do czynienia z bardzo podobnym schematem - w momencie, kiedy następuje masowe “przejście” z medium do medium, możemy zauważyć utratę jakości contentu pojawiającego się w danym miejscu. Tak było z Facebookiem, na którym w tej chwili możemy znaleźć wszystko i nic (nawet pomimo starań Edge Ranka) oraz Instagramem, który tonie aktualnie w licznej grupie influencerów (tych mniej i bardziej prawdziwych) i botach, które im odpowiadają. Moją obawą jest to, że podobny spadek jakości publikowanych treści zauważam już na LinkedInie, do którego uciekałam w 2018, by trochę odpocząć od “napompowanych” treści, a który w ostatnim czasie zyskał na popularności. Czy naprawdę czeka to każdy serwis?

 

Nasze przewidywania na 2018 rok w marketingu internetowym Zobacz

 

Facebook Ads - Daniel Kędzierski, CEO FastTony.es

1. Największe branżowe zaskoczenie w kategorii Facebook Ads w roku 2018...

Zaskoczenie połączone z rozczarowaniem… rozczarowaniem ludźmi. Oczywiście chodzi o Aferę z Cambridge Analytica - firmą, która dzięki danym pozyskanym z Facebooka miała wpływać na wybory prezydenckie w USA. Nie będę spekulować, czy ten wpływ był skuteczny, czy nie, ale skupię się na tym, że nie było żadnego wycieku danych z Facebooka. To zwykli użytkownicy logowali się do aplikacji i świadomie przekazywali swoje dane. Skala tego procederu były tak duża, gdyż media w pogoni za sensacją publikowały link do aplikacji. Te same media, które później mówiły o wycieku… Nie było żadnego wycieku, tylko niefrasobliwość użytkowników. Z drugiej strony warto się zastanowić, dlaczego prezydentowi elektowi zależało, by eskalować ten problem. Część obserwatorów mówi, że nie był świadomy, że atakuje najpotężniejszego przedsiębiorcę na świecie z 2 miliardami wyznawców, część mówi, że potrzebował pretekstu, by wymóc na FB pełny dostęp do danych, prawdy nigdy pewnie nie poznamy. Bez względu na motywy, faktem jest, że FB medialnie wyszedł z opresji na tarczy, a nawet zyskał sprzymierzeńców niczym Donald [red. Tusk] przed komisją śledczą.

2. Nowość w Facebook Ads w 2019, na które najbardziej czekam…

W 2019 na tablicach będą dominować treści z grup i marketplace'ów (nowa zakładka z produktami podobna do polskiego OLX). Dla reklamodawców pojawią się nowe miejsca w których mogą umieścić swoją reklamę, a dzięki rozbudowanym algorytmom rozumiejącym treści będzie do bardzo dobrze dopasowane kontekstowo. W Internecie pojawiają się też informacje o kryptowalucie, którą sam Facebook ma wypuścić. Nie wiem, czy to prawda, ale z przyjemnością zobaczyłbym wdrożenie kryptowaluty na dwumiliardowej platformie. Szyfrowanie peer-to-peer, z którego jest znane WhatsApp, pozwoliłoby tej platformie na szybkie i bezpieczne przesyłanie pieniędzy, a co za tym idzie na masową popularyzację tej aplikacji na całym świecie. Naturalną konsekwencją tego będzie łączenie fanpage'a z WhatsApp i obsługa wiadomości z panelu administratora

3. Zmiana w Facebook Ads 2019, których się najbardziej obawiam...

Ja nie obawiam się niczego, jednakże branża musi być przygotowana na kilka rzeczy. Po pierwsze ci, którzy zajmują się zasięgiem organicznym muszą w końcu skupić się ma marketingu efektywnościowym za pomocą reklam. Firmy, nie mając bezpłatnego zasięgu, będą bardziej skłonne do ograniczenia zaangażowania w to medium, a to oznacza mniej pracy, zwiększoną konkurencję i wyniszczające branżę mikro stawki tzw. „na przetrwanie”. Branża SEO zmuszona zmianami zacznie szukać dywersyfikacji przychodów poza Google i być może część z nich zajmie się obsługą social media. Dla jednego z większych graczy w EU właśnie wdrożyliśmy system oparty o AI, który w pełni automatyzuje reklamy na FB dla lokalnych firm. Aby zarządzać kampaniami dla 400 fanpage'y potrzebne są 2 osoby. To też pokazuje, że firmy będące pod presją rosnących wynagrodzeń, gdy tylko będzie okazja, zmienią pracowników na tańsze i efektywniejsze algorytmy. A to tylko powiększy skalę bezrobocia. Zawodem przyszłości nie jest Social Media Ninja, tylko Data Analityk lub FB Ads Specialist.

 

Social Media - Franciszek Georgiew, Social Tigers

1. Największe branżowe zaskoczenie w kategorii Social Media w roku 2018…

Nie przypominam sobie czegoś, co by nas zaskoczyło. Wszystkie funkcje są testowane często ponad rok przed udostępnieniem wszystkim użytkownikom. Trzymając rękę na pulsie, można patrzeć w tym biznesie na rok do przodu.

2. Nowość w Social Mediach w 2019, na które najbardziej czekam…

Ujednolicenie formatów reklamowych i jeszcze silniejsza integracja aplikacji Facebooka: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp i inne placementy, które umożliwia ten system reklamowy. To duża oszczędność czasu i kosztów produkcyjnych.

3. Zmiany w Social Mediach, których się najbardziej obawiam...

Nie obawiamy się żadnych zmian. Wyzwaniem będzie rosnący koszt reklamy w kanałach social, który na szczęście gonią coraz dokładniejsze algorytmy. Wyższy CPM jest równoważony przez lepszą predykcję Facebooka, komu warto się wyświetlić. Inne „sociale” tutaj za nim nie nadążają, więc to kolejne wyzwanie dla LinkedIn i Twittera.

 

Messenger Marketing - Mateusz Czech, Brand 24

1. Największe branżowe zaskoczenie w Messenger Marketingu w roku 2018…

Szczerze? Wciąż zadziwia mnie fakt, że pomimo, iż w 2017 roku chatboty odcisnęły swoje mocne piętno, to w 2018 roku nadal się „ich uczymy” jako branża. Obserwując jak dynamicznie zmieniają się trendy w social mediach i rola komunikatorów (WhatsApp i Messenger królują, a goni ich WeChat) jestem szczerze zaskoczony, że pomimo 300 000 aktywnych chatbotów nadal jest niedosyt. Możliwości, które oferuje Messenger jako kanał komunikacji aż proszą się o wykorzystanie, a jest to stosunkowo niski nakład finansowy i czasowy względem pozostałych kanałów. Marketerze, Chatfuel (platforma do budowy bota na Facebooku) w dłonie!

 

2. Trendy w Messenger Marketingu w 2019, na które najbardziej czekam…

Jestem turbo fanem AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości. Messenger to idealne miejsce do konsumpcji tego rodzaju treści, a i sposób, w jaki można zaangażować użytkownika jest “czymś nowym” w świecie doświadczeń klienta. Świetny przykład to McDonalds, który wykorzystał Messengera i efekty AR do świętowania 50. rocznicy BigMaca. Kolejnym graczem, który rozumie AR jest Sephora, która od początku jest jednym z lepszych przykładów na aktywność w Messengerze.

Sam Facebook daje nam do zrozumienia, że AR to rzecz, która faktycznie może zmienić podejście do konsumpcji treści. Nie zapominam o VR choć uważam, że to AR zdominuje VR i liczę, że wydarzy się to już w 2019 roku choć to marzenia ściętej głowy. Obym się mylił :)

 

3. Zmiany w Messenger Marketingu w 2019, których się najbardziej obawiam…

Mój serdeczny znajomy, Jacek Kotarbiński w “Sztuce Rynkologii” podkreślał fakt umiejętności adaptacji przez marketerów w „jeziorku”, w którym pływają. Zaryzykuję, więc, że nie boję się żadnej zmiany – to tylko kwestia podejścia do problemu.

Mogę się jedynie zdenerwować, gdy Facebook znów postanowi zaostrzyć swoją politykę i regulacje, które dotykają w pierwszej kolejności Messengera i chatboty (aplikacje). To właśnie te obostrzenia dotknęły i uderzyły w ciekawe chatboty, jak Rysuje Facebooki, które niestety musiały zrezygnować z tego kanału.

Zatem...Facebooku – nie zepsuj tego :)

 

Podsumowanie

Wygląda na to, że tylko w SEO taki spokój. Zgodnie z podsumowaniem i wnioskami naszych gości to Facebook sprawia najwięcej niespodzianek. Wszyscy są jednak zgodni, że zmiany są stałym elementem ich pracy i nie należy się ich obawiać.

Warto zainspirować się także licznymi odniesieniami do mało powszechnych technologii jak AR i chatboty. Czy któreś z prognoz pomogły Wam spojrzeć na świeżo na swoje strategie marketingowe?

 

Bezpłatna konsultacja SEO/ADS
Wyślij zapytanie
Wyślij zapytanie
Adrianna Nowak
Adrianna Nowak

Menadżer Marki w agencji widoczni i trenerka Akademii Widoczni. W agencji widoczni zajmuje się prowadzeniem kanałów społecznościowych, a także promocją treści w sieci i kontaktem z mediami branżowymi.

Z wykształcenia jest dziennikarką ze specjalnością reklama i promocja. Doświadczenie zdobyte podczas pracy dziennikarki i copywriterki pozwala jej szerzej widzieć tworzony content i lepiej dostosować go pod wymogi użytkowników, jak i Google.

Od 7 lat pracuje w branży marketingu internetowego. Cyklicznie zajmuje się szkoleniem klientów Agencji z zakresu prowadzenia profili na LinkedIn w ramach cyklu “Oko w Oko z Marketingiem Internetowym”.

Przeczytaj o autorze
Oceń ten artykuł:
Trendy w marketingu internetowym na 2019 r. - co nowego w social mediach i video marketingu

Średnia ocen użytkowników4.95 na podstawie 140 głosów

UDOSTĘPNIJ