Wersja mobilna strony a wpływ na pozycję Google

W ciągu ostatnich kilku lat nasze życie pod względem technologicznym uległo znacznej zmianie. Nie potrzebujemy już mieć w domu kalkulatora, aparatu fotograficznego, notesu, nie musimy już oglądać wiadomości czy sprawdzać pogody – wszystko to mamy zawsze pod ręką w swoim telefonie. W telefonie, który stał się nieodłączną częścią naszego życia. Używamy go w komunikacji miejskiej, w kolejce do lekarza, nudząc się w pracy czy leżąc w łóżku.
Z tego też powodu już w kwietniu 2015 roku pojawiła się informacja, że strony nie przystosowane do urządzeń mobilnych będą niżej w wynikach wyszukiwania. Informacja huknęła, środowisko zawrzało, ale tak naprawdę nie zmieniło się za wiele. Jeżeli nie pozycjonowałeś trudnych fraz, wersja mobilna nadal nie była potrzebna, chociaż trzeba przyznać, że klienci mogli cię za to znienawidzić i pomimo wysokich pozycji, mogli wybierać dalsze wyniki jeżeli zapewniały im one wygodę przeglądania i dostęp do informacji.
Teraz, prawie po półtora roku od wspomnianej wcześniej informacji, Google znów przypomina o wersjach mobilnych strony i przekonuje że w najbliższym czasie będzie starało się tak dopasować algorytm by strony mobilne były wyżej w wynikach wyszukiwania.

Strony mobilne na pierwszym miejscu

Jeżeli zastanawiacie się dlaczego ogłaszają to znowu, skoro już w 2015 roku była o tym mowa, to odpowiedź jest wręcz banalnie prosta. Jak przekonuje Doantam Phan, aktualnie wersje mobilne stron, zawierają mniej treści niż wersje desktopowe, dlatego wciąż są niżej w wynikach wyszukiwania. To zdanie pokazuje nam, że dla Google treść ma priorytetowe znaczenie, a także że nie do końca są w stanie panować nad algorytmem.
Dodatkowo w wiadomości opublikowanej przez Google, możemy przeczytać, że strony, na których treść jest taka sama na każdym urządzeniu końcowym, będą wyżej od stron, które mają dwie osobne wersje strony z różną treścią. Jest to bardzo ważna informacja, ponieważ aktualnie tworzenie osobnej wersji strony na urządzenia mobilne jest bardzo popularne i często stosowane na Joomla czy Wordpressie w przypadku szablonów, które nie są zgodne ze standardem RWD. 

Podsumowanie

Na podstawie podanych informacji możemy przypuszczać, że Google zależy żeby strona zawierała taką samą treść na wszystkich wersjach strony. Chodzi o to by treści mobilne były równie przydatne dla czytelnika jak wersje desktopowe. Takie działanie ma sprawić że użytkownicy urządzeń mobilnych otrzymają treści wysokiej jakości.

Czy mam się obawiać?

Na chwilę obecną Google zapowiada jedynie testy na małą skalę i baczne obserwowanie efektów wprowadzonych zmian. Raczej jest mało prawdopodobne, że dojdzie do dużych przetasowań w topach, jednak jest to kolejna informacja mówiąca o tym że wersje strony dostosowane do każdego urządzenia są przyszłością bycia w TOP 10. Dlatego jeżeli Twój serwis w dalszym ciągu nie jest „mobile friendly”, powinieneś w końcu nad tym popracować, dopóki jeszcze nie masz „noża na gardle".

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html?m=1