7 podstawowych zasad efektywnego projektowania graficznego

O tym, że projektować może każdy przekonujemy się codziennie przeglądając strony internetowe, ulotki, foldery czy inne drukowane publikacje. Co jednak zrobić, aby nasz projekt zawsze spełnił swój podstawowy cel – przykuł uwagę naszego targetu i skłonił go do określonego działania? Oto kilka wskazówek.

1. Punkt, linia i kształt

Najbardziej podstawowe elementy konstrukcyjne każdego projektu. Dzięki nim można stworzyć wszystko, czego potrzebujemy, od prostych ikon po bardzo złożone ilustracje; wszystko to składa się z połączenia tych prostych elementów. Jeśli połączymy dwa punkty otrzymamy linię. Linię, która jest utworzona przez mnóstwo punktów, trochę jak grupa atomów tworzących cząsteczki, które z kolei tworzą wszystkie obiekty wokół siebie. Następnie, jeśli dodamy trzeci punkt i połączymy je wszystkie otrzymamy kształt, w tym przypadku trójkąt, ale jak wspomniano wcześniej, możemy użyć tych podstawowych elementów, aby osiągnąć dużo więcej – a właściwie co tylko zapragniemy.
Na razie udało nam się stworzyć kształt. Teraz czas coś do niego dodać.

2. Kolor

Oko ludzkie może zobaczyć ponad 10 milionów różnych kolorów od czerwieni do fioletu, a od najmłodszych lat wszyscy uczą się przypisywać określone wartości lub znaczenia konkretnym kolorom. Weźmy na przykład światła drogowe. Są to tylko kolory, ale dowiadujemy się, że czerwony oznacza zatrzymanie, zielony – zezwolenie na przejście, a żółty oznacza ostrzeżenie przed zmianą dwóch wcześniejszych. Oznacza to, że podejmujemy bardzo różne działania, opierając się jedynie na kolorze, czasem nawet nie myśląc o tym.
Dzieje się tak po prostu dlatego, że uczymy się tych rzeczy, a nie dlatego, że kolor ma nieodłączne znaczenie przywiązane do niego. Jest prawdą, że te znaczenia zmienią się w zależności od kultury, od tego gdzie i kiedy zostaliśmy wychowani. Wszystko to mówi, że możemy nadać czemuś sens i zamiar, wybierając właściwy kolor, wystarczy upewnić się, że dobrze rozumiemy, co i dla kogo projektujemy.

3. Typografia

To jedna z najważniejszych i trudnych kwestii, które grafik ma do zaprojektowania. Nie chodzi tylko o to, co piszemy, ale o to, jak to prezentujemy. Typografia ma oddawać nasze słowa. Dzięki odpowiedniej czcionce możemy banalny fragment uczynić w swojej wymowie potężnym, ale to nie jest łatwe do zrobienia. Za to bardzo łatwo całkowicie zepsuć mocną wypowiedź, wybierając niewłaściwy styl. Większość krojów jest zaprojektowana z myślą o określonym celu. Niektóre czcionki świetnie nadają się do dużych bloków tekstu, inne – jako tytuły. Niektóre są po prostu funkcjonalne i super „czyste”, a inne przeznaczone do zabawy lub używane ironicznie. Istnieją tysiące różnych czcionek do wyboru, ale z wyjątkiem sytuacji kiedy potrzebujemy czegoś dziwnego lub próbujemy czegoś szczególnego, zawsze najlepiej trzymać się klasyków.

4. Przestrzeń

Sposób, w jaki równoważymy przestrzeń ma ogromny wpływ na nasz projekt. To, co projektujemy musi „oddychać” – wszystkie elementy powinny sensownie się do siebie odnosić, tak aby widz nie pogubił się w prezentowanych treściach i miał czas na „odpoczynek”. Za dużo miejsca, a nasz projekt będzie wyglądał na niedokończony, za mało – wyda się zbyt zatłoczony. Znalezienie odpowiedniego stosunku pomiędzy pozytywną (treści) a negatywną (wolne miejsce) przestrzenią jest kluczem do stworzenia dobrego projektu.

5. Skala

Skala pomaga nie tylko tworzyć kontrast i równowagę projektu, ale również nadaje poszczególnym elementom odpowiednią hierarchię. Zasadniczo nie wszystkie elementy w projekcie powinny mieć bowiem takie samo znaczenie. Weźmy na przykład pierwszą lepszą gazetę. Jaka jest największa rzecz na tej stronie? Tytuły, które są również zwykle krótkie. Czemu? Dzięki temu możemy szybko skanować stronę i sprawdzić, czy jest na niej coś ciekawego. Następnie mamy wprowadzenia, które są mniejsze od tytułów, a na końcu sam artykuł, który ma najmniejszy rozmiar czcionki, ale również najbardziej wygodny do odczytywania długiego fragmentu tekstu. Wszystko zatem polega na tym, aby rozmiar służył celowi i abyśmy znali swojego odbiorcę, jego gusta i oczekiwania.

6. Siatka i wyrównanie

Dzięki siatce stworzymy swój projekt i sprawimy, że będzie to przyjemniejsze i prostsze do zrobienia, a także łatwiejsze w odbiorze. Nawet jeśli celowo tworzymy chaotyczny projekt, musimy mieć pomysł na właściwe zaprezentowanie tego chaosu. Wyrównanie jest szczególnie ważne dla tekstu; istnieje kilka sposobów wyrównywania go, ale regułą jest wyrównywanie do lewej. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie czytają od lewej do prawej, od góry do dołu, co czyni tekst wyrównany bardziej centralnie lub w prawo znacznie trudniejszym do przeczytania. Ponadto lepiej unikać justowania i dzielenia wyrazów.

7. Ogólna koncepcja wizualna

To idea stojąca za naszym projektem. Co mamy na myśli i jakie głębsze znaczenie kryje się za powierzchownym wizerunkiem. Projektujmy ze ściśle określonym zamiarem i zawsze miejmy pomysł, który łączy wszystko w naszym projekcie. Wybierajmy czcionki starannie i celowo, myślmy o tym, czy każda drobna część naszego projektu jest zgodna z podstawową koncepcją. Spójność jest bardzo ważna. Jeśli nasza koncepcja jest przemyślana, będziemy w stanie ją obronić i sprzedać pomysł klientowi. Dobry projekt nie jest kwestią mody, nie postępuje zgodnie z trendami, ale je tworzy.

O zasadach projektowania można by się jeszcze długo rozpisywać, natomiast powyżej zostały przedstawione podstawowe kwestie. Stosując te wskazówki pamiętajmy też – a może przede wszystkim – o tym, że nawet genialny pomysł będzie do wyrzucenia jeśli nie odpowiada potrzebom projektu. Projektując zawsze miejmy więc przed oczami wymogi swojego klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *