Jak usprawnić wyszukiwarkę wewnątrz serwisu?

Jak usprawnić wyszukiwarkę wewnątrz serwisu?

Przypuszczamy, że praktycznie każdego dnia korzystasz z wyszukiwarek. Bez wątpienia w grę wchodzi ta jedna należąca do giganta z Mountain View. Bez wątpienia nie ma co tracić czasu na omówienie przydatności tego narzędzia (jest to zbyt oczywiste). Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że bez tego mnóstwo czynności wykonywanych byłoby zdecydowanie trudniej. Wskazać można pewną gałąź, w której rola tego narzędzia jest ogromna. Chodzi oczywiście o e-Commerce. Z pewnością mnóstwo osób nie jest świadomych tego, jak ogromnie ważne jest komfortowe wyszukiwanie w sklepach internetowych. Poniżej przedstawiamy garść porad dotyczących wyszukiwania w e-Commerce. Bez wątpienia każdy znajdzie wśród nich kilka istotnych porad.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak powinna działać wyszukiwarka wewnątrz serwisu internetowego?
  • W jaki sposób zwracać wyniki wyszukiwania użytkownikom strony internetowej?
  • Jak powinna wyglądać wyszukiwarka wewnątrz serwisu internetowego?

Zadbaj o to, aby wyszukiwarka była widoczna

Bez wątpienia powinno być to coś oczywistego. Jak się jednak okazuje, nie zawsze tak jest. W sklepach internetowych opcja wyszukiwania jest niezwykle przydatna. Chodzi oczywiście o te sklepy, które w swojej ofercie mają tak dużo produktów, że opcja wyszukiwania ma sens.

Przede wszystkim trzeba być świadomym tego, że wyszukiwarka powinna być widoczna zaraz po wejściu na stronę sklepu. Należy umieścić ją w przestrzeni, którą określa się mianem „above the fold”, czyli tak zwany punkt zgięcia. Chodzi o to, aby potencjalny klient zauważył ją zaraz po tym, gdy wejdzie na stronę. Klient nie może tracić czasu na odkrywanie miejsca z lokalizację wyszukiwarki, poprzez przewijanie strony w dół. Wskazówki te odnoszą się zarówno do wersji desktopowej, jak i mobilnej.

Wprowadź autouzupełnianie

Nie wiesz czym jest autouzupełnianie? Uruchom wyszukiwarkę Google. Zacznij wpisywać cokolwiek, co przyjdzie Ci do głowy. Wyszukiwarka szybko podpowie Ci rozmaite frazy wraz z tym, jak będziesz wpisywać kolejne litery. Jest to funkcja bardzo przydatna. W związku z tym warto zastanowić się nad jej wdrożeniem w prowadzonym przez siebie sklepie internetowym. Dzięki autouzupełnianiu wyszukiwanie jest zdecydowanie szybsze, a jednocześnie bardziej intuicyjne. Dodatkowo znaczna część potencjalnych klientów nie do końca wie, czego tak naprawdę szuka. W związku z tym odpowiednio dobrane frazy sprawią, że mogą oni trafić na poszukiwane przez nich produkty.

Zadbaj o to, aby każde wyszukiwanie zwracało wyniki

Wyobraź sobie sytuację, w której jesteś klientem sklepu internetowego. W wyszukiwarkę wpisujesz produkt, ale po kliknięciu „szukaj” otrzymujesz informację, że nie udało się znaleźć produktów powiązanych z daną frazą. Większość użytkowników w takiej sytuacji zdecyduje się poszukać innego sklepu. Tymczasem rozwiązanie może być inne. Potencjalny klient powinien wówczas zobaczyć komunikat mówiący o tym, że wprawdzie nie udało się nam znaleźć tego, czego dokładnie szukał, ale inne produkty również są interesujące. Muszą pod tym komunikatem znaleźć się przykłady powiązanych produktów. Znacznie zwiększa to szanse na to, że klient zdecyduje się pozostać na stronie sklepu. W efekcie można liczyć na to, że zdecyduje się również zrobić w nim zakupy.

Zadbaj o to, aby użytkownicy mogli decydować o sposobie prezentowania wyników

Jedni lubią przeglądać wyniki wyszukiwania przedstawione w formie listy, inni preferują tak zwane kafelki. Jedni klienci preferują mniej wyników na stronie, inni wolą naprawdę długie zestawienia. Trzeba być świadomym tego, że ile osób, tyle różnych preferencji. Dlatego należy zadbać o to, aby użytkownicy mieli możliwość samodzielnego decydowania o tym, jak ma być przedstawiona lista wyników wyszukiwania.

Nie zapomnij o wykorzystaniu wiedzy na temat wyszukiwanych fraz do opracowania FAQ

Monitorując to, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, bez trudu możemy pozyskać dodatkowe, niezwykle cenne z punktu widzenia pozycjonowania informacje. Pozwala to poznać najczęstsze problemy naszych użytkowników. Pozyskaną w ten sposób wiedzę należy koniecznie wykorzystać do stworzenia działu z najczęściej zadawanymi pytaniami, bądź, jeśli taki dział już mamy – do jego usprawnienia.

Zastanów się nad wprowadzeniem funkcji szczegółowego wyszukiwania

Wyszukiwanie w sklepach internetowych jest czasami naprawdę skomplikowane. W niektórych z nich asortyment jest na tyle szeroki, że jedno pole z opcją wyszukiwania to zdecydowanie za mało. Jeśli w Twoim sklepie masz naprawdę wiele produktów, które można podzielić na szereg kategorii, dobrym rozwiązaniem jest rozważenie możliwości wyszukiwania na podstawie rozbudowanych kryteriów. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie możliwości zawężania wyników, które są zwracane już na etapie ich wyszukiwania.

Jak to uzyskać? Można zastosować na przykład listę rozwijaną, która prezentuje kategorie produktów, jakie posiada nasz sklep. Takie rozwiązania okazuje się przydatne na przykład w tych sklepach, które oferują sprzedaż nie tylko telefonów komórkowych, ale również akcesoriów. Jeśli w takim sklepie wpisalibyśmy frazę „iPhone X”, wyniki wyszukiwania obejmowałyby nie tylko same telefony, ale również pokrowce, a także ładowarki. Jeśli jednak wcześniej wybralibyśmy stosowną dziedzinę z listy, udałoby się zawęzić wyniki do tych pożądanych.

Postaw na social proof

Social proof, czyli dowody społeczne to praktyki, na które warto stawiać. Dobrym rozwiązaniem jest udostępnienie klientom sklepu możliwości zostawiania recenzji na temat produktów, które zakupili. Informacje w formie gwiazdek warto umieścić na liście wyników wyszukiwania. Znajdzie się niemałe grono klientów, dla których będzie to dodatkowy bodziec wzbudzający zainteresowanie danym produktem.

Nie rezygnuj z filtrowania i sortowania wyników

Wyniki mogą być uszczegóławiane zarówno przed wykonaniem zapytania, jak i wówczas, gdy już je uzyskamy. Właśnie temu ma służyć filtrowanie oraz sortowanie produktów. Zasada jest w tym przypadku bardzo prosta. Wszyscy, którzy decydują się na szukanie czegoś, chcą znaleźć to możliwie jak najszybciej. Jeśli będziemy mieli możliwość formowania listy zwracającej wyniki tak, aby uwzględniało to nasze indywidualne preferencje, czynność ta stanie się zdecydowanie prostsza.

Zadbaj o to, aby wyniki były zwracane naprawdę szybko

Wyszukiwanie w e-commerce musi być również sprawne, jeśli pod uwagę weźmiemy szybkość. Problemem wielu sklepów internetowych są przeładowane bazy danych bądź bazy, które w nieprawidłowy sposób wykorzystują konkretne funkcje. Niektóre błędy mogą skutkować tym, że wyszukiwanie zajmuje zbyt wiele czasu. Koniecznie trzeba więc sprawdzić, czy nasz sklep internetowy nie generuje takich problemów.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: