Jak webmaster w prosty sposób może obniżyć pozycję strony Klienta w Google

Dwa przypadki, dwa różne powody obniżenia widoczności witryny w Google – popatrzmy na każdy z nich z osobna.

Zmiana głównej domeny

Właściciel ustawia przekierowanie 301 z domeny A na domenę B – przy czym webmaster przeważającą większość adresów przekierowuje na stronę główną domeny B.

Efekt?

Strona spada nagle w Google – dzieje się to 24 lutego.

Ponieważ jednocześnie stara witryna lekko  idzie w górę uznaję na początku, że może to jakiś update Google, który ma na celu „podnieść reputację” starych domen. Ten scenariusz nie pasuje mi to do widoczności innych stron, które mam pod opieką PLUS nie widzę rzetelnej informacji o jakimś większym updacie w mediach społecznościowych –  zaczynam analizować przypadek i znajduję przyczynę spadku – źle ustawione przekierowanie 301 (ze starych adresów starej domeny na stronę główną nowej domeny)

Sytuacja została poprawiona, przekierowania ustawiono jak należy – jak widać strona powoli zaczyna iść w górę; liczę, że za 2/3 tygodnie Google na nowo przeliczy przekierowania i nastąpi duża zmiana widoczności domeny B – tym razem w górę.

Ale to tylko liczenie – znam przypadki, gdzie taka „beztroska” ze strony webmastera obniżyła w sposób znaczący (ponad 90%!) widoczność witryny w Google na długie miesiące; mam nadzieję że ten scenariusz tutaj nie nastąpi….

Zmiana silnika serwisu

Druga z sytuacji, z jaką miałem do czynienia też związana jest z przekierowaniem 301, ale tym razem w obrębie witryny – następuje zmiana silnika z WordPressa na Joomlę.

Efekt?

Mocny spadek

Po przeskanowaniu wyników wyszukiwania okazuje się, że WSZYSTKIE stare adresy zostały przekierowane – a jakże – na stronę główną serwisu.

Konkluzja

Webmasterzy, co widać na powyższych przykładach, często nie znają się na SEO – a powinni. Zmiana domeny czy struktury silnika ma bowiem kolosalny wpływ na biznes Klienta i NIE MOŻNA robić jej bez posiadania wiedzy z zakresu SEO; inaczej kończy się tak, jak opisałem we wpisie.

Ostatnia znana mi wypowiedź z sierpnia 2018 roku, kiedy to John Mueller powiedział

The bigger effect will be from changing a lot of URLs (all pages in those folders) – that always takes time to be reprocessed. I’d avoid changing URLs unless you have a really good reason to do so, and you’re sure that they’ll remain like that in the long run.

Trudno oczekiwać od właścicieli stron, że będą się znali na wszystkim – od tego są specjaliści; szkoda, że są sytuacje, w których migracja kończy się jednym z dwóch opisanych tutaj scenariuszem. Jest to o tyle irytujące, że Google od lat zniechęca do zmiany struktury serwisu – chyba, że „nie mamy wyjścia”.

Dobrze, że udało się to szybko wyłapać – teraz tylko muszę poświęcić swój czas, aby posprzątać po czyiś błędach :(; uczulam w tym miejscu osoby, które dokonują migracji serwisów (zmiany silnika, zmiany domen), aby chociaż zadali webmasterowi pytanie CZY wie, jak dokonać migracji, aby nie zepsuć widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *