Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Wyszukiwanie semantyczne i jego wpływ na SEO

Wyszukiwanie semantyczne i jego wpływ na SEO - zdjęcie nr 1

Wyszukiwanie semantyczne i jego wpływ na SEO - zdjęcie nr 2

Wyszukiwanie semantyczne – o co tutaj chodzi?

Jeszcze niecałe 10 lat temu SEO polegało – między innymi – na zrozumieniu tego, jak mniej więcej, silniki wyszukiwania generują rezultaty oraz które słowa kluczowe mają najwięcej zapytań, aby następnie stworzyć content dający wysokie pozycje. Oczywiście samo budowanie contentu nie było jeszcze tak popularne, jak obecnie, ale stanowiło światełko w tunelu wskazujące, w którym kierunku to wszystko zmierza. Obecnie proces ten wyewoluował i zmienił to, w jaki sposób należy optymalizować treści, by uzyskać rezultaty. Samo identyfikowanie słów kluczowych już nie wystarczy. Oczywiście są one nadal ważne – wszak nadal pozycjonujemy na określone słowa – jednak na znaczeniu przybrało zrozumienie intencji kryjącej się za podanym zapytaniem. Zachodzi jednak pytanie – jak wyszukiwarka internetowa ma zrozumieć intencję związaną z danym ciągiem słów? W grę wchodzi tutaj wyszukiwanie semantyczne, któremu poświęcony jest ten artykuł.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Wyszukiwanie semantyczne – co to jest?

Aby przybliżyć sobie ten termin, zdefiniujmy sobie, czym w ogóle jest semantyka.

Semantyka to dział lingwistyki (oraz logiki) zajmującej się znaczeniem. Pierwszy główny obszar tej dziedziny to semantyka logiczna, zajmująca się sensem, odniesieniami i sugestiami danego komunikatu słownego. Druga dziedzina to semantyka leksykalna, związana z analizą znaczenia słów oraz ich relacji między sobą.

Przekładając to na bardziej przystępny język, semantyka jest związana z dostrzeganiem znaczenia słów, zdań oraz fraz w odniesieniu do kontekstu (zapewne najważniejszy szczegół).

Połączenie semantyki, czyli nauki o znaczeniu w języku oraz silnika wyszukiwania przetwarzającego miliardy słownych zapytań brzmi jak najbardziej rozsądnie.

Czym jest zatem samo wyszukiwanie semantyczne?

Jego celem jest pójście o krok dalej poza „statyczne i słownikowe” znaczenie danego słowa lub frazy, aby zrozumieć intencję zapytania użytkownika w konkretnym kontekście. Dzięki uczeniu się od poprzednich rezultatów oraz zauważaniu powiązań, silniki wyszukiwania są w stanie wywnioskować dokładną odpowiedź na zapytanie użytkownika.

Dzięki temu wyszukiwarka dostrzega zależności, aby ustalić:

    • Czego dotyczy dana strona?
    • Jak odnosi się do wprowadzonego zapytania?
    • Jak wypada w porównaniu z innymi stronami, które także mogą zawierać odpowiedź na owo zapytanie?

Przykładem zastosowania semantycznego wyszukiwania są przykładowo konwersacyjne zapytania:

wyszukiwanie semantyczne przykład

Wyszukiwarka potrafi zrozumieć, że za danym zapytaniem kryje się chęć poznania konkretnej wielkości fizycznej podanego obiektu.

Co przyczyniło się do powstania semantycznego wyszukiwania?

Na rozwój owego pojęcia wpłynęły 3 główne czynniki:

  • Google Knowledge Graph

Wprowadzona w 2012 roku baza wiedzy była pierwszym krokiem w położeniu większego nacisku na znaczenie konkretnych pojęć zamiast ścisłego trzymania się słów kluczowych.

Dzięki stworzeniu dobrze funkcjonującej siatki połączonych informacji Google Graph odpowiada obecnie na niemal 1/3 spośród wszystkich 100 miliardów zapytań miesięcznie.

  • Hummingbird

Wydanie w 2013 roku wspomnianej aktualizacji można uznać za początek obecnie znanego wyszukiwania semantycznego. Dzięki Hummingbird wyższy priorytet nadawany jest stronom, które faktycznie odpowiadają na pytanie użytkownika, a nie zawierają po prostu dużo powiązanych słów kluczowych.

  • RankBrain

Wprowadzony w życie w roku 2015 algorytm działający na podstawie maszynowego uczenia się, także stara się rozumieć intencję za zadanym zapytaniem. Jednak dzięki owemu elementowi maszynowego uczenia się stale ulepsza swoje działanie oraz dostrzega podobieństwa między tym, co internauci uznają za naprawdę wartościowe treści.

Korzyści wynikające z semantycznego wyszukiwania

Semantyczne wyszukiwanie na pewno zmieniło funkcjonowanie wielu obszarów związanych z SEO. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

  • Lepsze wyniki wyszukiwania

User experience użytkowników wyszukiwarki Google zmienił się na lepsze. Dzięki zrozumieniu intencji ich zapytań, Google jest w stanie dostarczać im dokładnych odpowiedzi.

Dzięki tym zmianom zaczęły pokazywać się „bogate odpowiedzi”. Są to wyniki wyszukiwania, które zwracają powiązane grafiki, dane liczbowe, mapy, tabele czy rich snippety. Dzięki nim użytkownik nieraz nie musi nawet klikać znalezionych linków, aby znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie.

  • Lepszy content

Dzięki wspomnianemu naciskowi na zrozumienie intencji osoby wpisującej zapytanie, strony internetowe muszą teraz tworzyć naprawdę jakościowy content, który usatysfakcjonuje odwiedzających. Znacznie bardziej odpowiedzialnie podchodzi się teraz także do tworzenia samych treści, które powinny być podparte zrozumieniem obecnych trendów i tego, wobec kogo artykuł jest kierowany.

  • Mniejszy nacisk na słowa kluczowe

Choć uwzględnianie słów kluczowych dalej jest ważne, to jednak nie trzeba się ich kurczowo trzymać i ciągle pamiętać, aby zapisywać je w dokładnej i nierozbitej formie. Możliwe jest stosowanie synonimów, które stwarzają dodatkowe możliwości pozycjonowania się na frazy na długi ogon. Osobom tworzącym treści pomaga to pisać po prostu naturalnie, a nienaturalne teksty pisane tylko pod frazy kluczowe są coraz rzadziej spotykane.

Jak tworzyć treści uwzględniając wyszukiwanie semantyczne?

Biorąc pod uwagę zmiany wprowadzone przez semantyczne wyszukiwanie, należy w inny sposób podchodzić do samego tworzenia treści. Oto kilka wskazówek:

    1. Korzystaj z różnych narzędzi w celu znalezienia słów kluczowych, aby znaleźć powiązane ze sobą frazy.
    2. Ciągle pamiętaj o intencji, jaka kryje się za słowami kluczowymi, na które chcesz się pozycjonować. Pisz w takim stylu, jakiego mogą oczekiwać Twoi odbiorcy.
    3. Przeglądaj fora internetowe, aby ustalić, jakie pytania zadają ludzie z interesującej Cię niszy. Następnie dostarczaj na nie odpowiedzi dzięki treściom na Twojej stronie.
    4. Zoptymalizuj się pod wyszukiwanie lokalne. Lokalizacja wpływa na to, jak działa wyszukiwanie semantyczne.
    5. Staraj się pisać naturalnie – słowa kluczowe niech będą dla Ciebie wyznacznikiem pozwalającym ustalić, na co chcieliby znaleźć odpowiedź odwiedzający Twoją stronę. Pisząc naturalnie siłą rzeczy i tak zawrzesz słowa kluczowe, które wypozycjonują Twój tekst.

Podsumowanie

Dzięki wyszukiwaniu semantycznemu działania SEO nie wymagają już ścisłego trzymania się słów kluczowych czy też interesowania się jedynie designem strony. Dzięki postępującym trendom, Google coraz lepiej dostarcza nam tego, czego chcemy.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany