Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami

  • Hidden
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

8 rzeczy, które pomogą Ci wybrać efektywne narzędzie do web pushy

25.03.2019 Semahead

 

Powiadomienia web push stały się popularne już jakiś czas temu. Jako marketerzy początkowo podchodziliśmy do nich nieufnie. Teraz je uwielbiamy. Za to, że są szybkie, uniwersalne i docierają do anonimowych użytkowników naszej strony. Możliwości tego narzędzia są tak duże, że sprawdzają się właściwie w każdej branży, o czym możesz przeczytać tutaj: Web push, czyli uniwersalne narzędzie komunikacji z Klientem. Jeżeli już wiesz, że web pushe to Twój must have, sprawdź o czym musisz pamiętać przed ich wdrożeniem.

Kluczem do sukcesu jest nie tylko sam pomysł ale również i wykonanie. Wybór właściwego narzędzia jest bardzo ważny. Pochopna decyzja w tym zakresie może Cię później kosztować utratę przede wszystkim subskrybentów. Zobacz na co należy zwrócić uwagę przed wdrożeniem powiadomień.

1. Zgody

Pierwsze, bo najważniejsze. Jeżeli nie mamy zgody użytkownika, to nie możemy wysyłać web pushy. Subskrypcja odbywa się poprzez zaakceptowanie powiadomień wysyłanych z danej witryny. Zgoda jest następnie zapisywana w danej przeglądarce. Warto podkreślić, żec wyrażona zgoda jest niezależna od cookies. Po wyczyszczeniu ciasteczek nadal będziemy otrzymywać web pushe. Aby to zmienić, musimy się z nich wypisać lub ręcznie zablokować je w przeglądarce.

Mało osób zdaje sobie sprawę, że skoro zgoda zapisywana jest w przeglądarce, to jest nie do przeniesienia w przypadku zmiany narzędzia. A przynajmniej nie jest to takie proste. Twoja obecna platforma z całą pewnością zaoferuje Ci eksport listy osób (jeśli są zidentyfikowane), która wyraziła zgodę na web pushe. Jednak nie zadziała to tak, jak w przypadku przenoszenia adresów mailowych i wysyłania wiadomości. Faktyczna zgoda jest zapisana w przeglądarce, a tego wyeksportować już nie możemy.

Sytuacja nie jest jednak tak patowa, jak mogłoby się wydawać. Aby zostawić sobie furtkę na ewentualne późniejsze przeniesienie zgód, muszą zostać utworzone klucze FCM (GCM jest już niewspierany i od 11 kwietnia 2019 będzie całkowicie wyłączony przez Google). Zorientuj się, czy dostawca, którego wybrałeś, obsłuży dla Ciebie ten proces. Pamiętaj też, że musisz to zrobić zanim zaczniesz pozyskiwać subskrybentów.

2. Bezpieczeństwo danych Twoich subskrybentów

Zanim wybierzesz narzędzie czy platformę umożliwiającą wysyłkę powiadomień upewnij się, że nie przekazuje danych podmiotom trzecim. Niejednokrotnie zdarza się, że to, co pozornie darmowe, wcale takie nie jest. Zanim wejdziesz we współpracę sprawdź koniecznie regulamin i politykę prywatności. Zwróć szczególną uwagę na to, czy jesteś jedynym administratorem danych oraz czy informacje behawioralne i transakcyjne Twoich subskrybentów lub dane osobowe (np. adresy e-mail czy IP) nie są przekazywane dalej.

Taką politykę praktykuje np. darmowa platforma One Signal. Pamiętaj, że w świetle RODO takie zabiegi mogą być dość ryzykowne, nie wspominając już o tym, że masz obowiązek poinformować użytkowników o przekazywaniu ich danych podmiotom trzecim.

3. Zgodność z RODO

Po wejściu RODO, mamy już we krwi sprawdzanie, że stosowane rozwiązania nie naruszają nowych przepisów. Nie zapomnij o tym także przy wyborze narzędzia do wysyłki web pushy. Twoje narzędzie powinno umożliwić Ci zbieranie zgód zgodnie z prawem, czyli: dobrowolnie poprzez wyraźne działanie i w sposób możliwy do późniejszej weryfikacji. W praktyce oznacza to, że formularz zgody musi być widoczny i jednoznaczny. Twoje narzędzie musi Ci także zapewnić możliwość eksportu zapisanych kontaktów lub stworzenia raportu, który będzie potwierdzeniem wyrażonych zgód. Pamiętaj też, aby zapewnić swoim użytkownikom możliwość wypisu lub skorzystania z prawa do zapomnienia. Upewnij się, że wybrane narzędzie jest pod tym kątem dostosowane, zanim się na nie zdecydujesz.

4. Własna domena wysyłkowa

Większość wysyłanych web pushy jest opatrzona domeną dostawcy, z którego usług korzystasz. Niby mamy świadomość, że takie powiadomienia muszą być wysyłane za pośrednictwem jakiegoś narzędzia, ale jednak nas to drażni. Wolimy, żeby nasi klienci widzieli naszą domenę, niż kojarzyli nas przez pryzmat narzędzi, z których korzystamy. Zwłaszcza jeśli są do nich uprzedzeni.

Wiele systemów umożliwia wdrożenie własnej domeny wysyłkowej do web pushy. Jednak tutaj również należy zadbać o to wcześniej. Wszystkie osoby, zapisane przed wdrożeniem swojej domeny, będą nadal dostawać powiadomienia opatrzone domeną dostawcy. Jeżeli zależy Ci na tej opcji, zapytaj o jej dostępność przy wyborze narzędzia.

5. Skrypty spowalniające stronę

Nie jest to co prawa bardzo częste zjawisko, ale nie można o tym nie wspomnieć. Skrypt, który obciąża stronę i spowalnia jej ładowanie, będzie zmorą dla Twojego specjalisty SEO. Nie zapominaj, że czas ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych. Dlatego wybierz mądrze.

Szukając platformy do wysyłki web pushy zorientuj się, jak wygląda proces integracji. Czy i jakie skrypty trzeba będzie wgrać na stronę. Czy zrobisz to samodzielnie, czy konieczne będzie wsparcie specjalisty. Jeżeli masz możliwość skorzystania z darmowych testów przed wdrożeniem – tym lepiej!

6. Kompatybilność

Powiadomienia web push nie są niestety całkowicie kompatybilne z każdym urządzeniem, systemem czy przeglądarką. Szczególnie kłopotliwy może okazać się system Apple’owskie iOS i MacOS a także Linux. Jeżeli chodzi o przeglądarki, to w tyle znajdują się: Internet Explorer, Microsoft Edge oraz Safari.

Zastanów się kim są Twoi odbiorcy. Ilu z nich korzysta z mobile, poszczególnych systemów i przeglądarek. W jaki sposób najczęściej odbierają od Ciebie komunikaty – w domu, w pracy, w drodze? Konstruując taki profil odbiorcy, łatwiej będzie znaleźć odpowiedni soft.

7. Możliwości narzędzia

Pomyśl jak zaawansowane działania chcesz prowadzić. Możliwości narzędzi są przeróżne: od wysyłek wyłącznie masowych po bardzo zaawansowane scenariusze. Różne platformy oferują m.in. ratowanie porzuconych koszyków, dynamiczne rekomendacje produktowe, testy A/B czy włączenie powiadomień w działania ominchannelowe. Spisz sobie wszystkie scenariusze, jakie chcesz zrealizować. Myśl przyszłościowo. Pamiętaj: jeżeli źle wybierzesz i dodatkowo nie zadbasz o pewne rzeczy wcześniej, to przeniesienie się do innego narzędzia może Cię sporo kosztować.

8. System do web pushy czy system MA?

Wszystko zależy od tego jak zaawansowane działania chcesz prowadzić. Jeżeli prowadzisz komunikację w kilku kanałach i chcesz nad nią w pełni panować, to narzędzie Marketing Automation będzie dobrym rozwiązaniem. Dzięki niemu web pushe zostaną płynnie włączone w bieżące działania. Dodatkowo informacje zebrane w systemie o użytkownikach posłużą do precyzyjnego targetowania powiadomień. Stosując to rozwiązanie masz szansę wykorzystać komunikację omnichannelową, a nie tylko multichannelową. Brzmi ciekawie, ale… Co w sytuacji, kiedy prowadzisz podstawowe działania i póki co nie chcesz włączać do działań zaawansowanego narzędzia? Wtedy możesz skorzystać z rozwiązań oferujących wyłącznie powiadomienia web push. Niektóre z nich posiadają rozbudowane funkcje i możliwość tworzenia scenariuszy porównywalną z systemami MA. Istnieją tutaj platformy zarówno płatne jak i bezpłatne. Szczególnie w przypadku tych drugich, upewnij się, że są one dla Ciebie odpowiednie – patrz punkt 2.

Aby wybrać dobre narzędzie musisz przede wszystkim wiedzieć czego chcesz. Jakie masz plany i jakie zasoby. Narzędzi jest wiele. Różnią się ceną, możliwościami i stopniem trudności w obsłudze. Sprawdź, które będzie najlepsze dla Ciebie i koniecznie pamiętaj o powyższych zasadach.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief