Spis treści

Na czym polega optymalizacja treści pod SEO?

Optymalizacja treści pod SEO to cykliczna praca na tekstach. Wiąże się z analizą widoczności danego artykułu w kontekście innych tekstów na ten temat w sieci. Polega na doszlifowywaniu kilku elementów, które razem dają wymierny efekt.

W ramach optymalizacji SEO:

  • rozbudowujemy treści o tekst, grafiki, video;
  • nasycamy słowami kluczowymi, które znajdują się na pozycjach 11-30;
  • poprawiamy strukturę artykułu, dodając: nagłówki, wypunktowania, wylistowania, tabelki;
  • wzmacniamy linkowanie wewnętrzne do danego artykułu z innych wpisów;
  • dokonujemy korekty/rozbudowania meta title oraz description;
  • sprawdzamy duplikację (ktoś mógł wykorzystać content bez naszej zgodny i nie dodał linka kanonicznego).

3 przydatne narzędzia do optymalizacji treści

Do optymalizacji tekstu pod dalsze pozycjonowanie wykorzystuję przede wszystkim trzy poniższe narzędzia SEO.

Google Search Console

To podstawowe narzędzie każdego specjalisty SEO. Ogromna ilość danych od samego Google. Dlaczego ta platforma jest tak istotna w kontekście treści? Ponieważ otrzymujemy informacje o tym, jak często wyświetlają się dane artykułu w sieci, na jakie frazy kluczowe i jakie pozycje zajmują. Choć Google Search Consnole zaniża wyniki clicków z wyników organicznych (te informacje tylko dla korzystających z Google Ads), to mając dostęp to obu tych narzędzi, wiemy bardzo dużo o widoczności artykułów. O tyle to istotne, że inne narzędzia podają te dane na zasadzie estymacji.

Ahrefs

Moje ulubione narzędzie do podglądania konkurencji, zarówno pod kątem linków zewnętrznych, jak i wykorzystania słów kluczowych. Jeśli chodzi o optymalizację treści w Ahrefs, podglądam konkurentów z Top 10 na daną frazę główną z artykułu, analizuję, na jakie jeszcze wyrażenia kluczowe wyświetlają się artykuły ,,przeciwnika" i wdrażam do tekstu, nad którym pracuję.

Surfer SEO

To narzędzie od kilku miesięcy zdobywa polski rynek. I słusznie. Otrzymujemy wiele istotnych danych pod skuteczną optymalizację treści. Przede wszystkim znacznie przyspiesza prace. Kiedyś trzeba było analizować strony internetowe z Top 10 jedna po drugiej, aby zrobić analizę, jakie treści rankują. Dziś, dzięki Surfer SEO, mamy od razu wgląd do tego, jak konkurencja to robi, a przedstawiony raport podpowiada, co należy do artykułu dodać, odjąć, aby dogonić konkurencję z pierwszej strony Google.

To główne narzędzia w mojej pracy. Korzystam również z danych z Semstorm oraz Google Analytics, ale nie w takim stopniu.

Optymalizacja treści pod SEO krok po kroku

Aby skutecznie podejść do optymalizacji treści danego artykułu, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Oto one:

  1. Czy treść artykułu odpowiada na tematykę głównego słowa kluczowego?
  2. Czy podstrona generuje ruch z wyników organicznych?
  3. Czy ruch jest duży i jaki jest potencjał dalszego wzrostu?
  4. Na jakich miejscach znajdują się ważne z biznesowego punktu wyrażenia kluczowe?
  5. Czy jesteśmy w stanie szybko prześcignąć konkurencję?
  6. Czy rozbudowa tekstu negatywnie wpłynie na UX?

Ok, weźmy nasz artykuł z 16 sierpnia 2017 roku – empressia.pl/blog/48-optymalizacja-kampanii-adwords-cz-2.

Kroki, które podejmuję w zakresie optymalizacji treści pod SEO:

  • Uruchamiam Google Search Console -> Skuteczność -> Ostatnie 3 miesiące.
  • Dodaję nowy filtr jako ,,Strona" i wklejam link do artykułu.
  • Przechodzę na Zapytania -> Pozycja od najwyższej do najmniejszej.
  • Zbieram listę najciekawszych fraz od pozycji +/- 10 do 30.

Wybrana fraza kluczowa: optymalizacja kampanii adwords – 16 pozycja

  • Wyszukuję 3 adresy URL z TOP 3 na wybrane wyrażenie.
  • Przechodzę do Ahrefs.
  • Wrzucam adresy URL do Site Explorer.
  • Z organicznych słów kluczowych wydobywam między innymi takie frazy, jak: Google Adwords poradnik i kampania adwords krok po kroku.
  • Do analizy wkracza Surfer SEO.
  • Z listy fraz najczęściej wyświetlaną jest optymalizacja kampanii adwords. W tym momencie zrobiłem link wewnętrzny, który jest elementem optymalizacyjnym ;).
  • Wpisuję w wyszukiwarkę wyselekcjonowaną frazę.
  • Wyszukałem naszą stronę internetową na 16 pozycji.
  • Następnie należałoby zoptymalizować artykuł pod wytyczne z audytu.

audyt w surfer seo

Kolejnymi krokami, które bym podjął, są:

  • Zlecenie zdobycia kilku linków zewnętrznych;
  • Dopisanie kilku nagłówków oraz rozbudowa aktualnych o frazy typu partial match.
  • Rozszerzyłbym artykuł o co najmniej 500 słów.
  • Dodałbym w strong kilka linijek z główną frazą.
  • Nasyciłbym frazą tekst. Na ten moment exact-match anchor występuje 3 razy. Zwiększyłbym tę ilość do 6 razy.

Wykorzystałbym również wyrażenia, które znajdują się na stronach konkurencji z Top 10, a których brak w naszym artykule.

Ostatnią kwestią pozostaje meta title.

Nie bez powodu wziąłem ten artykuł. Jak zauważyłeś, jest on kontynuacją wcześniejszego.

Mamy tutaj lekką kanibalizację, którą możemy łatwo zoptymalizować.

kanibalizacja treści

Dlatego też zaproponowałbym title do pierwszego artykułu: "Wstęp do kampanii AdWords – kluczowe zagadnienia".

Natomiast do artykułu, nad którym chcemy się skupić, dodałbym title: "Optymalizacja kampanii AdWords – poradnik krok po kroku – Empressia".

Optymalizacja treści na stronie – główne zalety

Do głównych walorów regularnej optymalizacji treści pod SEO należą:

  • zwiększenie widoczności na większą ilość wyrażeń kluczowych;
  • zwiększenie ruchu z fraz kluczowych;
  • możliwość zaktualizowania treści (fajne w przypadku wszelkich rankingów i lat – np. 2019/2010);
  • zawsze artykuł można napisać lepiej;
  • można wprowadzić pomysły na zwiększenie konwersji – button, przyklejony telefon, linkowanie wewnętrzne;
  • rozbudowane treści budują autorytet domeny, a ten przekłada się na lepsze pozycje fraz kluczowych.

Zagrożenia wynikające z optymalizacji treści

Z założenia optymalizacja tekstów pod SEO jest zjawiskiem pozytywnym i w przeważającej ilości przypadków skutkuje zamierzonymi efektami.

Istnienieją jednakże dwa ryzyka:

  • Problem z UX – zbyt duża ilość treści oraz elementów graficznych może wpłynąć na to, że użytkownik mniej chętnie będzie przekopywał się przez artykuł. Dlatego też najważniejsze treści i CTA należy umieścić jak najwyżej. Trzeba również pamiętać o odpowiedniej architekturze tekstu. Dobrym sposobem jest także zaskakiwanie zmysłów odbiorców zmianą ułożenie teksu, zdjęć czy tez pobudzającymi kolorami.
  • Rozmycie tematyczne – może się zdarzyć, że znaczna rozbudza treści, a co za tym idzie, poruszanie wątków pobocznych, wpłynie na rozmycie tematu. Google może uznać, iż artykuł nie jest aż tak trafny na kluczowe dla nas frazy. Występuje to niezwykle rzadko, gdyż zachowując odpowiedni keywords destiny oraz wykorzystując słowa pod LSI, powinniśmy tę sprawę załatwić.

Podsumowanie

Optymalizacja treści pod SEO wymaga sporej wiedzy, wykorzystania płatnych narzędzi oraz mnóstwa czasu. Możesz sobie wyobrazić, ile roboczogodzin poświecimy, jeśli chcemy zoptymalizować np. 100 artykułów na Twoim serwisie internetowym. A to nie jedyne działanie SEO, które wliczamy w koszt pozycjonowania.

Pracować na treściach zdecydowanie warto. W połączeniu z optymalizacją stron ofertowych / produktowych, a także z czynnikami zewnętrznymi (link buidling i content marketing) to właściwa droga do osiągnięcia sukcesu w Google.