Rebranding i SEO – co ma znaczenie podczas pozycjonowania?

Rebranding i SEO – co ma znaczenie podczas pozycjonowania?

Jeśli chcemy dokonać rewolucyjnej zmiany wizerunku swojej marki, to jednym z etapów, przez który trzeba będzie przejść jest rebranding. Nasz artykuł pomoże Ci zrozumieć, czym jest i za co odpowiada. Dzięki tym informacjom poznasz również kilka ogólnych kwestii, o których należy pamiętać w związku z zachowaniem odpowiedniej optymalizacji pod wyszukiwarkę Google.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na czym polega zmiana wizerunku marki zwana rebrandingiem?
  • Dlaczego firmy zmieniają swój wizerunek?
  • O czym należy pamiętać podczas realizacji rebrandingu w swojej firmie?

Czym jest rebranding?

Pod terminem tym kryje się proces polegający na przeprowadzeniu gruntownych zmian, jeśli chodzi o sposób funkcjonowania oraz postrzegania marki przez klientów.

Wprowadzane zmiany mogą odnosić się do:

  • modyfikacji procesów, jakie mają miejsce w związku z funkcjonowaniem firmy;
  • strategii działania marki;
  • identyfikacji wizualnej, a więc logo i kolorów, które związane są z marką;
  • poziomu obsługi;
  • sposobu komunikacji z klientami;
  • tworzenia jednej marki z kilku innych.

Z uwagi na to, że wprowadzane zmiany najczęściej mają rewolucyjny charakter, niezbędne jest poinformowanie o nich wszystkich, którzy już są klientami firmy, a także tych, którzy przynajmniej potencjalnie mogliby się nimi stać. Przykład: zmiana wizerunku marki Old Spice. Przed laty marka ta kojarzona była z tradycją, a tym samym jej produkty trafiały raczej do starszych panów. Od kilku lat marka celuje jednak w młodsze pokolenia. Udaje się to głównie dzięki zabawnym reklamom, które przemawiają do młodszych. Również firma Apple jest przykładem udanego rebrandingu. Za sprawą Steve’a Jacobsa marka wypracowała wizerunek innowacyjny, nowoczesny i elegancki. Na naszym rodzimym rynku realizacją rebrandingu odznaczyły się takie firmy jak otomoto.pl czy o2.pl

Dlaczego firmy stawiają na rebranding?

Na rozwiązanie to stawiają przede wszystkim te firmy, których celem jest kompleksowa zmiana strategii działania. W wielu wypadkach związane jest to z prawdziwą rewolucją, ale są sytuacje, kiedy nie da się zrobić tego inaczej. Wspomniana marka Old Spice to dobry przykład tego, że chęć zmiany głównego klienta stanowi doskonały powód przeprowadzenia rebrandingu.

Większość osób kojarzy rebranding ze zmianą wizerunku. W grę wchodzi więc zmiana kolorystyki marki, jej logo czy brand hero (bohatera marki). W związku z tym nie ma się co dziwić, że takie działania prowadzone są często na szeroką skalę. Konieczne jest zastosowanie różnych środków przekazu, aby poinformować potencjalnych klientów, że firma zmieniła swój wizerunek.

Rebranding a SEO, czyli co trzeba wziąć pod uwagę podczas prac?

Rebranding ma ścisły związek ze zmianą postrzegania firmy w internecie. Dotyczy się to zwłaszcza witryn internetowych, gdyż na nich pole manewru jest naprawdę ogromne. Zobacz więc z jakiego powodu SEO ma w takich przypadkach tak duże znaczenie.

1. Zbierz właściwe dane
To, co należy zebrać w jednym miejscu to infomacje na temat ruchu, pozycje dla najistotniejszych słów kluczowych, a także miejsca z najważniejszymi linkami. Należy o tym pamiętać zwłaszcza wówczas, gdy rebranding będzie odnosił się również do zmiany nazwy, a także zmiany adresu internetowego strony. Podstawą jakichkolwiek działań w kontekście rozwoju strony w sieci są twarde dane. Są one po prostu niezbędne. Bez tego nie będziemy w stanie porównać osiągów nowej wersji strony z wersją starą.

2. Zastanów się, co zrobić z treścią, a także linkami wewnętrznymi
To właśnie między innymi z tego powodu rebranding jest tak dużym przedsięwzięciem. Wystartowanie z nowym projektem zawsze wiąże się z ryzykiem utraty autorytetu wypracowanego dotychczas przez treść i podstrony. Jeśli jest to możliwe, postaraj się, aby treść pozostała możliwie jak najmniej zmieniona. Jeśli jednak musisz ją zmodyfikować, postaraj się o jej aktualizację we właściwy sposób. Odnosi się to także do linków wewnętrznych, gdyż ich struktura ma ogromne znaczenie. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest możliwie jak najlepsze odwzorowanie oryginału. Nie można zapomnieć też o umiejętnym wstawieniu wszystkich przekierowań odnośników (przekierowanie 301 w .htaccess).

3. Nie rezygnuj ze starej domeny
Jeśli zmieniasz nazwę firmy i koniecznie chcesz zmienić również adres, nie rezygnuj z poprzedniego. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zmiana wynika z nadmiernego spamu. Adres już tylko przez to, że istnieje, wypracowuje określony autorytet, więc należy z tego skorzystać. Nie można także zapomnieć o kwestiach technicznych. Z pewnością w internecie istnieje mnóstwo linków prowadzących do starej wersji Twojej strony. Co więcej, część użytkowników decyduje się na nią wchodzić w sposób bezpośredni. Dobrym rozwiązaniem jest więc zamieszczenie na niej informacji bądź przekierowania, dzięki temu internauci nie będą mieli problemów ze znalezieniem nowego adresu. Utrzymanie domeny nie kosztuje wiele, a w tej sytuacji nigdy nie wiemy, kiedy stary adres może okazać się naprawdę przydatny.

4. Podmień linki prowadzące do nieaktualnej domeny
Rebranding to problem, który odnosi się również do linków prowadzących do Twojej witryny. Przyjmijmy, że posiadasz kilka kont firmowych, które założone są na różnych portalach społecznościowych. Bardzo ważne jest, aby istniejące na nich odnośniki podmienić na nowe. Pamiętać trzeba także o tych wszystkich linkach, które mają dla Ciebie duże znaczenie – one także muszą zostać zaktualizowane. Chodzi tu na przykład o odnośniki znajdujące się na stronach Twoich partnerów.

5. Promuj markę i prowadź jej monitoring
Dopiero kiedy jesteś pewien, że rebranding został wykonany właściwie, możesz zacząć promować swoją firmę. Z nową marką trzeba przebić się do świadomości odbiorców, wykorzystać można media społecznościowe, reklamy, a także artykuły i wywiady znajdujące się na zewnętrznych serwisach. To od Ciebie zależy, na jakie kanały dotarcia do klienta się zdecydujesz. Nie można jednocześnie zapomnieć o bieżącym monitorowaniu statystyk, dlatego należy śledzić wyniki, wykresy, a także dopasowywać podejmowane działania do aktualnego rynku i jego zapotrzebowań.

Decyzja dotycząca rebrandingu nigdy nie jest łatwa. Wiąże się bowiem z mniejszą bądź większą rewolucją. Zazwyczaj jednak za podjęciem tej decyzji kryje się trudna sytuacja (np. zły wizerunek firmy w oczach klientów lub słaba sprzedaż). Okazuje się bowiem, że model biznesowy, który był przyjęty przez nas, wcześniej przestał być efektywny. Pojawiają się kolejne przeszkody utrudniające rozwój, a na horyzoncie widać możliwości, po które będzie można sięgnąć dopiero po przeprowadzeniu dość radykalnych zmian. Nie można przy tym zapominać o kwestiach optymalizacji pod pozycjonowanie. Odpowiedni wizerunek w sieci to dzisiaj integralna część każdej marki, dlatego trzeba zrobić wszystko, aby o przeprowadzonych zmianach dowiedzieli się obecni i nowi klienci, a także roboty wyszukiwarek.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: