Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Mobile first index – co to i jak działa?

Mobile first index – co to i jak działa? - zdjęcie nr 1

Mobile first index – co to i jak działa? - zdjęcie nr 2

Mobile first index – o co chodzi?

Google po raz pierwszy przedstawiło światu mobile first index w roku 2016. Komunikat brzmiał, że zmiana w indeksowaniu stron będzie wprowadzana stopniowo w kolejnych miesiącach, którym będą towarzyszyć testy. Ten okres skończył się niemal rok temu. W marcu roku 2018 Google zaczęło oficjalnie implementować mobile first indexing.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Co to jest mobile first indexing?

Jest on dokładnie tym, co sugeruje nazwa. Oznacza on, że mobilna wersja Twojej strony internetowej staje się punktem startowym dla Google, na podstawie którego ocenia pozycje w wyszukiwarce. Jeśli monitorujesz tzw. bot traffic (czyli ruch generowany przez crawlery), możesz dostrzec zwiększony ruch od Smartphone Googlebot. Oprócz tego cachowane są mobilne wersje danych witryn.

Jak zostało to ujęte na Google Webmaster Central Blog:

Nasze systemy crawlingu, indeksowania oraz rankingu domyślnie korzystały z wersji desktopowej zawartości danej strony. Mogło to powodować problemy z zapytaniami mobilnymi, gdy wersja desktopowa znacznie różniła się od wersji mobilnej. Mobile-first indexing oznacza, że będziemy używać mobilnej wersji strony do indeksowania oraz rankingu. Ma to pomóc naszym użytkownikom (głównie mobilnym) w znalezieniu tego, czego szukają.

Skąd w ogóle ta zmiana? Liczba użytkowników korzystających z Internetu na urządzeniach mobilnych wynosiła w roku 2010 pół miliarda. Obecnie liczba ta zbliża się do 4 miliardów. Google bierze pod uwagę ten trend i stąd większy nacisk na user experience na urządzeniach mobilnych.

Warto zaznaczyć, że jest to „mobile-first”, a nie „mobile-only” indexing. Jeśli strona nie posiada wersji przyjaznej urządzeniom mobilnym, to wersja desktopowa dalej będzie mogła być wykorzystywana w procesie indeksowania. Niemniej jednak brak przyjaznego dla użytkowników mobilnych rozwiązania może negatywnie wpłynąć na ranking danej strony. Z kolei strona oferująca lepsze rozwiązania pod kątem mobilnym może potencjalnie otrzymać lepsze pozycjonowanie.

Samo „mobile-first” oznacza także, że mobilna wersja Twojej strony będzie traktowana jako główny wariant. Załóżmy, że mobilna oraz desktopowa wersja Twojej strony są sobie równe. Możliwe, że zoptymalizowałeś content pod mobile, albo korzystasz z responsywnego designu. Taka zmiana nie powinna w teorii nieść za sobą większego wpływu, jeśli chodzi o Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Z drugiej strony sama zmiana jest dowodem na to, jak Google zmienia sposób traktowania treści Twojej strony oraz tego, jak priorytetyzuje crawling oraz indeksowanie. Do tej pory wariant desktopowy był uznawany za główną wersję, a mobilną traktowano jako co najwyżej „alternatywę”. Z tego powodu przez jakiś czas Google zachęcało webmasterów do tworzenia osobnych wersji mobilnych (m.domain.com), a następnie korzystania z tagów switchboard. Ich celem było wskazanie, że istnieje inna strona podobna do tej, na której zawarty jest ów tag.

Google dzięki temu mógł odpowiednio pozycjonować obie strony. W niektórych przypadkach wyszukiwarka nie podejmowała nawet wysiłku crawlowania mobilnej wersji strony głównej – po prostu od razu pokazywała użytkownikom URL do wersji mobilnej.

Takie postrzeganie wariantów desktopowych w praktyce oznaczało, że były one traktowane priorytetowo przez SEO-wców oraz marketingowców. Z tego powodu dbano o ich pełny content, dane strukturalne, czy tworzenie backlinków. Dla odmiany wersje mobilne miały bardziej ubogi content oraz nie otrzymywały tak wiele linków zwrotnych.

Najczęstsze pytania odnośnie do mobile-first index

Większość tradycyjnych technik działa tak samo skutecznie (oczywiście, jeżeli są odpowiednio stosowane). Google zaznaczyło także, że jeśli posiadasz jedynie desktopową wersję strony, to nie zostanie ona w jakiś sposób ukarana. Nie są potrzebne także żadne zmiany w XML sitemapach, linkach zwrotnych czy też tagach kanonicznych.

Niemniej jednak Google zaleca, aby podejmować odpowiednie kroki:

  1. Upewnij się, że Twoje serwery podołają zmianom w crawl ratingu – termin ten oznacza ilość zapytań, jakie Googlebot wykonuje na Twojej stronie podczas jej indeksowania.
  2. Dbaj o to, aby content, tagi, dane strukturalne oraz linki wewnętrzne były identyczne zarówno w przypadku wersji desktopowej, jak i mobilnej.
    1.  

Nie ma też dużego powodu do niepokoju – użytkownicy zawsze zostaną przekierowani na odpowiednią wersję strony.

  • Czy mobile first index dodaje strony mobilne do swego rodzaju osobnego indeksu?

Cały czas używany jest jeden indeks (ten sam, z którego korzysta teraz Google). Sama zmiana w mobile-first indexing nie oznacza utworzenia nowych indeksów „mobile” oraz „desktop”. Wszystko sprowadza się do tego, jak content jest dodawany do istniejącego indeksu.

  • Co, jeśli nie mam mobilnej wersji mojej strony?

Jeśli nie posiadasz wersji mobilnej, a Twoja wersja desktopowa nie jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, content dalej będzie indeksowany. Niemniej jednak możesz nie pozycjonować się tak dobrze, jak strony, które są bardziej mobile friendly. Może to także negatywnie wpłynąć na Twoje ogólne pozycjonowanie w przypadku wyszukiwań desktopowych oraz mobilnych, gdyż Twoja strona będzie się jawiła jako mająca słabe user experience.

Niemniej jednak Google zaznacza, że lepiej mieć wysokiej jakości wersję desktopową, niż wadliwie działającą wersję mobilną.

  • Czy już wszystkie strony zostały zindeksowane przez mobile-first indexing?

Na początku grudnia 2018 roku Google powiadomiło, że obecnie ponad połowa wszystkich stron na świecie została zindeksowana przez mobile-first indexing. Google zwykle powiadomi Cię przez Google Search Console, gdy Twoja strona zostanie przeniesiona do nowego indeksu.

Podsumowanie

Mobile-first indexing jest odpowiedzią na nowe trendy na rynku – świat Internetu staje się coraz bardziej mobilny. Pamiętaj zatem, aby Twoja strona była jak najbardziej zoptymalizowana pod urządzenia mobilne – Google z pewnością Cię za to wynagrodzi, a i Ty zyskasz więcej możliwości by odpowiednio konsumować ruch użytkowników.

Potrzebujesz pomocy? Poczytaj o tym, co możemy Ci zaproponować pod kątem pozycjonowania strony internetowej! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany