W jaki sposób prowadzić firmę, aby była polecana przez klientów?

W jaki sposób prowadzić firmę, aby była polecana przez klientów?

Największym problemem, z którym muszą zmierzyć się nowe firmy, jest poszukiwanie klientów na swoje produkty lub usługi. Jak się okazuje, wielu właścicieli firm kompletnie zapomina o najprostszym sposobie, którym jest rekomendacja oraz zaufanie. W związku z tym opiszemy kilka kroków, w jaki można prowadzić biznes w sieci, aby klienci polecali daną firmę, jej usługi lub produkty.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak prowadzić biznes w internecie?
  • Jak profesjonalnie obsłużyć klienta, aby czuł się naprawdę zadowolony?
  • Jak odpowiadać na potrzeby klientów i wychodzić im naprzeciw?

Przypomnij sobie, jak na początku swojej biznesowej drogi zastanawiałeś się nad tym, jak prowadzić firmę w internecie. Pamiętasz, jak trudne było pozyskanie nowego klienta? Na pewno znaczna część z nich była efektem polecenia znajomych, bądź pochodziła z polecenia rodziny. Z pewnością zauważyłeś również, że zdobycie nowego klienta wiążę się z koniecznością poniesienia kosztów kilka razy większych, niż utrzymanie tych klientów, których udało się już zdobyć. Wynika to z mnogości podobnych firm działających na rynku.

Dlatego siła rekomendacji to coś, na co warto stawiać. Co takiego szczególnego się w niej kryje? Rekomendacja to nic innego, jak zaufanie klienta: jeśli ktoś poleci Twoją markę czy po prostu firmę, to duża szansa, że zdobędziesz nowego klienta. Przedstawiamy kilka porad dotyczących tego, jak prowadzić firmę w sieci, aby była polecana przez jej klientów.

Obsługa klienta kluczowym czynnikiem przyszłej rekomendacji

Czynnikiem, który w istotny sposób decyduje czy dana firma zostanie polecona, jest profesjonalna obsługa klienta, dlatego tak ważna jest optymalizacja tego procesu. Dzięki temu można nie tylko zwiększyć przychody, ale również zdobyć nowych klientów, którzy będą efektem pozytywnej rekomendacji tych, którzy już u nas coś kupili, bądź cały czas korzystają z naszych usług.

Zastanów się nad firmą, w której jakość obsługi Ci odpowiadała. To właśnie klucz do tego, co robić, aby prowadzenie biznesu w internecie przynosiło oczekiwany efekt. Trzeba pamiętać, że niemiła atmosfera bądź obsługa pozbawiona profesjonalizmu, to prosta droga do tego, aby nie dostać żadnej rekomendacji od klientów. Co więcej, takie zachowanie może zadziałać w zupełnie drugą stronę: zamiast zyskać nowych klientów, możemy stracić tych, których już mamy.

Koniecznie trzeba przyjrzeć się pracownikom mającym kontakt z naszym klientem, musimy się upewnić, że robią to w sposób profesjonalny. Jeśli pojawiają się wtedy jakiekolwiek wątpliwości, warto pomyśleć nad szkoleniem takich pracowników. Dotyczy się to zwłaszcza tych osób, które posiadają bezpośredni kontakt z klientam – odbierają telefony od klientów i odpisują na ich wiadomości.

Wskazówki:

  • ogromne znaczenie ma ton głosu, dlatego trzeba starać się być pogodnym – wówczas ton głosu staje się bardziej przyjazny;
  • nie należy wzdychać i robić głębokich wdechów;
  • jeśli rozmowa Cię frustruje, nie możesz tego okazać klientowi;
  • stosowanie monotonnych, wyuczonych regułek to kiepski wybór, dlatego trzeba unikać również tego, co określa się mianem „marketingowej papki”.

Warto pamiętać, że osoby energiczne, które od samego początku rozmowy są nastawione przyjaźnie, są w stanie osiągnąć zdecydowanie więcej. Pozytywne doświadczenie, które klient wyniesie z obsługi, zostanie docenione. Ci, którzy są zadowoleni z usług, zdecydowanie chętniej dzielą się informacją o firmie z przyjaciółmi, znajomymi czy rodziną. UWAGA: pamiętaj, że dobrze potraktowany klient to klient, który poleci Twoje usługi/produkty innym.

Szybko odpowiadaj na pytania klientów

Przyjazne nastawienie nie wystarczy, aby klient był w pewni zadowolony. Ogromne znaczenie ma również wypracowanie szybkiej reakcji na problemy, jakie rodzą się po stronie klientów. Trzeba pamiętać, że niezadowolonego klienta bardzo łatwo jest sfrustrować. Rzecz jasna większość wysnuwanych pretensji i zarzutów jest zupełnie bezzasadna, ale mimo to trzeba klienta potraktować z szacunkiem, a także sprawić, że poczuje się tak, jakby to on miał rację. Jeśli mówimy o odbieraniu telefonów i odpowiadaniu na maile, to klient nie może czekać w nieskończoność. Trzeba o tym pamiętać niezależnie od tego, czy prowadzimy firmę w sieci, czy postawiliśmy na rozwiązanie tradycyjne.

Wskazówki:

  • klient nie może czekać, aż odbierzesz telefon;
  • nie należy przeciągać rozmowy oraz kilka razy powtarzać tego samego;
  • jeśli dostałeś wiadomość mailową, należy poinformować klienta o jej odebraniu, a także wskazać, że w określonym terminie otrzyma odpowiedź.

Nawet najskuteczniejsze rozwiązanie problemu zgłaszanego przez klienta wykonane w bardzo wolnym czasie skutkować będzie niewielkimi szansami na uzyskanie rekomendacji.

Zachęcaj klientów do tego, aby pisali opinie bądź referencje

Aby zdobyć nowego klienta, naszą firmę można promować na wiele różnych sposobów. Trudno jednak o coś lepszego od pozytywnej opinii bądź listu referencyjnego. Każdy firma zarzeka się, że to jej produkty lub usługi są najlepsze. Klient jednak zdaje sobie sprawę z tego, że tym, co świadczy o jakości produktu czy danej usługi, to po prostu opinie.

Właściciel nigdy sam z siebie nie wskaże na negatywne fakty dotyczące produktu czy usługi. Trzeba jednak pamiętać, że pozytywne informacje zamieszczone na stronie internetowej mogą okazać się niewystarczające, dlatego należy pozwolić klientom na dodawanie informacji dotyczących firmy w mediach społecznościowych. W grę wchodzi na przykład Facebook, recenzje Google, a także serwisy związane z branżą, w jakiej działa dana firma. Przykładem jest na przykład serwis „Znany Lekarz”. Z im większej ilości platform będziemy korzystać, tym większe będą szanse na to, że pozytywne opinie zostaną zaprezentowane większej liczbie klientów.

Co zrobić, aby namówić klientów do zamieszczenia pozytywnej opinii? Warto zapytać ich o to bezpośrednio. Po zakończonej transakcji można poprosić o to, aby napisali oni recenzję na wybranej stronie (np. stronie produktu, który zakupił). Tym, co świetnie motywuje do wystawienia recenzji, jest zaproponowanie zniżki bądź rabatu tym, którzy zdecydują się to zrobić.

Program partnerski

Aby klienci chętnie wystawiali rekomendacje i polecali nas innym, trzeba zaoferować nagrodę. Uwielbiamy dostawać rozmaite rabaty, gratisy czy najróżniejsze podarunki, których forma może być bardzo różna. Dlatego rozwiązaniem, które bez wątpienia warto rozważyć okazuje się program partnerski.

Powinien on być skonstruowany tak, aby nagradzani byli Ci klienci, którzy rozpowszechniają informacje na temat naszej firmy. To, co możemy zrobić to odstąpienie prowizji klientowi, dzięki poleceniu nas innym klientom. Wszystko zależy jednak od branży. Może bowiem okazać się tak, że w naszym przypadku o wiele lepiej zaoferować rabat na kolejne zakupy.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: