Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Usługi SEO – co to jest?

Usługi SEO – co to jest? - zdjęcie nr 1

Usługi SEO – co to jest? - zdjęcie nr 2

Usługa SEO – co to jest i na czym polega?

Co tak właściwie wchodzi w skład usługi SEO (search engine optimization), którą świadczy swoim klientom Verseo? Czy trzeba za coś ekstra dopłacać za dodatkowe działania SEO? Dlaczego pozycjonowanie nie jest usługą błyskawiczną, a sama umowa na SEO trwa aż 12 miesięcy? Bierzemy pod lupę popularne pytania, z którymi spotykają się nasi opiekunowie klienta.

Wzrost widoczność SEO - źródło Ahrefs

Widoczność SEO – źródło Ahrefs

Usługa pozycjonowania a SEO – z czym mamy zatem do czynienia?

Usługa pozycjonowania stron to coś więcej niż jednorazowy przegląd strony internetowej – audyt, nawet w rozszerzonym wariancie połączonym z przygotowaniem zaleceń optymalizacyjnych. Pozycjonowanie, które wykonują specjaliści SEO z Verseo, rozpoczyna się od audytu samej strony internetowej oraz linków. Uzyskane w ich trakcie informacje stają się bazą do przygotowania strategii pozycjonowania obejmującej elementy takie jak:
> optymalizacja strony internetowej np. pod kątem prędkości działania,
> optymalizacja meta tagów pod kątem zapisanych w umowie słów kluczowych,
> przygotowanie i wdrożenie na stronie internetowej unikalnych,  zoptymalizowanych oraz odpowiedniej długości treści,
> linkowanie podzielone na etapy oraz zdywersyfikowane pod względem typu i źródeł linków,
> wykonanie przekierowań,
> wprowadzenie udoskonaleń i zmian sugerowanych przez Google Search Console.

Powyższa lista prac nie ma charakteru zamkniętego, a zawiera jedynie przykładowe czynności. Zestaw prac pozycjonera powstaje dla konkretnego przypadku – indywidualnych potrzeb danej witryny. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj także rodzaj dostępów do strony, którymi dysponuje specjalista SEO. Do kompleksowego świadczenia usługi SEO bardzo przydatne są pełne dostępy do strony internetowej.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Spadek spowodowany brakiem strategi SEO - źródło Ahrefs

Spadek spowodowany brakiem strategii SEO – źródło Ahrefs

Strategia pozycjonowania może ulegać zmianom w trakcie trwania umowy. Wynika to m.in. z obserwowania zmian w algorytmie, reakcji strony internetowej na zaaplikowane jej przez specjalistę SEO działania czy też jakości stron konkurencyjnych. Jeśli pozycjoner obserwuje, że konkurenci witryny, którą się zajmują, zwiększają ilość treści na swoich stronach internetowych, to może w odpowiedzi rekomendować wprowadzenie większych puli tekstu także na stronie internetowej, która znajduje się pod jego opieką. Może też zaproponować utworzenie nowych podstron np. bloga na stronie internetowej, który posłuży jako przestrzeń do systematycznego publikowania nowych tekstów wspierających proces pozycjonowania.

Działania SEO – co mamy w cenie usługi?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że zaskakiwanie dodatkowymi wydatkami w trakcie trwania umowy nie jest tym, czego nasi klienci życzą sobie. By oszczędzić im takich nieprzyjemnych niespodzianek, już na etapie prezentacji oferty i pakietów na działania SEO, wskazujemy jakie działania wchodzą w zakres konkretnego pakietu. Jeśli nasz klient jest zainteresowany wybranym pakietem, ale chciałby do niego dodać coś ekstra wchodzącego w skład innego pakietu, to warto skontaktować się z opiekunem klienta, który przedstawi wycenę tego dodatkowego działania. Naszym celem jest oferowanie usługi SEO w jak najwyższym stopniu dopasowanej do potrzeb naszych klientów.

Audyt SEO wykonany narzędziem SurferSEO

Audyt SEO wykonany narzędziem SurferSEO

Kierujemy się prostą zasadą, że jeśli coś ma bezpośredni wpływ na usługę pozycjonowania, to pojawia się w pakiecie czynności wykonywanych w ramach usługi. Dlatego przygotowujemy nowe treści na podstrony bezpośrednio związane ze słowami kluczowymi – dzieje się to w ramach usługi. Jeśli jednak nasz klient chciałby mieć napisane przez copywritera teksty na wszystkie podstrony, także te niemające wpływu na pozycjonowanie, to będzie to traktowane jako usługa dodatkowa i jako taka wyceniona ekstra.

Nie ma możliwości, że wykonamy jakąś pracę dodatkową przy stronie internetowej, a dopiero po czasie poinformujemy klienta o tym, że jest to rzecz płatna ekstra.

Dlaczego usługi SEO nie można określić mianem błyskawicznej?

Jedną z głównych różnic pomiędzy Google Ads a pozycjonowaniem jest to, że w przypadku usługi SEO przychodzi czekać na rezultaty (z drugiej strony są one trwalsze niż w przypadku Google Ads). W zależności od strony internetowej nad którą pracujemy, dotychczasowego profilu linków, obszerności optymalizacji, konkurencji, wybranych słów kluczowych i wielu innych czynników, na rezultaty przychodzi nam czekać kilka tygodni, kilka miesięcy, a nawet rok. Niestety pozycjonowanie nie jest nauką ścisłą i nie ma tu prostych oraz gwarantowanych przeliczników typu “10 dodanych linków = wzrost o 5 pozycji w wynikach”.

Analiza widoczności SEO strony - narzędzie SEnuto

Analiza widoczności SEO strony – narzędzie Senuto

Zdarza się, że już samo wprowadzenie optymalizacji przynosi satysfakcjonujące rezultaty w postaci wzrostu pozycji. W praktyce możemy mieć też do czynienia z sytuacjami, w których np. kolejna tura linków przynosi efekty i pojawiają się wzrosty. Nie oznacza to jednak, że wcześniejsze działania były niepotrzebne – bardziej chodzi tu o efekt kumulacji. Ze względu na tę pewna nieprzewidywalność wpisaną w realia pracy pozycjonera, unikamy jednoznacznych deklaracji oraz zapewnień, że na rezultaty przyjdzie klientowi czekać np. 5 tygodni.

Tak jak pewne działania przekładają się na wzrosty pozycji, tak ich usunięcie może oznaczać spadki. Jednym z częstszych przypadków z tej kategorii jest usunięcie optymalizacji meta tagów. Wprowadzenie odpowiednich meta tagów stanowi jeden z fundamentów procesu pozycjonowania.

W trakcie trwania usługi pozycjonowania siłą rzeczy zdarzają się zmiany w algorytmie Google. Biorąc pod uwagę dynamikę i częstotliwość ich wdrażania nie ma możliwości, by trwająca 12 miesięcy umowa na pozycjonowanie nie natrafiła na nie. Pozycjonerzy nie dowiadują się z wyprzedzeniem o tych zmianach a algorytmie. Dopiero po czasie mogą na nie zareagować i wdrożyć zmiany na stronie internetowej dopasowując je do nowych realiów. Nie należy zmian w algorytmie kojarzyć tylko ze spadkami pozycji. Zdarza się, że taki update to szansa na szybki awans w wynikach wyszukiwania (i nie musi być to tylko tymczasowy wzrost). Zmiany w algorytmie nastawione są generalnie na wsparcie stron internetowych wysokiej jakości – obszernych, o ciekawe treści, przyjaznych użytkownikowi (por. np. kwestię prędkości działania strony). Jeśli nasza strona internetowa wpisuje się w taki nurt, to aktualizacje mogą być jej sojusznikiem.

Analiza backlinków to ważny element SEO - źródło MajesticSEO

Analiza backlinków to ważny element SEO – źródło MajesticSEO

Podstawy SEO – co obejmują?

Czy można mówić o swoistym elementarzu SEO, czymś co zawierają podstawy SEO w odniesieniu do każdej strony? Z pewnością jest czyms takim audyt strony internetowej, który przedstawiliśmy bardziej szczegółowo w punkcie „SEO: Pozycjonowanie – z czym mamy zatem do czynienia?” niniejszego artykułu na blogu. Taki drobiazgowo wykonany audyt SEO daje solidne podwaliny pod strategie SEO.
O ile audyt SEO nastawiony jest na zbadanie pewnej puli „niezbędników” (trudno wyobrazić sobie działania SEO w tym zakresie np. bez oceny meta tagów, występowania duplikatów różnego typu, ilości opublikowanej treści czy możliwości indeksowania serwisu przez roboty sieciowe Google – są to absolutne SEO podstawy w przypadku audytu wewnętrznego), to strategie SEO mogą różnić się pomiędzy sobą.

Strategie SEO – skąd te różnice?

Źródeł różnic, jeśli chodzi o strategie SEO, jest wiele. My w tym przypadku skupimy się na kilku podstawowych i często występujących. Do tego oczywiście dochodzi też fakt, że branża SEO to nie jest nauka ścisła. To, jak usługi SEO świadczą poszczególni pozycjonerzy, zależy od ich doświadczenia, wypracowanego know-how, stosowanych narzędzi itp. Strategie SEO będą się różnić w zależności od tego czy:

  • mamy do czynienia ze stroną nową czy taką z historią – dobra historia strony internetowej to niewątpliwy atut jeśli chodzi o usługi SEO;
  • czy dana strona zdążyła już nazbierać linków, a jeśli tak – to jakie są to linki, skąd pochodzą, w jakich ilościach ma je witryna itp.; aktualny profil linków ma znaczenie jeśli chodzi o przygotowanie strategii SEO;
  • optymalizacja strony pod SEO – czy została już wykonana, czy jest to prawidłowa optymalizacja, czy pożądane zmiany można nanieść bezpiecznie i bez problemu na stronę internetową; czas przeznaczony na wykonanie optymalizacji strony pod SEO musi zostać uwzględniony w strategii SEO;
  • Czy strona nie została ukarana przez Google (mowa tu przede wszystkim o karach ręcznych – odpowiednimi działaniami jesteśmy w stanie działać na rzecz zdjęcia takiej kary ze strony internetowej).
Wzrost widoczności SEO - narzędzie GSC

Wzrost widoczności SEO – narzędzie GSC

Warto brać pod uwagę też to, że strategie SEO są rozłożone w czasie i rozpisane na etapy, które są wykonywane w logicznej kolejności. Optymalizacja strony SEO, a więc jej wewnętrzne ulepszenie, jest wykonywane zazwyczaj przed linkowaniem. Analogicznie, nawet najlepsza optymalizacja nie przyniesie rezultatów, jeśli na stronie internetowej w dalszym ciągu będzie ciążyć kara od Google.

Optymalizacja strony pod SEO – jazda obowiązkowa

Jednym z pierwszych działań w procesie pozycjonowania jest wykonanie i wdrożenie na stronę internetową jej optymalizacji. Marzy się Tobie skuteczne pozycjonowanie?

Optymalizacja to ten punkt, którego nie można pominąć. Konkretne strony internetowe potrzebują optymalizacji na rozmaitym poziomie; nie wszystkie witryny pozwalają też na to samo. Rozwińmy w tym miejscu te dość enigmatyczne stwierdzenia.

Nie każda strona wymaga optymalizacji w tym samym stopniu – oznacza to, że są strony, które nie mają np. błędów w sekcji head utrudniających pozycjonowanie, mają prawidłowo zbudowane menu i wykonane wewnętrzne linkowanie, nie mają problemów z duplikatami. W takim przypadku pozycjoner nie wprowadza na siłę związanych z tym modyfikacji – bo nie musi. Taka strona zyskuje punkty już na starcie. Dlatego warto, planując budowę nowej strony internetowej, a potem jej pozycjonowanie, skonsultować się ze specjalistą SEO. On z pewnością podpowie na co zwrócić uwagę i co wdrożyć już na tak wczesnym etapie. Jeśli dotychczasowa strona internetowa ma już wypracowane wyniki i np. pozycje w top10 lub blisko tej czołówki, to warto tak przeprowadzić przeprowadzkę na nową wersję serwisu, by zminimalizować ryzyko spadków wypracowanych już pozycji (a to ryzyko zawsze występuje). Tu także pomoc może specjalista SEO.

Nie każda strona pozwala na wykonanie optymalizacji w tym samym stopniu – jest to związane z dostępami do strony internetowej, a także technologią, w której została ona wykonana. Pozycjonerzy otrzymują od swoich klientów dostępy pozwalające na różny poziom swobody działań. Nie każda zmiana może zostać w takiej sytuacji wdrożona przez specjalistę SEO. Może być potrzebna pomoc ze strony klienta lub stwierdzenie, że świadomie rezygnujemy z jej wdrożenia i potencjalnych korzyści z niej płynących.

Usługi SEO – co to jest? - zdjęcie nr 10

Analiza parametrów SEO w narzędziu ScreamingFrog

Pozycjonowanie stron – SEO wsparte narzędziami

Pozycjonerzy korzystają ze wsparcia rozmaitych narzędzi, dostarczających przydatnych w ich działaniach danych. Przegląd popularnych narzędzi z kuferka pozycjonera przedstawiliśmy już na naszym blogu w tym wpisie i ten wpis w dalszym ciągu jest aktualny. Wspomniana tam lista 8 narzędzi oczywiście nie wyczerpuje tematu. Ciekawym przypadkiem spośród wymienionych tam narzędzi jest Google Search Console. Wyróżnia je to, że jest to narzędzie darmowe (podobnie zresztą jak Google Analytics) i… nie powstało ono z myślą o pozycjonerach (Google żadnego narzędzia nie tworzy z myślą o specjalistach SEO), a o webmasterach. Warto podpiąć je pod swoją stronę internetową. Dostarcza informacji odnośnie ruchu na stronie (choć nie tak obszernych jak Google Analytics), a także wykrywa błędy w działaniu strony. Te błędy mają znaczenie nie tylko w kontekście SEO. Obecność podstron z błędami 404 w serwisie może wpływać niekorzystnie na zachowania potencjalnych klientów na stronie internetowej i zniechęcać ich do dokonania zakupów. Warto wprowadzić przekierowania w tym przypadku, tak by potencjalny klient miał powód, by zostać w obrębie serwisu i zapoznać się zbliżonym do interesującego asortymentem.

Podobnie jest w przypadku problemów z dostosowaniem witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Biorąc pod uwagę wzrost znaczenia ruchu mobile i ilości dokonywanych w ten sposób transakcji, nie warto zniechęcać tych klientów nieprzyjazną stroną internetową, niedostosowaną do urządzeń mobilnych. Google Search Console wskazuje z jakimi problemami boryka się serwis pod kątem mobilności (jeśli takowe występują w jego przypadku).

Sposoby rozliczania usługi SEO

Usługa pozycjonowania może być rozliczania na jeden z 3 sposobów:

Rozliczenie usługi pozycjonowania za efekt

Rozliczenie za efekt to model płatności za pozycjonowanie, w którym miesięczna opłata ulega ciągłym zmianom. Dzieje się tak, ponieważ firma płaci tylko wtedy, kiedy ustalone przy podpisaniu umowy frazy, znajdują się na wybranych pozycjach w wyszukiwarce (z reguły top3 czy top5).

W wyszukiwarce wciąż dochodzi do przetasowań, toteż trudno jednoznacznie wówczas przewidywać w jakiej wysokości płatność nastąpi w kolejnych miesiącach. Ważne jest również, na podstawie jakiego narzędzia dokonujemy pomiaru pozycji i gdzie sprawdzamy widoczność strony.

Rozliczenie za efekt powoli odchodzi do przeszłości z uwagi na ogromne ryzyko zarówno dla agencji seo, jak i klienta. Klient może – i niestety było to wykorzystywane przez wiele firm seo – zgodzić się na frazy, które teoretycznie są powiązane z biznesem, ale nie przynoszą klientów bo nie są wpisywane z intencją dokonania zakupów.

Agencja natomiast proponowała je ponieważ łatwo było je wypozycjonować. Z drugiej strony agencja stosunkowo sporo pracy wkłada na samym początku współpracy. Optymalizacja sklepu internetowego dokonuje się na samym początku. Co w przypadku kiedy po 2 miesiącach klient uzna, że kończy współpracę, a frazy jeszcze się nie wypozycjonowały w wynikach wyszukiwania? Agencja seo zanotuje wówczas stratę czasu i pieniędzy.

Rozliczenie usługi pozycjonowania w abonamencie

Abonament, jak wiemy z innych usług, to stała miesięczna opłata funkcjonująca przez cały okres obowiązywania umowy. Klient zyskuje przewidywalność inwestycji, a agencja z czasem odrabia nakład pracy, który jest szczególnie duży podczas pierwszych miesięcy.

Optymalizacja strony internetowej wymaga bowiem głównie pracy technicznej, która dokonywana jest na początku. Niezależnie od tego, czy wybraliśmy pozycjonowanie lokalne czy pozycjonowanie szerokie, rozliczenie abonamentowe jest preferowanym przez większość klientów sposobem rozliczenia.

Rozliczenie usługi pozycjonowania w modelu hybrydowym

Hybrydowy model rozliczenia za pozycjonowanie oznacza, że płatność zawiera w sobie element stały oraz zmienny. Może to być np. 2000 zł netto miesięcznie + success fee za zwiększenie widoczności strony internetowej na ustalone wcześniej frazy. To rzadko spotykany model rozliczenia, który wymaga dużej świadomości usługi seo ze strony firmy na niej się decydującej. Zwyczajowo dotyczy to większych ecommerców i stron internetowych.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany