Zlecasz agencji pozyskiwanie linków na forach? Tracisz pieniądze i szkodzisz swojej stronie

W SEO, jak i w innych branżach, nie zawsze wyciągane są poprawne wnioski. Jak obserwuję nadal np. firmy płacą agencjom za generowanie na forach takich postów:

„Szukam ekspresu do kawy. Znalazłem ostatnio taki ekspres do kawy – co o nim sądzicie?”

albo

„Mój brat przymierza się do remontu i szuka odpowiedniego sprzętu. Ostatnio znalazł ciekawą wiertarkę udarową – co o niej sądzicie?”

(boldem wyróżniłem anchory)

Google a spamlinki na forach

W jednym z artykułów odniósł się do tego zjawiska John Müller z Google – mówiąc, że Google ignoruje większość linków tego rodzaju

Google ignoriere die meisten Links von automatisch erzeugten Inhalten sowie von User generated Content

zaznaczając, że są one łatwe do wychwycenia przez algorytm

Solche Links seien für Google einfach zu erkennen

Dlaczego zatem „godzimy się” na spamlinki

Odpowiedź jest prosta – z niewiedzy lub z lenistwa

Z niewiedzy – trudno oczekiwać, aby każdy webmaster śledził na bieżąco Wskazówki dla Webmasterów. W realnym świecie, idąc do warsztatu, nie interesujemy się sposobem wymiany klocków czy filtrów – zakładamy, że osoby, które tam pracują, są specjalistami.

Z lenistwa – lepiej zapłacić agencji kilka złotych z komentarz z linkiem niż poświęcić kilkadziesiąt minut na jego zamieszczenie. Jeżeli ktoś chce pomóc osobom mającym dany problem, to musi przeczytać cały wątek na forum lub artykuł, a potem się do tego odnieść – nie zrobi się tego w parę minut.

Co grozi stronie za pozyskiwanie spamkomentarzy

Przy pozyskiwaniu linków ze spamkomentarzy mamy do czynienia z dwiema konsekwencjami – z punktu widzenia Google oraz z punktu widzenia właściciela serwisu (marki jego biznesu)

Google – jak napisałem powyżej algorytm pominie tego rodzaju odnośniki. Nie pamiętam już, kiedy ostatnio widziałem filtr ręczny za nienaturalne linki przychodzące – co pokazuje, że John ma rację, że Google całkiem nieźle radzi sobie z wyłapywaniem tego rodzaju linków (i ich „dezaktywowaniem”). Jeżeli jednak „przegniemy”, to nie jest wykluczone, że kara ręczna (lub co gorzej, algorytmiczna) zostanie nałożona na serwis.

Właściciel serwisu – obecnie częściej niż wcześniej szukamy w Internecie opinii o firmie, z której np. usług chcemy skorzystać. Ludzie zaś, jak rozmawiam z nimi, doskonale wiedzą, że tego typu wypowiedzi (a co za tym idzie i linki) są sztucznie generowane. A to znaczy, że osoby, które je czytają  nierzadko uznają, że firma jest niewiarygodna – co to zaś znaczy dla firmy w procesie pozyskiwania nowych Klientów nie muszę mówić.

Dbajmy o jakość komentarzy w swoim serwisie

Popatrzmy jeszcze na komentarze oczami właściciela forum/bloga, na którym są one zamieszczane.

Komentarze są ważne dla naszej strony – są znakiem na to, że temat wzbudza zainteresowanie, a dodatkowo, dzięki dodatkowej treści, zwiększają widoczność artykułu na blogu czy wątku forum pod większą ilość słów kluczowych

Nic dziwnego, że ostatnio obserwuję coraz większą moderację komentarzy właścicieli for i blogów, wynikającą z zasypywania ich spamkomentarzami. Osoby dbają o jakość swoich serwisów, usuwając spam, którego jedynym celem jest pozyskanie linka – nierzadko na stronie nie związanej tematycznie z linkowaną domeną – kolejny dowód na to, że zlecając spamkomentowanie wyrzucasz pieniądze w przysłowiowe błoto.

O linki jest coraz trudniej

Wszystko to, o czym napisałem powyżej, sprawia, że dla osoby, która promuje swoją markę poprzez pomoc w rozwiązywaniu problemów, oznacza to duże trudności – można łatwo „oberwać rykoszetem” i zostać potraktowanym jako spamer; merytoryczna wypowiedź może zostać bowiem traktowana jako reklama – mimo, że nierzadko nie zawiera nawet linku .

Z drugiej strony kto powiedział, że promowanie marki to prosta czynność? Ludzie muszą zrozumieć, że w Internecie, jak w realu, aby zdobyć markę, trzeba poświęcić na to „trochę czasu i wysiłku”. Dlatego stoję na stanowisku, że właściciel witryny nie może pójść „na łatwiznę” i nie zostawić agencji „promocji marki” (napisałem w cudzysłowu, ponieważ spamkomentarze nie promują, a niszczą markę) ponieważ tego może nie odkręcić (lub będzie trzeba poświęcić miesiące czasu na odbudowanie reputacji domeny).

PS

Analizując profile linków różnych domen coraz częściej zauważam, że te, które są wysoko, mają znacznie mniej linków przychodzących niż strony, które chciałby zająć ich miejsce.

I o to chodzi 🙂

2 komentarze do “Zlecasz agencji pozyskiwanie linków na forach? Tracisz pieniądze i szkodzisz swojej stronie

  1. To ostatnie zdanie mnie zainteresowało. Bardzo jest potrzebny wpis blogowy rozwijajacy taką myśl, że lepiej kilka super linków niż masy słabych i jak to zrobić konkretnie.

    1. Od lat o tym piszę 🙂 – ale w Polsce „lobby linkowe” jest bardzo mocno, ludzie nie wyobrażają sobie „bez tego życia”.
      Szkoda, że potem strony mają problemy – i nie chodzi tylko o linki, o których pisałem w tym wpisie, ale też o linki z anchorami pozyskiwane przez różnego rodzaju platformy pośredniczące – już kilka dużych serwisów kontentowych źle na tym wyszło. Takie życie – dobrze, że świadomość ludzi rośnie, dzisiaj jest mniej rozczarowań niż kiedyś, bo właściciele stron są coraz lepiej wyedukowani i sami potrafią w wielu już przypadkach ocenić, czy dana firma seo to specjalista, czy „zwykły linkowiec” 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *