Jak zwiększyć użyteczność strony internetowej?

Jak zwiększyć użyteczność strony internetowej?

Użyteczność naszej strony internetowej pozwala użytkownikom na odnajdywanie informacji, które są przez nich wyszukiwane. Wielu osobom wydaje się to łatwe do osiągnięcia, tymczasem okazuje się, że często jest zupełnie inaczej. W związku z tym sprawdźmy, co trzeba zrobić, aby zwiększyć użyteczność naszego serwisu.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak powinna wyglądać użyteczna strona internetowa?
  • Co wpływa na lepszą użyteczność strony internetowej?
  • Co zrobić, aby zwiększyć użyteczność własnej strony?

Użyteczna strona powinna spełnić kilka kryteriów.

Zalicza się do nich:

  • łatwość obsługi;
  • możliwość znalezienia informacji, które są poszukiwane przez użytkowników;
  • dostatecznie czytelna treść;
  • wzbudzanie pozytywnych odczuć;
  • angażowanie do kontaktu oraz interakcji;
  • niewzbudzanie chęci natychmiastowego opuszczenia strony.

Są to oczywiście pewne ogólniki, których konkretne zdefiniowanie bywa bardzo trudne. Trudno bowiem wskazać sztywne ramy, których trzymanie się pozwoli na osiągnięcie zamierzonego przez nas celu. W tej kwestii wiele zależne jest od sposobu, w jaki zaprojektowana zostanie dana strona. Samodzielnie można jednak zweryfikować mnóstwo kwestii. Poniżej przedstawiamy przydatne wskazówki, z których pomocą można zwiększyć pozytywne odczucia wobec danej strony.

Pozwól stronie „oddychać”

Nowoczesny projekt strony możemy śmiało oprzeć o przestrzeń. Odstępy na naszej stronie sprawiają, że witryna zyskuje „oddech”. Elementy znajdujące się na stronie nie powinny być skupione blisko siebie, dzięki temu użytkownik nie zostanie przytłoczony i nie poczuje się zdezorientowany. Białe przestrzenie sprawiają, że witryna wygląda bardziej elegancko, a poprawie ulega jej odbiór, w związku z tym nie należy obawiać się większych odstępów między poszczególnymi sekcjami strony. One nie przeszkadzają, a pomagają.

Przyciski CTA

Cele posiadania strony internetowej mogą być bardzo różne. Strony firmowe zakładane są po to, aby zwiększyć szanse na pozyskanie nowych klientów. W związku z tym chodzi nam o nawiązanie kontaktu. Pojawia się jednak pytanie: co zrobić, aby taki kontakt sobie ułatwić? Rozwiązaniem okazują się przyciski CTA (z ang. Call to Action). Naprowadzają one użytkownika, a jednocześnie zachęcają go do podjęcia pewnego działania na naszej stronie, dlatego ważne jest, aby przyciski CTA na niej się znalazły. Warto zaznaczyć, że przyciskiem CTA może być nawet numer telefonu. Takie rozwiązanie szczególnie mocno sprawdza się w przypadku urządzeń mobilnych: kiedy klikniemy, numer telefonu wybierze się automatycznie.

Przeorganizuj treść pod kątem wizualnym

Poprawę czytelności strony można szybko poprawić samodzielnie.

Wystarczy tylko:

  • unikać długich, obszernych bloków tekstu – akapity powinny być mniejsze. Trzeba pamiętać, że zbyt długa treść działa na czytelników odpychająco. Jedynie niewielka część internautów wchodzących na stronę jest zainteresowana przeczytaniem jej całej zawartości, dlatego nie wolno odstraszać swoich potencjalnych odbiorców;
  • wykorzystuj nagłówki – bardzo często tym, co czyta się na stronie, są nagłówki. Dlaczego tak się dzieje? Większość z nas nie ma dzisiaj czasu na to, aby analizować całą zawartość strony, dlatego warto przedstawiać treści na stronie w taki sposób, jakby były one tworzone z myślą o wzrokowcach;
  • stosuj wypunktowane listy – jest to jeden ze sposobów uatrakcyjnienia akapitów, dzięki temu akapit nie będzie nudny. Jest to również dobry sposób na rozdzielenie tekstu w czytelne bloki;
  • stosuj obrazy – jest to doskonały sposób na to, aby ożywić naszą treść.

Zbieraj opinie

Jeśli o tym stale zapominasz, to czas to jak najszybciej zmienić. Koniecznie zacznij zbierać opinie dotyczące prowadzonej przez siebie działalności i produktów lub usług, które oferujesz klientom, gdyż opinie na ich temat mają bardzo duże znaczenie. Odpowiednie rekomendacje budują zaufanie w oczach naszych klientów. Większość klientów lepiej będzie postrzegać firmę, która ma kilka pozytywnych opinii niż na taką, która nie ma ich w ogóle.

W związku z tym koniecznie trzeba poprosić swoich obecnych, a nawet poprzednich klientów o to, aby podzielili się w kilku zdaniach opinią o usłudze, z której skorzystali, bądź o produkcie, który kupili. Takie opinie należy sukcesywnie publikować na swojej stronie.

Recenzje można również gromadzić w wizytówce firmowej „Google Moja Firma”, gdyż przyniesie to naszej stronie internetowej kolejne korzyści. Może to być na przykład wyższa pozycja uzyskana w rankingu wyszukiwarki, a także większa widoczność opinii, kiedy wpiszemy nazwę firmy. Gromadzenie opinii na temat naszej firmy wzbudza zaufanie.

Zachęcaj do nawiązania kontaktu

Tym, co zwiększa efektywność pozyskiwania klientów poprzez stronę, jest zamieszczanie naszych danych kontaktowych, najlepiej w różnych lokalizacjach naszej witryny. Wspomniane wcześniej przyciski CTA również mogą nam w tym pomóc.

Przykładem takim może być widoczny przycisk, który będzie kierował użytkowników do zakładki „Kontakt”, w której umieszczony jest formularz kontaktowy oraz nasze dane adresowe.

Oprócz tego nasze dane można zamieścić w stopce bądź na pasku nawigacyjnym w górnej części strony. Należy zrobić to tak, aby numer telefonu i inne dane kontaktowe były zawsze widoczne. Jeśli dodatkowo dane te zostaną ładnie wyeksponowane, będą stanowić silny bodziec do tego, aby nawiązać kontakt z naszą firmą.

Warto pokusić się również o live chat, który jest sposobem na to, aby użytkownik mógł szybko nawiązać z nami kontakt.

Strona, która szybko się wczytuje

Czas, w jakim wczytuje się nasza strona, ma duże znaczenie. Jeśli strona ładuje się długo, raczej trudno mówić o jej użyteczności. Jeśli chcemy poprawić stronę, musimy zatroszczyć się o pewne kwestie techniczne. Jedną z nich jest optymalizacja zdjęć. To właśnie zdjęcia są zasobożerne i winne zbyt długiemu wczytywaniu się treści. Podczas dodawania zdjęć na stronę pamiętajmy o ich optymalizacji, np. za pomocą optymalizatora dostępnego online: https://tinyjpg.com

Czytelność czcionek

Jeśli chodzi o użyteczność strony internetowej pod kątem czytelności, należy sprawdzić, czy poszczególne elementy znajdujące się na naszej witrynie są czytelne. Można to osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiedniego kontrastu między tłem a kolorem czcionki. Nie bez znaczenia jest także rozmiar czcionki i jej rodzaj użytej w treści.

Obecnie coraz częściej stosuje się duże czcionki, które często się pogrubia. Do tego stawia się na proste czcionki. Fantazyjne czcionki są atrakcyjne pod względem wizualnym, ale jeśli chodzi o użyteczność, niekoniecznie się sprawdzą.

Intuicyjne menu

W przypadku poruszania się po stronie ogromną rolę pełni menu nawigacyjne, a także elementy o charakterze interaktywnym. Menu należy stworzyć tak, aby było intuicyjne i łatwe w nawigacji. Każda pozycja powinna być jasno określona dla naszych użytkowników. Jeśli pozycji w menu jest sporo, niezbędne jest stworzenie drzewa z podziałem na podkategorie.

Warto zadbać również o wyróżnienie podstrony kontaktu bądź innej podstrony, na której znajduje się formularz służący do nawiązania z nami współpracy, np. formularz wyceny. Liczy się to, aby wyróżnić daną pozycję w menu na tle pozostałych, a tym samym sprawić, aby wyróżniała się spośród innych elementów.

Test trzech sekund

Elementy na stronie głównej powinny być rozmieszczone w taki sposób, aby użytkownicy, którzy wchodzą na stronę pierwszy raz po około trzech sekundach wiedzieli już, jakiej branży dotyczy nasza witryna. W przypadku strony głównej należy zadbać o chwytliwe, trafiające do odbiorcy hasło, które powinno skierować go do wykonania określonej czynności, np. kontaktu z nami w celu nawiązania współpracy.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: