Bezpłatna konsultacja

Optymalizacja systemu PrestaShop pod kątem pozycjonowania!

Kategoria: Pozycjonowanie

Zastanawiasz się jak wygląda optymalizacja sklepu opartego o oprogramowanie Prestashop? Chcesz wiedzieć na jakie elementy na pewno trzeba zwrócić uwagę przy przygotowywaniu sklepu pod pozycjonowanie? A może po prostu chcesz dowiedzieć się czy Prestashop jest systemem przyjaznym działaniom SEO? Jeśli Twoja odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań brzmi “tak”, to czytając nasz poradnik, znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

A więc do rzeczy

Sam system jest świetnie dopracowany pod kątem SEO i tylko od naszej konfiguracji zależy to, jak zoptymalizujemy Prestę pod algorytmy wyszukiwarki. Oczywiście należy pamiętać, że znaczna część optymalizacji sklepu internetowego wynika z wybranego szablonu, a bardzo rzadko wykorzystywany jest domyślny szablon Presty. Jeśli jednak postanowiliście użyć domyślnego szablonu, to należy mieć na uwadze, że nie jest on w pełni poprawnie zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania.

Jeszcze słów kilka o samym systemie

Od kilku lat stałym bywalcem w rankingach najpopularniejszych platform e-commerce jest system Prestashop. Skąd pochodzi ta popularność? “Presta” jak potocznie zwany jest system Prestashop w odróżnieniu od wielu systemów sklepów internetowych w modelu SaaS daje nam możliwości ingerencji w kod źródłowy. Wokół platformy zrodziła się ogromna społeczność, która nie tylko pomaga sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów na oficjalnym forum, ale również i tworzy dodatkowe moduły rozszerzające funkcjonalność systemu. Mając nawet podstawową wiedzę z zakresu HTML, PHP i języka Smarty możemy nie tylko uruchomić sklep internetowy, ale i również zmodyfikować jeden z wielu gotowych darmowych jak i płatnych szablonów czy też dokonać modyfikacji systemu Prestashop pod kątem SEO.

Optymalizacja Prestashop z poziomu panelu administracyjnego

Aby ułatwić działania optymalizacyjne, artykuł podzieliliśmy na dwie części - pierwszą związaną z optymalizacją pod kątem SEO z poziomu panelu administracyjnego, nie wymagającą żadnej wiedzy programistycznej oraz drugą, wymagającą co najmniej znajomości podstaw PHP i Smarty.

Ustawiamy metatagi title oraz description w Preście

System Prestashop oczywiście w domyślnych ustawieniach posiada własne schematy title oraz description. Jeśli jednak chcemy lepiej dopasować tak ważny element jakim jest title danej strony, należy:

modyfikacja title strony głównej

Działania na meta tagach strony głównej przeprowadzamy w zakładce Ruch (bądź SEO & URL w Preście 1.6) dokonując edycji strony Index.

sQ3H7.png

modyfikacja title strony produktowej

W tym celu należy przejść do edycji produktu, a następnie wybrać zakładkę SEO i uzupełnić pola Meta-tytuł oraz Opis meta:

uoeJb.png

zmiana title kategorii

W przypadku znaczników meta dla stron kategorii należy również przejść do edycji i również uzupełnić pola Meta-tytuł oraz Opis meta znajdujące się w dolnej sekcji strony:

0D8ED.png

edycja title strony statycznej

Podczas edycji danej strony (zakładka Wygląd -> Strony) uzupełniamy pola Meta-tytuł oraz Opis meta:

kcf1H.png

W przypadku nie uzupełnienia tych pól Prestashop automatycznie umieści w nich: nazwę i opis kategorii, nazwę i opis produktu oraz nazwę i treść strony.

Optymalizacja adresów URL - przyjazne linki w Preście

Nie od dziś wiadomo, że przyjazne adresy URL mają wpływ nie tylko na pozycjonowanie ale i są dobrze odbierane przez użytkowników - każdy z nas chętniej kliknie w link domena.pl/koszulki niż w domena.pl/page.7231-0862. W celu włączenia przyjaznych adresów URL należy wybrać z menu Preferencję zakładkę “Ruch” (bądź SEO & URL w Preście 1.6) oraz aktywować opcję Przyjazne adresy URL:

Cs9He.png

Nieindeksowanie mało istotnych stron

Jeśli nie chcemy, aby w indeksie wyszukiwarek pojawiały się strony, które są dostępne z poziomu panelu administracyjnego z zakładki Wygląd -> Strony (Np. Polityka prywatności), wystarczy przejść do edycji strony oraz odznaczyć pole indeksacja w wyszukiwarkach:

vGuIB.png

Po tym zabiegu w sekcji head danej strony pojawi się linijka kodu:

Sitemapa XML w systemie Prestashop

Mapa strony w formacie XML pozwala robotom Google na łatwiejsze i szybsze dotarcie do poszczególnych stron dostępnych w obrębie sklepu. Domyślnie Prestashop posiada sitemapę w formacie XML, której konfiguracja odbywa się za pomocą menu Moduły -> Wybrane, gdzie należy odnaleźć moduł “Mapa strony Google”, przejść do konfiguracji oraz wybrać jak często sklep jest modyfikowany, jakie strony mają nie być uwzględnione w pliku XML oraz wygenerować nową mapę.

BooLa.png

Warto mieć na uwadze, że dla Google mapa strony jest bardzo ważnym elementem każdej witryny, w związku z tym należy pamiętać o zgłoszeniu jej w narzędziu Google Search Console, oraz stałym monitorowaniu stanu indeksowania, a także rozwiązywaniu problemów podczasy wystąpienia problemów z indeksacją.

Optymalizacja szybkości ładowania sklepu PrestaShop

W przypadku optymalizacji witryny pod kątem szybkości nie możemy zwracać uwagi tylko i wyłącznie na Google, które w lipcu 2018 roku wydało tak zwany Speed Update, promujący szybkie strony. Przede wszystkim ważne jest zachowanie użytkowników - według statystyk jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy to aż 50%(!) użytkowników opuszcza witrynę. W celu zwiększenia wydajności strony warto odwiedzić zakładkę Wydajność w menu Zaawansowane i aktywować: pamięć podręczną, Funkcjonalność CCC (Inteligentna pamięć podręczna dla CSS, Inteligentna pamięć podręczna dla JavaScript, Optymalizacja Apache), oraz włączyć używanie pamięci cache.

Prędkość wczytywania strony możemy monitorować w oficjalnym narzędziu Google Speed Insight, gdzie również po wykonaniu testu prędkości, znajdziemy porady optymalizacyjne szybkość witryny.

Obsługa SSLa

Jeśli w sklepie uruchomiony został certyfikat bezpieczeństwa należy przejść do zakładki Preferencje -> Ogólne oraz aktywować dwie pierwsze opcje - Włącz SSL oraz Włącz protokół SSL na wszystkich stronach:

hlrvV.png

Moduł blogowy dla systemu Prestashop

Prowadzenie bloga przez sklepy internetowe w ostatnich latach, stało się niemal standardem. Oczywiście nie ma w tym żadnego przypadku - uruchomienie bloga tworzy niemal nieograniczoną możliwość udostępniania użytkownikom i robotom Google nowego contentu na stronie. Oczywiście wizerunek eksperta w oczach klientów, który można uzyskać, dzięki dobrze prowadzonemu blogowi, to nie wszystko. Nowe posty, tworzone pod dane produkty bądź kategorie dają możliwości utworzenia rozległego linkowania wewnętrznego. W przypadku chęci posiadania bloga w swoim sklepie opartym o system Prestashop, należy zaopatrzyć się w dodatkowy moduł, oczywiście są dostępne zarówno darmowe oraz płatne - w przypadku chęci użycia darmowego najpopularniejszym jest SmartBlog dostępny na oficjalnym forum Presty.

Optymalizacja sklepu PrestaShop z poziomu kodu strony

Modyfikacje kodu strony dotyczą domyślnego szablonu dla systemu Prestashop 1.6. Wszystkie zawarte poniżej porady są przykładowe. W Twoim sklepie kod może wyglądać inaczej, ponieważ jest zależny od szablonu oraz wersji systemu. Jeśli nie czujesz się pewnie w modyfikacji gotowego kodu, zachęcamy do współpracy ze specjalistami.

Usunięcie duplikatu opisu kategorii ze znacznika title

Domyślnie w podstawowym szablonie Presty 1.6 po najechaniu na nazwę kategorii w sidebarze pojawia się jej opis np.

5ekPu.png

co powoduje duplikaty opisów (widoczne w kodzie strony) na wielu stronach. Oczywiście optymalizując stronę pod kątem SEO zależy nam na uniknięciu wszelkich duplikatów - dlatego też należy w katalogu szablonu przejść do folderu modules, po czym otworzyć folder Blockcategories a następnie pliku category-tree-branch.tpl

W pliku należy zmodyfikować kod:

mEUIq.jpeg

usuwając z niego znacznik Title (pogrubiony fragment).

Usunięcie liczby produktów z nagłówka H1 na stronie kategorii

Kolejnym błędem domyślnego szablonu jest wyświetlanie w nagłówku H1 na stronie kategorii liczby produktów. Należy pamiętać, że nagłówki H1 mają bardzo duży wpływ na pozycję danej frazy. W związku z tym, należy tak zoptymalizować system, aby w każdym nagłówku pojawiała się tylko najważniejsza treść, definiująca to co jest dostępne na stronie. W przypadku sklepów internetowych najczęściej w H1 znajduje się nazwa kategorii bądź produktu. W celu wyeliminowania błędu z wyświetlaniem liczby produktów wewnątrz H1, należy przenieść kod w pliku poza znaczniki <h1> i </h1>

3s3HD.jpeg

Optymalizacja H1 - Indywidualne nagłówki na stronach kategorii w Preście

Wielokrotnie chcielibyśmy na stronach kategorii dodać dłuższe nagłówki H1, które będą miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie long tail. Jednym ze sposobów jest użycie pola meta keywords, które zwykle jest nieużywane, jednak lepszym i łatwiejszym sposobem jest instalacja modułu Custom Category H1 oraz delikatna modyfikacja kodu odpowiedzialnego za wyświetlanie nagłówka H1.

Po zainstalowaniu modułu należy przejść do pliku category.tpl znajdującego się w głównym katalogu szablonu, następnie usunąć znaczniki

wraz z całą treścią znajdującą się pomiędzy nimi oraz wkleić poniższy kod:

Xf0C3.jpeg

Powyższy kod sprawi, że w przypadku kiedy nie uzupełnimy pola Custom H1 to w nagłówku H1 wyświetli się nazwa kategorii.

R0dEV.png

Wyświetlanie opisu kategorii tylko na pierwszym pagerze

Domyślnie w systemie Prestashop, gdy mamy uruchomione stronicowanie produktów w widoku kategorii, opis wyświetla się na każdej podstronie kategorii. W związku z tym warto zmodyfikować kod odpowiedzialny za wyświetlanie opisów w następujący sposób:

Domyślny kod odpowiedzialny za wyświetlanie opisu:

4URNg.jpeg

Kod po zmianie:

JGhK8.jpeg

Jeśli zostanie wykorzystany powyższy kod strony opis wyświetli się tylko wtedy gdy zmienna p (czyli pager) będzie równy 1 (pierwsza strona).

Przekierowania 301 Prestashop

Chcąc przekierować stary adres URL na nowy (np. po usunięciu produktów z oferty) należy uruchomić plik .htaccess znajdujący się w głównym katalogu z systemem Prestashop oraz użyć poniższej reguły:

5nVTu.jpeg

Jeśli dokonujemy w sklepie optymalizacji nazw kategorii, nie musimy martwić się przekierowaniami - tworzą się one automatycznie.

Pełne nazwy produktów

W domyślnym szablonie nazwy produktów na listach są skracane po 45 znakach:

KNBJN.png

Z punktu widzenia SEO, taki mechanizm jest bardzo niekorzystny z uwagi na tworzące się niepełne anchory. Aby system Prestashop wyświetlał pełne nazwy produktów należy uruchomić w edytorze tekstowym plik product-list.tpl znajdujący się w głównym folderze szablonu, odnaleźć w nim kod:

wUmZZ.jpeg

oraz usunąć pogrubiony fragment odpowiadający za skracanie nazwy do 45 znaków i doklejeniem wielokropka

KEmem.jpeg

Wyświetlanie pełnego opisu kategorii

W domyślnym szablonie Presty opis kategorii jest ukrywany jeśli ma więcej niż 350 znaków i pojawia się dopiero po kliknięciu “Więcej”:

qoBzJ.png

Niestety, ale powoduje to duplikaty opisu wewnątrz kodu danej strony (linijki 968 i 969):

Aby opis strony od razu wyświetlał się w pełni należy uruchomić plik category.tpl oraz odnaleźć kod:

TwnsB.jpeg

Który należy zamienić na:

LjunZ.jpeg

Dane uporządkowane w systemie Prestashop (Rich Snippet)

Kolejnym ważnym z punktu widzenia SEO elementem strony są dane strukturalne, bądź też dane uporządkowane jak w ostatnim czasie nazywa je Google - to właśnie one często wpływają na zwiększenie współczynnika CTR w wynikach wyszukiwania, bowiem już z poziomu Google użytkownik może dowiedzieć się czy produkt znajduje się w magazynie, jaka jest jego cena czy też jak produkt został oceniony przez innych.

Na szczęście większość gotowych szablonów przeznaczonych dla systemu Prestashop posiada już wbudowanych schemat danych strukturalnych wspierany przez Google - Schema.org. A co w przypadku jeśli Wasz sklep ich nie posiada? Wystarczy odpowiednio zmodyfikować plik product.tpl dodając w nim odpowiednie znaczniki:

76iUo.jpeg

W przypadku jeśli któraś ze zmiennych takich jak np. nazwa producenta nie znajduje się w HTML’owym znaczniku możemy umieścić zmienną w tagu oraz odpowiednio go oznaczyć, np.:

fXI29.jpeg

Poprawność danych uporządkowanych możemy śledzić w Google Search Console w zakładce Produkty.

Linki kanoniczne (rel=”canonical) w systemie Prestashop

Jeśli chodzi o linki kanoniczne czyli znaczniki rel=”canonical” w systemie Prestashop 1.7 są one już domyślnie zaimplementowane. Gdy strony kategorii bądź też wyników wyszukiwania pojawiają się paginacja w kodzie strony na kolejnych pagerach pojawia się znacznik rel=”canonical” wskazujący na pierwszą stronę. Jest to oczywiście poprawne działanie, ponieważ na stronach kategorii pojawiają się opisy, a zastosowanie canonicali pozwala na wskazanie Google która strona jest najważniejsza, co pozwala w pewnym stopniu wyeliminować problem z duplikatami.

W przypadku korzystania ze starszej wersji musimy posiłkować się modułem - darmowym dostępnym na oficjalnym forum presty - bądź też jednym z płatnych modułów dostępnym w oficjalnym sklepie. Poza automatycznie dodającym się tagiem kanonicznym na stronach zawierających paginacje, w płatnym module możemy zdecydować czy strony mają posiadać tag nofollow bądź ten noindex.

Pozycjonowanie PrestaShop - Podsumowanie i Case Study

Biorąc pod uwagę wszystkie platformy Open Source i ich możliwości optymalizacyjne w ramach pozycjonowania sklepu internetowego to Prestashop prezentuje się bardzo dobrze, stąd też nie może dziwić obecność tego systemu w rankingach najpopularniejszych platform e-commerce.

Wiele działań jak te opisane w pierwszej części artykułu wymagają niewielkiej wiedzy, a mogą znacząco wpłynąć na widoczność Twojej strony w Internecie. Należy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyska się dopiero po optymalizacji całego sklepu - czyli po wdrożeniu optymalizacji kodu. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach bądź PHP i Smarty to dla Ciebie czarna magia, warto oddać sklep w ręce specjalistów, którzy mogą wykonać optymalizację witryny za Ciebie.

Optymalizacja systemu Prestashop, dla osób zajmujących się tym tematem na co dzień nie jest niczym trudnym! Przeczytaj nasze Case Study i zobacz jak poradziliśmy sobie z pozycjonowaniem sklepu klienta, który nam zaufał oraz jak wypozycjonowaliśmy ogólne i konkurencyjne frazy!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!