10 maja 2019

Geolokalizacja – dlaczego jest istotna w prowadzeniu firmy?

Dane geograficzne mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji na temat tego, w co – i przede wszystkim gdzie – inwestować, żeby osiągnąć zysk. Szczególnie sprawdza się to w handlu i usługach, gdzie lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla rentowności firmy.

Skąd przychodzimy, dokąd idziemy

Geolokalizacja w smartfonach klientów i dane z kart SIM mogą dostarczyć sprzedawcom wielu cennych informacji. Jedną z nich jest pokazanie, skąd napływają klienci. Tego typu wiedza, odpowiednio wykorzystana, może przynieść wiele korzyści.

– Geolokalizacja wiąże się z przestrzenią, a przestrzeń zawsze jest dla firm jest kosztem: trzeba coś zawieźć do klienta, przywieźć, poświęcić czas, zużyć benzynę. Jest to obszar, który firmy bardzo aktywnie starają się optymalizować – wyjaśnia Marek Turlejski.

Najważniejszy surowiec świata

Jak podaje IBM, każdego dnia użytkownicy na całym świecie generują 2,5 miliarda gigabajtów nowych danych. Ich wykorzystanie to dla biznesu ogromna szansa na optymalizację i rozwój. Brytyjski „The Economist” określił dane mianem najważniejszego surowca XXI wieku, który generuje już więcej pieniędzy niż ropa. W realiach cyfrowej transformacji dane mają dla firm kluczowe znaczenie, stając się filarem ich działalności. Są wykorzystywane do poprawy procesów biznesowych, w celach reklamowych i marketingowych, do zarządzania wydajnością produkcji czy monitorowania lokalizacji w czasie rzeczywistym.

– Dane pomagają wybrać miejsce pod biznes, ocenić, czy nasze plany biznesowe są realne. Wiedząc, ilu konsumentów mieszka w danej lokalizacji, wiemy też, jaki jest potencjał i jakich zysków można oczekiwać – dodaje Turlejski.

Każda inwestycja to koszt dziesiątek tysięcy złotych. W zależności od tego, czy interesuje nas wyłącznie handel w sieci, czy punkt stacjonarny, środki, jakimi musimy dysponować są coraz większe. Dlatego każdy potencjalny przedsiębiorca stara się minimalizować ryzyko porażki. Pomogą mu w tym m.in. dane.

Co daje geolokalizacja?

Lokalizacja to główny czynnik sukcesu zwłaszcza w usługach i handlu. Analiza danych geograficznych może wskazać punkt, w którym – np. ze względu na zbyt dużą koncentrację konkurencyjnych placówek czy zbyt małą liczbę potencjalnych klientów – nie opłaca się otwierać kolejnego dyskontu, restauracji czy kiosku, za to wypalić może kwiaciarnia.

Z kolei geolokalizacja w smartfonach klientów i dane z kart SIM mogą dostarczyć mnóstwo informacji do optymalizacji ich biznesu: pokazać, jaką penetrację w danym zasięgu ma centrum handlowe, skąd napływają klienci albo porównać odwiedzalność pomiędzy sklepami. Mając takie informacje, punkty handlowe i usługowe mogą stworzyć precyzyjnie dopasowaną kampanię SMS skierowaną np. do osób, które nigdy ich nie odwiedziły, chociaż mieszkają w pobliżu i codziennie mijają je w drodze do domu.

Źródło: biznes.newseria.pl

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij