Eksperci są zgodni - e-commerce w Polsce się rozwija

Eksperci są zgodni – e-commerce w Polsce się rozwija

Do czego się odnieść, aby ocenić rozwój e-commerce w Polsce? Dobrym sposobem jest przeanalizowanie sytuacji polskiego rynku magazynowego. Tak właśnie postąpiła firma Cushman & Wakefield, przygotowując raport „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?”.

Na czym polegało badanie?

Cushman & Wakefield to międzynarodowa firma doradcza związana z rynkiem finansowym, nieruchomościami oraz handlem. Omawiane tutaj badanie dotyczy rynku powierzchni logistycznych, które są wykorzystywane do obsługi handlu elektronicznego w Polsce.

Badaniem zostali objęci wszyscy deweloperzy magazynowi z Polski oraz najważniejsi operatorzy logistyczni. Samo zaś badanie przeprowadzono w pierwszym kwartale 2019 roku.

Najważniejsze informacje

Pod koniec roku 2018 rynek e-commerce w Polsce wyceniano na ponad 50 miliardów PLN. W ujęciu całej Europy nasz lokalny rynek stanowi zatem mniej niż 2%. Niemniej jednak w ciągu najbliższych lat prognozowany jest wzrost do ponad 80 miliardów PLN.

Eksperci wskazują, że przyczyną wzrostu internetowej sprzedaży jest rozwój strategii omnichannel oraz rosnący udział e-commerce w handlu B2C. Jednocześnie coraz większe oczekiwania konsumentów dotyczące szybkich i wygodnych zakupów jeszcze bardziej pobudzają sprzedawców do rozwijania infrastruktury oraz technologii.

Jeśli zaś chodzi o powierzchnie magazynowe w Polsce, to:

  • Wynoszą one ponad 16 milionów mkw.
  • 25% z tej powierzchni jest przeznaczona do obsługiwania rynku e-commerce.
  • 56% całości powierzchni magazynowych w kraju przypada na województwa dolnośląskie, śląskie oraz łódzkie.
  • Sami najemcy powierzchni dzielą się na 4 kategorie: sprzedawcy wyłącznie internetowi, sprzedawcy detaliczni, operatorzy logistyczni oraz firmy oferujące przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe.
  • 82% ankietowanych deweloperów uważa, że w ostatnich trzech latach najemcy z e-commerce zwiększyli zajmowaną powierzchnię magazynową.
  • 100% deweloperów uznało także, że nowe lokalizacje będą uruchamiane przez firmy z branży e-commerce.

Badanie wykazało też, że Polska jest atrakcyjnym centrum dystrybucyjnym dla całej Europy. Jeśli chodzi o firmy wynajmujące powierzchnie w polskich magazynach, to:

  • 56% obsługuje rynek Europy środkowo-wschodniej.
  • 100% obsługuje rynek Europy zachodniej.
  • 31% obsługuje rynek skandynawski.
  • 19% obsługuje pozostałe lokalizacje.

Choć dostęp do pracowników na polskim rynku także stanowi w ostatnim czasie wyzwanie, to i tak sytuacja prezentuje się lepiej, niż w innych krajach. Potwierdza to fakt, iż znajdujące się u nas centra magazynowe i logistyczne w zdecydowanej większości przypadków zatrudniają powyżej 500 osób. Większość ankietowanych deweloperów oraz operatorów logistycznych także uważa, że w najbliższym czasie liczba zatrudnionych będzie rosnąć.

Podsumowanie

Rynek e-commerce ma się w Polsce bardzo dobrze i z pewnością będzie rozwijał się jeszcze bardziej. W znaczącym stopniu powodem tego jest fakt, że lokalizacja kraju nad Wisłą stanowi dobre centrum dystrybucyjne na inne rynki europejskie. Tak samo duże znaczenie należy przypisać ogólnemu rozwojowi kanału sprzedaży internetowej, gdzie kupujący mają coraz większe wymagania odnośnie do jakości i szybkości zakupów. Przekłada się to na rosnące zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe oraz zasoby ludzkie.

Pełny raport można pobrać tutaj.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

4 wypowiedzi:
  1. Rozwój e-commerce jest widoczny gołym okiem i to nawet nie z roku na rok, ale z miesiąca na miesiąc 😉 W skali światowej polskie e-commercy plasują się na 13 pozycji, a najlepsze jest to, że w ciągu kilku lat rynek ten ma zwiększyć się o kolejne 6 mld dolarów 😉 Liczby mówią same za siebie i ten kto ma pomysł na biznes online może na prawdę nieźle zarobić 😉 Wystarczy tylko chcieć 😉

  2. Nie da się nie zauważyć, że dziedzina e-commerce stale się rozwija. Dlatego też według mnie warto zakładać internetowe biznesy, inwestować w bezpieczne i nowoczesne płatności dla e-commerce oraz stale szukać możliwości zwiększenia swoich zysków. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *