wpis blogowy Marty

Zaplanowanie odpowiednich działań marketingowych we własnej firmie to wyzwanie. Na szczęście możesz ułatwić sobie to zadanie, gdy umiejętnie wykorzystasz dostępne narzędzia. Jednym z nich jest Google Trends, dzięki któremu dowiesz się, jakie tematy i zagadnienia cieszą się największym zainteresowaniem wśród użytkowników wyszukiwarki Google. Jak wykorzystać te informacje w prowadzeniu biznesu? Czym jest Google Trends i dlaczego warto poznać to narzędzie bliżej? Sprawdź, jak umiejętnie z niego korzystać, aby wesprzeć działania marketingowe swojej firmy.

Codziennie użytkownicy Internetu wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google. Nikogo nie trzeba przekonywać, że to ogromna ilość danych i informacji, które są cenne przy planowaniu strategii marketingowych firm różnych branż. Google nie gromadzi tych informacji wyłącznie dla siebie. Amerykański gigant dzieli się nimi za pośrednictwem wielu darmowych narzędzi. Google Trends to jedno z nich.

Czym jest Google Trends?

Jak sama nazwa wskazuje, Google Trends pozwala na zapoznanie się z aktualnymi trendami w wyszukiwarce. Dzięki temu narzędziu możesz na bieżąco monitorować, co interesuje użytkowników i jakie tematy przyciągają ich uwagę. Trzeba jednak podkreślić, że Google Trends nie skupia się na twardych danych statystycznych, ale jedynie obrazuje trendy w danym obszarze. Jeżeli chcesz poznać rzeczywistą liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego, powinieneś sięgnąć do innych narzędzi, takich jak np. Planer słów kluczowych. Liczby prezentowane w Google Trends mają odrobinę inne znaczenie – przyjmują wartości od 0 do 100, gdzie 100 oznacza najwyższą popularność danego hasła. Natomiast 0 nie powinno być odczytywane jako brak wyszukiwań użytkowników. W tym przypadku wartość ta oznacza, że dla danej frazy Google nie ma wystarczających danych.

Pewnie zastanawiasz się, jak tego rodzaju narzędzie może pomóc Ci w prowadzeniu biznesu. Istnieje wiele możliwości. Informacje z Google Trends wykorzystasz w procesie pozycjonowania strony internetowej, np. do analizy słów kluczowych. To także świetne narzędzie, gdy poszukujesz tematów do tworzenia treści, np. artykułów blogowych. Google Trends wykorzystywane jest także do śledzenia sezonowości produktów, usług i zagadnień, co ułatwia zaplanowanie działań promocyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem.  

Jak działa Google Trends? – podstawowe informacje

Niektóre narzędzia od Google mogą przytłoczyć, a ich obsługa bez odpowiedniej wiedzy jest dość skomplikowana. Na szczęście w przypadku Google Trends jest zupełnie inaczej. Jest to intuicyjne narzędzie i szybko odkryjesz, o co w nim chodzi. Nie oznacza to jednak, że dane z Trends Google nie wymagają odpowiedniej analizy i interpretacji. Zacznijmy jednak od początku.

1.       Wejdź na stronę https://trends.google.com/trends/

google trends - strona glowna

2.     W okno wyszukiwarki wpisz hasło lub temat, który chcesz przeanalizować. W poniższym przykładzie masz możliwość sprawdzić dane zagadnienie jako: „Wyszukiwane hasło” lub „Temat”.

google trends - wyszukiwanie

3.    Gdy skorzystasz z opcji „Wyszukiwane hasło”, przejdziesz na stronę, gdzie znajdziesz wiele ciekawych informacji.

google trends - wykres

Google Trends podczas analizy słowa kluczowego daje Ci możliwość skorzystania z rozmaitych filtrów – możesz wybrać kraj (w przykładzie powyżej jest to Polska), zakres czasu (od ostatniej godziny do ostatnich 5 lat), kategorię zainteresowań (np. Dom i Ogród) i rodzaj wyszukiwarki (poza wyszukiwarką Google może to być np. Wyszukiwarka grafiki lub Wyszukiwarka w YouTube).

Pod wykresem, który wskazuje poziom zainteresowania danym hasłem (popularność hasła), znajdziesz inne dodatkowe informacje.

Jeżeli prowadzisz swój biznes w wielu miejscach w Polsce, dzięki Google Trends sprawdzisz, jak rozkłada się popularność danego produktu w różnych regionach. W tym przypadku widać, że „zabawki dla dzieci” najchętniej wyszukiwane są przez użytkowników z województwa warmińsko-mazurskiego.

google trends - regiony

Kolejne informacje, które podsuwa Google Trends to „Podobne tematy” i „Podobne zapytania”. Możesz wykorzystać te dane do uzupełnienia swojej podstawowej listy słów kluczowych lub rozwinąć w tematach kolejnych artykułów, które opublikujesz na firmowym blogu.

google trends - podobne zapytania

5 wskazówek, jak możesz wykorzystać Google Trends w swoim biznesie

Sprawdzanie poszczególnych fraz i zagadnień w Google Trends możesz przełożyć na konkretne działania, które w dalszej konsekwencji będą miały wpływ na rozwój Twojego biznesu. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej przyjrzeć się narzędziu od Google, to w tej części artykułu pokażemy Ci kilka przykładów.

  1.       Sprawdź sezonowość produktów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wprowadzeniu nowego produktu do swojego asortymentu, warto sprawdzić, jaką ma on popularność. Jeżeli użytkownicy wyszukiwarki interesują się nim chwilowo, to inwestowanie dużych środków w promocję może okazać się nieopłacalne. Nie wszystkie produkty są chętnie kupowane przez cały rok. Wiele z nich ma swoją konkretną sezonowość. Dla Ciebie to sygnał, w jakim czasie powinieneś intensywnie je promować. Dzięki Google Trends zaplanujesz działania promocyjne z wyprzedzeniem. Przeanalizujmy to na konkretnym przykładzie. Poniższy wykres przedstawia popularność frazy „zabawki dla dzieci”. Wyraźnie widać, że temat ten interesuje użytkowników zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia, kiedy to poszukujemy prezentów dla naszych pociech. Kolejny wzrost ma miejsce pod koniec maja. Dlaczego? 1 czerwca obchodzimy Dzień Dziecka.

google trends - wykres

  1.       Wybierz najlepsze słowa kluczowe

Jeżeli pozycjonujesz swoją stronę internetową, z pewnością wiesz, że bez odpowiednich słów kluczowych trudno osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Google Trends wesprze Cię w doborze i analizie fraz kluczowych.

W widoku dla danego hasła w Google Trends znajdziesz także informacje dotyczące innych haseł, których szukają internauci. Możesz to wykorzystać jako wskazówkę, które słowa kluczowe warto dodać do tych, na które już pozycjonujesz się w wyszukiwarce. „Podobne zapytania” sortujesz według dwóch kryteriów – „Najpopularniejsze” i „Zyskujące popularność”.

google trends - najpopularniejsze zapytania

Google Trends jest przydatne również wtedy, kiedy chcesz porównać ze sobą różne słowa kluczowe i przeanalizować, jak wygląda popularność każdego z nich. Jeżeli w swoim sklepie oferujesz wiele podobnych produktów, w googlowym narzędziu zestawisz je na jednym wykresie.

google trends - porownanie

W niektórych zawodach i branżach funkcjonują podwójne nazwy, które oznaczają to samo, np. dentysta-stomatolog lub prawnik-adwokat. Aby odpowiednio się pozycjonować, najlepiej postawić na frazę, która jest częściej wybierana przez użytkowników. Jak to sprawdzić? Znów przyda się Google Trends i możliwość porównania wyszukiwanych haseł.

 

google trends - wykres porownanie

  1.       Inspiruj się i szukaj ciekawych tematów na artykuły

O tym, jak przydatne jest narzędzie Google Trends, doskonale wiedzą blogerzy i osoby zajmujące się tworzeniem contentu. Znalezienie tematu na wartościowe treści nie zawsze jest proste, ale dzięki monitorowaniu trendów w wyszukiwarce znajdziesz pomysły na artykuły, które zainteresują użytkowników. Gdzie szukać tematów? Gdy analizujesz konkretne słowo kluczowe, na stronie widoku znajdziesz podpowiedź „Podobne zapytania”. Są to kolejne frazy kluczowe, które można rozwinąć w artykułach blogowych.

Narzędzie Google bada trendy, dlatego skupia się na tematach aktualnych i zdobywających popularność w danym momencie. Dlatego jest wykorzystywane jako źródło inspiracji dla tematów newsowych. W zakładce „Najpopularniejsze wyszukiwania” sprawdzisz, które informacje są na topie w danym dniu. Musisz jednak pamiętać, że tego rodzaju artykuły mają krótką żywotność. Jeżeli zależy Ci na stałym przyciąganiu ruchu do swojej strony internetowej, a nie masz możliwości tworzenia na bieżąco materiałów newsowych, postaw na treści, które określa się jako „evergreen content”. To artykuły cieszące się popularnością przez dłuższy czas.

google trends - najpopularniejsze wyszukiwania 

  1.       Uwzględniaj popularność lokalną

Nie wszystkie słowa kluczowe cieszą się tą samą popularnością i można zauważyć różnice pomiędzy krajami, regionami czy miastami. Google Trends pozwala na przyjrzenie się trendom, uwzględniając położenie geograficzne. Jakie ma to znaczenie? Jeżeli Twoja firma działa na terenie kilku miast, możesz sprawdzić, w którym z nich zainteresowanie Twoją ofertą, usługą czy produktem jest największe. To natomiast pozwoli na zaplanowanie działań marketingowych związanych zarówno z SEO, jak i Google Ads. Poniżej przykład oscypka i jego popularności w poszczególnych regionach.

google trends - mapa

  1.       Sprawdź trendy z poprzednich lat

Czasami warto spojrzeć wstecz i przyjrzeć się trendom z poprzednich lat. One także mogą stać się inspiracją. Google Trends udostępnia podsumowanie i wskazuje, które wyrażenia i zapytania zyskiwały największą popularność w danym roku.

google trends - trendy 2019

Teraz już wiesz, że Google Trends daje wiele możliwości i wcale nie musisz być ekspertem od analityki, aby wyciągnąć istotne dla siebie i swojego biznesu dane. Wykorzystaj zdobytą wiedzę i rozwijaj swoją firmę. A gdy potrzebujesz bardziej szczegółowych danych, które wymagają sięgnięcia do bardziej zaawansowanych narzędzi, zawsze możesz skorzystać z doświadczenia sprawdzonej agencji SEO.

Chcesz być na bieżąco z nowościami ze świata Google? Sprawdź nasze Google News pod tagiem „Aktualności” na blogu firmowym Strategiczni.pl.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@lemonzandtea

 

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się