Identyfikacja wizualna firmy — dlaczego jest potrzebna?

Ogromna potęga identyfikacji wizualnej system

Dziś coraz więcej agencji oferuje usługę zwaną identyfikacja wizualna. Jednak czy wiesz, na czym ona polega i dlaczego tak właściwie Twoja firma powinna zadbać o spójną identyfikację wizualną? Odkryj sekret stosowany przez największe i najbardziej rozpoznawalne marki na świecie i wykreuj wizerunek, który wzbudzi zaufanie potencjalnych klientów.

Spis Treści

| Co to jest identyfikacja wizualna firmy?

Identyfikacja wizualna to doskonałe narzędzie, które jest wykorzystywane przez firmy do kreowania w określony sposób wizerunku marki czy nawet całej firmy. Z czym wiąże się pojęcie identyfikacji wizualnej? Oznacza ogół symboli, ale też zachowań, jakie stosują przedstawiciele firmy po to, aby na wszystkich frontach wizerunek marki był spójny, a nawet dokładnie taki sam.

Kluczowe jest to, aby system identyfikacji wizualnej zapadał w pamięć i wyróżniał markę na tle konkurencji. Powinien on zawierać konkretne opisy procedur, ale też elementów graficznych, którymi będzie odznaczać się marka czy cała firma. System identyfikacji wizualnej zazwyczaj dopasowywany jest do posiadanego logo. Jednak bardzo ważne jest też kierowanie się wartościami, z którymi szczególnie utożsamia się firma.

W dużej mierze opiera się on na budowaniu skojarzeń na temat marki. Tutaj nie ma miejsca na przypadek. Dlatego firmy chcą kontrolować to, jak będą postrzegane przez odbiorców na zewnątrz.

 

 

Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

Napisz do nas

     

     

    | Jakie są główne zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej?

    Otóż podczas tego procesu niezbędne jest stworzenie takiej identyfikacji wizualnej, która będzie zgodna z poniższymi zasadami:

    • identyfikacja wizualna firmy dopasowana do polityki przedsiębiorstwa,
    • ukierunkowanie na pozytywne skojarzenia grupy odbiorców,
    • identyfikacja związana z wartościami marki,
    • grafiki i slogany łatwo zapadające w pamięć,
    • zauważalne i oryginalne grafiki.

    | Elementy systemu identyfikacji wizualnej

    Przede wszystkim system identyfikacji wizualnej można podzielić na 2 podstawowe rodzaje – na elementy wizualne oraz poza wizualne. Każdy element jest ważny i odgrywa istotną rolę m.in. w procesie sprzedaży.

    Jeśli chodzi o wizualne elementy identyfikacji wizualnej, to dotyczą one:

    • logotypu, logo,
    • wyglądu opakowań i samego produktu,
    • designu materiałów drukowanych firmy, np. papier firmowy, koperty, wizytówki oraz inne druki firmowe, ale też materiałów promocyjnych, np. prezentacje, ulotki,
    • kolorów marki czy firmy,
    • kroju pisma – dotyczy to wielkości, rodzaju i koloru czcionek,
    • projektu wizualnego strony internetowej czy sklepu online,
    • designu siedziby firmy i wyglądu najbliższego otoczenia,
    • oznakowania środków transportu (dotyczy to tak samo samochodów osobowych, jak i ciężarowych),
    • wyglądu stoisk w trakcie targów branżowych,
    • projektu szyldów,
    • ubioru pracowników, którzy obsługują klientów,
    • innych elementów, np. maskotek czy też upominków dla kontrahentów oraz dla stałych klientów.

    Ważną częścią identyfikacji wizualnej jest też komunikacja werbalna. Zalicza się do niej slogany czy hasła reklamowe.

    Kiedyś identyfikacja wizualna firmy kojarzyła się jedynie z projektowaniem logo i wizytówek. Jak widzisz, dziś to znacznie bardziej rozbudowany i połączony ze sobą system czerpiący wiedzę też ze strategii komunikacji.

    | Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

    Jak widzisz, istnieje całkiem sporo elementów identyfikacji wizualnej, które wpływają na to, jak Twoja firma będzie odbierana przez potencjalnych klientów. Dlatego też stworzono miejsce, gdzie zostały spisane wszystkie te aspekty. Do tego służy właśnie księga identyfikacji wizualnej.

    Dzięki temu, że zostają zawarte tam wszystkie założenia, budowanie spójnego wizerunku staje się łatwiejsze i efektywniejsze. Księga identyfikacji wizualnej zawiera kilka elementów, które wchodzą w jej skład. Oto one:

    | Księga znaku

    Wiąże się z logo marki czy firmy. Księga znaku nakreśla, jak jest ono skonstruowane, jakie są jego warianty i jak nie należy używać logo.

    | Podstawowa księga identyfikacji wizualnej

    Zawiera także kilka podstawowych informacji na temat elementów graficznych. Dotyczy kolorystyki, typografii, układu treści czy dominującego motywu.

    | Pełna księga systemu identyfikacji wizualnej

    Stworzona pełna księga spójnej identyfikacji wizualnej marki wiąże się do tego także z wytycznymi na temat materiałów drukowanych, promocyjnych, marketingowych. Oprócz tego dotyczy elementów, które wykorzystywane są np. podczas targów branżowych.

    Można zatem po prostu powiedzieć, że księga identyfikacji wizualnej stoi na straży tego, aby wizerunek marki był zawsze taki sam.

    | Dlaczego Twoja marka potrzebuje identyfikacji wizualnej?

    Teraz już wiesz wszystko, co najważniejsze o identyfikacji wizualnej firmy. Jednak czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak wiele korzyści może ona zapewnić zarówno marce, która jest na rynku już od wielu lat, jak i tej, która dopiero jest wprowadzana na rynek?

    Ile razy zdarzało Ci się skojarzyć jakąś markę jedynie po kolorach, czcionce czy logo? To znaczy, że firma podjęła odpowiednie decyzje związane z identyfikacją wizualną i dzięki temu utkwiła w Twojej podświadomości. To Twój cel i spora szansa dla Twojej marki!

    Poznaj korzyści, których nie możesz i po prostu nie opłaca Ci się ignorować.

     

    Omów z nami swój pomysł

    michal-ostrowski-kontakt

    Napisz do nas

       

       

      | Rozwój marki

      Kiedy zdecydujesz się zainwestować pieniądze w identyfikację wizualną, zrobisz bardzo ważny krok w kierunku rozwoju Twojej marki. Jak? Otóż np. kiedy Twoja firma będzie miała już spójną identyfikację wizualną, to specjaliści nie będą musieli za każdym razem od nowa projektować materiały graficzne, prezentacje i inne elementy graficzne.

      Zamiast tego zyskają możliwość korzystania z tego, co już zostało stworzone, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas i przy okazji pieniądze.

      | Spójna komunikacja

      Nie możesz zapomnieć też o tym, że dzięki identyfikacji wizualnej firmy będziesz w stanie kreować spójny przekaz do klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoimi produktami i usługami.

      Wszystkie materiały, grafiki czy kolorystyka będą nie tylko do siebie nawiązywały, ale też mówiły jednym głosem. Dzięki temu właśnie staje się on znacznie głośniejszy.

      | Zaangażujesz odbiorców

      Warto też podkreślić, że wszystkie te zaprojektowane znaki, wykreowane skojarzenia czy symbole sprawiają, że konsument, ale też pracownik może utożsamiać się z marką i wyrażać zainteresowanie nią.

      W ten sposób zyskujesz szansę na to, aby stworzyć naprawdę zaangażowaną i wierną społeczność, a przy tym sprawić, że firma zyska stabilną pozycję na rynku.

      | Dobre pierwsze wrażenie

      Czy wiesz, że w zaledwie 10 sekund jesteśmy w stanie ocenić, czy jakiś produkt, marka lub osoba wzbudzają nasze zaufanie? Zauważ, że masz naprawdę niewiele czasu na to, aby nie tylko stworzyć pozytywne skojarzenia, ale też sprawić, że Twoja marka zostanie zapamiętana.

      Tak jest zarówno kiedy pierwszy raz klient wejdzie do siedziby firmy, odwiedzi stronę internetową, jak i spojrzy na ulotkę lub usłyszy w radio slogan reklamowy. Już po chwili wyrabia sobie na ich temat opinię i może być ona pozytywna lub też negatywna.

      Pamiętaj, jak Cię widzą, tak…

      | Szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji

      Wykorzystywanie identyfikacji wizualnej firmy staje się też świetną metodą na to, aby się wyróżnić. Koniec bycia jedną z wielu firm, które oferują tę samą usługę. Twoim celem ma być wykazanie cech marki i wypunktowanie korzyści, jakie zyska klient, kiedy wybierze Twoją ofertę.

      Najważniejsze jest to, aby identyfikacja wizualna była kreatywna, przemyślana i zapadająca w pamięć. Szybko przekonasz się, że to doskonały przepis na wzrost zysków i rozpoznawalności.

      | Pokażesz, co jest ważne dla Twojej marki

      Kolejnym powodem, dlaczego opłaca Ci się inwestować w spójną identyfikację, jest fakt, że wyraźniej nakreślisz, co jest naprawdę ważne dla Twojej firmy. Uwypuklisz jej zalety czy wartości, którymi się kieruje.

      Twoja firma działa w branży ekologicznej lub dbanie o środowisko jest dla niej szczególnie ważne? Zatem koniecznie postaw na opakowania czy materiały z recyclingu.

      Często nawet detale mogą wpłynąć na to, czy marka będzie wzbudzała wiarygodność, a klient uwierzy, że np. środowisko jest dla niej tak samo ważne jak dla niego.

      | Wzrost zysków

      Wszystkie powyższe korzyści sprawiają, że Twoja marka stanie się silniejsza i bardziej wyrazista. To z kolei spowoduje, iż wzbudzi zaufanie i pozytywne skojarzenia.

      Zatem klienci częściej i szybciej zdecydują się dokonać zakupu czy też skorzystać z oferowanych usług. Przemyślana identyfikacja wizualna to znakomity sposób na to, aby zacząć notować wyraźny wzrost zysków przez firmę.

      Dlatego też nie ignoruj korzyści, jakie ona gwarantuje. Dziś nie wystarczy inwestować w pozycjonowanie czy w inne formy promocji firmy w sieci. Pierwszym krokiem powinna być właśnie identyfikacja wizualna, która znacząco spotęguje potencjalne korzyści, jakie zapewniają różne formy promocji firmy.

      | Elastyczność identyfikacji wizualnej firmy

      Obecnie, aby docierać do klientów ze swoimi usługami, trzeba działać na różnych frontach i w różnych mediach. Dobrym przykładem są tutaj media społecznościowe. Jest ich tak wiele, a w dodatku w każdym miejscu rządzą odrobinę inne zasady.

      Ważne zatem, aby marka dopasowywała przekaz do sytuacji czy miejsca, gdzie jest on przesyłany. Innym przykładem może być też promowanie firmy w różnych krajach. Często jedna marka ma różne przekazy i stosuje różne rozwiązania w każdym kraju, gdyż dopasowuje je do jego kultury czy do potrzeb grupy docelowej.

      Jeśli identyfikacja wizualna została prawidłowo zaprojektowana, to zagwarantuje wymaganą elastyczność.

      | Jak powstaje identyfikacja wizualna?

      | Analiza

      Na samym początku wykonywana jest dokładna analiza. Na tym etapie poznajemy, jakie są cele i wartości marki. Sprawdzane jest to, kim jest grupa docelowa.

      Następnie istotne staje się uzyskanie wiedzy na temat tego, jakie są obecnie najczęstsze skojarzenia na temat marki. Konieczne jest też wykonanie analizy konkurencji i poznanie celów na przyszłość, jakie zamierza realizować firma.

      Wszystkie te informacje i odpowiedzi staną się niezwykle cenne w dalszych etapach.

      | Tworzenie projektu

      Po analizie i poznaniu oczekiwań, jakie stawiają przedstawiciele marki, rozpoczyna się etap projektowania. Najlepiej, aby firma, która będzie zajmowała się tworzeniem identyfikacji wizualnej dla Twojej marki, przedstawiła przynajmniej dwie propozycje, np. logo i pozostałych elementów graficznych. Wtedy możesz dokonać porównań i zastanowić się, która opcja jest najbliższą wartością, jakie przyświecają Twojej firmie.

      | Wdrożenie projektu

      Po tym, jak projekt zostanie zaakceptowany czy też zostaną wdrożone zgłoszone poprawki, wykonywane są elementy systemu identyfikacji. Logo czy inne grafiki zostają dodane na Social Media, stronę internetową, materiały drukowane idą do druku itd.

      | Czym różni się identyfikacja wizualna od brandingu?

      Coraz częściej stawia się znak równości pomiędzy pojęciem identyfikacja wizualna a brandingiem. Jednak czy w rzeczywistości to naprawdę to samo? Zdecydowanie nie.

      Branding to pojęcie znacznie szersze. Z jednej strony dotyczy elementów, które wchodzą w skład identyfikacji wizualnej, jak np. logo, ale też wiąże się z całym procesem planowania i tworzenia strategii oraz koncepcji.

      Poza tym związany jest z działaniami, które wpływają na to, jak firma jest postrzegana na świecie, jak odbierana jest przez klientów i czym właściwie jest. Najpierw należy zidentyfikować branding, a dopiero później przejść do kreowania systemu identyfikacji wizualnej, który już bardziej odnosi się do form graficznych.

      | Identyfikacja wizualna zawsze się zwraca – podsumowanie

      Stwórz markę, która zapada w pamięć i budzi konkretne skojarzenia. Wykorzystaj elementy identyfikacji wizualnej, takie jak druki firmowe, logo, oznakowanie środków transportu i dopasuj kolorystykę oraz typografię, tak, aby komunikacja marki była zawsze spójna i estetyczna.

      Docieraj w ten sposób jeszcze skuteczniej do osób, które wchodzą w skład grupy docelowej, a później spotęguj swoje zyski.

       

      Porozmawiajmy o Twoim pomyśle

      Napisz do nas

        Powiązane wpisy

        Masz pytanie zadzwoń lub napisz do nas

        Skontaktuj się z nami