Najlepsze wtyczki SEO do przeglądarek 2021 – ranking
7 min
7 min
Na skróty
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to proces składający się z elementów wymagających wiedzy, doświadczenia oraz niezbędnych umiejętności. Oprócz podstawowych czynności wchodzących w skład pozycjonowania należy również zainwestować w najlepsze wtyczki SEO, które mogą okazać się bardzo dużym ułatwieniem podczas pracy. W dzisiejszym artykule poznamy 18 popularnych rozszerzeń SEO do Chrome i Firefox, dowiemy się czym jest cannonical, a także jak zainstalować wybrane narzędzia pozycjonerskie w konkretnej przeglądarce.
Canonical (rel=”canonical”) to specjalny atrybut wyszukiwarki Google, który należy zastosować w celu określenia odpowiedniego adresu URL – inaczej nazywany linkiem kanonicznym. Służy do ograniczania problemu zduplikowanych treści (duplicate content). Canonical umieszczamy w nagłówku dokumentu HTML podstrony – informujemy wówczas wyszukiwarkę o oryginalności (kanoniczności) danego URL.
Zastosowanie rel=”canonical” w praktyce jest bardzo proste. Otóż do danej strony internetowej prowadzi zazwyczaj kilka linków, które posiadają taką samą treść, jak główna witryna. Dla przykładu:
Jeśli chcemy uniknąć duplicate content, powinniśmy wstawić canonical w dowolny nagłówek. Ostateczna decyzja zależy od tego, co dokładnie chcemy pokazywać swoim klientom – wersję do druku, klasyczną czy z www.
Wtyczki SEO do Chrome i Firefox są bardzo przydatne, ponieważ od razu po uruchomieniu przeglądarki możemy rozpocząć swoją pracę. Nie jesteśmy wówczas zmuszeni do włączania konkretnej strony, logowania się i przebywania na niej, gdy chcemy skorzystać z funkcji danego narzędzia. Jakie są najlepsze wtyczki SEO do Chrome i Firefox? – 5 rozszerzeń ułatwiających pracę dla każdego pozycjonera!
Link Redirect Trace to bardzo przydatna wtyczka SEO do Chrome i Firefox. Znacznie ułatwia weryfikację nagłówków, linków kanonicznych, łańcuchów przekierowań oraz pliku robots.txt.
Web Developer jest niezbędnym rozszerzeniem do analizy i zaznaczania linków, nagłówków, altów, sprawdzania poprawności kodu CSS, HTML oraz czyszczenia plików cookies.
ALT: Narzędzie do analizy linków.
Lightshot umożliwia wykonywanie zrzutów ekranu z możliwością natychmiastowej edycji (np. zaznaczanie elementów, kolorowanie, kadrowanie).
Open Multiple URLs, jak sama nazwa wskazuje – pozwala otworzyć linki w przeglądarce znajdujące się na przygotowanej liście.
Nofollow to rozszerzenie SEO do Google i Firefox wykrywające czy na konkretnej stronie ustawione zostały meta tagi nofollow i noindex. Wtyczka pomaga dodatkowo zweryfikować poprawność indeksowania serwisu przez poszczególne przeglądarki internetowe m.in. Google, Yahoo, Bing.
Rozszerzeń SEO do Chrome jest znacznie więcej niż w przypadku Firefoxa ze względu na bardzo dużą rozpoznawalność tej przeglądarki. Google również tworzy narzędzia usprawniające pracę deweloperów, a co za tym idzie – najlepsze wtyczki SEO wychodzą w pierwszej kolejności na Chrome, a dopiero później są udostępniane na Firefoxie. Poniżej przedstawiamy 13 popularnych rozszerzeń SEO do Chrome!
Seo Minion – wtyczka SEO dla osób rozpoczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem oraz starych wyjadaczy, którzy spędzili w tej branży więcej niż kilka lat. Po dodaniu tego rozszerzenia będziemy mogli z łatwością dostrzec podstawowe elementy wpływające na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania m.in.:
Narzędzie wyświetla dodatkowo informacje o indeksacji wybranej podstrony, linkach kanonicznych, a nawet tagach open graph. Oczywiście, powyższe dane można sprawdzić w kodzie konkretnej witryny, jednak Seo Minion udostępnia wszystkie materiały w bardzo przystępnej formie, a w konsekwencji pozwala zrobić to znacznie szybciej.
SEOquake to jedna z najpopularniejszych wtyczek, z których korzystają pozycjonerzy (została pobrana przez ok. 700 tys. użytkowników). Jest bardzo pomocna podczas wykonywania kompleksowego audytu witryny – pokazuje główne wskaźniki wpływające na SEO poszczególnej strony.
ALT: Kompleksowy audyt strony przy użyciu wtyczki SEOquake.
To nie wszystkie zalety SEOquake. Otóż rozszerzenie pozwala dodatkowo określić gęstość i trudność słowa kluczowego – jest to bardzo przydatne przy opracowywaniu strategii SEO. Według ekspertów Semcore wtyczka na przestrzeni lat stała się mocno intuicyjna, dzięki czemu specjaliści nie powinni przeoczyć najważniejszych informacji.
Keyword Surfer, czyli w pełni darmowe rozszerzenie popularne wśród copywriterów, marketerów jak i specjalistów ds. pozycjonowania. Pozwala wyświetlić liczbę wyszukiwań bezpośrednio w przeglądarce. Wtyczka idealna do szczegółowego audytu SEO zawierającego setki lub nawet tysiące keywordsów.
Keyword Surfer został stworzony przez Polaków i służy specjalistom z całego świata, czego potwierdzeniem jest ok. 300 tysięcy pobrań.
Majestic Backlink Analyzer to bardzo przydatna wtyczka, szczególnie dla osób specjalizujących się w link-buildingu. Ma jeden minus – wymaga bowiem zalogowania przed udostępnieniem oferowanych elementów. Za pomocą tego rozszerzenia możemy sprawdzić liczbę ocenionych linków przychodzących m.in. dla subdomeny oraz strony głównej.
ALT: Wtyczka do Chrome dla osób specjalizujących się w link-buildingu – Majestic Backlink Analyzer.
Seo Analysis & Website Review by WooRank jest mocno rozbudowanym narzędziem. Umożliwia analizę strony pod kątem SEO oraz UX (SXO). Generuje raporty dot. elementów wpływających na pozycjonowanie witryny m.in.:
Seo Analysis & Website Review by WooRank wyświetla również elementy dot. indeksacji strony (np. robots.txt, sitemap). Wtyczka pomaga dostosować witrynę pod urządzenia mobilne – w tym wypadku jej funkcjonalność dzieli się na elementy dotykowe, renderowanie treści oraz weryfikację, czy strona posiada wersję AMP. Za pomocą tego narzędzia można także sprawdzić dane strukturalne (schema.org).
Seo Site Tools, Site Analysis umożliwia sprawdzenie statystyk SEO – w ich skład wchodzą m.in. zaindeksowane linki, podstrony w wyszukiwarkach, adresy IP, a nawet kraj pochodzenia konkretnej domeny.
Wtyczka umożliwia dodatkowo badanie gęstości słów kluczowych, generowanie meta tagów (meta description, meta title), weryfikację przekierowań, wyszukiwanie adresów IP oraz liczenie słów. Pamiętajmy jednak, że większość oferowanych funkcjonalności wymaga przejścia do zewnętrznego url-a. W okienku przeglądarki możemy jedynie sprawdzić statystyki SEO, które wymieniliśmy w pierwszym akapicie.
Wappalyzer – wtyczka ciesząca się ogromną popularnością na całym świecie. Z jej pomocą można sprawdzić technologie wykorzystane na konkretnych stronach internetowych. Jest dedykowana przede wszystkim webdeveloperom, jednak specjaliści SEO oraz koordynatorzy projektów będą także zadowoleni z zastosowania tego narzędzia
Powyżej wymieniliśmy 5 przydatnych funkcjonalności Wappalyzer. Pamiętajmy natomiast, że wtyczka ta oferuje znacznie więcej opcji, które możemy wykorzystać podczas naszej pracy. Według ekspertów Semcore jest to bardzo przydatne narzędzie do wykorzystania również dla freelancerów oraz agencji marketingowych.
ALT: Weryfikacja metatagu robots dzięki rozszerzeniu Seerobots.
Seerobots, czyli najprostsza wtyczka SEO z tego zestawienia. Posiada ona jedną funkcję, a mianowicie – weryfikuje metatag robots na stronie internetowej, którą aktualnie przeglądamy. Rozszerzenie warto przypiąć do paska narzędzi Google Chrome. Wówczas będą wyświetlały się różne kolory oznaczające konkretne atrybuty:
To nie wszystko, bowiem kolor czerwono-zielony informuje, że strona posiada atrybut „noindex, follow”. Użytkownicy, którzy korzystają z tej wtyczki dłużej niż rok, chwalą ją za bezproblemowe i szybkie działanie.
Web Vitals – narzędzie pozwalające dostosować stronę pod Core Web Vitals i uzyskać satysfakcjonujące rezultaty znacznie szybciej. W zależności od naszych indywidualnych założeń wtyczka może pomóc w badaniu elementów na konkretnej stronie internetowej m.in.:
Działanie Web Vitals jest bardzo proste – w podstawowej formie wyświetla odpowiednią informację w postaci kolorów. Szary oznacza wyłączoną wtyczkę, zielony parametry CWV mieszczące się w normie, a czerwony mówi o wartościach metryk wymagających poprawy.
ALT: Kompleksowe działania Core Web Vitals.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem do badania lub poprawy wskaźników konkurencji jest nakładka HUB. Umożliwia ona trwałe wyświetlanie wszystkich wskaźników Core Web Vitals podczas pracy w oknie przeglądarki.
Lighthouse jest wbudowanym narzędziem dostępnym w Google Chrome. Wynika to z faktu, iż została opracowana przez samych deweloperów giganta z Mont Blanc. W celu uruchomienia rozszerzenia wystarczy kliknąć „F12”, a następnie włączyć zakładkę „Lighthouse”. Przejdźmy zatem do zastosowania wtyczki – pozwala ona generować raporty o badanych witrynach, które wyświetlają 5 wykresów:
Lighthouse używają przede wszystkim pozycjonerzy do kompleksowych audytów SEO. Oprócz danych diagnostycznych znajdziemy tutaj również sposoby na poprawę uzyskanych efektów. Wtyczka została pobrana przez ok. 750 tys. użytkowników.
Word Count to rozszerzenie popularne szczególnie wśród copywriterów, ale również webdeveloperów i pozycjonerów. Od dziś nie musimy przekopiowywać każdego tekstu do pliku tekstowego, aby sprawdzić ilość słów. Wystarczy dodać wtyczkę Word Count do swojej przeglądarki, a następnie zaznaczyć interesujący nas fragment – w ułamku sekundy zobaczymy na ekranie objętość danego tekstu.
Działanie wtyczki Dark Mode jest dziecinnie proste – włączamy tryb ciemny lub go wyłączamy. Chodzi tu dokładniej o wygląd tła naszej przeglądarki (identyczna opcja jest dostępna np. na Facebooku lub YouTube). Można także skorzystać z tzw. białej listy wykluczającej wybrane witryny z ciemnego trybu.
ALT: Praca z wtyczką Dark Mode – wysoka skuteczność działania!
Narzędzie User-Agent Switcher jest niemal niezastąpione dla webdeveloperów oraz specjalistów ds. SEO. Wynika to z faktu, iż umożliwia badanie zachowań poszczególnych podstron na konkretnych urządzeniach (np. komputery, laptopy, tablety, telefony) i przeglądarkach (np. Google, Yahoo, Bing, Safari).
Odpowiedź na pytanie pt.: „Jak dodać wtyczkę do Google Chrome w 3 prostych krokach?” jest niezwykle prosta. Wystarczy otworzyć Chrome Web Store, znaleźć i wybrać interesujące rozszerzenie, a następnie kliknąć „Dodaj do Chrome”. Warto jednak pamiętać, że niektóre wtyczki wymagają określonych uprawnień lub dostępu do danych. Jeśli chcesz je zatwierdzić – użyj funkcjonalności „Dodaj Rozszerzenie”.
W dzisiejszym rankingu przedstawiliśmy 18 najlepszych rozszerzeń SEO do Chrome i Firefox. Wyjaśniliśmy, jak dodać interesującą nas wtyczkę oraz poruszyliśmy temat specjalnego atrybutu wyszukiwarki Google – rel=”canonical” zabezpieczającego przed duplikacją treści (tzw. duplicate content).
Eksperci z Semcore polecają przetestować wszystkie interesujące wtyczki, a następnie wybrać kilka niezbędnych rozszerzeń i kompleksowo się z nimi zapoznać. Pozwoli to zwiększyć komfort pracy, a także jej wydajność. Osobiście polecamy narzędzie Web Vitals – sprawdza się znakomicie, jeśli musimy regularnie priorytetyzować działania optymalizacyjne stron i aplikacji na podstawie kluczowych aspektów wpływających na UX.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.