Marketing rekomendacyjny – na czym polega i jakie przynosi korzyści?

Ewa Reducha-Wiśniewolska
23 listopada, 2021
Przeczytasz w ~ 6 min.
Marketing rekomendacyjny - na czym polega i jakie przynosi korzyści

Ile razy kupiliśmy coś z polecenia albo wprost przeciwnie – czyjaś negatywna opinia o produkcie odwiodła nas od tego? Okazuje się, że zdanie innych osób ma duży wpływ na decyzje zakupowe. Ufamy prawdziwym ludziom bardziej niż jakimkolwiek przekazom reklamowym. Jako przedsiębiorcy wykorzystajmy siłę marketingu rekomendacyjnego w swoim biznesie i przekonajmy się, jak wiele możemy dzięki niemu zyskać. Wszystko wyjaśniamy poniżej!

 

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Ścieżka zakupowa klienta zazwyczaj nie jest tak prosta i krótka, jakby się mogło wydawać, ani tym bardziej, jakbyśmy pragnęli tego jako właściciele sklepów internetowych. Bywa, że od zapoznania się z ofertą do sfinalizowania transakcji mija dużo czasu lub w ogóle do tego nie dochodzi. Powodem jest ogromna konkurencja, problemy techniczne, brak czasu lub pieniędzy, nieprecyzyjny opis produktu czy niewystarczające informacje i zdjęcia oraz wiele innych czynników.

Jak to poprawić? Pomocny może okazać się marketing rekomendacyjny, który jest niezwykle skuteczny. Na czym zatem polega marketing rekomendacyjny i w czym tkwi jego siła? Przede wszystkim opiera się wyłącznie na rzetelnych opiniach wystawianych przez realnych użytkowników, a nie osoby zatrudnione do sztucznego zachwalania w ramach klasycznego przekazu reklamowego. Opiera się na szczerości i jest mylony z zaplanowanym oraz opłaconym marketingiem szeptanym.

 

Jakie znaczenie w decyzjach zakupowych ma marketing rekomendacyjny?

Rekomendacja prawdziwego człowieka jest autentyczna, a badania pokazują, że dla 70 do nawet 90% konsumentów ma ona kluczowy wpływ na podjęcie decyzji zakupowej. Nie powinno nas to dziwić, gdyż jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej świadomi i przed wydaniem pieniędzy zazwyczaj najpierw zbieramy szczegółowe informacje oraz szukamy opinii o danym produkcie bądź usłudze. Jeśli będą one pozytywne, istnieje duża szansa, że sfinalizujemy zakup.

Czasami wręcz podejrzane wydaje się wyłączenie możliwości komentowania w danym sklepie. Konsumenci zastanawiają się wówczas, czy mamy coś do ukrycia, a może obawiamy się słów krytyki?

 

Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny w swoim biznesie?

Tematyczne fora oraz grupy w mediach społecznościowych istnieją nieprzypadkowo. To właśnie tutaj zbierają się osoby poszukujące rekomendacji oraz pomocy w wyborze najlepszego produktu. Kluczowe jest to, że owe rekomendacje pochodzą od prawdziwych użytkowników, a nie z przekazu reklamowego. Dzięki temu daną opinię przypisujemy do realnej osoby, możemy wejść z nią w dyskusję czy dopytać o szczegóły.

Marketing rekomendacyjny jest szeroko rozwinięty w wielu branżach, z naciskiem na odzieżowe, wnętrzarskie i technologiczne. Wykorzystajmy go przede wszystkim w obrębie własnej witryny. Jeśli w tym miejscu podamy rekomendacje niemal na tacy, wówczas istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci kupią coś właśnie u nas. W przeciwnym razie, szukając recenzji o danym produkcie, trafią do innego sklepu, a do nas już nie wrócą.

Oczywiście korzystajmy też z innych kanałów i pojawiajmy się na wspomnianych już grupach dyskusyjnych czy forach internetowych, a także na branżowych blogach czy portalach zbierających opinie. Aktywnie prowadźmy profile w mediach społecznościowych i tam zadawajmy pytania oraz zachęcajmy do dyskusji.

 

Jakie są korzyści marketingu rekomendacyjnego?

Wprowadzenie działań związanych z marketingiem rekomendacyjnym przynosi wiele korzyści różnym branżom, szczególnie e-commerce. Oto one:

  • większa sprzedaż: pozytywne recenzje na temat danego produktu sprawiają, że kolejne osoby są skłonne skusić się na niego. Tym samym ułatwiamy im wybór produktu oraz podjęcie słusznej decyzji zakupowej;
  • pozytywny szum: opinie pojawiające się poza naszą witryną, na przykład na forach, sprawiają, że wokół produktu jest głośno, a marka staje się bardziej rozpoznawalna;
  • transparentność biznesu: umożliwienie wystawienia opinii pozytywnej bądź negatywnej pokazuje, że jesteśmy pewni jakości swoich produktów oraz szczerzy, czym wzbudzamy zaufanie;
  • pozytywny wizerunek: marketing rekomendacyjny jest etyczny, gdyż opinie są prawdziwe, a nie napisane przez kogoś, komu za to zapłacono;
  • duży efekt małym kosztem: wartościowe opinie pozyskujemy bez poświęcania wielu godzin pracy czy sporej gotówki. Obniżamy tym samym koszt pozyskania nowego klienta;
  • baza lojalnych i wartościowych klientów: zyskujemy grono klientów, którzy będą regularnie u nas kupować, dalej polecać innym, stając się niejako ambasadorami marki.

Marketing rekomendacyjny przynosi także korzyści konsumentom, którzy:

  • poznają faktyczne zalety i wady produktu;
  • upewniają się co do słuszności swojego wyboru;
  • mogą poprosić autora rekomendacji o doprecyzowanie czy wyjaśnienie, wejść z nim w dyskusję.

Czym są rekomendacje naturalne i pozyskane?

Marketing rekomendacyjny ma zmotywować naszych klientów do podzielenia się opiniami o produktach i o samej firmie. Rekomendacje naturalne, inaczej organiczne to takie, które klienci napiszą sami z siebie. Jednak nie od dziś wiadomo, że zdecydowanie częściej i chętniej wystawiają negatywne recenzje aniżeli pozytywne. Postarajmy się zatem o pozytywne rekomendacje naturalne poprzez:

  • świetne produkty odpowiadające oczekiwaniom klienta;
  • wysoką jakość obsługi, szybkie odpowiadanie na pytania i sprawne doradzanie;
  • terminowe realizacje zamówień;
  • przejrzystą politykę zwrotów i bezproblemowe ich rozpatrywanie;
  • bonusy, jak mailowe podziękowanie po zakupie, estetyczne opakowanie produktu, dodanie wskazówek odnośnie użytkowania danego produktu czy słodkiego upominku.

Marketing rekomendacyjny opiera się także na rekomendacjach pozyskanych na przykład poprzez subtelnie poproszenie o nie w przypominającym mailu. Dodatkowo świetnie sprawdza się udzielenie w zamian kilkuprocentowego rabatu albo kodu na darmową dostawę. Pamiętajmy, że rekomendacje pozyskane również są autentyczne, a więc tak samo cenne jak organiczne. Zastanówmy się zatem nad skutecznymi, ale nienachlanymi sposobami pozyskiwania rekomendacji.

 

Przykłady marketingu rekomendacyjnego

O sile marketingu rekomendacyjnego przekonały się największe marki. Doskonale działa tutaj strategia, jaką opracowało między innymi Zalando. Po zakupie każdy klient ocenia produkt, nie tylko przyznając mu gwiazdki, ale również komentując. Okazuje się, że wiele osób korzysta z tej możliwości i uzasadnia swoją ocenę choćby jednym zdaniem.

marketing rekomendacyjny - przykład

marketing rekomendacyjny - przykład

źródło: zalando.pl

W ślad za Zalando poszła największa szwedzka sieciówka, czyli H&M. Tutaj także wystawiamy swoją opinię, a dodatkowo na podstawie wszystkich recenzji powstaje oś, na której widzimy, czy dane ubranie jest zgodne z rozmiarem, czy lepiej kupić większe bądź mniejsze. Taka opcja bardzo pomaga i pozwala uchronić się przed nieudanymi łowami.

marketing rekomendacyjny - przykłady

marketing rekomendacyjny - przykłady

źródło: hm.com

Podobną praktykę stosują między innymi elektromarkety, gdzie przy każdym produkcie mamy możliwość szybkiego podglądu oceny gwiazdkowej. W tym przypadku rekomendacje zwykle są zdecydowanie bardziej rozbudowane. Klienci szczegółowo opisują swoje wrażenia, bo doskonale wiedzą, jak pomocna jest ich recenzja.

marketing rekomendacyjny - przykłady

źródło: mediaexpert.pl

marketing rekomendacyjny - przykłady

źródło: eurortvagd.pl

Rekomendacje pozwalają także zagranicznym biznesom być bardziej wiarygodnymi i tym samym więcej sprzedawać. Przykładem jest gigant azjatycki, czyli AliExpress. Tam przy wielu produktach klienci dzielą się nie tylko swoją opinią, ale również dodają realne zdjęcia. Dzięki temu niwelujemy ryzyko zakupu towaru, który w rzeczywistości odbiega od oczekiwanego.

marketing rekomendacyjny - przykłady

źródło: aliexpress.com

Nie bez znaczenia jest fakt samego umiejscowienia rekomendacji na stronach produktów. Znajdują się one jako jedne z pierwszych, tuż po szczegółowym opisie. To jasny komunikat, że klienci tego szukają i potrzebują, więc musimy im to dać. Powyższe przykłady to tylko zalążek firm, które włączają marketing rekomendacyjny do swojej strategii.

Nic tak nie skłania do zakupu, jak pozytywne opinie osób, które już przetestowały dany produkt bądź usługę. Wysoka wiarygodność tych treści jest niezwykle skuteczna. Wykorzystując marketing rekomendacyjny w swoim biznesie, znacząco rozszerzymy sieć swoich potencjalnych klientów i utrwalimy pozytywny wizerunek. To efektywne działania, które dają wymierne korzyści. Nie ma na co czekać, czas wprowadzić je u siebie! Poznaj siłę cyfrowej „poczty pantoflowej”.

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Ewa Reducha-Wiśniewolska

Content Marketing Specialist

Najpierw była ogromna miłość do książek, która ewoluowała w… miłość do pisania. Jak myślisz, czyje wypracowania szkolne były najdłuższe? Szybko się okazało, że umiem ubrać w słowa nie tylko błahe z pozoru rzeczy, ale też mocno specjalistyczne – i to w taki sposób, by każdy to zrozumiał. Pracuję w branży od 2014 roku. To doskonałe uczucie, kiedy możesz zarabiać na swojej pasji. Najlepiej się czuję w tematach parentingowych, urodowych i wnętrzarskich, jednak chętnie przyjmuję wyzwania – a tych naprawdę nie brakuje!