Architektura informacji przyjazna dla SEO. Zbuduj ją sam w 14 krokach

Architektura informacji przyjazna dla SEO. Zbuduj ja sam w 14 krokach
Spis treści

• Architektura informacji na stronie - co to jest?

• Architektura strony - podstawowe elementy

• Dlaczego budowa strony www jest ważna w pozycjonowaniu?

• Projektowanie architektury informacji na stronie w SEO - sprawdzone praktyki

• Podsumowanie

Poprawna architektura witryny to jedna z podstaw technicznego SEO, którą jednak właściciele stron www często pomijają. Niesłusznie, ponieważ strona internetowa nie powinna być przypadkowym zestawem treści i postów, ale uporządkowanym zbiorem, łatwym w nawigacji, intuicyjnym i prostym do zrozumienia dla każdego użytkownika. W tym przewodniku dowiesz się, jak architektura informacji wpływa na SEO i jak powinna wyglądać struktura strony www w kontekście pozycjonowania.

Chcesz rozkręcić swoją stronę?

Skorzystaj z indywidualnych porad ekspertów

 

Chcesz zwiększyć wyniki swojej firmy? Skorzystaj ze wsparcia naszych ekspertów i poznaj pełnię możliwości Twojej strony. 

Poznaj bezpłatne wskazówki od Widocznych zakresu:

  • Pozycjonowania
  • Kampanii Google Ads
  • Optymalizacji UX
Umów się na darmowy audyt
widoczni 54

 

Architektura informacji na stronie - co to jest?

Architektura informacji na stronie internetowej to sposób grupowania zawartości (treści, postów, adresów URL). Stanowi ona ramy Twojej witryny, wskazuje powiązania pomiędzy poszczególnymi adresami URL oraz sposób, w jaki informacje są prezentowane użytkownikom oraz wyszukiwarkom i ich robotom. Dobra architektura informacji ułatwia:

  • nawigację na stronie,
  • wyszukiwania informacji,
  • indeksowanie strony www przez roboty Google,
  • rozumienie zawartości stron przez roboty Google.

 

Architektura strony - podstawowe elementy

Planowanie architektury informacji na stronie obejmuje przygotowanie strategii budowy:

  • menu nawigacyjnego,
  • struktury adresów URL,
  • struktury kategorii / stron ofertowych,
  • menu okruszkowego,
  • struktury linkowania wewnętrznego,
  • nagłówka strony oraz stopki,
  • nagłówków wewnątrz treści.

 

Struktura strony a SEO - Dlaczego budowa strony www jest ważna w pozycjonowaniu?

Architektura informacji na stronie jest ważna dla pozycjonowania stron, ponieważ wpływa zarówno na sposób postrzegania strony przez użytkowników, jak i skuteczność indeksowania zawartości przez roboty Google. Dlaczego warto zadbać o strukturę strony i jak architektura informacji wpływa na pozycjonowanie?

 

Dobra architektura strony to lepszy UX

Roboty wyszukiwarek zwracają coraz większą uwagę na doświadczenia użytkowników na stronie UX). Stąd wynika też popularność SXO, czyli optymalizacji strony pod kątem doświadczeń i oczekiwań użytkowników. Dobra architektura informacji zapewnia lepszy UX, poprawia komfort korzystania ze stron i może zwiększać współczynnik zaangażowania (oraz zmniejszać współczynnik odrzuceń). Im łatwiej użytkownik może znaleźć informacje, których szuka, tym większa szansa, że zostanie Twoim klientem.

 

Przemyślana architektura strony to lepsza nawigacja

Jak zbudować stronę pod SEO? Przemyśl nawigację witrynie. Powinna ona ułatwiać użytkownikom poruszanie się po stronie i znajdowanie potrzebnych informacji. W zakres tych działań wchodzi także optymalizacja konwersji, która pozwala ułatwić użytkownikom drogę przez lejek sprzedażowy prowadzącą do konwersji.

 

Dobra architektura informacji to szybsze indeksowanie

Architektura strony w SEO wpływa także na proces indeksowania strony www przez roboty Google. Im bardziej intuicyjna architektura informacji, tym proces indeksowania strony jest szybszy i skuteczniejszy. Roboty szybciej odnajdują nowe strony, a także zmiany na istniejących stronach. Na proces indeksowania wpływa linkowanie wewnętrzne - dobra architektura strony dla robotów Google to taka, w której do każdej ze stron w witrynie prowadzi co najmniej jeden link (nie ma stron sierot).

 

Przemyślana architektura strony to łatwiejsza optymalizacja techniczna

Na pozycjonowania składa się m.in. optymalizacja techniczna strony. Struktura strony ma na nią niemały wpływ. Jeśli lepiej zaplanujesz architekturę informacji na stronie, ułatwisz sobie także działania z zakresu technicznego SEO, takie jak optymalizacja title i description, optymalizacja adresów URL itp.

 

Dobra architektura informacji to lepszy dostęp do strony

Jak zaprojektować strukturę informacji? Weź pod uwagę, że do każdego miejsca w witrynie użytkownik powinien dotrzeć w maksymalnie trzech kliknięciach (od strony głównej). To oznacza dobra architektura informacji w kontekście SEO oraz UX (SXO).

Wypromuj swoją stronę internetową

 

Dobra architektura informacji to dobrze pogrupowana treść

Skuteczna architektura informacji na stronie pozwoli Ci:

  •  wyróżnić podstrony o najważniejszej treści z punktu widzenia pozycjonowania,
  • pogrupować treści tematycznie.

To z kolei pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest Twoja witryna i nadać odpowiedni kontekst słowom kluczowym, na które budujesz strategię pozycjonowania.

 

Skuteczna architektura strony to eliminacja kanibalizacji słów kluczowych

Przemyślana architektura strony www w pozycjonowaniu zapobiega kanibalizacji słów kluczowych. Kanibalizacja występuje wówczas, gdy dwa lub więcej adresów URL z jednej domeny konkuruje o pozycję w wyszukiwarce na te same słowa kluczowe. Dobrze zaprojektowana struktura zapobiega takim problemom. Wszystko dlatego, że każda zawartość na stronie ma swój jasno określony cel w SEO.

 

Projektowanie architektury informacji na stronie w SEO - sprawdzone praktyki

Jak powinna wyglądać struktura strony www, która skutecznie wspiera pozycjonowanie sklepu lub strony? poniżej znajdziesz zestaw sprawdzonych praktyk, które pozwolą Ci na skuteczne zaprojektowanie struktury informacji na stronie w taki sposób, by:

  • zwiększyć satysfakcję użytkowników z interakcji ze stroną,
  • ułatwić robotom Google odczytywanie zawartości.

 

1. Przeprowadź analizę konkurencji pod kątem struktury strony

Analiza konkurencji w SEO to ważny element budowania strategii, który pozwala znaleźć inspirację do własnej działań pozycjonujących. Tworzenie architektury informacji na stronie powinieneś rozpocząć od analizy, w jaki sposób konkurencyjne strony budują strukturę witryny oraz powiązania pomiędzy stronami. Co powinieneś wziąć pod uwagę?

  • jakie kategorie / strony ofertowe znajdują się w witrynie,
  • w jaki sposób konkurencja buduje adresy URL,
  • które strony w witrynach konkurencji są najskuteczniejsze, jakie jest ich miejsce w strukturze witryny i na jakie słowa kluczowe się pozycjonują,
  • jak konkurencja wykonuje techniczne SEO.

Do uzyskania informacji możesz wykorzystać narzędzia SEO: crawlery Netpeak Spider czy Screaming Frog oraz takie narzędzia jak SEMSTORM czy Ahrefs.

 

2. Stwórz listę słów kluczowych dla witryny i przyporządkuj je do poszczególnych podstron

Tworzenie struktury witryny przyjaznej dla SEO warto uzupełnić o wybór słów kluczowych do pozycjonowania. W tym celu warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia SEO - darmowe, jak i płatne. Są to na przykład:

  • Google Keyword Planner,
  • Senuto,
  • SEMSTORM.

Dzięki narzędziom możesz wytypować szereg fraz powiązanych z Twoją ofertą. Po uzyskaniu gotowej listy musisz dopasować frezy do konkretnych podstron. W ten sposób zbudujesz witrynę przyjazną dla SEO. Jak to zrobić?

  • Najbardziej ogólne fray uwzględnij na stronie głównej.
  • Mniej ogólne frazy uwzględnij w treściach na stronach ofertowych oraz stronach kategorii produktowych.
  • Frazy sugerujące zakup umieść na stronach produktowych.
  • Frazy poradnikowe i edukacyjne dodaj do bloga i na podstawie wyszukiwań oraz zainteresowań użytkowników zaplanuj strukturę artykułów.

Chcesz budować widocznośc i ruch w sklepie internetowym?

 

3. Zaplanuj strukturę strony przed rozpoczęciem budowy lub przebudowy strony

Tworzenie struktury strony internetowej powinieneś rozpocząć jeszcze przed rozpoczęciem jej budowy lub przebudowy. Dzięki temu:

  • nie pominiesz żadnego elementu,
  • przyspieszysz budowę witryny www na późniejszym etapie,
  • zapewnisz prawidłową konfigurację strony.

Jak zaplanować strukturę witryny? Możesz w tym celu wykorzystać metody analogowe - kartkę papieru i długopis - lub narzędzie GlooMaps (źródło: https://www.gloomaps.com/).

 

  Narzędzie GlooMaps do budowy struktury strony

 

4. Buduj architekturę strony z myślą o użytkownikach, nie robotach

Chociaż architektura strony ma wpływ na sposób indeksowania witryny, to jednak kluczowy powinien być dla Ciebie użytkownik o to dla niego powinieneś tworzyć architekturę informacji na stronie. Dzięki temu stworzysz najlepsze wrażenia użytkownika (UX). Może to wpłynąć także na lepsze pozycje w wyszukiwarce, ponieważ dobry UX w pozycjonowaniu pozytywnie wpływa na:

  • dłuższy czas przebywania na stronie,
  • liczbę konwersji,
  • ocenę witryny przez roboty Google.

 

5. Zbuduj intuicyjną architekturę informacji w postaci odwróconej piramidy

Jak zbudować architekturę informacji na stronie? Zastosuj technikę odwróconej piramidy:

  • Na jej szczycie znajduje się strona główna.
  • Niżej umieść najważniejsze usługi.
  • Jeszcze niżej umieść zagłębione strony.

Pamiętaj, że struktura witryny powinna odzwierciedlać ważność stron. Nie umieszczaj istotnych stron na samym dole struktury, ponieważ roboty Google mogą mieć problem z dotarciem do niej i indeksowaniem. Dobra architektura i hierarchia informacji sprawia, że Twoja strona stanowi mapę prowadzącą użytkownika prosto do jasno określonego celu.

 

6. Zastosuj płaską architekturę strony dla SEO i użytkowników

Dobra architektura witryny to płaska architektura. Oznacza ona, że użytkownik, by dotrzeć do jakiejkolwiek podstrony ze strony głównej, musi wykonać nie więcej niż 3 (a zupełnie maksymalnie 4) kliknięcia. Dlaczego płaska architektura ma duże znaczenie w SEO? Ponieważ:

  • roboty Google nie rujnują budżetu indeksowania i mogą łatwo znaleźć konkretne adresy URL do indeksacji,
  • zapewnia lepszy przepływ autorytetu pomiędzy stronami (ze strony głównej do stron znajdującej się niżej w hierarchii).

Jeśli dotarcie do konkretnej strony będzie wymagało więcej kliknięć, prawdopodobnie użytkownik zrezygnuje z dalszego przeglądania strony, a roboty będą mieć problem, żeby dotrzeć do adresu URL i zaindeksować go. W konsekwencji wykorzystają znacznie więcej budżetu indeksowania, niż wykorzystałyby w przypadku dobrej, płaskiej architektury strony.

 

7. Umieść w menu najważniejsze podstrony z punktu widzenia pozycjonowania i sprzedaży

Jak zoptymalizować menu na stronie pod kątem SEO i sprzedaży? Umieść w nim te podstrony, które są dla Ciebie najważniejsze pod kątem budowania ruchu i sprzedaży. Dodaj do menu najważniejsze strony ofertowe / kategorie produktowe, a także blog. Blog ma duże znaczenie w pozycjonowaniu, dlatego lepiej umieścić go w podfolderze zamiast w subdomenie. Wybierając adresy URL, które mają znaleźć się w strukturze menu, należy dokonać dużej selekcji. Nadmiar podstron w drzewku kategorii może sprawić, że użytkownik będzie mieć trudności ze znalezieniem informacji, których szuka. Dodatkowe podstrony można umieścić w treści głównych podstron, w formie linkowania wewnętrznego.

 

 

Przykład menu na stronie agencji widoczni

 

8. Utwórz mapę witryny i dodaj ją do Google Search Console

Mapa strony to specjalny dokument w formacie XML, który zawiera strukturę adresów URL i powiązań między nimi w Twojej witrynie. Informuje ona roboty Google o adresach, które chcemy indeksować. W mapie strony powinny się znaleźć wszystkie podstrony, które chcesz zaindeksować, wraz z datą ich modyfikacji. Dzięki mapie strony możesz naprawić ewentualne błędy w strukturze witryny widocznej dla użytkowników. Jeśli w witrynie znajduje się adres URL, do którego nie prowadzą żadne linki, mapa strony pozwoli go naprawić. Mapę strony można wygenerować za pomocą:

  • wtyczek w popularnych platformach CMS,
  •  darmowych narzędzi. 

Gotową mapę musisz umieścić na serwerze oraz dodać do Google Search Console. Sprawdź, jak stworzyć mapę strony w kilka minut.

  Przykładowa mapa strony

 

9. Zadbaj o hierarchię i strukturę nagłówków

Architektura informacji na stronie to nie tylko menu i główna nawigacja, ale także optymalizacja pojedynczej strony pod kątem wymagań pozycjonowania. Dlatego też dobra architektura strony to taka, w której zoptymalizowano także nagłówki H1, H2, H3 itd. Sugerujemy, by:

  • zoptymalizować każdy nagłówek, dodając do niego słowa kluczowe,
  • na każdej stronie wykorzystywać tylko jeden nagłówek H1,
  • stosować nagłówki od H1 do maksymalnie H4.

Nie wiesz, jaką formę marketingu online wybrać?

 

10. Zaplanuj spójną strukturę linków wewnętrznych

Dlaczego linki wewnętrzne są ważne dla SEO i struktury strony? Ponieważ dobrze zaplanowana struktura linkowania wewnętrznego:

  • poprawia nawigację w witrynie,
  • może wydłużać czas przebywania na stronie przez użytkowników,
  • wskazuje robotom Google, które podstrony są dla Ciebie ważne,
  • pozytywnie wpływa na pozycję linkowanych podstron.

Jak zaplanować strukturę linków na stronie?

  • Wykorzystuj różnorodne anchory (opisowe, z frazami, “kliknij tutaj” itp.).
  • Linkuj pomiędzy stronami powiązanymi tematycznie.
  • Linkuj na blogu do powiązanych wpisów oraz promowanych produktów.
  • Linkuj pomiędzy powiązanymi kategoriami produktowymi.
  • Linkuj w treści głównej.
  • Wykorzystaj automatyczne rozwiązania do linkowania wewnętrznego, np. do linkowania powiązanych wpisów na blogu oraz do powiązanych lub podobnych produktów.

Obawiasz się kosztów pozycjonowania?

 

11. Zoptymalizuj adresy URL

Uporządkowana hierarchia adresów URL wpływa na widoczność strony i może pomóc w pozyskiwaniu wartościowego ruchu. Użytkownicy widzą adres URL w wynikach wyszukiwania, a obecność słów kluczowych w adresie może pozytywnie wpływać na liczbę kliknięć. Adres URL jest, obok breadcrumbs, skutecznym sposobem na zaprezentowanie miejsca w strukturze witryny, w którym znajduje się właśnie użytkownik. Jak optymalizować adresy URL?

  • Stwórz krótki i zwięzły adres URL.
  • Unikaj wykorzystywania w adresach URL znaków, które niewiele mówią (np. liczb, znaków interpunkcyjnych).
  • Umieść w adresie URL główną frazę kluczową, na którą strona ma linkować.
  • Unikaj przesycania słowami kluczowymi. 
  • Do oddzielania wyrazów stosuj myślniki, a nie podkreślniki.

  Zoptymalizowane adresy URL widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania Google

 

12. Zadbaj o wdrożenie breadcrumbs

Breadcrumbs (menu okruszkowe) to krótkie menu nawigacyjne wyświetlane w zagłębionych podstronach, które:

  • wskazuje, w jakim miejscu w witrynie znajduje się użytkownik,
  • ułatwia użytkownikowi nawigację.

Dobrze skonstruowane menu okruszkowe sprawia, że w wynikach organicznych Google mogą znaleźć się linki do poszczególnych podstron.

Wynik wyszukiwania Google z linkami wewnętrznymi ze strony

 Przykład breadcrumbs na blogu agencji widoczni

 

13. Zoptymalizuj nagłówek i stopkę

Ważnymi elementami poprawiającymi architekturę informacji na stronie są odpowiednio zoptymalizowane nagłówek i stopka. Jakie elementy w nich umieścić, by zapewnić dobrą strukturę strony?

  • W nagłówku umieść menu wraz z linkami do wcześniej wybranych, ważnych podstron (wybierz sticky menu, które jest widoczne w czasie przewijania strony przez użytkownika).
  • Pamiętaj, by menu w nagłówku miało czytelne anchory (treści linków), wskazujące, co użytkownik znajdzie w danym miejscu.
  • By zapewnić spójność i użyteczność strony, w stopce także dodaj linki wewnętrzne do wybranych podstron.

 Stopka widocznych z linkami wewnętrznymi

 

14. Umiejętnie wykorzystuj tagi kanoniczne dla optymalizacji struktury strony w SEO

Jak poprawić architekturę informacji w SEO? Umiejętnie wykorzystaj tagi kanoniczne. Dzięki nim:

  • wyeliminujesz problem duplikacji treści, w tym duplikacji technicznej,
  • wskażesz robotom Google, które strony mają być indeksowane, i wykorzystasz zasoby robotów na te podstrony, które naprawdę chcesz pozycjonować.

Tagi kanoniczne są szczególnie istotne w witrynach e-commerce, w których występuje duplikacja techniczna związana m.in. z możliwością filtrowania produktów. Podobne rozwiązania należy wprowadzić na stronach paginacji. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz artykuł o duplikacji technicznej

 

Podsumowanie

Dobra architektura informacji na stronie to nie tylko element optymalizacji technicznej w SEO, ale także droga do poprawy doświadczeń użytkowników na stronie. Obecnie Google przykłada dużą wagę do satysfakcji użytkowników z przeglądania witryny, dlatego nie można pomijać optymalizacji architektury strony www i jej znaczenia w pozycjonowaniu. Zadbaj o menu, adresy URL, nawigację, a Twoja strona odwdzięczy się lepszą widocznością, ruchem oraz wzrostem liczby konwersji.

 

Poznaj historie sukcesu naszych klientów

widoczni 56
Clitch
4.9
Google
4.8
Corner

Clutch.co to jedna z najbardziej wiarygodnych platform z opiniami na świecie!

opinie

Ponad 560 pozytywnych opinii w Google i 70 opinii na Clutch.co

 

Jesteśmy jedną z najlepiej i najczęściej ocenianych agencji marketingu internetowego w Polsce na największych platformach do ocen: w Google i na Clutch.co. Zobacz, nasze oceny i przekonaj się, że warto z nami współpracować.

 

 

 

 

Bezpłatna konsultacja SEO/ADS
Wyślij zapytanie
Wyślij zapytanie
Katarzyna Kapelczak
Katarzyna Kapelczak

Zawodową karierę zaczynała od dziennikarstwa sportowego, by następnie trafić do agencji widoczni i tworzyć treści dla klientów. Od 2018 roku przeszła drogą od juniora do stanowiska Content Managerki. Obecnie planuje i koordynuje proces tworzenia merytorycznych treści o digital marketingu na blogu widoczni, szuka nowych pomysłów na treści i usprawnienia. Tworzy artykuły blogowe dotyczące różnych aspektów marketingu internetowego – m.in. pozycjonowania, content marketingu, płatnych kampanii Google Ads, optymalizacji konwersji oraz UX. Regularnie poszerza swoją wiedzę, czytając zagraniczne blogi o pozycjonowaniu i promowaniu biznesu w internecie (m.in. Search Engine Journal, Search Engine Land, MOZ, Content Marketing Institute, blog Neil'a Patela). W swojej pracy wykorzystuje szereg narzędzi marketingowych, takich jak: Planer słów kluczowych, Ahrefs, Surfer, Senuto, Semstorm, a ChatGPT powoli przestaje mieć przed nią tajemnice. Swoje treści publikuje nie tylko na blogu widocznych, ale także w branżowych magazynach, np. Nowa Sprzedaż, E-commerce & Digital Marketing, Online Marketing.

Jest trenerką Akademii Widoczni, w ramach której realizuje szkolenia z zakresu zastosowania sztucznej inteligencji w content marketingu. Uczy, jak z powodzeniem wykorzystywać ChatGPT i inne narzędzia AI do tworzenia treści, by zwiększyć wydajność content marketingu bez utraty jakości i zaufania klientów.

Przeczytaj o autorze
Oceń ten artykuł:
Architektura informacji przyjazna dla SEO. Zbuduj ją sam w 14 krokach
Nikt jeszcze nie ocenił tego artykułu. Badź pierwszy
UDOSTĘPNIJ