Wpis blogowy Marta

Spędzając chociaż chwilę na blogu Strategiczni.pl z pewnością zauważysz, jak ważne jest dla nas podkreślanie istoty wartościowego contentu. Planując dla Ciebie strategię marketingową, bierzemy pod uwagę zróżnicowane kanały dotarcia do Twoich potencjalnych i obecnych klientów oraz najlepsze formy przedstawiania Twojej oferty jak i samej organizacji np. kompetencji pracowników. Zjawisko link baitingu jest bezpośrednio związane z powyższymi działaniami i może mieć realny, pozytywny wpływ na rozwój Twojego biznesu. Jaka jest jego definicja i w jaki sposób możemy używać go w codziennych akcjach promocji firmy w sieci? Tego dowiesz się z poniższego wpisu.

Co to jest link baiting?

Dobra widoczność Twojego biznesu w wynikach wyszukiwania uzależniona jest od wielu czynników. Jednym z nich jest pojawianie się linków prowadzących do Twojej strony www na zewnętrznych serwisach. Aby było to możliwe, musisz zaoferować internautom ciekawy i warty polecenia content. Użytkownika do zapoznania się z Twoją twórczością mogą zachęcić np. intrygujący tytuł lub przyciągająca oko grafika. Jednak to jej zawartość sprawi, że ktoś postanowi posłać ją dalej w świat. Skuteczne połączenie chwytliwego tytułu z wysokiej jakości contentem, które prowadzi do publikacji linku poza Twoim serwisem, jest esencją efektywnego link buildingu i definicją link baitingu.

Pamiętaj! Link baiting działa wyłącznie kiedy w grę wchodzi pozyskiwanie wartościowych linków, tj. pochodzących z serwisów dobrej jakości. Linkowanie z szemranych witryn może wywołać w botach Google podejrzenia i negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej Twojego biznesu. A odzyskanie ich zaufania oraz dawnej widoczności, może być w niektórych przypadkach niemożliwe lub bardzo czasochłonne i kosztowne.

Czy link baiting i click bait to to samo?

Chociaż nazwy są do siebie podobne — obie zawierają w sobie słowo bait z ang. przynęta — to ich odbiór powinien być zgoła inny. Głównymi różnicami są:

  • jakość oferowanej (pod przykryciem pięknego tytułu) treści;
  • cel, który autor chce osiągnąć poprzez użycie poszczególnej metody.

Click bait skusi użytkownika do kliknięcia linku dzięki chwytliwemu nagłówkowi, ale przez brak wartościowego contentu, nie zachęci go do udostępnienia publikacji na zewnętrznych serwisach.

Chcesz wiedzieć dokładnie co to jest clickbait? Poznaj różnice między chwytliwym tytułem a „przynętą” na naszym blogu. Dowiedz się, w jakich przypadkach może pozytywnie wpływać na popularność twórców i ich publikacji.

Natomiast link baiting oprócz przyciągającego uwagę tytułu, prezentuje także unikalną i interesującą zawartość. Jego celem jest pojawienie się wybranego linku w jak największej ilości serwisów, poprzez dobrowolne udostępnianie go przez internautów. Aby przynosił zadowalające skutki, należy zawsze kierować się zasadami white hat SEO.

Infografika Link Baiting

Metody na pozyskiwanie linków do strony internetowej

Artykuły

Jedną z najczęściej wykorzystywanych metod link baitingu są artykuły. W zależności od branży w jakiej się specjalizujesz, możesz np. prowadzić bloga firmowego. Jest to świetne miejsce do dzielenia się swoją ekspercką wiedzą i tworzenia unikatowego contentu. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe, sprawdź, co poczyna Twoja konkurencja i wyjdź naprzeciw potrzebom swoich czytelników. W ten sposób zwiększasz szansę na to, że napisana treść będzie przekazywana dalej.

Blog Strategiczni.pl

Nagrania wideo

Zainteresowanie internautów treściami wideo nie maleje i stanowi ciekawą formę zaprezentowania Twojej oferty czy nawet całej organizacji. Coraz więcej marek zakłada konta na YouTube czy TikToku, gdzie systematycznie dzielą się kolejnymi filmikami. Nagrania mogą być edukacyjne, promocyjne, employer brandingowe lub po prostu rozrywkowe. Zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć swoją publikacją i upewnij się, że posiadasz na to odpowiedni budżet.

Lista filmików Strategiczni.pl

Konkursy

Konkursy wiodą prym przede wszystkim w mediach społecznościowych. To tam najłatwiej o szybkie rozprzestrzenianie się informacji i dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Wybierając tę metodę link baitingu należy pamiętać o stworzeniu regulaminu zgodnego z zasadami obowiązującymi w danym social medium. Przykładowo, mimo iż organizatorzy konkursów często w instrukcji dla uczestników wspominają o konieczności udostępnienia wpisu konkursowego na swoim prywatnym profilu, jest to niezgodne z polityką m.in. Facebooka. Użytkownicy mogą wykonać taki krok tylko z własnej woli i nie może on wpływać na końcowe wyniki loterii, rozdania itp.

Infografiki

Niektóre informacje staną się zdecydowanie bardziej atrakcyjne w formie graficznej niż jako zwyczajny blok tekstu. Infografiki pomogą Ci zwizualizować bardziej skomplikowane pojęcia lub po prostu podsumować najważniejsze zagadnienia omawiane w tekście. Jeżeli będzie ona niosła prawdziwą wartość dla użytkownika, to publikując ją np. w social mediach, może być udostępniona przez zainteresowane danym tematem osoby.

Rozbudowane materiały edukacyjne — case study, e-book, wywiady

Niektóre tematy warte są bardziej rozbudowanego poruszenia. W takich przypadkach świetnie nadają się case studies, e-booki czy wywiady. Możesz nich opisać historię swojej firmy, zawrzeć poradnik, a tym samym stać się dla czytelnika wartościowym źródłem wiedzy. Co więcej, np. w przypadku wywiadów, warto zaprosić do uczestnictwa swoich klientów, partnerów biznesowych lub kolegów z branży i w ten sposób powiększyć grupę potencjalnych odbiorców, którzy następnie udostępnią przeczytaną treść.

Przykład z bloga Strategiczni.pl — Marketing B2B w IT okiem ekspertów. Zapytaliśmy o kluczowe działania

Korzyści z link baitingu

Link baiting tworzony zgodnie z zasadami, stanowi skuteczną metodę promowania biznesu. Korzyści, jakie za sobą niesie to m.in.:

  • wzrost zaufania klientów — oprócz ładnego tytułu oferujesz również wartościowe treści. Dzięki temu użytkownicy będą chętniej się nimi dzielić w sieci, a także wracać na Twoją stronę po więcej informacji.
  • zwiększenie konwersji — dobry content przyciąga nowych użytkowników i zatrzymuje obecnych. Coraz lepiej poznając Twoją firmę, mogą poczuć się gotowi na stanie się Twoimi klientami.
  • lepsza widoczność w sieci — słowa kluczowe, cykliczne publikacje i zaufanie czytelników — dzięki temu Twoja strona będzie polecana przez Google na samym szczycie wyników wyszukiwania.
  • niskie koszta — link baiting opiera swoją skuteczność wyłącznie na jakości oferowanych przez Ciebie treści. Nie ponosisz dodatkowych opłat — polecanie linków leży po stronie internautów.
  • ugruntowanie pozycji eksperta — artykuły, wywiady, infografiki czy nagrania. Wybierz preferowaną formę contentową i dziel się swoją obszerną wiedzą z szerokim gronem odbiorców.

Pamiętaj, że używając metod link baitingu możesz korzystać tylko z darmowych linków. Tak więc płatne kampanie czy artykuły sponsorowane, nie zaliczają się do „przynęt na linki”.

Wartościowy content — praktykuj skuteczny link baiting

Chcesz zacząć tworzyć wartościowe treści na swojej stronie internetowej lub profilach w social mediach? Nie wiesz od czego zacząć? Po podstawowe informacje zapraszamy Cię na naszego firmowego bloga Blog Strategiczni.pl. A jeśli chcesz, aby widocznością Twojego biznesu w sieci zajęli się profesjonaliści, zapoznaj się z naszą ofertą i skonsultuj z nami potrzeby swojej firmy.

Marta Słupecka

Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się