Moduły PrestaShop – Najlepsze moduły SEO i Google Ads dla PrestaShop

Moduły PrestaShop dla Google Ads i SEO Blob

PrestaShop, obok Woocommerce, to obecnie jedna z najpopularniejszych platform sklepów internetowych w Polsce. W Redseo codziennie spotykamy się ze sklepami naszych klientów na platformie PrestaShop, działając zarówno w obszarze SEO jak i reklamy Google Ads. Sprawdź, jakie moduły PrestaShop do działań marketingowych rekomendujemy.

Spis treści:

Słowem wstępu – w środowisku PrestaShop wszelkie dodatki nazywane są “modułami”, z angielskiego “PrestaShop Addons”. Warto o tym pamiętać, ponieważ można spotkać się z określeniami “dodatki”, “pluginy”, czy “wtyczki” i oznaczają one właśnie moduły PrestaShop.

Najpopularniejsze moduły PrestaShop można pobierać i instalować z oficjalnego repozytorium PrestaShop Addons oraz ze stron producentów. Istnieje wiele darmowych modułów PrestaShop, jednak te najbardziej przydatne są zazwyczaj płatne.

Menedżer modułów w PrestaShop

Menedżer modułów w panelu PrestaShop

Wersje PrestaShop 1.6 do 8.x

Przed zakupem jakiegokolwiek modułu koniecznie należy sprawdzić, jaką wersją Presta dysponujemy. Istnieją duże różnice w PrestaShop wersji 1.5, 1.6, 1.7 czy nawet 1.7.5, więc należy instalować moduły dostosowane do posiadanej wersji sklepu.

Aktualnie (listopad 2023 roku) dostępna wersja oprogramowania to PrestaShop 8.1.

Google Merchant Center dla PrestaShop

Prowadząc kampanie reklamowe Google Ads dla sklepu internetowego na Presta, jedną z pierwszych rzeczy, jakie należy przygotować, jest plik produktowy służący do integracji PrestaShop z Google Merchant Center.

Dzięki takiej integracji produkty dostępne w sklepie PrestaShop będą wysyłane na konto Google Merchant Center. Kampania produktowa Google Ads czerpie informacje o produktach właśnie z konta Merchant Center, dlatego kluczowe jest, aby integracja z PrestaShop była poprawna i niezawodna.

Istnieje wiele modułów PrestaShop do generowania pliku produktowego na potrzeby Google Merchant Center. Warto jednak zwrócić uwagę na moduł “Google Merchant Center (Google Shopping) / Facebook XML” polskiej produkcji dostępny w sklepie x13.pl

Moduł posiada wiele opcji i ustawień, można dzięki temu kontrolować, jakie produkty i w jaki sposób trafiają ze sklepu do Merchant Center. Dodatek jest także regularnie aktualizowany, a cena – bardzo przystępna. Plik XML (tzw. feed) generowany przez tę wtyczkę może być także z powodzeniem używany do reklam produktowych Facebook Ads. Poza samą konfiguracją modułu kluczowe jest także ustawienie zadania CRON na serwerze, które automatycznie będzie odświeżało feed produktowy.

  • Moduł: Google Merchant Center (Google Shopping) / Facebook XML
    Strona: x13.pl

Alternatywne wtyczki do integracji PrestaShop z Google Merchant Center to:

  • Moduł: Prestashop Eksport produktów do Google Merchant Center
    Strona: mypresta.eu
  • Moduł: PriceWars II
    Strona: seigi.eu
  • Moduł: Google Shopping Pro / Google Zakupy dla PrestaShop 1.5.X 1.6.X 1.7.X 8.X
    Strona: prestadev.pl

Remarketing dynamiczny Google Ads dla PrestaShop

Mając zapewnioną integrację sklepu Presta z Google Merchant Center, należy także zapewnić wymianę danych o przeglądanych produktach przez klientów z systemem reklamowym Google Ads. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie kampanii remarketingu dynamicznego oraz zapewnienie poprawnego działania kampanii produktowych typu “Smart shopping” czy “Performance Max”, które z tych danych korzystają.

Zbieranie danych remarketingowych odbywa się przez instalację specjalnego kodu dynamicznego na stronie. Może wykonać to programista, jednak byłoby to czasochłonne, dlatego prościej skorzystać z jednego z dostępnych na rynku modułów.

Nasza rekomendacja to addon “Remarketing dynamiczny Google AdWords – Tag” także od x13.pl Jest to prosty w konfiguracji moduł, który przekazuje dane o przeglądanych przez klientów produktach bezpośrednio do tagu remarketingowego Google Ads.

  • Moduł: Remarketing dynamiczny Google AdWords – Tag
    Strona: x13.pl

Alternatywny moduł do remarketingu dynamicznego Google Ads dla PrestaShop:

  • Moduł: Google Remarketing Dynamiczny Pro dla PrestaShop 1.5.X 1.6.X 1.7.X 8.X
    Strona: prestadev.pl

Mierzenie konwersji Google Ads w PrestaShop

Aby prowadzić skuteczne kampanie reklamowe, kluczowym jest prawidłowy pomiar wyników – konwersji. Poniższy prosty moduł umożliwia mierzenie sprzedaży jako konwersji Google Ads.

  • Moduł: Google Adwords Śledzenie konwersji PRO 1.5.x, 1.6.x, 1.7.x, 8.x
    Strona: prestadev.pl

Warto jednak pamiętać, że konwersje można także mierzyć na inne sposoby, jak na przykład poprzez Google Tag Manager, Google Analytics czy dedykowany moduł Google Marketing Platform.

Moduł Google Analytics dla PrestaShop

PrestaShop posiada wbudowany moduł do obsługi statystyk Google Analytics. Moduł o nazwie “PrestaShop Metrics” jest preinstalowany w Presta, ale można go także bezpłatnie pobrać z repozytorium PrestaShop Addons.

Wbudowany moduł Google Analytics obsługuje zarówno zbieranie danych o użytkownikach jak i zdarzeń e-commerce, takie jak dodanie do koszyka, czy transakcje. W większości przypadków wbudowany moduł Google Analytics dla PrestaShop jest wystarczający i działa poprawnie.

Aktualna wersja modułu obsługuje najnowszą wersję Google Analytics 4.

Alternatywą dla darmowego modułu Google Analytics mogą być poniższe płatne propozycje:

Płatny moduł “Google Analytics 4 Pro” posiadający wsparcie dla nowej wersji Google Analytics 4:

  • Moduł: Google Analytics 4 Pro
    Strona: prestadev.pl
  • Moduł: Integracja Google Analytics 4
    Strona: seigi.eu

Płatny moduł “PrestaShop Google Integrator” posiadający wsparcia dla Google Analytics 4 oraz dla Google Tag Manager.

Google Tag Manager dla PrestaShop

Powyższe moduły do obsługi Google Analytics oraz do remarketingu dynamicznego w PrestaShop rozwiązują większość problemów z analityką internetową w sklepie. Jeżeli jednak masz potrzeby analizować więcej lub podłączać inne narzędzia i skrypty do sklepu, warto wykorzystać do tego Google Tag Manager.

Wykorzystując odpowiednie moduły do Presty, które generują odpowiednie dane (tzw. dataLayer), korzystanie z Google Tag Managera w sklepie internetowym staje się wygodniejsze. Samo wstawienie kodu Google Tag Managera do szablonu strony nie jest dobrym rozwiązaniem, dlatego warto skorzystać z jednego z poniższych modułów:

Dzięki wykorzystaniu Google Tag Manager, można w stosunkowo prosty sposób dokonać integracji sklepu Presta z innymi narzędziami marketingowymi. Przykładowo poprzez instalację tagu UET na potrzeby reklam Bing Ads czy też tzw. Pixel Facebook Ads.

PrestaShop Marketing with Google

Nowością jest oficjalny moduł przygotowany przez PrestaShop we współpracy z Google o nazwie “PrestaShop Marketing with Google Module”. Moduł ten współpracuje jedynie z najnowszymi wersjami PrestaShop od 1.7.5 wzwyż i obecnie jest także preinstalowany w najnowszej Preście.

Moduł ten realizuje kilka funkcji jednocześnie:

  • Połączenie PrestaShop z Google Merchant Center, z wykorzystaniem Content API zamiast klasycznego pliku produktowego XML.
  • Integrację danych do remarketingu dynamicznego Google Ads.
  • Mierzenie konwersji Google Ads.
  • Możliwość tworzenia i podstawowego zarządzania kampaniami produktowymi Google Ads z poziomu panelu PrestaShop.

Jak widać, wtyczka ta potrafi zastąpić oddzielne wtyczki do pliku produktowego czy remarketingu dynamicznego. Wymaga jednak najnowszej wersji PrestaShop. Jest to rozwiązanie bardzo podobne do tego zastosowanego w platformie Shopify i kibicujemy w rozwoju tego modułu, który znacznie ułatwia integrację narzędzi Google z PrestaShop.

Moduły SEO dla Presta Shop

Mapa strony XML – Sitemap dla PrestaShop

Kolejnym wbudowanym modułem w PrestaShop jest generator mapy witryny w formacie XML, tzw. sitemapa. Jest ona niezbędna w procesie optymalizacji SEO sklepu internetowego. Mapa XML sklepu zawiera listę wszystkich podstron w serwisie i zgłasza się ją w narzędziu Google Search Console.

Moduł “Google Sitemap” jest wbudowany do Presty, ale można go także pobrać z Presta Addons. Poza samą konfiguracją modułu kluczowe jest także ustawienie zadania CRON na serwerze, które automatycznie będzie odświeżało mapę witryny.

Wbudowany moduł jest zazwyczaj wystarczający, ale jeżeli nasz sklep jest bardzo duży lub potrzebujemy dodatkowej kontroli nad zawartością sitemapy XML, możemy skorzystać z jednego z płatnych modułów poniżej.

Dodatkowy opis kategorii dla SEO w PrestaShop

Bogate opisy kategorii w sklepie internetowym to jedna z podstawowych technik SEO. Domyślnie PrestaShop pokazuje opis kategorii nad listą produktów, co w przypadku bardzo długiego opisu nie wygląda dobrze i zmusza klienta do przewijania strony aby znaleźć produkty.

Dlatego też opis kategorii można przenieść pod listę produktów. W tym celu można wykonać modyfikację szablonu. Pamiętać przy tym należy, aby uwzględnić paginację (kolejne podstrony) tak, aby opis kategorii wyświetlał się jedynie na pierwszej podstronie listy produktów.

Zamiast modyfikować szablon, można zastosować moduł “Dodatkowy opis kategorii”, który pozwoli zachować krótki opis kategorii nad listą produktów oraz dodać drugi, dłuższy, pod listą produktów.

  • Moduł: Dodatkowy opis kategorii
    Strona: x13.pl

Alternatywnie można także skorzystać z modułu “Dodatkowe Opisy SEO + boxy graficzne kategorii”, który także pozwala umieścić dodatkowy tekst na stronie głównej sklepu.

  • Moduł: Dodatkowe Opisy SEO + boxy graficzne kategorii
    Strona: prestashow.pl

Istnieje także darmowy moduł „Additional category description”, który wymaga jednak drobnej modyfikacji szablonu PrestaShop:

Podobne produkty – propozycje powiązanych produktów

Jedną z istotnych rzeczy w widoku produktu w sklepie internetowym jest zaprezentowanie klientowi także podobnych produktów do tego, który właśnie ogląda. Klientowi daje to dodatkowe możliwości wyboru oraz sprzyja to także SEO, dzięki poprawie indeksowania podstron w sklepie. Warto więc rozważyć jeden z modułów prezentujących powiązane produkty:

  • Moduł: Prestashop Podobne Produkty PRO
    Strona: mypresta.eu
  • Moduł: Powiązane Produkty PRO Dla PrestaShop 1.5.X 1.6.X 1.7.X
    Strona: prestadev.pl
  • Moduł: X-Sell
    Strona: seigi.eu

Przekierowania adresów 301 w PrestaShop

Bardzo przydatną opcją dla specjalistów SEO pracujących z PrestaShop jest możliwość wykonywania przekierowań starych adresów podstron na nowe. Dotyczy to przykładowo sytuacji, w której usuwamy starą niepotrzebną kategorię lub chcemy zmienić jej adres URL.

Takie działania można oczywiście wykonać na poziomie serwera, na przykład wprowadzając przekierowania do pliku .htaccess na serwerze, ale wygodniejsze jest zarządzanie przekierowaniami z poziomu panelu sklepu poprzez moduł.

Możemy w tym celu skorzystać z jednego z poniższych modułów:

  • Moduł: Przekierowania 301/302/303
    Strona: x13.pl
  • Moduł: Moduł Prestashop Przekierowanie 301, 302, 303 adresów URL i 404 – SEO
    Strona: www.lineagrafica.es

Blog dla PrestaShop

Jeżeli planujemy publikować artykuły lub nowości w naszym sklepie PrestaShop, warto rozważyć założenie bloga dla sklepu. PrestaShop nie ma wbudowanej obsługi takich funkcjonalności jak blog, więc można posiłkować się instalując odpowiedni moduł.

Warto jednak wziąć pod uwagę także inne rozwiązanie, jakim jest stworzenie sklepowego bloga na osobnym oprogramowaniu, jakim jest WordPress. WordPress najlepiej sprawuje się w funkcji bloga, posiada także własne wtyczki i szablony, a w perspektywie czasu zapewne będzie lepszym rozwiązaniem na sklepowy blog, niż moduł bloga do PrestaShop.

Moduł kodu HTML dla PrestaShop

W niektórych sytuacjach przydatna może być konieczność wstawienia z panelu administracyjnego fragmentu kodu HTML czy JS do sklepu na PrestaShop. Z pomocą przychodzą poniższe darmowe moduły:

  • Moduł: Prestashop HTML box
    Strona: mypresta.eu
    Cena: moduł darmowy
  • Moduł: ContentBox
    Strona: contentbox.org
    Cena: moduł darmowy

Inne przydatne dodatki do PrestaShop

Konwersja dla Microsoft Ads (tag UET)

Reklamując sklep internetowy w Microsoft Advertising (wyszukiwarka Bing.com) należy zainstalować tag śledzenia konwersji Microsoft UET (Universal Event Tracking). Wysyła on informacje o dokonanych zakupach do systemu reklamowego Microsoft. Można to wykonać korzystając z Google Tag Manager i jednego z powyższych modułów do Tag Managera, lub wprost dzięki dedykowanemu modułowi:

Opinie konsumenckie i oceny produktów Google dla PrestaShop

Jeżeli Twój sklep internetowy uczestniczy w programie Opinie konsumenckie Google lub Opinie o produktach Google, przydatne okażą się wtyczki, które ułatwiają integrację PrestaShop z tymi programami.

Program opinii konsumenckich oraz opinii o produktach (Oceny produktów Google) aktywuje się z poziomu konta Google Merchant Center. Natomiast do ich poprawnego działania niezbędne jest umieszczenie odpowiednich kodów na stronie, korzystając z poniższych modułów.

  • Moduł: Opinie konsumenckie Google – Google Customer Reviews
    Strona: x13.pl
  • Moduł: Opinie konsumenckie Google
    Strona: addons.prestashop.com
  • Moduł: Google Review Export
    Strona: seigi.eu

Weryfikacja wieku w PrestaShop

Jeżeli Twój sklep internetowy na Presta sprzedaje produkty przeznaczone dla dorosłych klientów 18+, takie jak alkohol czy akcesoria erotyczne, konieczna może okazać się weryfikacja wieku osób przeglądających sklep.

Problem ten rozwiązuje prosty moduł, który wyświetla pop-up z potwierdzeniem wieku użytkownika.

  • Moduł: Weryfikacja wieku dla PrestaShop 1.6/1.7
    Strona: presta-mod.pl

Informacja o plikach cookie dla PrestaShop

Sklepy internetowe, w tym także PrestaShop oraz narzędzia analityczne, korzystają z plików cookies. Dlatego ważne jest, aby w zgodzie z RODO/GDPR w sklepie internetowym pojawił się komunikat o stosowaniu plików cookie, który wyświetlałby się nowym odwiedzającym.

Do tego celu znajdziemy moduły informujące o cookies w PrestaShop:

  • Moduł: EU Cookies – baner z funkcją blokowania ciastek
    Strona: x13.pl
  • Moduł: Darmowy moduł Cookies
    Strona: seigi.eu
    Cena: moduł darmowy
  • Moduł: Prestashop Europejskie prawo Cookies
    Strona: mypresta.eu
    Cena: moduł darmowy
  • Moduł: Informacje o cookies na naszym sklepie dla PrestaShop
    Strona: prestadev.pl
    Cena: moduł darmowy

Historia cen – dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus uniemożliwia manipulowanie cenami produktów i tworzenia fałszywych przecen. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, przy obniżce cenowej musi znaleźć się informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni lub historia ceny produktu. Ma to uchronić konsumenta przed sztucznymi przecenami.

Do dostosowania sklepu do dyrektywy Omnibus przydatny będzie moduł:

  • Moduł: Historia ceny na karcie produktu – dyrektywa Omnibus
    Strona: x13.pl
  • Moduł: Omnibus: Historia ceny na karcie produktu
    Strona: seigi.eu

Podsumowanie

Powyższa lista to oczywiście jedynie wybrane i najważniejsze moduły dla PrestaShop, które są niezbędne dla skutecznych działań SEO i reklam Google Ads w PrestaShop. Oczywiście Twój sklep potrzebuje także innych modułów i integracji do funkcjonowania, tutaj skupiliśmy się jedynie na aspekcie marketingu.

Jak widzisz, aby uruchomić sklep na PrestaShop nie wystarczy “goła” instalacja sklepu na serwerze. Potrzeba także sporo dodatków, które wymagają dodatkowych ustawień i konfiguracji, a często także nie są najtańsze. Dlatego dla każdej z propozycji starałem się podać także alternatywne moduły.

Jeżeli chcesz, aby Twój sklep internetowy na PrestaShop był dobrze zoptymalizowany dla SEO, a kampanie Google Ads realizowane były skutecznie – napisz do nas. Nasz zespół Redseo ma duże doświadczenie w pracy z PrestaShop i przeprowadziliśmy już wiele kampanii marketingowych z wykorzystaniem Presty.

Opublikowano w Blog E-commerce: , aktualizacja: