Landing page - czym jest, jakie spełnia role i co na nim umieścić, by był skuteczny

Landing page – czym jest, jakie spełnia role i co na nim umieścić, by był skuteczny?

Dobra widoczność w wynikach wyszukiwania, prawidłowa optymalizacja strony internetowej czy świetnie przemyślany i wdrożony UX nie zawsze przekłada się na wysokie ROI, czyli zysk z inwestycji. Często klient wchodzi na stronę główną firmy, przeklikuje ją, a potem szybko opuszcza nie dokonując zakupu. Jak zatem nie tylko ściągnąć na swoją stronę nowego klienta, ale także zaciekawić go naszym produktem czy usługą na tyle, by zakończyło się to sprzedażą? Służą do tego strony docelowe, znane powszechnie w marketingu jako “landing page”.

Co to jest landing page?

Landing page to samodzielna strona internetowa, najczęściej odłączona od ogólnej nawigacji witryny (a niekiedy działająca nawet w innej domenie niż strona firmowa), której głównym celem jest przyciągnięcie nowych użytkowników, udzielenie im kluczowych informacji o ofercie, a następnie nakłonienie ich do określonego działania

Działanie może mieć różne formy: zarejestrowanie się na stronie, odebranie kodu zniżkowego, pobranie darmowego e-booka, wypełnienie formularza ofertowego lub – najczęściej – zakup konkretnego produktu. 

W przeciwieństwie do strony firmowej, która służy do prezentacji pełnej oferty, landing page skupia się na przekazaniu informacji o konkretnych usługach, produktach czy akcjach promocyjnych prowadzonych przez dany podmiot, przy czym forma ich prezentacji pozwala dopasować je do starannie dobranej grupy docelowej. 

W jakim celu tworzy się landing page?

Głównym zadaniem strony docelowej jest przede wszystkim bezpośrednia sprzedaż usługi czy produktu. Jednak landingi służą również do pozyskiwania leadów (np. poprzez budowanie bazy e-maili pod newsletter) oraz pomagają w zwiększeniu rozpoznawalności marki

Strony docelowe pozwalają na lepsze poznanie profilu klienta potencjalnie zainteresowanego przedstawioną na niej ofertą. W efekcie, nawet jeśli nie osiągnie się spodziewanego pułapu sprzedaży, dzięki landing page można uzyskać niezbędne informacje, potrzebne do prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych w przyszłości.

Landing page świetnie sprawdza się w marketingu internetowym i z każdym rokiem coraz więcej firm odkrywa ich potencjał. Tego typu strona to prosty sposób na prezentację nowego produktu, ogłoszenie konkursu, przekazanie informacji o szykujących się zmianach w ofercie czy dystrybucję kodów zniżkowych dla klientów.

Wystarczy umieścić link do landingu w sponsorowanym poście na portalu społecznościowym czy wysłać go w newsletterze dla zarejestrowanych użytkowników strony. Można też, po odpowiednim researchu fraz, stworzyć dla niej kampanię reklamową w Google Ads i liczyć na zdobycie nowych klientów bezpośrednio z wyników wyszukiwania. 

Jak w pełni wykorzystać potencjał landing page?

Osoba, która odwiedza stronę docelową z pewnością jest już wstępnie zaintrygowana ofertą, a zawartość landingu ma ją ostatecznie przekonać do skorzystania z niej. Ważne jest zatem, aby landing page nie przytłoczył użytkownika nadmiarem informacji, a jednocześnie nadal rozbudzał zainteresowanie potencjalnego klienta. 

Dobrze wykonany landing page, który dotrze do grupy idealnych klientów firmy i odpowiednio zaprezentuje ofertę, potrafi przełożyć się na wysoką konwersję sięgającą rzędu nawet kilkunastu procent

Jakie są cechy charakterystyczne skutecznych stron docelowych? To przede wszystkim:

  • prosty, ale dobrze zaprojektowany wygląd,
  • umieszczenie kluczowych informacji w sekcji ATF, czyli “above the fold”, czyli już na pierwszym obszarze widocznym w przeglądarce bezpośrednio po załadowaniu stron,
  • uporządkowanie informacji (np. zaprezentowanie ich w formie wyliczenia, podpunktów), 
  • poprawnie zhierarchizowane nagłówki,
  • zwięzłe treści pisane językiem korzyści,
  • przemawiające do wyobraźni hasła sprzedażowe, 
  • profesjonalnie wykonane filmy, prezentacje czy zdjęcia produktów.

Jeśli głównym celem landing page jest sprzedaż produktów lub usług, które znalazły już wcześniej swoich odbiorców, warto dodać w treści również sekcję z opiniami lub recenzjami, które będą dodatkowym bodźcem decyzyjnym dla potencjalnych klientów. 

Nie zapomnij o CTA!

Wszystkie powyższe zabiegi powinny przekonać użytkownika do wykonania konkretnego działania, dlatego najważniejszym elementem landingu jest właśnie CTA (od ang. call-to-action)

Wezwanie do działania będzie mieć silniejsze oddziaływanie na odwiedzającego, jeśli będzie skierowane do niego bezpośrednio, dlatego lepiej pomijać w CTA suche, bezosobowe zwroty typu “Rejestracja”, “Link do produktu”, “Formularz rejestracyjny” . CTA zanotuje zdecydowanie większą klikalność, jeśli dodatkowo będzie mieć pozytywny, entuzjastyczny wydźwięk, np. “Chcę pobrać kod rabatowy!”, “Tak! Wyślij mi darmowy poradnik!” czy “Chcę kupić ten produkt”. 

Przycisk call-to-action musi być odpowiednio wyeksponowany tak, aby użytkownik bez trudu go zauważył.  Ważne są zarówno wielkość, jak i kolorystyka przycisku CTA, ale jednocześnie nie można zapomnieć o tym, że ma on współgrać z ogólnym projektem landingu. 

Jeśli działaniem, do którego chcemy zachęcić klientów, jest wypełnienie formularza, dobrą praktyką jest zaprojektowanie go w bardzo prostej formie. Rozbudowany formularz sugeruje, że jego wypełnienie może być skomplikowane lub czasochłonne, co może odstraszać duży procent odwiedzających landing page.

Budujesz landing page – nie zapomnij o SEO!

Projektując landing page należy pamiętać o dobrych praktykach SEO. Przygotowanie treści powinno być poprzedzone dokładnym researchem fraz kluczowych, landing powinien mieć zoptymalizowany tytuł oraz opis meta, a jeśli w treści wykorzystano zdjęcia, warto nadać im zoptymalizowane nazwy plików, uzupełnić ich atrybuty alt text i upewnić się, że grafiki są poprawnie skompresowane, aby nie wpływały negatywnie na czas ładowania strony. 

Landing page – czy warto?

Można się zastanawiać, po co wykorzystywać landing page, skoro można skierować klienta bezpośrednio na stronę firmową i pozwolić mu zapoznać się z pełną ofertą. Tymczasem trzeba wziąć pod uwagę, że użytkownicy poszukują konkretnych produktów oraz usług i chcą szybko je znaleźć. Nie chcą przez kilkanaście minut po omacku “przeklikiwać” się przez katalog ogromnego sklepu z nadzieją, że znajdą to, co jest im potrzebne.  Skierowanie potencjalnego klienta bezpośrednio na stronę docelową, usuwa z procesu poszukiwań zbędne etapy pośrednie. Użytkownik nie tylko oszczędza swój czas, ale przede wszystkim otrzymuje w pewien sposób spersonalizowaną ofertę, która ułatwia mu proces decyzyjny, co przekłada się na wyższą konwersję. Z drugiej strony wykorzystanie landing page w marketingu jest formą optymalizacji kosztów reklamy – w link klikną osoby rzeczywiście zainteresowane ofertą.