Wróć do listy wpisów
Marketing Prowadzenie firmy Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > KPI, USP, ROI i 12 innych skrótów marketingowych, które musisz znać

KPI, USP, ROI i 12 innych skrótów marketingowych, które musisz znać

KPI, USP, ROI i 12 innych skrótów marketingowych, które musisz znać

Narzędzia analityczne, raporty czy zwykła korespondencja mailowa z Twoim ulubionym specjalistą SEO – wszędzie tam możesz natknąć się na skróty, które dla niewtajemniczonych brzmią niczym język obcy. „Jakie wskaźniki KPI osiągnęliśmy w tym kwartale?”, „W ramach działań RTM przeprowadzimy…”, „Na stronie brakuje angażujących CTA…”. W tym artykule wyjaśnimy znaczenie najpopularniejszych akronimów stosowanych w świecie marketingu internetowego. Jeśli prowadzisz biznes online, prawdopodobnie większość z nich stosowałeś już instynktownie. Podstawowe pojęcia marketingowe przewijają się w naszej codziennej pracy nie tylko w korespondencji, ale też na spotkaniach z klientami czy w trakcie mniej oficjalnych rozmów przy ekspresie do kawy.

Zleciłeś webmasterowi dodanie na stronie internetowej dodatkowego przycisku z numerem telefonu? Porównałeś idane dotyczące sprzedaży w tym kwartale z celami, które sobie postawiłeś, zamykając adekwatny okres w ubiegłym roku? Na swoich profilach w social mediach odniosłeś się do zabawnej wpadki konkurencyjnej firmy? Wykorzystałeś więc działania, które kryją się pod popularnymi skrótami marketingowymi – KPI, CTA, RTM. Wyjaśnijmy znaczenie tych oraz innych popularnych pojęć, byś mógł usprawnić swoją komunikację ze specjalistami z naszej agencji.

 

KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności

Trudno mówić o skuteczności swoich działań marketingowych bez danych zaczerpniętych z narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Analytics. Wszelkie decyzje biznesowe dotyczące budżetu na pozycjonowanie, kampanie Google Ads, czy promocję firmy na Facebooku podejmujesz w oparciu o dane odzwierciedlające ilość sprzedanych towarów, ruch w sklepie internetowym czy liczbę zapytań ofertowych, które otrzymujesz z formularza na stronie.

Kluczowe wskaźniki internetowe (z ang. Key Performance Indicators, KPI) to mierniki, które pozwalają ocenić skuteczność tych działań w danym okresie, choćby na przestrzeni roku czy kwartału. Tylko na ich podstawie będziesz w stanie określić, czy ostatnia kampania miała sens, strategia content marketingowa przyniosła więcej ruchu w serwisie lub po prostu… czy to wszystko zwyczajnie się opłacało.

Wskaźniki KPI powinny być Twoim przyjacielem w analizie skuteczności działań marketingowych. Na pewnym etapie prowadzenia biznesu online będziesz musiał stwierdzić, czy chcesz „rozkręcić trochę” swój e-commerce czy zwiększyć liczbę unikalnych użytkowników w okresie przedświątecznym o 50%.

Jeśli stawiasz na twarde dane, szczególnie przydatne będą dla Ciebie poniższe wskaźniki dotyczące:

  • sesji w serwisie, czyli liczby pojedynczych wizyt użytkowników w Twoim sklepie lub na stronie internetowej. Każda z sesji posiada szereg wartości, które warto uwzględnić w KPI, np. długość trwania sesji czy średnią liczbę podstron odwiedzanych podczas jednej wizyty,
  • liczby unikalnych użytkowników z podziałem na nowe osoby, które pierwszy raz odwiedziły Twój sklep, oraz powracających użytkowników, dla których to już kolejna okazja do zapoznania się z ofertą Twojej firmy,
  • współczynnika konwersji określającego odsetek osób, które dokonały zakupu lub skorzystało choćby z formularza w zakładce kontaktowej.

W przypadku pozycjonowania stron internetowych określić możesz ponadto dodatkowe wskaźniki KPI dedykowane usłudze SEO. Może to być liczba fraz kluczowych z danej grupy czy też sprecyzowany przychód z wyników organicznych.

Inne wskaźniki możesz dobrać w przypadku kampanii w Google Ads, social mediach czy nawet mailingu. Aby je określić, powinieneś przede wszystkim zastanowić się nad realnymi celami, a następnie przekuć je w konkretne liczby.

Niech Twoja firma wyróżnia się w tłumie lokalnych przedsiębiorstw! Skorzystaj z usług profesjonalnego pozycjonowania lokalnego i zobacz, jak szybko osiągniesz sukces online.

USP, czyli dlaczego klienci uwielbiają do Ciebie wracać

Jeśli dobrze się nad tym zastanowić, każda z dużych firm, z których usług korzystają ludzie na całym świecie, posiada szereg unikalnych cech. To na ich podstawie konsumenci podejmują decyzję o skorzystaniu z jednej oferty, podczas gdy inną odstawiają w kąt.

Każdą dużą markę wyróżnia na tle konkurencji przynajmniej jeden czynnik, nazywany w marketingu unikalną cechą oferty (lub też unikalną propozycją sprzedaży). USP (ang. Unique Selling Proposition), bo tym akronimem opisać możemy właśnie wspomniane pojęcie, odgrywa ogromną rolę nie tylko w świecie wielkich korporacji. Biznes, który ma zdominować daną branżę lub przynajmniej odnieść w niej sukces, powinien posiadać ściśle określone USP produktu czy oferty.

Unikalna cecha, którą wyróżnisz się z tłumu, to złoty środek między tym, czego konsumenci potrzebują (a może jeszcze o tym nie wiedzą), a tym, w czym specjalizuje się Twoja firma. Jeśli asortyment lub usługi, które oferujesz, nie posiadają silnie unikalnych cech, USP dla Twojego biznesu może być genialna obsługa klienta, ciekawe promocje lub zwyczajnie szybsza realizacja wysyłki.

Dobrym przykładem może być tutaj Amazon ze swoim „1-Click Buying”, które pozwalało kupić dany towar za pomocą tylko jednego kliknięcia.

W dzisiejszych czasach wiele e-commerców stosuje podobne zabiegi, jednak jeśli spojrzymy w przeszłość – w czasy, gdy sprzedaż przez Internet dopiero raczkowała – dostrzeżemy, że jedna z USP Amazona, skupiona właśnie na najlepszym procesie składania zamówień, pozwoliła im wyróżnić się spośród konkurencji i stać się najpopularniejszym sklepem internetowym na świecie.

marketing burza mózgów

ROI, czyli zyski muszą się zgadzać

Celem każdej kampanii reklamowej Google Ads, działań SEO czy promocji w social mediach jest zysk. Działania z zakresu marketingu internetowego pozwalają na zwiększenie ruchu na stronie, rozpoznawalności marki czy liczby obserwujących w portalach społecznościowych.

Ostatecznie jednak wszystko sprowadza się do tabelki oznaczonej nazwą „Przychody”. ROI (z ang. Return On Investment) to wskaźnik określający zwrot danej inwestycji, w tym przypadku – w promocję firmy w Internecie. 

O ile poprzednie pojęcia pozwalały nam na sporą swobodę w określaniu poszczególnych czynników, ROI sprowadza się do czystej matematyki. Zwrot z naszej inwestycji określimy w konkretnym procencie, na podstawie którego możemy ocenić, czy budżet przeznaczony na działania promocyjne przerodził się w zyski.

Wzór na obliczenie współczynnika ROI nie jest skomplikowany:

ROI = zysk netto / koszty x 100%

Dla przykładu, sklep internetowy, który wygenerował 8 000 zł przychodu ze sprzedaży przy kosztach 3300 zł i przeznaczył przy tym 2000 zł na kampanię w Google Ads, uzyskał ROI na poziomie:

ROI = [(8 000 – 5300) / 5300] x 100%

Oznacza to, że ROI kampanii marketingowej wynosił 50,94%. Jak widzisz, obliczenie ROI nie sprawia żadnych trudności, a wynik stanowi dokładny obraz tego, ile zarobiłeś na danej kampanii w Internecie.

Z nami Twoje produkty zawsze znajdą się na szczycie – skorzystaj z naszych usług pozycjonowania sklepów!

12 pozostałych skrótów marketingowych, które powinieneś znać

Oprócz powyższych akronimów wyróżnić możemy wiele innych „szyfrów”, którymi w codziennych rozmowach posługują się marketingowcy na całym świecie. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych z nich.

Ze względu na modele rozliczeń kampanii w rozmowach możemy napotkać następujące pojęcia:

  • CPC (Cost Per Click) – koszt, jaki ponosisz za kliknięcie w reklamę lub wynik w wynikach organicznych Google (w przypadku gdy rozliczasz się w ten sposób ze swoją agencją SEO).
  • CPL (Cost Per Lead) – czyli kwota, jaką musisz zapłacić za potencjalnego klienta. Rozliczany np. za każde pojedyncze wypełnienie formularza na stronie lub zakup książki.
  • CPV (Cost Per View) – w tym modelu płacisz za obejrzenie swojej reklamy (głównie video) w innym serwisie.
  • CPO (Cost Per Order) – koszt ponoszony za każdym razem, gdy użytkownik złoży zamówienie w sklepie.

O modelach rozliczeń przeczytasz więcej w artykule: Co to jest CPC – wyjaśniamy najważniejsze skróty modeli rozliczeń w Google Ads.

Ponadto, na wiele tajemniczych skrótów możesz natknąć się w narzędziach typu Google Analytics (często określane skrótem GA) czy Google Search Console (GSC). Najpopularniejsze z nich to:

  • CTR (Click Through Rate) – współczynnik liczby kliknięć w reklamę lub wynik organiczny w wyszukiwarce internetowej do ilości wyświetleń. CTR wskazuje, jak chętnie użytkownicy klikali w dany link.
  • PV (Page View) – liczbę odsłon strony internetowej z podziałem zarówno na całą witrynę, jak i pojedyncze podstrony.
  • CR (Conversion Rate) – współczynnik konwersji, który obrazuje liczbę dokonanych działań (np. zakup produktu czy kliknięcie w numer telefonu ) w porównaniu do liczby wyświetleń.

Na koniec jeszcze kilka skrótów, na które możesz natknąć się w rozmowie ze specjalistą SEO, analitykiem internetowym czy webmasterem pracującym nad Twoją stroną internetową lub sklepem:

  • CTA (Call To Action) – wezwanie do działania w postaci przycisku „Kup teraz” czy „Skontaktuj się z nami”. CTA opatrzone jest najczęściej chwytliwą grafiką lub rzucającym się w oczy kolorem, by użytkownik łatwiej zwrócił na nie uwagę.
  • UX (User Experience) – w wolnym tłumaczeniu: doświadczenia użytkownika na stronie lub w kontakcie z produktem. W przypadku serwisów internetowych lub aplikacji na podstawie badań User Experience specjaliści opracowują odpowiedni UI.
  • UI (User Interface) – wszelkie elementy, które pozwalają na interakcję z użytkownikiem na stronie. Rozwinięciem tego skrótowca jest GUI (Graphical User Interface), czyli graficzny interfejs użytkownika. Zawiera takie elementy, jak przyciski, widżety i pola tekstowe, czyli wszystko to, co docelowy użytkownik widzi w swojej przeglądarce lub oknie programu.
  • CMS (Content Management System) – system zarządzania treścią oraz innymi elementami strony internetowej lub sklepu e-commerce. Popularne systemy CMS to choćby WordPress, Prestashop, Magento czy Shoper.
  • URL (Uniform Resource Locator) – to format adresowania w Internecie lub – najprościej mówiąc, adres strony www, którą wpisujemy w przeglądarce. Często stosowane jest również pojęcie friendly URL, czyli przyjazny dla użytkownika adres internetowy.

Znając znaczenie powyższych pojęć stosowanych w branży marketingu internetowego, bez problemu porozumiesz się nie tylko ze specjalistą ds. Google Ads czy SEO, ale też osobami zajmującymi się tworzeniem strony internetowej dla Twojej firmy. Ponadto, zrozumiałe będą dla Ciebie skróty obecne w popularnych narzędziach i raportach, bez których trudno mówić o profesjonalnych działaniach marketingowych.