Czy strona jest zaindeksowana w Google? Nie? Jak w takim razie przyspieszyć jej indeksację? A może niektóre sekcje strony są celowo zablokowane przed wyświetlaniem w wynikach wyszukiwania? Te i wiele innych pytań możesz zadać na rozmowie w sprawie pracy w dziale SEO Twojej firmy. Jeśli natomiast to Ty będziesz siedział po „drugiej stronie” starając się o zatrudnienie, sprawdź na ile jesteś przygotowany do rozmowy.

Do napisania tego artykułu zainspirował mnie materiał „15+ technical SEO interview questions for your next hires” opublikowany na łamach SEJ przez Olgę Zarzeczną. Przygotowała ona zestaw proponowanych pytań, które warto zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko specjalisty ds. SEO. Tekst Olgi zawiera zarówno pytania, jak i odpowiedzi na nie. Ja natomiast zaproponuję swoje pytania i wskażę pokrótce, czego spodziewałabym się po odpowiedziach, a gdzieniegdzie nieco nakieruję na odpowiedzi.    

Mimo że stopień trudności pytań powinien być dostosowany do konkretnego stanowiska, poruszenie technicznych zagadnień pozwoli zorientować się w tym, czy druga osoba jakkolwiek orientuje się w temacie, czy jest oczytana i czy faktycznie interesuje się SEO.

Oto 13 moich propozycji:

1. Jaka komenda służy do sprawdzenia, czy strona jest zaindeksowana w Google?

Tak podstawowe pytanie nie może nikomu sprawić trudności, więc szybko przechodzimy do kolejnego punktu ;) 

2. Jak przyspieszyć indeksację nowych podstron bez pozyskiwania backlinków do nich?

W pierwszej kolejności spodziewałabym się przede wszystkim omówienia opcji dostępnej w Google Search Console. Na pewno warto też wspomnieć o wzmocnieniu nowych podstron linkami wewnętrznymi czy też o uwzględnieniu ich w mapie strony.

3. Wymień 3 funkcje Google Search Console, z których korzystasz najczęściej.

To pytanie pokaże, czy kandydat czytał jedynie o możliwościach GSC, czy faktycznie zna narzędzie od środka. Jeśli jeszcze w rozmowie padnie określenie „low hanging fruit”, będzie to świadczyło na dużą korzyść ;)

4. Wyjaśnij różnicę pomiędzy blokadą dostępu do części strony za pośrednictwem pliku robots.txt a skorzystaniem z metatagu noindex.

Jak najbardziej zrozumiałe byłoby dla mnie to, gdyby osoba starająca się o pracę na stanowisku juniora nie była w stanie w prosty sposób wyjaśnić podstawowej różnicy. Jednak ci zainteresowani stanowiskami na wyższym poziomie powinni bez problemu poradzić sobie z tym pytaniem, najlepiej na przykładach.

5. W jakich sytuacjach Google może wyświetlić mniej niż 10 wyników na 1 stronie?

Jest ich kilka i absolutnie nie chodzi wyłącznie o sytuacje, w których dana fraza jest tak nietypowa, że zwraca zaledwie kilka wyników. Czy w odpowiedzi usłyszymy coś o frazach brandowych?

6. Czym są Core Web Vitals?

Ostatnimi czasy to jeden z topowych tematów, dlatego z dużym prawdopodobieństwem może się pojawić na rozmowie. Dobrze gdyby osoba na podstawowym poziomie orientowała się, co w ogóle wchodzi w zakres tych czynników rankingowych, natomiast ta starająca się o wyższe stanowisko powinna biegle rozróżniać wszystkie 3 składowe elementy. Jeśli jeszcze wspomni o wdrażanej właśnie aktualizacji dot. desktopowych wersji stron, będzie to oznaczało, że jest na bieżąco z branżowymi nowinkami.

BTW, zagadnieniu Core Web Vitals poświęcony jest cały rozdział ebooka „Podstawy mobile SEO”.

7. Z jakim mitem SEO spotykasz się najczęściej?

Po tym pytaniu może być widać, jak długo dana osoba siedzi w tematach SEO. To może być temat, który pozwoli rozluźnić atmosferę. Zwłaszcza jeśli sięgnie się naprawdę starych mitów, które od razu wywołują uśmiech na twarzy albo pozwalają sobie przypomnieć, jak banalnie proste były początki SEO.

8. Czy miałeś do czynienia z problemem kanibalizacji słów kluczowych? Jak sobie z nim poradziłeś?

To już jest konkret, zwłaszcza jeśli usłyszymy chociaż o krótkim case study z omówieniem prób poradzenia sobie z problemem. Początkująca osoba natomiast może nie do końca wiedzieć, z czym to się je. Można nieco naprowadzić na odpowiedź zadając dodatkowe pytanie o to, dlaczego pozycja niektórych fraz skacze nawet o kilka dziesiątek w zależności od tego, jaką podstronę wyświetli Google.

9. Jak odpowiesz na pytanie klienta o to, dlaczego po miesiącu od nawiązania współpracy nie widać efektów pozycjonowania?

Chyba wszyscy dobrze wiemy, że nawet jeśli poinformujemy o orientacyjnym czasie oczekiwania i zakresie działań w poszczególnych okresach współpracy, takie pytania na pewno padną przynajmniej ze strony kilku klientów. Problem w tym, jak to po raz kolejny wyjaśnić, nie tracąc przy tym cierpliwości. Nie zawsze osoba dobra w technicznych kwestiach poradzi sobie w bezpośredniej rozmowie z klientem. Nie każdy chce (lub powinien) zostać dopuszczony do takich rozmów.  

10. Jaki kod zastosujesz na trwale usuniętej podstronie?

Odpowiedź na to pytanie pokaże, czy kandydat rozróżnia zastosowanie różnych kodów odpowiedzi HTTP. Niektórzy bez dłuższego namysłu wskażą od razu 404.  

11. Prowadzisz blog podróżniczy, na którym stosujesz podział zarówno na kategorie, jak i tagi. Dla którego z tych podziałów zastosujesz metatag noindex?

Moim zdaniem idealna odpowiedź na to pytanie powinna zaczynać się od… „to zależy”. Temat kategorii, tagów i wszelkiego rodzaju innych podziałów, w tym połączeń kategorii z filtrami czy też samych filtrów, jest tak indywidualny, że nie da się ustalić dla niego uniwersalnych zasad. Chciałabym usłyszeć o przykładach, w których faktycznie indeksacja np. kategorii nie ma większego sensu, ale przede wszystkim o tym, na jakiej podstawie podejmuje się tego typu decyzje.

12. Kiedy należy stosować rel=”ugc”?

Wracamy na moment do prostszych tematów, które pokażą, czy kandydat ma w ogóle pojęcie o takim atrybucie linków. Dobrze gdyby wskazał pozostałe.

13. Wyjaśnij, czym jest duplicate content.

Na koniec proponuję pytanie, które pozwoli się nieco rozgadać, zwłaszcza w przypadku praktycznego doświadczenia z serwisami e-commerce czy też blogami. Osoba początkująca z kolei powinna orientować się w tym, że DC może występować zarówno w obrębie danej domeny, jak i pomiędzy domenami, na czym to polega i jakie narzędzia mogą pomóc w znalezieniu duplikatów.

 

Powyższe pytania to tylko niewielki fragment z tego, co na szybko przychodzi mi do głowy, a konkretne pytania należy przygotować na podstawie tego, jaki będzie poziom oraz zakres obowiązków nowej osoby w zespole. Z pewnością należy poświęcić chwilę także na rozmowę na temat używanych narzędzi SEO i podpytać nieco więcej o szczegóły, aby na szybko ocenić sprawność poruszania się w danym sofcie. To tyle na dzisiaj ode mnie.

 

Rekrutujesz? Napisz w komentarzach, jakie najważniejsze pytania planujesz zadać.

Szukasz pracy? Jakie pytania na dotychczasowych rozmowach zaskoczyły Cię najbardziej?

A może… prowadzisz bloga SEO? Jeśli tak, rzucam Ci wyzwanie polegające na opublikowaniu wpisu ze swoją propozycją co najmniej 10 pytań na rozmowie kwalifikacyjnej, a następnie na wskazaniu co najmniej 2 innych blogerów, którym rzucisz te samo wyzwanie ;) Mile widziane linkowanie do zrealizowanych wpisów.