logowanie na stronie internetowej

Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej?

Stworzenie strony internetowej generuje pewne koszty, ale trzeba pamiętać, że wydatki nie kończą się w momencie jej uruchomienia. Aby witryna mogła funkcjonować, właściciel będzie musiał podejmować pewne czynności, z którymi wiąże się konieczność uiszczania określonych opłat. O jakich czynnościach i kosztach mowa? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Założenie strony internetowej przypomina nieco budowę domu. W obu przypadkach, inwestor musi przekalkulować koszt prac związanych ze stworzeniem witryny/postawieniem budynku, jednak nie są to jedyne wydatki, jakie należy uwzględnić w budżecie. Dom będzie generował koszty w postaci podatków odprowadzanych do instytucji skarbowych i samorządowych, opłat za zużywane media, prac remontowych, czynności modernizacyjnych itp. Podobnie wygląda to w przypadku strony internetowej. Każdy, kto chce założyć witrynę (nie ważne, czy mówimy tu o wizytówce firmowej, blogu, serwisie informacyjnym czy sklepie internetowym), nie może zapomnieć, że wirtualny twór nie będzie mógł funkcjonować bez stałego dopływu gotówki.

Czy koszt utrzymania strony internetowej zawsze jest taki sam?

Na wstępie wypada wyjaśnić, że mówiąc o kosztach związanych z utrzymaniem strony internetowej, bardzo trudno jest wskazać na konkretne kwoty. Wynika to z faktu, że poszczególne witryny pełnią różne funkcje, a co za tym idzie – wymagają innej opieki i generują różne koszty. Na finalną kwotę wpływa też budowa strony, zakres prac, które właściciel może wykonać samodzielnie i jego oczekiwania względem witryny, a to dopiero początek długiej listy czynników. Niektórzy wydają na utrzymanie strony maksymalnie kilkaset zł rocznie. Nie brakuje jednak osób, które poświęcają na ten cel kilkanaście tys. zł rocznie lub więcej. Mówiąc wprost, inny jest koszt utrzymania niewielkiego bloga, a inny profesjonalnego serwisu informacyjnego.

Koszt nr 1 – domena

Podstawowy koszt, związanym z utrzymaniem witryny, generuje domena, czyli adres strony. Po jej zarejestrowaniu, użytkownik ponosi roczną opłatę za przedłużenie. Jaką? To zależy. Przeważająca większość właścicieli stron wybiera domeny .pl, .com, .com.pl i .eu. Adresy z tymi końcówkami są najbardziej charakterystyczne dla polskiego Internetu i przy okazji – tanie. Nie da się precyzyjnie wskazać, za którą domenę zapłacimy najmniej, bo cena zależy od usługodawcy, który oferuje dany adres. Wyraźnie droższe są jednak domeny zagraniczne, np. .it, .es czy .to. Właściciel strony musi być gotowy, że na domenę wyda od kilkudziesięciu do kilkuset zł rocznie.

Koszt nr 2 – hosting

Tak jak dom potrzebuje działki, na której zostanie wybudowany, strona internetowa potrzebuje serwera, na którym będzie działać. Wraz z miejscem na serwerze, klient otrzymuje od firmy hostingowej zestaw narzędzi do zarządzania i obsługi strony i skrzynek pocztowych, a w niektórych przypadkach – także wsparcie techniczne. W tym przypadku, roczne koszty okazują się bardzo rozbieżne, a wpływają na to następujące czynniki:

  • pojemność serwera, czyli udostępniona przestrzeń dyskowa,
  • miesięczny transfer danych,
  • ilość obsługiwanych domen,
  • ilość skrzynek e-mail,
  • ilość baz danych.

Niewielkie strony najczęściej korzystają z hostingu współdzielonego. Oznacza to, że dana strona współdzieli zasoby sprzętowe (RAM, CPU itd.) z innymi witrynami, które działają na tym samym serwerze. W takim przypadku, koszt startowy zamyka się w przedziale od kilkudziesięciu zł miesięcznie do około 100 złotych.

Ze współdzielonych tanie i dobre konta hostingowe znajdziemy na przykład w SeoHost (z kodem 5NCK3SMV74 zapłacisz mniej za hosting, jeśli odnawiasz użyj kodu 4D9LWE45S3) oraz Unixstorm (z kodem 3442-1590-0195-3954-8254 uruchomisz u nich usługę taniej). W przypadku SeoHost ceny zaczynają się od 47 zł, a w Unixstorm od 49 zł. Korzystając z podanych kodów, koszty zakupu możesz zmniejszyć nawet o 20-25%.

Gdy potrzeby zaczynają się zwiększać (strona potrzebuje coraz większych zasobów przestrzeni dyskowej i zaczyna notować coraz więcej wejść), hosting współdzielony przestanie się sprawdzać. Średniej wielkości strony i sklepy zwykle decydują się na hosting VPS, który oferuje konkretną ilość zasobów i przestrzeni dyskowej. To coś w rodzaju wydzielonej wirtualnej przestrzeni na fizycznym serwerze. W tym przypadku, miesięczny koszt kształtuje się na poziomie kilkadziesiąt-kilkaset zł miesięcznie.

Jedynym słusznym rozwiązaniem dla najbardziej wymagających stron jest serwer dedykowany, który zapewnia możliwość pełnej konfiguracji. To rozwiązanie generuje jednak najwyższe koszty. Kwota startowa to minimum kilkaset zł miesięcznie.

Koszt nr 3 – certyfikat SSL

SSL to dzisiaj podstawa każdej nowej strony internetowej. Wyposażenie strony w SSL jest konieczne, gdy chcemy skorzystać np. z usług reklamowych Google ADS lub gdy zbieramy dane wrażliwe. Kupując hosting, należy pamiętać, że nie każdy usługodawca dostarcza bezpłatne certyfikaty SSL – Let’s Encrypt, wówczas to na właścicielu strony spoczywa ciężar zakupu odpowiedniego certyfikatu. Certyfikaty różnią się między sobą, ich subskrypcja podobnie jak domen obowiązuje najczęściej przez jeden rok. Dla bloga lub wizytówki firmowej w zupełności wystarczą najtańsze rozwiązania, dostępne już od około 30 zł. Podczas zamawiania certyfikatu SSL warto poznać koszt odnowienia, ponieważ niektóre „promocje SSL” dostępne w sieci kuszą atrakcyjną ceną „na start”, ale przy przedłużaniu płacimy jak za zboże.

Koszt nr 4 – nadzór administratora

Strona internetowa spełni swoją funkcję, jeżeli będzie funkcjonowała w sposób nieprzerwany. Osoby korzystające z serwerów dedykowanych muszą przygotować się na konieczność ponoszenia kosztu za stały nadzór administratora. Zależnie od zakresu wykonywanej pracy, miesięczny koszt takiej usługi może wynieść kilkaset zł, choć nierzadko zdarza się, że kwota na fakturze sięga kilku lub nawet kilkunastu tys. zł.

Koszt nr 5 – zwiększenie funkcjonalności i modernizacja strony

Wraz z rozwojem strony, z całą pewnością pojawi się konieczność dodania dodatkowych funkcji, z których będą mogli skorzystać użytkownicy. Taka usługa najczęściej jest rozliczna na podstawie czasu, jaki programista poświęcił na jej realizację. Godzina pracy specjalisty może kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset zł.

Jakie jeszcze koszty trzeba brać pod uwagę?

Utrzymanie strony internetowej generuje też koszty, których nie da się z góry określić. Jednym z nich jest pozycjonowanie. Aby witryna mogła sprawnie funkcjonować i spełniać swoją rolę, niezbędny jest napływ ruchu organicznego, więc adres musi figurować na szczycie wyników wyszukiwania Google. Trzeba jednak pamiętać, że cena takiej usługi zawsze jest ustalana indywidualnie.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.