Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami
  • Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Rola linków dofollow i nofollow w SEO

SEO
07.04.2022 Karolina Pocielej

Na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest pozyskiwanie linków. Proces ten nazywamy linkbuildingiem. W dużym skrócie polega on na zdobywaniu odnośników do naszej witryny z innych stron internetowych. W artykule odpowiemy na pytania: czym są linki dofollow i nofollow, jakie są między nimi różnice i jaką rolę pełnią w pozycjonowaniu.

 

Linkbuilding a widoczność witryny

Na pozycjonowanie stron wpływ mają nie tylko wysokiej jakości treści zoptymalizowane pod dane słowa kluczowe. Ogromne znaczenie dla naszej witryny ma także profil linków, które do niej odsyłają. Im więcej linków prowadzi do naszej strony, tym bardziej jest ona wiarygodna w oczach algorytmu. Dzięki temu możemy znaleźć się na wyższym miejscu w rankingu.

Warto wiedzieć, że od 2005 roku Google stosuje system punktowy do oceniania witryn, zwany Page Rank. Na jego podstawie określa autorytet naszej domeny, a także na którym miejscu w wynikach wyszukiwania powinniśmy się znaleźć z naszą stroną internetową. Mimo że w SEO Page Rank nie stanowi najważniejszego czynnika determinującego to, jak wysoko się znajdziemy, wciąż jest jednym z wskaźników mających wpływ na widoczność.

Czym jest link?

Link: odnośnik, hiperłącze – to ten element na stronie, który przenosi nas z jednego miejsca w drugie, gdy w niego klikniemy. Może występować w postaci czystego adresu URL lub anchor tekstu. Linki tworzy się za pomocą kodu HTML, wykorzystując atrybut a href.

Jak wygląda przykładowy link zapisany w kodzie?

<a href=”https://semahead.blog”>blog Semaheadu</a>

Czym są poszczególne elementy linka w podanym przykładzie?

<a href=”adres strony”>odsyłacz</a>

  • adres – do niego kieruje nasz link,
  • odsyłacz – tekst będący odnośnikiem (zwany często anchor tekstem).

Różnice między linkami DF a NF

Google wymaga, by kierujące do naszej strony linki były jakościowe i wartościowe. Jak je pozyskiwać? Jak dobrze wykorzystać w tym procesie linki dofollow i nofollow? Warto zacząć od poznania różnic między nimi.

Linki dofollow

Linki, które mają atrybut follow, zapraszają roboty wyszukiwarki do tego, by podążały za hiperłączem. Za pomocą linków dofollow sugerujemy, że nasza strona jest jakościowa i zdecydowanie warto ją odwiedzić.

Linki dofollow nie tylko nakazują robotom indeksującym by podążały za linkiem, ale także by indeksowały stronę i uznawały wartość adresu docelowego, czyli naszej strony. 

Jak wyglądają linki dofollow w kodzie? Dokładnie tak samo, jak na wspomnianym wyżej przykładzie: 

<a href=”https://naszastrona.pl”>odnośnik</a>. 

Link można “wzbogacić” o atrybut follow, ale nie jest to ani konieczne, ani powszechnie stosowane. Jak wyglądałby link z takim atrybutem?

<a href=”https://naszastrona.pl” rel=”dofollow”><odnośnik</a>

Jaka jest wartość linków dofollow?

Linki dofollow generują właściwie same korzyści. Im więcej wartościowych odnośników z zewnętrznych serwisów prowadzi do naszej strony, tym dla nas lepiej. Co dają nam linki DF i dlaczego warto je stosować?

  • link juice – witryny, na których umieszczamy linki, przekazują nam nieco swojej mocy, co znacząco wpływa na nasza pozycję;
  • im więcej osób ma możliwość odwiedzenia naszej strony, tym bardziej wzrasta autorytet naszej witryny (domain authority);
  • wpływają na wskaźnik Trust Rank – umieszczając link na stronie, której wskaźnik TR jest wysoki sprawimy, że nasza witryna także wskoczy wyżej w rankingu zaufanych stron;
  • umieszczanie linków pod określonym anchor tekstem sprawi, że nasza strona będzie się pojawiać wyżej w wyszukiwarce na określone słowo kluczowe.

 

Linki nofollow

Linki tego rodzaju posiadają atrybut “nofollow” w znaczniku HTML. Informuje on roboty, by nie podążały za linkiem. Odnośniki tego rodzaju nie nabijają naszej witrynie punktów za wiarygodność i nie przekazują jej mocy. 

Co ważne, w 2019 roku zmieniło się podejście do linków NF. Od tego czasu atrybut ten stanowi sugestię dla robotów, co oznacza, że linki nofollow mogą wpływać na czynniki rankingowe.

Dla internauty linki dofollow i nofollow wyglądają tak samo: po kliknięciu w hiperłącze zostaje przeniesiony do innej witryny. Jak więc sprawdzić, czy link ma atrybut nofollow? Rozwiązaniem jest otwarcie kodu strony i sprawdzenie, jak nasz link w nim wygląda. Jeśli jest NF, będzie wyglądał tak:

<a href=”https://naszastrona.pl” rel=”nofollow”>odnośnik</a>

Jakie właściwości mają linki nofollow?

Mogłoby się wydawać, że linki nofollow nie mają żadnej wartości i nie warto się nimi przejmować w SEO. Nic bardziej mylnego! Jakie są właściwości linków z tym atrybutem?

  • są niezbędne w procesie tworzenia naturalnego profilu linków. Jeśli do witryny prowadzą jedynie linki dofollow, może się to wydawać lekko podejrzane. Bezpieczną opcją jest więc stosowanie mieszanych linków zwrotnych;
  • linki nofollow także będą generowały dla nas wartościowy ruch. Warto umieszczać je na portalach społecznościowych i serwisach informacyjnych o dużej wiarygodności;
  • Google bierze pod uwagę wszystkie linki, które prowadzą do witryny, dlatego warto wykorzystać NF, by było ich jak najwięcej;
  • można je wykorzystać w linkowaniu wewnętrznym, dodając atrybut NF do odsyłaczy, które kierują do mało istotnych stron lub takich, na których nie znajdziemy żadnych treści.

Jak sprawdzić atrybut linka?

Jak już wspomnieliśmy, linki dofollow i nofollow są właściwie nierozróżnialne. Istnieją jednak sposoby na to, by sprawdzić, z jakiego rodzaju odnośnikiem mamy do czynienia. Można to sprawdzić ręcznie, lub zainstalować dedykowaną wtyczkę (np. o wymownej nazwie “NoFollow”), która wszystkie linki NF występujące na stronie oznacza czerwoną ramką.

Najprościej jednak otworzyć kod strony i tam zweryfikować atrybuty linków. Można to zrobić klikając prawym przyciskiem myszki, a następnie wybierając komendę “wyświetl źródło strony”. Cel osiągniemy także za pomocą skrótu ctrl + u. Mając otwarty kod, wystarczy klawiszami ctrl + f wywołać pasek wyszukiwania, w który wpiszemy atrybut nofollow lub anchor tekst. Zostaną one podświetlone i łatwiej będzie je znaleźć. Możemy także przescrollować stronę z kodem w poszukiwaniu naszego linka.

Podsumowanie

Link building, czyli pozyskiwanie linków, to jeden z ważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie strony internetowej. Ważne jest to, by nasza strona posiadała wiele odnośników z wartościowych witryn zewnętrznych. W ten sposób otrzymuje moc i pnie się coraz wyżej w rankingach wyszukiwarki. Na wiarygodność i moc naszej strony wpływ będą miały przede wszystkim linki z atrybutem dofollow

Warto jednak stosować linki nofollow by profil linków był jak najbardziej naturalny i zróżnicowany. Odnośniki z atrybutem NF można wykorzystywać w ramach linkowania zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Mogą przynieść naszej stronie ogromne korzyści, np. w postaci wartościowego ruchu. 

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief