Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Źródła ruchu na stronie – jak je analizować w Google Analytics

Źródła ruchu na stronie – jak je analizować w Google Analytics

Źródła ruchu na stronie – jak je analizować w Google Analytics

Użytkownicy sieci każdego dnia odwiedzają setki stron internetowych. Wymieniają się linkami, szukają inspiracji, informacji, ale także robią zakupy. Wszystkie działania wykonywane w obrębie danej witryny są bardzo ważne, szczególnie dla ich właścicieli. To właśnie na podstawie analizy ruchu możemy śledzić zachowania użytkowników, sprawdzać, jak na nią trafili i ile czasu na niej spędzili. Doskonałym narzędziem do zbierania tego typu danych jest Google Analytics.

Google Analytics – co to takiego?

To ogólnodostępne narzędzie, które umożliwia gromadzenie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Narzędzie jest darmowe, jednak istnieje również wersja rozszerzona – Google Analytics 360. Warto jednak pamiętać, że w przypadku małych i średnich firm darmowy dostęp zazwyczaj wystarczy. Od momentu utworzenia konta Google Analytics możliwe jest monitorowanie ruchu i jego źródeł – narzędzie zbiera dane i je zapisuje. Taka opcja jest bardzo wygodna, ponieważ wraz z rozwojem witryny możemy wracać do zgromadzonych wcześniej danych i sprawdzać co się zmieniło.

analiza ruchu na www

Źródła ruchu na stronie

Korzystając z Google Analytics, możemy weryfikować płeć, wiek oraz lokalizację użytkowników. Co więcej, z pomocą narzędzia sprawdzimy, ilu internautów znajduje się w danej chwili na stronie, a także jakie podstrony przeglądają. To jednak jeszcze nie wszystko – dzięki Google Analytics zweryfikujemy, ile osób odwiedziło witrynę, o której godzinie, w jakim dniu i miesiącu. Bez trudu określimy także rodzaj urządzenia, z jakiego korzystali użytkownicy. Jak widać, narzędzie pozwala zgromadzić w jednym miejscu wiele szczegółowych danych i to przy minimalnym nakładzie pracy. Nie musisz tracić czasu na spisywanie informacji, wszystkie z nich otrzymasz w przejrzystej formie, np. w postaci statystyk czy wykresów.

Źródła ruchu na stronie – jak je analizować?

Zaczynając przygodę z Google Analytics, należy poznać kilka podstawowych pojęć, które pozwolą odczytać dane gromadzone przez narzędzie. My skupimy się dzisiaj na rozróżnieniu podstawowych źródeł ruchu na stronie. Wśród nich wyróżniamy:

  1. Direct: czyli wszystkie bezpośrednie wejścia na stronę – użytkownik sam wpisuje lub wkleja adres domeny w przeglądarce. To jedno z najbardziej pożądanych źródeł ruchu. Samodzielne wpisanie konkretnej domeny pokazuje, że użytkownik wie, czego szuka, i kojarzy daną firmę. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę osób wchodzących bezpośrednio na stronę, musisz zadbać o odpowiednią promocję, która zwiększy rozpoznawalność marki, np. poprzez reklamy w Internecie, mediach społecznościowych czy w telewizji.
  2. Organic search: to organiczne, niepłatne wyniki wyszukiwania. Użytkownik trafia na witrynę poprzez link, który wybiera z listy pojawiającej się w wyszukiwarce internetowej w odpowiedzi na zapytanie. Ruch organiczny jest bardzo istotny, ponieważ użytkownik sam wybiera domenę, którą chce odwiedzić. W przypadku organic search bardzo ważne jest pozycjonowanie strony www. Twórz użyteczne i odpowiednio nasycone treści pod kątem SEO, które pomogą Ci zadbać o dobrą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
  3. Social: jak sama nazwa wskazuje, są to wszystkie wejścia na stronę poprzez linki znajdujące się w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, Instagramie itp. Prowadząc fanpage firmowy, warto umieszczać w postach linki do konkretnych usług i produktów. W ten sposób użytkownik klikający w link od razu znajdzie to, co go interesuje.
  4. Referral: czyli wejścia poprzez linki udostępniane w innych witrynach. Warto zaznaczyć, że za wyniki referral będą uznawane odnośniki powodujące ruch, np. zamieszczane na blogach czy forach. Zdobycie tego typu źródła ruchu wymaga często nawiązania współpracy z twórcami internetowymi. Witrynę można promować także na tematycznych blogach lub wskazywać użytkownikom na forach linki do produktów lub usług, których szukają. Najbardziej pożądane są oczywiście naturalne linki zewnętrzne, które generują dużo bardziej wartościowy ruch na stronie.
  5. Paid Search: czyli wejścia na stronę poprzez płatne wyniki wyszukiwania najczęściej w postaci linków sponsorowanych. Pozyskanie takiego źródła ruchu wymaga prowadzenia kampanii Google Ads. Aby działania przynosiły efekty, najlepiej skorzystać z pomocy firm świadczących tego typu usługi. Zwłaszcza jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w branży.

W Universal Analytics, źródła ruchu możesz sprawdzić w zakładce Pozyskiwanie → Cały Ruch → Kanały. Po wybraniu danego kanału, przejdziesz do konkretnych informacji o odsłonach, sesjach i użytkownikach w swoim serwisie.

Google Analytics – cenne źródło wiedzy

Jak widać, weryfikacja źródeł ruchu na stronie nie musi być trudna. Powyżej przedstawiliśmy pięć najpopularniejszych z nich. Dzięki zgromadzonym w Google Analytics danym dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją witrynę. W zależności od tego, czy użytkownicy sami wpisują w wyszukiwarce domenę, czy trafiają na nią poprzez organiczne lub płatne wyniki wyszukiwania, sprawdzisz, które źródła są najbardziej wartościowe dla Twojej witryny.

Korzystanie z Google Analytics to także skuteczny sposób pozyskiwania danych o zachowaniach użytkowników. Co więcej, za pomocą tego narzędzia możesz weryfikować, czy działania SEO, które prowadzisz, są efektywne. To także doskonała baza informacji, na podstawie których możesz wyciągnąć wnioski i ponownie zweryfikować strategię marketingową. Monitorowanie ruchu to podstawa, jeśli chcesz trafić do klientów i poznać ich potrzeby, a Google Analytics Ci w tym pomoże.