Strategia influencer marketingu dla marki

Od czego zacząć?

Strategia influencer marketingu dla marki – od czego zacząć? 

Opracowanie strategii influencer marketingu dla marki pozwala zwiększyć jej rozpoznawalność, pozyskać nowych klientów i zwiększyć zyski. W prezentowanym artykule przedstawione zostanie, czym tak naprawdę jest i co obejmuje ten rodzaj marketingu oraz jakie są płynące z niego korzyści. Analizie poddane zostaną także powody, dla których marketing z udziałem influencerów jest tak skuteczny. W końcowych akapitach artykuł skupi się na prezentacji etapów budowania strategii marketingowej dla influencerów.

Skontaktuj się z nami – zrealizujemy dla Ciebie kampanie marketingową!

Czym jest i co obejmuje influencer marketing?

Influencer marketing stanowi formę marketingu, w której główną rolę pełnią influencerzy, czyli osoby znane w przestrzeni social mediów, prowadzące swoje profile na portalach społecznościowych, czasami także administrujące blogi oraz vlogi. Publikowane przez influencerów treści trafiają bezpośrednio do odbiorców. Są przy tym uznawane za bardziej wiarygodne, rzetelne i osobiste od reklamy tradycyjnej, która w ostatnich latach straciła na efektywności. Współcześnie firmy, które chcą skutecznie dotrzeć do konsumenta, decydują się na współpracę z influencerami i wdrożenie influencer marketingu w celu stworzenia relacji marki z klientami. Marketing tego typu prowadzony jest przede wszystkim na takich platformach, jak:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
  • TikTok
  • Snapchat
  • LinkedIn

oraz innych mediach społecznościowych, a także poza nimi.

Warto pamiętać, iż influencerzy postrzegani są przez odbiorców jako eksperci w danej dziedzinie.  Dzieląc się swoją wiedzą na temat określonego produktu, stanowią więc nie tyle ambasadorów marki, co liderów opinii. Dzięki wdrożeniu influencer marketingu firma może zrealizować następujące cele:

1. Budowanie świadomości marki

Współpraca z influencerami doskonale nadaje się do budowania świadomości marki. Do realizacji tego celu istotne jest, by grupa docelowa influencera była zbliżona do grupy docelowej produktów lub usług oferowanych przez firmę. Kampania pozwoli dotrzeć z marką do obserwujących influencera, co pozwoli firmie zwiększyć swoje zasięgi, zdobyć nowych obserwatorów, a docelowo także klientów.

2. Prowadzenie kampanii sprzedażowej

Kampania sprzedażowa stanowi najpopularniejszy rodzaj kampanii z wykorzystaniem influencer marketingu. Służy sprzedaży konkretnych usług lub produktów, może być także wykorzystana do pozyskania kontaktów do klienta, które są następnie wykorzystywane przez zespół handlowców w firmie.

3. Przeprowadzenie kampanii kreatywnej

Cechą charakterystyczną kreatywnego influencer marketingu jest wykorzystanie ciekawych, nietypowych pomysłów, które służą zwróceniu uwagi i zapadnięciu w pamięć potencjalnych klientów. Jego cel stanowi umieszczenie marki w centrum rozmów i tym sposobem zwiększenie jej zasięgów oraz rozpoznawalności.

Influencer marketing wiąże się z koniecznością posiadania wiedzy na temat regulaminów poszczególnych portali społecznościowych. Wymaga także znajomości przepisów dotyczących prawa autorskiego, zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz tworzenia i respektowania umów.

Korzyści płynące z influencer marketingu

Współpraca z influencerami wiąże się z wieloma korzyściami dla firmy. Pozwala zwiększać zasięgi oraz budować świadomość marki. Dzięki właściwie przeprowadzonym kampaniom z udziałem influencerów możliwe jest wyróżnienie się na tle konkurencji, dotarcie do szerszej grupy docelowej oraz zwiększenie zaangażowania potencjalnych klientów. Influencer marketing pozwala ponadto:

  • zindywidualizować kontakt z konsumentem poprzez skupienie się nie na grupie odbiorców, lecz na konkretnej jednostce, co umożliwia stworzenie relacji na linii marka-klient,
  • zwiększyć zyski dzięki wpływowi influencera na opinie klientów i podejmowane przez nich decyzje dotyczące zakupów i korzystania z usług, 
  • zwiększyć wiarygodność marki poprzez wykorzystanie zaufania, jakim cieszą się influencerzy, w celu uzyskania mandatu zaufania dla swoich produktów i usług, 
  • stworzyć opowieść związaną z marką lub konkretnym produktem bądź usługą, co pozwala wzbudzić zainteresowanie i utrzymać uwagę konsumenta. 

Skuteczny influencer marketing wiąże się z koniecznością znajomości aktualnie panujących w mediach społecznościowych trendów. Wymaga bliskiej obserwacji tego, co dzieje się w sieci i szybkiego reagowania na zmiany. Influencer marketing to bowiem zarówno kampanie uniwersalne i ponadczasowe, jak i materiały promocyjne powstające w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń.

influencer marketing

Przykład influencer marketingu – surprisecandle.pl

Co sprawia, że influencer marketing jest tak skuteczny?

Internet, a w szczególności media społecznościowe, zmniejszyły dystans między użytkownikami sieci. Pozwoliły na komunikowanie się osób ze wszystkich zakątków świata i wpłynęły na powstanie zmian w sposobie budowania relacji. Na fali tych zmian rozwinął się influencer marketing, który skutecznie pozyskał odbiorców zmęczonych bezosobowymi reklamami w kampaniach tradycyjnych.

Familiarność

Skuteczność tego rodzaju marketingu polega w dużej mierze na familiarności. Rekomendacje od influencerów działają na podobnej zasadzie, co polecenia znajomych. Konsumenci traktują kreatorów treści internetowych jako równych sobie, uważają ich za osoby obiektywne, których celem nie jest dążenie do zwiększenia zysków firmy, lecz rozpowszechnienie prawdziwych informacji na temat produktu lub usług. Buduje to zaufanie do nadawcy przekazu, a w efekcie również marki.

Reguła autorytetu

Influencer marketing opiera się również na regule autorytetu, jednej z zasad wpływy społecznego wyróżnionych przez profesora psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie, Roberta Cialdiniego. Konsument postrzegający influencera jako autorytet w danej dziedzinie chętnie skorzysta z jego opinii, kierując się nią w trakcie zakupów.

Bieżące informacje i promocje

Influencer marketing pozwala konsumentowi pozostawać na bieżąco z ofertą danej marki, umożliwia również korzystanie z promocji oraz oferowanych przez influencerów w ramach współpracy z firmami zniżek i bonów rabatowych. Kreuje to popyt na produkty i usługi marki, zwiększając jej zyski.

influencer marketing

Przykład współpracy umożliwiające korzystanie ze zniżek i promocji dla obserwatorów influencera

Podstawowe etapy budowania strategii marketingowej dla influencerów

Budowa strategii marketingowej powinna przebiegać etapami. Konieczne jest kolejno ustalenie celu kampanii, określenie grupy docelowej, stworzenie grafiku pracy influencera oraz opracowanie koncepcji kreatywnej.

Cel influencer marketingu

Celem influencer marketingu może być zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi, lecz także:

  • zbudowanie świadomości marki, 
  • uzyskanie wsparcia przy wprowadzeniu nowego produktu na rynek, 
  • pozyskanie nowych obserwatorów marki w social mediach,
  • dotarcie do nowych grup docelowych, 
  • poprawienie wizerunku marki. 

Przykładem kampanii, której przyświecał zarówno cel poprawienia wizerunku marki, jak i zwiększenie sprzedaży produktów, jest wspierana przez influencerów kampania Pedigree z 2015 roku. Posty reklamowe w social mediach opatrzone były hashtagiem #PedigreeGives, a sama kampania polegała na sponsorowaniu przez firmę miski karmy dla potrzebującego psa w zamian za każdy zakup produktów marki.

Określenie grupy docelowej

W planowaniu strategii influencer marketing konieczne jest określenie grupy docelowej z uwzględnieniem płci, wieku, zawodu, miejsca pracy, wykształcenia oraz celów i wartości potencjalnych konsumentów.

Przykładem kampanii z jasno określoną grupą docelową może być kampania BMW stworzona w celu wypromowania nowego sedana Serii 1. Marka skierowała nowy model samochodu do ludzi młodych, na nich więc skupiła się kampania. Firma BMW opracowała strategię influencer marketingu z wykorzystaniem wyzwania #hashtag, w której uczestniczyło kilkoro znanych influencerów.

Grafik w pracy influencera

W planowaniu strategii influencer marketingu konieczne jest ustalenie harmonogramu pracy z uwzględnieniem szczególnych okoliczności w postaci różnorodnych świąt, szczególnych dni, wakacji oraz eventów typu Black Friday.

Rolę szczególnych wydarzeń w przygotowywaniu strategii marketingowej łatwo zaobserwować przy tworzonych we współpracy z influencerami kampaniach marek odzieży sportowej lub napojów izotonicznych przeprowadzanych w czasie wielkich imprez sportowych – Igrzysk Olimpijskich lub Mistrzostw Świata i Europy w piłce nożnej.

Koncepcja kreatywna

Ostatnim z podstawowych elementów planowania strategii influencer marketingu jest przygotowanie koncepcji kreatywnej, czyli myśli przewodniej kampanii. Powinny znaleźć się w niej następujące elementy:

  • idea, czyli krótkie wyjaśnienie założeń kampanii,
  • claim, czyli główne hasło kampanii,
  • hashtagi, którymi będą oznaczane treści publikowane przez influencerów,
  • moodboard rozumiany jako zestaw inspiracji,
  • schemat posługiwania się influencera z odbiorcami.

Doskonałym przykładem opracowania i zastosowania hashtagu w budowaniu strategii influencer marketingu jest kampania firmy Nike opatrzona hashtagiem #YouCanDoIt, która zyskała szeroki zasięg, a hasło jest na stałe identyfikowane z marką.

Rozpocznij kampanię marketingową z LTB

Skuteczność influencer marketingu

Influencer marketing to popularna forma marketingu wykorzystująca współpracę z influencerami, czyli twórcami treści internetowych na platformach social media, typu Facebook, Instagram, YouTube i innych. Osoby te pomagają firmom zbudować relację z klientami i zyskać ich zaufanie, co przekłada się na rozpoznawalność marki oraz osiągane przez nią zyski. Korzystanie z influencer marketingu zakłada znajomość grupy docelowej oferowanego produktu lub usługi, ustalenie celów kampanii oraz stworzenie jej koncepcji kreatywnej. Influencer marketing cechuje się wysoką skutecznością, która wynika w dużej mierze z potrzeby poszukiwania przez konsumentów opinii na temat produktów i usług przed dokonaniem zakupu.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB