Nagłówki strony internetowej – czym są w SEO

Łukasz Wesołowski | 10 kwietnia 2022 | Poradnik | Brak komentarzy

Nagłówki strony internetowej - ich znaczenie w SEO

Poprawna konstrukcja nagłówków wpływa na działania SEO. Nawigują one użytkowników witryny po jej zawartości, zwiększają jej atrakcyjność, a także korzystnie wpływają na wysoką ocenę witryny w rankingach tworzonych przez boty indeksujące różnych wyszukiwarek. To właśnie ta ocena ma zaś kluczowy wpływ na to, jak wysoko lub nisko w wynikach wyszukiwania znajdzie się nasza witryna.

Dziś porozmawiamy więc właśnie o nagłówkach. Czym w ogóle są nagłówki? Jaka jest ich poprawna hierarchia? Kiedy stosować określone nagłówki? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury naszego wpisu.

Co to jest nagłówek?

Nagłówek jest jednym z podstawowych znaczników języka HTML – oznaczany jest literą h, która to litera pochodzi od angielskiego słowa headerJeśli chodzi o funkcje, jakie pełni – zasadniczo nie różnią się one wiele od tych funkcji, jakie pełnią nagłówki znane choćby z prasy. 

Nagłówek służy więc od oznaczania tytułów i śródtytułów występujących w ramach konkretnego tekstu. Ponadto oddziela on od siebie poszczególne akapity, co znacznie przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności tekstu dla czytelnika. 

Wyróżnia się sześć rodzajów nagłówków – od h1 po h6, a każdy z nich stosujemy w nieco innych okolicznościach. Zasadniczo, w przypadku większości tekstów wystarczają jednak jedynie nagłówki od h1 do h3 – dlatego też to właśnie nimi zajmiemy się w dalszej części naszego artykułu.

Hierarchia nagłówków w SEO

Aby poprawnie stosować różne rodzaje nagłówków, należy dokładnie poznać rządzącą nimi hierarchię. Pamiętać musimy, aby bezwzględnie trzymać się porządku w strukturze nagłówków – ma to wpływ zarówno na przejrzystość i funkcjonalność strony, jak i jej optymalizację.

Najważniejszy jest nagłówek h1. W całym tekście powinniśmy użyć go tylko jeden raz – do oznaczenia głównego tytułu. Nagłówek h1 może zawierać wplecione słowo kluczowe, ale powinno ono pojawić się w formie naturalnej, jeśli będzie to potrzebne – odmienionej.

Nagłówki od h2 do h6 to nagłówki niższego rzędu. Tutaj bardzo ważne są dwie podstawowe zasady.

Po pierwsze – w odpowiednio skonstruowanym wpisie po nagłówku h1 MUSI zostać zastosowany nagłówek h2. Nie możemy po prostu wprowadzić od razu nagłówków jeszcze niższego rzędu, gdyż doprowadziłoby to do chaosu w treści wpisu, a co za tym idzie tekst taki o wiele gorzej by się czytało.

Po drugie – każdorazowo powinniśmy stosować nagłówek tylko o jeden rząd niższy lub wyższy od poprzedniego. Dla przykładu, jeżeli wykorzystaliśmy nagłówek h2, a mamy do przekazania dodatkowe, choć nie niezbędne informacje w danej kwestii (np.  jakąś ciekawostkę) – powinniśmy wykorzystać nagłówek h3. W ten sam sposób, jeśli dotychczas korzystaliśmy z nagłówka h3, kolejnym, jaki powinniśmy użyć, będzie nagłówek h4. Nie możemy tak po prostu przeskakiwać sobie od razu z nagłówka h2 do h5, czy z h6 do h3.

Odpowiednie wykorzystanie nagłówków jest niezbędne tak do zapewnienia komfortu czytelnikowi, jak i do działań przy audycie SEO. Przejdźmy teraz zatem do tego, w jakim kontekście wykorzystane powinny zostać poszczególne rodzaje nagłówków.

Nagłówek h1

Nagłówek h1 stosowany jest jako tytuł danej strony, lub też danego wpisu. Jak już wspominaliśmy, może on zawierać najważniejsze słowo kluczowe – pod warunkiem, że zdołamy wpleść je w naturalnej formie. Z oczywistych względów, taki nagłówek musi w pozytywny sposób rzucać się w oczy użytkownika. Nie może więc zawierać nienaturalnych fraz. 

Pamiętać należy, że nagłówek h1 musi być unikalny – a to oznacza, że identyczny nagłówek nie może występować na dwóch podstronach jednocześnie. Powodowałoby to bowiem duplikację treści, co jest zjawiskiem niezwykle szkodliwym w kontekście pozycjonowania, niezależnie od tego, czy prowadzimy stronę internetową, sklep online, czy bloga. Duplikacja treści może doprowadzić nawet do całkowitego usunięcia danej podstrony z indeksu.

Nagłówek h2

Nagłówki h2 najczęściej wykorzystywane są do oznaczania obszernych fragmentów tekstu poruszającego konkretną tematykę. Powinien on zawierać krótkie, zrozumiałe podsumowanie poruszanych w kolejnych akapitach zagadnień. Warto też umieścić w nim frazę kluczową niezbędną z punktu widzenia pozycjonowania. Ponownie jednak jak w przypadku nagłówka h1, musi ona zostać wykorzystana w naturalny sposób. 

Z punktu widzenia SEO zaleca się, aby każdy wpis i artykuł podzielony był na kilka nagłówków h2. Należy jednak pamiętać o tym, że wpis powinien być także przyjazny dla użytkownika. Zbyt częste stosowanie nagłówka h2 może zmniejszyć atrakcyjność tekstu tak samo, jak zbicie poruszanych zagadnień w tylko jeden, długi blok tekstu.

Nagłówek h3

Kolejnym często spotykanym rodzajem nagłówka są nagłówki H3. Służą one przede wszystkim ułatwieniu przyswajania tekstu czytelnikowi. Często wykorzystywane są one po to, by przekazać mu dodatkową, nieobowiązkową wiedzę na dany temat, lub jeszcze szerzej opisać konkretne zagadnienie.

Podobnie, jak w przypadku nagłówków h1 oraz h2 nie ma przeciwwskazań, by w ramach nagłówka zawarte zostało słowo kluczowe. Musi ono jednak być wprowadzone w odpowiednim, naturalnym kontekście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    ×

    Darmowa wycena pozycjonowania

    Formularz wykorzystuje Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, jak przetwarzane są twoje dane.

    SEO BLOG

    Zapoznaj się z nowościami z branży SEO i zobacz co nowego jest na blogu

    brief kreatywny
    Co to jest brief kreatywny?

    Brief kreatywny stanowi kluczowy dokument w procesie komunikacji między firmą a agencją kreatywną. Jego celem jest zwięźle i jasno...

    narzędzie i strategie API
    Narzędzia i strategie zarządzania API – Przewodnik po najlepszych praktykach

    W dobie cyfrowej transformacji, zarządzanie API (Application Programming Interfaces) staje się kluczowym elementem strategii biznesowych wielu firm. Efektywne zarządzanie...

    cykl życia API
    Cykl życia API – kompleksowy przewodnik

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w nowoczesnej architekturze informatycznej, pozwalając na efektywne i bezpieczne zarządzanie dostępem do funkcji i...

    zarządzanie API
    Zarządzanie API – klucz do nowoczesnych rozwiązań biznesowych

    Zarządzanie API odgrywa kluczową rolę w umożliwianiu firmom szybkiego adaptowania się do nowych wymagań rynkowych i innowacyjnych modeli biznesowych....

    SEO BLOG