Najpopularniejsze błędy UX. Sprawdź, czy je popełniasz!

Najpopularniejsze bledy UX Sprawdz czy je popelniasz
Spis treści

• Co to jest User Experience?

• Najczęstsze błędy user experience w e-commerce

• Podsumowanie

User Experience to jedna ze skuteczniejszych strategii marketingu internetowego, która pomaga osiągnąć lepsze wyniki nie tylko przy pozycjonowaniu stron internetowych, ale również optymalizacji konwersji. Mimo to wiele osób robi to chaotycznie, bez konkretnego planu, a także bez specjalistycznej wiedzy - skutkiem są błędy, które mogą przynosić zupełnie odwrotne efekty od zamierzonych. Jakie są najpopularniejsze błędy UX? Zapoznaj się z naszym artykułem i upewnij się, że ich nie popełniasz!

Chcesz rozkręcić swoją stronę?

Skorzystaj z indywidualnych porad ekspertów

 

Chcesz zwiększyć wyniki swojej firmy? Skorzystaj ze wsparcia naszych ekspertów i poznaj pełnię możliwości Twojej strony. 

Poznaj bezpłatne wskazówki od Widocznych zakresu:

  • Pozycjonowania
  • Kampanii Google Ads
  • Optymalizacji UX
Umów się na darmowy audyt
widoczni 54


Co to jest User Experience?

User Experience, znane również pojęciem UX, jest strategią marketingu internetowego, która polega na projektowaniu pozytywnych doświadczeń użytkownika na stronie. W ramach UX należy skupiać się przede wszystkim na atrakcyjności witryny, użyteczności i pozostawieniu dobrego wrażenia. Ta strategia jest o tyle istotna, że bez względu na to, czy podejmiesz konkretne działania na stronie czy też nie, klient opuści Twoją stronę z jakąś pulą doświadczeń. To od Ciebie zależy, czy wykreujesz w jego umyśle pozytywny wizerunek swojej marki czy też negatywny.

Projektowanie UX skupia się na tym, by witryna była intuicyjna, logiczna, miała proste przejścia, atrakcyjnie przedstawia ofertę, zapewniała sprawną i bezpieczną płatność, a także szybko dostarczała najważniejsze informacje użytkownikom. Wdrażając dobre praktyki UX możesz sprawić, że użytkownik chętniej wróci do sklepu, aby ponownie zrealizować konwersję, a także poleci Twój sklep internetowy innym osobom. Największą zaletą User Experience jest to, że masz możliwość szybszego przekształcenia swoich odbiorców w klientów.

Więcej w temacie user experience dowiesz się z artykułów na naszym blogu:


Najczęstsze błędy user experience w e-commerce

Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów dotyczących tego, jak skutecznie wdrożyć dobre praktyki UX w sklepie internetowym, aby osiągnąć założone cele biznesowe. Wiemy jednak, że starając się działać samodzielnie, wielu przedsiębiorców wciąż popełnia wiele błędów w tym zakresie. Jeśli Twój wynik konwersji, ROI, ruch na stronie nie są zadowalające, nawet po wdrożeniu strategii UX, upewnij się, że nie popełniasz poniżej opisanych błędów.


Nieodpowiednie wykorzystanie okienek typu pop-up

Tak zwane wyskakujące okienka to świetny sposób na to, by przyciągnąć uwagę odbiorcy i skutecznie przekonać do zakupu. Na takich banerach można zamieścić informację o aktualnej promocji, ofercie specjalnej lub indywidualnie przydzielonym rabacie zakupowym. Niestety, wiele osób ich nadużywa, przez co stają się one irytujące i zapewniają całkowicie odwrotny efekt - klient chce jak najszybciej opuścić stronę. Problemem jest również wyświetlanie okienek w nieodpowiednich momentach. Ogranicz liczbę wyskakujących okienek i upewnij się, że informują tylko o najważniejszych informacjach. Możesz na przykład wykorzystać jedno okienko na początku sesji użytkownika oraz/lub jedno w momencie, gdy użytkownik będzie próbował opuścić witrynę bez dokonania konwersji.

Wykorzystanie okienka pop-up, by przekonać użytkownika do konwersji. Źródło: https://beeketing.com

Więcej o tym, jak skutecznie wdrożyć okienka typu pop-up w sklepie internetowym, dowiesz się z naszego artykułu:


Nieatrakcyjne przedstawienie produktów w sklepie

Projektowanie UX opiera się między innymi o efektowne, interesujące przedstawienie oferty na stronie, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Użytkownicy nie są w stanie obejrzeć ani dotknąć produktu przed zamówieniem, dlatego Twoje zdjęcia i nagrania powinny pomóc im uzmysłowić sobie, jak ten produkt wygląda w rzeczywistości. Dobre praktyki UX dużo mówią o tym, że należy zadbać o wysoką jakość nagrań i zdjęć, a także umożliwić klientom zbliżenie obrazu. Wiele osób zapomina jednak o tym, jak ważna jest także formuła przedstawienia produktu. Wykorzystując artystyczne ujęcia możesz zaciekawić opinię publiczną, ale raczej nie przekonasz przeciętnego klienta do zakupu. Użytkownikom zależy na realnym przedstawieniu interesującego ich produktu, by mogli się utożsamić z marką.

Ciekawą formą przedstawienia oferty w sklepie jest live sprzedażowy. Sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie:

Chcesz zbudować widoczność w internecie?


Ograniczone informacje o produkcie

UX w dużej mierze skupia się na przejrzystości treści i na tym, by umieszczać tylko najważniejsze informacje na stronie produktowej. Blok nudnego, nazbyt rozbudowanego tekstu nie zainteresuje odbiorców - wręcz przeciwnie mogą go pominąć. Jednocześnie błędem jest jednak nadmierne ograniczenie informacji umieszczonych na stronie. Klient potrzebuje szerokiej wiedzy o ofercie zanim podejmie ostateczną decyzję dotyczącą zakupu. Skup się przede wszystkim na tym, by udzielić użytkownikom wyczerpujących informacji dotyczących technicznego aspektu produktu. Jeśli tylko jest to możliwe, zadbaj także o unikalność treści.

Aby stworzyć atrakcyjną, przynoszącą konwersję stronę produktową, sprawdź porady z naszego wpisu:


Zbyt długie opisy na stronie

Wcześniej pisaliśmy o deficycie informacji, teraz zwrócimy uwagę na przeładowanie strony tekstem - kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka! Użytkownikom zależy jednocześnie na znalezieniu wyczerpującej odpowiedzi na zadane pytanie i na zdobyciu tej informacji możliwie najszybciej. Skutkiem jest zwykle to, że długie opisy są przez użytkowników wyłącznie skanowane wzrokiem pod kątem ich potrzeb. Gdy blok tekstu sprawi, że znalezienie odpowiedzi będzie trwało zbyt długo, użytkownik zrezygnuje z wizyty. Jeśli nie jesteś pewien/pewna, czy Twoje treści są odpowiednio długie, wykorzystaj mapy termiczne do analizy. Możesz także zweryfikować w Google Analytics, jak dużo czasu użytkownicy spędzają na danej stronie.

Przeczytaj nasze wcześniejsze artykuły i sprawdź, jak skutecznie śledzić ruch w Twojej witrynie:


Brak informacji kontaktowych na stronie

Jednym ze sposobów zapewnienia użytkownikowi pozytywnych doświadczeń podczas interakcji ze stroną jest zadbanie o sprawny, płynny kontakt z obsługą klienta. W artykułach o user experience możesz znaleźć wiele pomysłów, jak poprawić ten aspekt. Świetnymi sposobami są chatboxy, formularze kontaktowe, możliwość kontaktu przez media społecznościowe. To są dobre praktyki, które warto wdrożyć rozwijając swoją firmę. Warto jednak zwrócić uwagę na to, jak wiele osób popełnia podstawowy błąd UX - nie podaje danych kontaktowych swojej firmy. To istotna informacja, która powinna być łatwo dostępna dla Twoich użytkowników. Dzięki temu sprawiasz, że Twoja marka jest wiarygodna, użytkownicy chętniej będą Ci ufać, a tym samym prawdopodobieństwo, że zrealizują konwersję, jest wyższe.

Nie wiesz, jaką formę promocji w internecie wybrać?


Nielogiczna nawigacja w witrynie

Gdy użytkownik odwiedza Twoją stronę internetową chce możliwie najszybciej znaleźć konkretną informację lub wybrany produkt. Jeżeli nie zadbasz o logiczną nawigację w serwisie, szybko stracisz potencjalnego klienta. Wiele osób skupia się na dodatkowych ulepszeniach UX, zapominając o podstawach. W efekcie wciąż bardzo wiele stron nie ma dobrze zaprojektowanej nawigacji w witrynie. Warto zadbać o to, by nazwy kategorii w menu były intuicyjne i informowały o tym, co można znaleźć pod konkretnym adresem URL. Warto również wdrożyć menu typu hamburger lub sticky menu.

Przykład wykorzystania poziomego i pionowego menu typu hamburger, źródło: https://www.w3schools.com

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak planować nawigację w witrynie? Sprawdź nasze wskazówki:


Niesprawna wyszukiwarka na stronie

Jednym z popularniejszych błędów UX jest funkcja wyszukiwania informacji na stronie. Niejednokrotnie zdarza się, że na stronie całkowicie brakuje tej funkcji. Jednak równie popularnym błędem jest to, że istniejąca wyszukiwarka nie działa poprawnie i nie pozwala użytkownikom znaleźć interesujących ich informacji. W efekcie użytkownik najprawdopodobniej opuści witrynę i przejdzie na stronę konkurencji. Co więcej, złe doświadczenia sprawią, że raczej nie powróci ponownie.


Skomplikowany proces zakupowy

Zbyt długi i skomplikowany proces zakupowy skutecznie zniechęca potencjalnych klientów do zrealizowania konwersji i generuje negatywne doświadczenia zakupowe. Idealna transakcja w e-commerce powinnam być intuicyjna i możliwie najkrótsza. Specjaliści odpowiedzialni za projektowanie UX sugerują, aby wymagać od użytkownika wpisania tylko podstawowych danych osobowych w formularzu zakupowym. Celem w e-commerce powinno być maksymalne skrócenie procesu zakupowego, do zaledwie kilku kliknięć. Tymczasem wciąż wielu przedsiębiorców zapewnia na swoich stronach długi, wieloetapowy proces realizacji transakcji.


Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Coraz głośniej mówi się o tym, że użytkownicy chętniej korzystają z sieci z poziomu smartfona lub tabletu. W 2019 roku mobilny handel elektroniczny składał się na 67,2% światowej sprzedaży w rynku e-commerce, natomiast już w 2021 roku odpowiadał aż za 72,9%. Mimo to nadal popularnie spotykanym błędem są nieresponsywne strony internetowe. Jeżeli zadbasz o projektowanie user experience tylko z poziomu komputera stacjonarnego, osiągniesz wręcz odwrotny efekt - będziesz z czasem tracić coraz więcej potencjalnych klientów. Warto przy tym podkreślić, że dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest istotne nie tylko ze względu na projektowanie doświadczeń użytkownika, ale również pod kątem pozycjonowania stron internetowych. Google bierze pod uwagę to, czy strona była projektowana z myślą o urządzeniach mobilnych i właśnie takie witryny faworyzuje w wynikach wyszukiwania.

Chcesz dowiedzieć się, jak dostosować witrynę do urządzeń mobilnych? Na naszym blogu znajdziesz wskazówki:

Chcesz szybko zbudować widoczność w sieci?


Ignorowanie potrzeb swojej grupy docelowej

Projektowanie doświadczeń użytkownika to strategia, która przedstawia uniwersalne rozwiązania biznesowe. Jednak podczas wdrażania jakiekolwiek strategii marketingowej należy priorytetowo mieć na uwadze potrzeby własnej grupy docelowej. Nie każde rozwiązanie, które sprawdza się w większości witryn, doceni Twoja grupa docelowa. Dowiedz się, czego oczekują Twoi klienci, jakie mają potrzeby i przyzwyczajenia. Sprawdź również, co sprawia, że rezygnują z zakupu, a co zachęca ich do konwersji. Projektowanie UX powinno się zawsze opierać o wiedzę o grupie docelowej.

Nie wiesz, jak zdobyć informacje o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę? Może Ci w tym pomóc nasz wcześniejszy artykuł:


Najpopularniejsze błędy UX. Sprawdź, czy je popełniasz! Podsumowanie

Projektowanie doświadczeń użytkownika jest bardzo ważne w osiąganiu sukcesów sprzedażowych na rynku e-commerce. Jeżeli Twój klient bezproblemowo, płynnie będzie mógł zrealizować wszystkie swoje potrzeby, prawdopodobnie pozytywnie ją zapamięta, więc chętniej będzie do niej wracał i polecał innym. Dzięki temu możesz skutecznie zwiększyć swój współczynnik konwersji! Upewnij się, że nie popełniasz wymienionych przez nas błędów i skutecznie wdrażasz praktyki UX w swojej firmie.

 

Poznaj historie sukcesu naszych klientów

widoczni 56
Clitch
4.9
Google
4.8
Corner

Clutch.co to jedna z najbardziej wiarygodnych platform z opiniami na świecie!

opinie

Ponad 560 pozytywnych opinii w Google i 70 opinii na Clutch.co

 

Jesteśmy jedną z najlepiej i najczęściej ocenianych agencji marketingu internetowego w Polsce na największych platformach do ocen: w Google i na Clutch.co. Zobacz, nasze oceny i przekonaj się, że warto z nami współpracować.

 

 

 

 

Bezpłatna konsultacja SEO/ADS
Wyślij zapytanie
Wyślij zapytanie
Aleksandra Boniecka
Aleksandra Boniecka

Specjalistka ds. marketingu internetowego. Ukończyła szereg szkoleń z zakresu SEO, copywritingu, Google Ads oraz content marketingu. Ma doświadczenie w pracy z marketingiem internetowym zarówno w agencji, jak i jako freelancerka. Jest absolwentką studiów na kierunku Komunikacja i Psychologia w Biznesie. Regularnie weryfikuje swoją wiedzę czytając polskie i zagraniczne blogi o marketingu internetowym, a także biorąc udział w kolejnych kursach. Treści, które publikuje, zawsze opiera o najnowsze informacje z branży. Do tworzenia artykułów wykorzystuje takie sprawdzone narzędzia marketingowe np. SENUTO, Ahrefs i SEMSTORM.

Przeczytaj o autorze
Oceń ten artykuł:
Najpopularniejsze błędy UX. Sprawdź, czy je popełniasz!

Średnia ocen użytkowników4.92 na podstawie 137 głosów

UDOSTĘPNIJ