Jak wspierać etapy lejka sprzedażowego dzięki pozycjonowaniu?

jak wspierac etapy lejka sprzedazowego dzieki pozycjonowaniu
Spis treści

• Co to jest lejek sprzedażowy?

• Jak wykorzystać SEO by wspierać lejek sprzedażowy?

• Pierwszy etap lejka sprzedażowego a SEO

• Drugi etap lejka sprzedażowego a SEO

• Trzeci etap lejka sprzedażowego a SEO

• Podsumowanie

Jak wspierać etapy lejka sprzedażowego dzięki pozycjonowaniu? Lejek sprzedażowy ma na celu wsparcie Twojego procesu docierania do użytkownika i przekonania go do realizacji konwersji. W tym działaniu skutecznie może Cię również wesprzeć strategia pozycjonowania strony internetowej. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.

Chcesz rozkręcić swoją stronę?

Skorzystaj z indywidualnych porad ekspertów

 

Chcesz zwiększyć wyniki swojej firmy? Skorzystaj ze wsparcia naszych ekspertów i poznaj pełnię możliwości Twojej strony. 

Poznaj bezpłatne wskazówki od Widocznych zakresu:

  • Pozycjonowania
  • Kampanii Google Ads
  • Optymalizacji UX
Umów się na darmowy audyt
widoczni 54


Co to jest lejek sprzedażowy? 

Lejek sprzedażowy to rodzaj wizualizacji, który pozwala na przedstawienie etapów, przez które przechodzą klienci na drodze do realizacji konwersji. IIe etapów ma lejek? Jest wiele teorii, w sieci możesz znaleźć różne podejście do tej kwestii - lejek może się znacząco różnić swoją szczegółowością. Na potrzeby tego artykułu będziemy omawiać trzy etapy lejka sprzedażowego - budowanie świadomości, budowanie zainteresowania oraz przekonanie do konwersji.

Uproszczony wzór przedstawiający etapy lejka sprzedażowego. 

Wizualizacja ma postać lejka, a nie na przykład tunelu, ponieważ wraz z każdym kolejnym etapem zmniejsza się ilość osób należących do danego etapu. Najwięcej osób odnajdziesz na pierwszym etapie lejka sprzedażowego, ponieważ będę to wszystkie osoby, które zauważyły gdzieś Twoją markę. Do drugiego etapu przejdą tylko te osoby, które zainteresowałeś swoją ofertą. Natomiast najmniej liczba osób zdecyduje się zrealizowanie konwersji w Twoim sklepie e-commerce. 


Jak wykorzystać SEO by wspierać lejek sprzedażowy?

Świadomie wykorzystując możliwości, które daje Ci SEO, możesz wspierać swoją witrynę  na każdym etapie ścieżki klienta i sprawić, że więcej użytkowników przejdzie do ostatniego etapu i skorzysta z Twojej oferty.


Pierwszy etap lejka sprzedażowego a SEO 

Pierwszy etap lejka sprzedażowego jest również określany jako ToFU, co jest skrótem pochodzącym od anglojęzycznej nazwy Top of the Funnel. Na tym etapie klient szuka w sieci rozwiązania jakiegoś problemu lub poszukuje jakiegoś produktu - Twoim zadaniem jest zbudowanie w nim świadomości istnienia Twojej oferty. W tym celu musisz skupić się na dostarczaniu treści, która jest ukierunkowana na typ zapytań kreowanych na tak wczesnym etapie lejka sprzedażowego. Jak może Ci w tym pomóc SEO? Przede wszystkim poprzez wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych w swojej strategii marketingowej. 

Chcąc dotrzeć do użytkowników, którzy są na pierwszym etapie decyzji zakupowych, musisz dostarczyć im treść ukierunkowaną na typ fraz, które w takim momencie wpisują do wyszukiwarki. Aby dowiedzieć się, jakie zapytania i słowa kluczowe odbiorcy wpisują do Google, możesz wykorzystać wiele narzędzi SEO. Poniżej omówimy trzy z popularnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. 

Twoim celem powinno być odnalezienie takich słów kluczowych, które przyciągną użytkowników do Twojej witryny. Z tego powodu musisz na chwilę zapomnieć o swoich celach sprzedażowych i pomyśleć o tym, co zrobić, żeby Twoja witryna była widoczna w pierwszych wynikach wyszukiwania na  odpowiednie frazy. Pozycjonowanie strony mające na celu dotarcie do użytkowników na etapie budowania świadomości wiąże się z wybieraniem tzw. fraz z długim ogonem oraz fraz w formie zapytań. Dlaczego? Taki użytkownik jeszcze nie jest świadomy produktu lub usługi, a jego potrzebą jest znalezienie rozwiązania swojego problemu. W tym celu szuka w sieci porad, podpowiedzi itp. Wpisywane przez niego do wyszukiwarki frazy mogą się opierać o konstrukcje, które wykorzystują sformułowania: jak, gdzie, co to jest, dlaczego.

Przykładowe frazy na tym etapie to: jaki prezent na dzień mamy, jak urządzić małą kuchnię, co to jest marketing internetowy, dlaczego bolą plecy, co ubrać na chrzest itp.

Zastanawiasz się nad wdrożeniem SEO?

Aby znaleźć odpowiednie frazy dla Twojej branży możesz wykorzystać na przykład takie narzędzia jak Google Keyword Planner, Answer The Public oraz narzędzie Ubersuggest w witrynie NeilPatel - każde z tych narzędzi jest całkowicie lub częściowo bezpłatne. 

Google Keyword Planner - to narzędzie pomoże Ci wyszukać nowe słowa kluczowe, a także sprawdzić ich skuteczność. Sprawdzisz tutaj konkurencyjność stawek i budżetów kampanii. Co ciekawe, Google Keyword Planner wyświetla również historyczne statystyki oraz przewiduje przyszłe natężenia ruchu, pozwala też na wyświetlanie danych zgodnie z wybraną lokalizacją.

Panel narzędzia Google Keyword Planner. 

Ubersuggest - w tym narzędziu możesz odkryć nowe frazy, sprawdzić ich konkurencyjność oraz zapoznać się z trendami sezonowymi. Co więcej, możesz tu skorzystać z raportu najbardziej konkurencyjnych witryn, a także analizy podstawowych linków. W Ubersuggest możesz analizować nie tylko swoje wyniki, ale również pozycje konkurencji.

Panel narzędzia Ubersuggest na stronie NeilPatel. 

Answer The Public - to niezawodne narzędzie w procesie poszukiwania fraz w formie zapytań. Tutaj dla wybranej frazy możesz wygenerować wiele potencjalnych zapytań  wyszukiwanych przez użytkowników Google. Znajdziesz tu wiele propozycji, które są prezentowane w ciekawej formie. Answer The Public jest świetnym narzędzie, inspiracji w procesie tworzenia contentu. 

Panel narzędzia Answer the Public. 

Chcesz poznać więcej narzędzi SEO i dowiedzieć się, jak z nich korzystać? Przeczytaj te artykuły: 

Dodatkowo, jeżeli chodzi o to, jak SEO może Ci pomóc przy pierwszym etapie lejka sprzedażowego, warto wziąć pod uwagę linki zewnętrzne. Jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest właśnie linkowanie. Możesz pisać artykuły gościnne na znanych witrynach, dzięki czemu zdobędziesz przekierowania do swojej witryny, wzmocnisz SEO, a także zaprezentujesz swoją markę nowym odbiorcom z Twojej grupy docelowej. 


Drugi etap lejka sprzedażowego a SEO

Drugi etap lejka sprzedażowego to MoFu (ang. Middle of the Funnel), czyli moment, w którym użytkownicy już dostrzegli wartość Twojej treści i wyrazili pierwsze zainteresowanie ofertą. To bardzo ważna grupa odbiorców, ponieważ zazwyczaj są oni już zdecydowani na realizację zakupu, lecz nie są jeszcze pewni, co konkretnie chcą kupić ani gdzie zamierzają ten zakup zrealizować. Na tym etapie Twoim zadaniem jest przekonanie odbiorcy, aby zrealizował konwersję właśnie w Twoim sklepie. Musisz teraz zadbać o to, by przygotować odpowiednio interesującą, zoptymalizowaną pod SEO treść.

Przygotowywana na Twoją stronę internetową treść powinna być jednocześnie interesująca, ale i konkretna. Blok tekstu nie zaciekawi Twoich odbiorców, lecz skutecznie ich zniechęci i sprawi, że szybko zrezygnują z wizyty na Twojej stronie. Rozważ współpracę z profesjonalnym copywriterem, który będzie tworzył dla Ciebie zoptymalizowaną pod SEO, chwytliwą treść. Pamiętaj, że powinieneś/powinnaś stworzyć opis swojej firmy, swoich usług i produktów, ale warto również zainwestować w prowadzenie bloga. Posiadanie tematycznego bloga bardzo dobrzy wpłynie na pozycjonowanie strony. Na blogu możesz wykorzystywać słowa kluczowe wybrane dla pierwszego etapu lejka sprzedażowego, natomiast przy opisie produktów i usług lepiej się sprawdzą frazy typu długi ogon. Z kolei na stronie głównej oraz przy opisie swojej firmy możesz wykorzystać bardziej ogólne frazy lub lokalne słowa kluczowe, jeżeli działasz również w ten sposób. 

Chcesz lepiej zoptymalizować swoją stronę internetową?

Dowiedz się więcej o tym, jak tworzyć skuteczne, dobrze zoptymalizowane treści na swoją witrynę e-commerce: 


Trzeci etap lejka sprzedażowego a SEO 

Ostatni etap lejka sprzedażowe to tak zwane BoFu (ang. Bottom of the Funnel), czyli moment, w którym użytkownik ufa witrynie i chce dokonać tu konwersji. Twoim zadaniem będzie zapewnienie, był proces zakupowy był dla niego bardzo intuicyjny i sprawny.W tym celu warto się skupić na strategii SXO, która łączy zalety strategii SEO oraz UX, przez co zapewnia użytkownikom pozytywne doświadczenia z wizyty w witrynie. Na tym etapie słowa kluczowe są nieco mniej ważne, ponieważ odbiorcy już znają Twoją markę - potrzebują jedynie zapewnienia, że zakup w Twoim sklepie jest najlepszym wyborem. W tym celu zadbaj o techniczne SEO oraz o User Experience, priorytetowo skup się na poniższych elementach. 

Szybkość ładowania się strony - Według badań, które przeprowadziło Google, 40% internautów opuszcza strony, które ładują się dłużej niż trzy sekundy (źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-load-time/). Dbając o szybkość ładowania się strony zapewniasz użytkownikom komfort korzystania z witryny. Co więcej, ma to również pośredni wpływ na SEO - Google docenia witryny, na których użytkownicy zostają dłużej. 

Intuicyjna struktura strony - zadbaj o to, by Twoi klienci mogli z łatwością poruszać się po stronie. Powinni oni bez problemu odnaleźć dokładnie to, czego poszukują. W tym celu musisz zadbać nie tylko o dobrze stworzone zakładki na stronie i wyszczególnienie najważniejszych informacji, ale również o zapewnienie możliwości filtrowania produktów. Zadbaj także o sprawnie działającą funkcję wyszukiwania na stronie. 

Szybki i bezpieczny proces transakcji - użytkownicy zrezygnują z zakupu, jeżeli proces transakcji będzie trwał zbyt długo i będzie zbyt skomplikowany. Postaraj się dążyć do tego, by trwał, jak najkrócej - wymagaj podania tylko niezbędnych informacji. Pamiętaj również, by zapewnić różne formy płatności, jednocześnie współpracując wyłącznie ze sprawdzonymi, bezpiecznymi platformami. 

Wysokiej jakości zdjęcia i wideo - większość użytkowników sieci jest wzrokowcami, zwracają oni uwagę na estetykę przedstawianych produktów w ofercie. Zadbaj o to, żeby zdjęcia i nagrania wideo na Twojej stronie były atrakcyjne wizualnie, a także by miały wysoką rozdzielczość. 

Mobilne dostosowanie strony - brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych to obecnie jeden z największych błędów w e-commerce.  W 2021 roku mobilny handel elektroniczny odpowiadał za 72,9 % światowej sprzedaży na rynku e-commerce. Nie dbając o mobilne dostosowanie strony po prostu ignorujesz potrzeby i oczekiwania klientów. Co więcej, wpływa to również na SEO, ponieważ Google wprowadziło strategię Mobile-First Index, która za najważniejszy punkt odniesienia przy indeksowaniu przyjmuje mobilną wersję strony. 

Inteligentne sugestie - w sklepie internetowym warto również wykorzystać inteligentne sugerowanie powiązanych tematycznie produktów. W ten sposób pozwolisz użytkownikom sprawnie znaleźć taki produkt, który najlepiej odpowiada im potrzebom. W ten sposób możesz również wpłynąć na to, że zdecydują się na większe zakupy niż wstępnie planowali i tym samym znaczniej zwiększą Twoje przychody. 

Chcesz szybko zbudować widoczność w sieci?

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć przyjazną strukturę witryny? Poniższe artykuły Ci w tym pomogą: 


Jak wspierać etapy lejka sprzedażowego dzięki pozycjonowaniu? Podsumowanie

Aby przekonać swojego klienta do konwersji można wykorzystać różne metody - jedną ze skuteczniejszych metod w marketingu internetowym jest bez wątpienia optymalizacja witryny pod SEO. Przy odpowiednim doborze słów kluczowych, przygotowaniu jakościowej treści i optymalizacji witryny pod kątem technicznym możesz liczyć na wzrost współczynnika konwersji w swoim sklepie internetowym. 

 

Poznaj historie sukcesu naszych klientów

widoczni 56
Clitch
4.9
Google
4.8
Corner

Clutch.co to jedna z najbardziej wiarygodnych platform z opiniami na świecie!

opinie

Ponad 560 pozytywnych opinii w Google i 70 opinii na Clutch.co

 

Jesteśmy jedną z najlepiej i najczęściej ocenianych agencji marketingu internetowego w Polsce na największych platformach do ocen: w Google i na Clutch.co. Zobacz, nasze oceny i przekonaj się, że warto z nami współpracować.

 

 

 

 

Bezpłatna konsultacja SEO/ADS
Wyślij zapytanie
Wyślij zapytanie
Aleksandra Boniecka
Aleksandra Boniecka

Specjalistka ds. marketingu internetowego. Ukończyła szereg szkoleń z zakresu SEO, copywritingu, Google Ads oraz content marketingu. Ma doświadczenie w pracy z marketingiem internetowym zarówno w agencji, jak i jako freelancerka. Jest absolwentką studiów na kierunku Komunikacja i Psychologia w Biznesie. Regularnie weryfikuje swoją wiedzę czytając polskie i zagraniczne blogi o marketingu internetowym, a także biorąc udział w kolejnych kursach. Treści, które publikuje, zawsze opiera o najnowsze informacje z branży. Do tworzenia artykułów wykorzystuje takie sprawdzone narzędzia marketingowe np. SENUTO, Ahrefs i SEMSTORM.

Przeczytaj o autorze
Oceń ten artykuł:
Jak wspierać etapy lejka sprzedażowego dzięki pozycjonowaniu?

Średnia ocen użytkowników4.81 na podstawie 112 głosów

UDOSTĘPNIJ