1 Blog 8 minut czytania

10 kroków, by zaprzyjaźnić stronę z urządzeniami mobilnymi

Ponad połowa Polaków wskazuje smartfony, jako ulubiony sposób łączenia się z internetem. Praca w branży SEO lub prowadzenie własnego biznesu w sieci nie pozwala zignorować tego faktu. Jeśli nie chcemy zniechęcić osób, które odwiedzają nas za pośrednictwem smartfonów, musimy podjąć pewne działania, które pozwolą naszej witrynie zaprzyjaźnić się z urządzeniami mobilnymi. Samo to, że strona wyświetli się w telefonie, nie sprawi, że użytkownik postanowi na niej zostać i dokonać zakupu lub zapisać się do naszego newslettera. Na szczęście w kilku krokach można sprawić, aby wersja mobilna stała się bardziej zachęcająca także pod względem treści. Poniżej 10 praktycznych wskazówek.

Źródło: Raport "E-Polacy. Co robimy w internecie?"

1. Dobry wstęp to podstawa

Ekran smartfona nie dorównuje wielkością komputerowemu monitorowi. Oznacza to, że projektując układ treści na mobilnej wersji strony, musimy brać pod uwagę ograniczoną przestrzeń. Trzeba więc upewnić się, że użytkownik otrzyma kluczowe informacje, bez konieczności długiego scrollowania. Na zachęcenie do podjęcia akcji mamy około 3 minuty, bo tyle czasu przeciętnie odwiedzający goszczą na naszej stronie. Pomoże nam w tym dobry wstęp, witający użytkowników na starcie. Stawiajmy w nim na konkrety i unikajmy generowania niepotrzebnej treści.

2. Krótkie akapity sprzyjają przejrzystości

Tworzenie treści, które przyciągają uwagę to również kwestia dzielenia tekstu na akapity. Zbyt długie bloki tekstowe sprawiają, że czytelnik traci zaangażowanie. Dobrą radą w tej materii podzielił się Jon Ziomek. Jego metoda 1-2-3-4-5 sprawia, że tekst staje się z miejsca bardziej przejrzysty. Jak to działa? Jeden akapit powinien zawierać jedną myśl, wyrażoną w dwóch lub trzech zdaniach. Całość nie powinna być dłuższa niż cztery lub pięć linijek. W przypadku urządzeń mobilnych ta porada okazuje się szczególnie cenna, biorąc pod uwagę ograniczoną ilość miejsca na niewielkim ekranie.

3. Metody przeglądania stron się różnią

Mało który internauta czyta treści od deski do deski. Wchodząc na naszą stronę, najczęściej poszukuje konkretnej informacji. Metody prowadzenia takich poszukiwań jednak mogą się różnić. Warto wiedzieć, jak użytkownicy skanują tekst, aby jeszcze lepiej dostosować go do ich potrzeb. Badanie śledzące gałki oczne, opisane przez Chia-Kai Yanga z Uniwersytetu w Zurychu, pozwoliło wyróżnić kilka czytelniczych nawyków.

  • Pomijanie pierwszych słów, gdy kilka linijek zaczyna się od tych samych wyrażeń.
  • Czytanie wszystkich słów widniejących na stronie. (To raczej rzadki nawyk)
  • Przeglądanie nagłówków i śródtytułów z pominięciem tekstu pomiędzy.
  • Utrzymanie wzroku w jednym miejscu podczas scrollowania strony. (Dużo częściej występuje w przypadku smartfonów niż ekranów komputerowych).
  • Przeskakiwanie bloków tekstowych w poszukiwaniu czegoś konkretnego np. obrazka lub linku.

4. Podsumuj to co najważniejsze

Podsumowanie nie koniecznie musi pojawiać się na końcu. Wypunktowanie najważniejszych kwestii, które zamierzamy poruszyć, warto umieścić na górze strony. Pomoże to nam przekonać użytkownika, że właśnie u nas znajdzie to, czego szuka.

5. Wykreśl niepotrzebne słowa

Copywriterzy piszący po angielsku często odnoszą się do indeksu czytelności Flescha, który ma na celu wyliczenie, jak trudno będzie zrozumieć daną treść. Należy brać tutaj pod uwagę liczbę słów, sylab i zdań w zawartych tekście. Czy pisząc dla polskiego czytelnika również powinniśmy brać pod uwagę wartości uwzględnione w indeksie czytelności? Stosowanie wzoru do obliczenia optymalnej ilości słów lub sylab może być uznane za przesadę. Niemniej jednak warto możliwie upraszczać nasz kontent, aby czynić go zrozumiałym dla szerokiego grona odbiorców. Starajmy się więc unikać pustosłowia i niepotrzebnego przedłużania zdań. Nie powtarzajmy się i unikajmy zbędnych tłumaczeń, jeśli nie są potrzebne.

6. Zdjęcia i filmy wspomagają czytelność

Obrazki i pliki wideo w tekście mogą się nam całkiem dobrze przysłużyć. Odpowiednio umiejscowione między akapitami sprawią, że użytkownicy będą łatwiej przyswajać treści. Kontent w formie wizualnej pomaga także lepiej zrozumieć to, co chcemy przekazać. Jest on przetwarzany przez ludzki mózg o 600 razy szybciej niż tekst. Co nie bez znaczenia, zdjęcia oraz filmy dają nam więcej możliwości wyświetlania się w wyszukiwarce.

7. Kontrast kolorystyczny

Czytelność zależy od wielu różnych czynników. By ją zwiększyć musimy nie tylko przeliczyć słowa i podzielić zdania, ale również wybrać odpowiednich rozmiarów czcionkę. Załatwione? W takim razie jeszcze tylko paleta kolorystyczna. Bardzo ważne jest, aby tekst odcinał się od tła, a nie się z nim zlewał. Dlatego stawiajmy na kontrasty, takie jak czerń i biel.

8. Skracaj tytuły

Tytuł ma zachęcać do lektury, zatem niewątpliwie powinien zawierać kluczową frazę. Najlepiej umieśćmy ją na początku. Pomoże to także w kwestii widoczności w Google. Jednocześnie powinniśmy zadbać o to, aby nie był zbyt długi. Najlepiej sprawdzają się nagłówki do 70 znaków lub 6 słów.

9. Call to action

Jeśli zależy nam na konwersji, musimy strategicznie rozmieścić nasze CTA, czyli wezwania do podjęcia akcji. Call to action powinno odcinać się wizualnie i przyciągać uwagę. Zapewniając łatwy dostęp do przycisków „kup teraz” lub „porozmawiaj z konsultantem”, mamy większą szansę na to, że użytkownik skorzysta z podsuniętej mu opcji.

10. Zanim opublikujesz, sprawdź

Przed opublikowaniem naszego kontentu, warto sprawdzić, w jaki sposób będzie wyświetlał się na stronie. Koniecznie zwróćmy uwagę na to, jak prezentuje się w wersji mobilnej. Kwestie, które być może powinniśmy dopracować obejmują:

  • lepsze rozdzielenie akapitów,
  • dodanie istotnych śródtytułów,
  • znalezienie miejsc, w których warto byłoby dodać obrazki,
  • wyznaczenie odpowiedniej odległości między elementami (tzw. whitespace),
  • sprawdzenie literówek.

 




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Redakcja SeoNinja.pl

Redakcja SeoNinja.pl — autor wpisu

Komentarze 1

author Blog bazafirmy.pl www 19.06.2022 21:17:48

Bardzo dobre podsumowanie elementów artykułu, o które trzeba zadbać. Rzeczywiście większość internautów używa telefonów do przeglądania internetu. Jakikolwiek błąd pozbawia autorów części ruchu.

Dodaj komentarz