Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami

  • Hidden
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Brand marketing, czyli jak stać się czymś więcej niż tylko marką

03.06.2022 Patryk Szczepaniak

Niezależnie od tego w jaki sposób dbasz o widoczność, rozpoznawalność czy spójność marki, tym samym masz do czynienia z brand marketingiem. Na wyrażanie składa się wiele zmiennych, które w połączeniu z odpowiednią techniką – brandingiem – może stworzyć solidną i silną markę, charakteryzującą się wyjątkową, unikalną identyfikacją wizualną oraz dopasowanym językiem korzyści. Przyjrzyjmy się zatem dokładniej wszystkim składowym niekończącego się procesu budowania dobrej marki.

 

Co oznacza dobry brand marketing?

Brand marketing, pisząc w skrócie, to zespół działań mających na celu kreowanie dobrego wizerunku marki, który wpłynie na jej pozytywny odbiór wśród grupy docelowej. Celem takiej działalności jest zademonstrowanie tożsamości marki oraz wartości, którymi kieruje się dana organizacja. Zaś branding to nic innego jak techniki mogące spełniać założenia zaprojektowanej strategii marketingowej i komunikacji oraz tworzyć połączenia z odbiorcami komunikatów, produktów czy usług. Tego typu czynności mają sprawić, by marka wychodząca na zewnątrz wywoływała dane skojarzenia, odpowiednie emocje oraz przede wszystkim, by oddziaływała na zmysły (przyjmując, że zależy nam na pozytywnym odbiorze). Generując większe zainteresowanie marką można naturalnie i płynnie zwiększać przychody, choć jak powszechnie wiadomo, nie jest to nadrzędną misją brand marketingu.

Zatem, jak robić dobry brand marketing? Koniecznie trzeba zadbać o solidne podstawy. A co jest tym niezbędnym budulcem – fundamentem działań brandingowych?

  • Strategia komunikacji, czyli sposób w jaki brand będzie komunikować się z odbiorcami oraz realizować swoją strategię marketingową. Na jej elementy wpływają np. aspekty językowe, które jasno będą wskazywać jakimi wartościami dana marka się kieruje. Komunikacja musi być odpowiednio zaprojektowana, w dopasowaniu do potrzeb swoich klientów, ale także musi uwzględniać dane demograficzne grupy docelowej.

  • Identyfikacja wizualna, charakterystyczne elementy brandu, np. wizualne czy werbalne jak: logo, claim, slogan, kolorystyka, kształty grafik, elementów wyróżniających czy styl komunikacji. Aby być zauważonym zadbaj o wysoką jakość wszelkich publikowanych tekstów, grafik, fotografii oraz już na etapie planowania opracuj stały motyw, który będzie łatwo kojarzony z marką. Zaprojektuj key visual!

  • Unikalne cechy marki, nie sposób tworzyć komunikację, jeżeli nie masz do zaoferowania nic innowacyjnego. Zadbaj o ekspozycję wyjątkowych cech usług, produktów lub przedstaw je w unikalny sposób. Nie powielaj schematów.

  • Spójność! Nie sposób komunikować się w dezorganizowany sposób. Unikaj przypadku. Każdorazowo projektuj, planuj to co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Spójność to najważniejszy element całego brandingu! Swoim stylem wywołuj przyjemne i miłe skojarzenia i emocje – nie tylko wizualnie, ale także komunikując się ze swoimi odbiorcami. Dzięki temu zbudujesz wiarygodność oraz wzbudzisz zaufanie. Wejdź do głowy odbiorców, aby po przebudzeniu o 3:30 widząc Twoją grafikę wiedzieli do kogo należy i co marka chce Ci właśnie teraz powiedzieć.

 

baner_socialmedia

 

Spójność, jako najważniejszy element brandingu

Brand marketing to pojęcie o bardzo szerokim spektrum składowych, elementów mających bezpośredni wpływ na odbiór marki. Przyglądając się i analizując rynek, subiektywnie, to właśnie spójność spełnia najważniejszą rolę w odbiorze. Spójność brandu można podzielić na kilka poziomów, jednak priorytet skierujmy na te, które oddziałują najmocniej na odbiorcę.

  • Spójność wizualna (naoczna) – obejmuje ona wszelkie materiały graficzne oraz takie, które można odebrać zmysłem wzroku. Content wizualny musi być starannie zaplanowany, ponieważ ta forma jest najbardziej przystępna dla odbiorców marki. To również forma, nad którą najłatwiej zapanować i trzymać w ryzach strategii. Konsekwencja w działaniu nad spójnością graficzną daje najszybsze do zaobserwowania efekty oraz odgrywa najistotniejszą rolę. Im częściej potencjalny klient zetknie się z przejawiającym się – tym samym motywem graficznym – tym kolejne zetknięcia się z materiałami marki będą dla niego łatwiej przyswajalne. Przykładem może być: stały font, kolorysyta, symbole, kształty, układ treści.

  • Spójność językowo-komunikacyjna (werbalna) – zanim jawi się definicja tego fundamentalnego elementu brand marketingu warto przytoczyć klasyk: wygląd to nie wszystko. Jeżeli marka istnieje to na pewno komunikuje, a więc… warto o ten aspekt zadbać. Dopasowanie języka, formy przekazu do komunikacji wizualnej marki jest niezbędne, aby zadbać o (któż by pomyślał) spójność identyfikacji całego brandu.

    Grafika z przeważającym pudrowym różem w połączeniu z czarnym Comic Sansem, na którym pojawiają się informacje z kraju, w poważnym tonie, mogą ze sobą nie współgrać. Tak, to dość skrajny przypadek, jednak idealnie obrazuje to, że komunikacja musi być zwięzła. Nie pozwól na to, aby odbiorca „zgubił się” i zgłupiał.

    Przykład źle zaprojektowanej komunikacji wizualnej - treść money.pl

    Komunikując werbalnie należy zadbać o język, poprawność, ton wypowiedzi oraz połączyć wszystko w jeden spójny wizualny materiał! Nie chodzi tylko o wspomnianą już kolorystykę, ale także o zachowane akapity, podział tekstu oraz brak podwójnych – dodatkowych spacji, które mogą wywołać u odbiorcy zakłopotanie i dekoncentracje.

  • Spójność strategii marketingowej – podstawa podstaw. Poprzez nią realizujemy cele całego przedsięwzięcia (firmy, brandu, itd.). Działania brandingowe nie mogą być rozbiegane. Spójność nie służy tylko do samej ekspozycji czy zwiększania rozpoznawalności marki, ale także do realizacji czegoś większego – misji marki, która powinna zawierać się w strategii i być ściśle powiązana z działaniami komunikacyjnymi i biznesowymi.

  • Spójność kultury organizacji – szczerość, wiarygodność, lojalność, dopasowanie, to tylko kilka cech, które muszą być obecne, aby zachować spójność i rzetelność. W dzisiejszych czasach nie ma miejsca na bycie po prostu poprawnym. Komunikacja wewnętrzna (w organizacji) i zewnętrzna (kierowana do potencjalnych klientów) musi być autentyczna i współgrać. Stając się aktorem, Twój brand stanie się sceną teatralną, a komunikacja spektaklem – jednak należy pamiętać, że spektakle mają swój kres, a aktorzy zdejmują w końcu kostiumy.

 

 

Przykłady spójnego brand marketingu

Wiele artykułów dotyczących brand marketingu podaje za przykłady działań brandingowych międzynarodowych gigantów (Apple, RedBull, Coca Cola), których znamy od wielu lat. Znamy ich wszystkie elementy identyfikacji wizualnej, ale także język korzyści, którym się posługują. Ponadto, bardzo często jest obecny w naszym codziennym życiu.

Tym razem przyjrzyjmy się markom robiącym to na najwyższym poziomie, jednak z nieco bliższego otoczenia – marketingowego i HRowego. Nie bójmy się mówić o tych, którzy robią to dobrze, mimo że mogą być bezpośrednią konkurencją. To dobry moment na wyciąganie wniosków.

Agencje digitalowe

To branża przepełniona wszelkiego rodzaju technikami brandingowymi. W ramach przykładu wybór padł na agencję, która od lat demonstruje spójną i na najwyższym poziomie szeroko pojętą komunikację.

Tigers, bo o nich mowa, w swoich mediach społecznościowych oraz we wszystkich miejscach styku z ich marką pokazują najwyższy poziom spójnej strategii. Tygrysy z roku na rok docierają do coraz większej liczby użytkowników, kreują trendy oraz mają bezpośredni wpływ na rozwój branży. Innowacyjne rozwiązania i usługi, oryginalne konferencje online i świetnie przygotowane szkolenia.

Tigers - profil na Facebooku

Już na etapie projektowania strategii czy w ramach inspiracji, niezależnie od branży, warto obserwować brand chociażby ze względu na świetne prowadzone media społecznościowe oraz wgląd w to, jak dobrze pozycjonować swoich pracowników, zgodnie z misją i wartościami, które marka eksponuje od momentu powstania.

Portale ogłoszeniowe – jobboardy

Branża z roku na rok dynamicznie zmienia swoją formę, pokazuje coraz bardziej innowacyjne możliwości portali/aplikacji rekrutacyjnych, tym samym, ułatwiając aplikowanie w wymarzone miejsca pracy i skracając drogę komunikacji z pracodawcą.

Subiektywnie, przyglądając się branży, nie da się przejść obojętnie obok, jak sami piszą, „portalu pracy przyszłości”, innymi słowy Rocket Jobs! Jeżeli ktokolwiek zechciałby zobaczyć jak wygląda spójny branding w branży portali ogłoszeń z pracą to najłatwiej przekonać się na własnej skórze wchodząc na ich portal oraz social media. Ich strategia komunikacji jasno rzuca się w oczy!

Posty profilu RocketJobs.pl

  • Spójność wizualna to raz!
  • Spójność komunikatów dwa!
  • Spójność misji i ich najnowsza kampania dotycząca GenZ trzy!

 

Brand marketing – gotowy przepis na sukces?

Świadomość posiadania marki, która realizuje misję, wizję, wartości oraz jednocześnie dąży do osiągania celów biznesowych jest coraz większa. Świadczy to przede wszystkim o rozwoju szeroko pojętego marketingu, ale także edukacji przedsiębiorstw, marketerów i marek, które są już obecne na rynku. Dzięki rozwojowi tego typu aspektów brandy zyskują tożsamość!

Działaniami brandingowymi wpływasz na odbiorców, na zachowania, postrzeganie świata czy osobowość. Dojrzała marka wyznacza trendy oraz kreuje odpowiedzialne środowisko, do którego chcą należeć nie tylko klienci, ale także konkurencja. Solidnie zbudowanej marce łatwiej osiągać nowo wyznaczane cele biznesowe, odnosić sukcesy czy mówiąc otwarcie – zwiększać przychody firmy.

Kontakt

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni wpis
Blog.re:view – maj 2022

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief