Jeśli zdecydowałeś się na pozycjonowanie strony internetowej, to na pewno Cię zastanawia, jak wiele backlinków będzie Ci potrzebne, do osiągnięcia wysokich pozycji. Od razu na samym wstępie możemy powiedzieć, że jest jeden czynnik, który jest znacznie ważny od ilości linków. Konkretniej, ich jakość.

Link linkowi nierówny

Pierwsze i podstawowe stwierdzenie, które pozwoli odpowiedzieć na tytułowe pytanie, to fakt, że różne linki mają różną wartość w oczach algorytmu. Dlaczego tak jest? Bo przynajmniej z założenia, backlinki (czyli linki prowadzące do danej strony, a nie wychodzące z niej) to dowód na to, że wielu użytkowników poleca między sobą daną stronę.

W końcu duża ilość ruchu i wiele różnych domen polecających dany serwis powinny z założenia świadczyć o jego jakości. Google chce dać jak najlepsze doświadczenia użytkownikom, z tego też powodu promuje serwisy, które są wysokiej jakości. 

W początkach działania wyszukiwarki Google algorytm był znacznie prostszy i faktycznie, duża ilość linków była kluczem do sukcesu. Wraz z upływem czasu przestała to być jednak prawda. Zaczęła się liczyć jakość linków. Jakość linku brzmi enigmatycznie, więc już tłumaczymy. 

Jaki link jest wysokiej jakości? 

Link wysokiej jakości powinien przede wszystkim pochodzić z serwisów z dużym ruchem, o dobrej pozycji i pokaźnej ilości contentu, który odpowiada temu, co chcesz linkować. To w bardzo dużym skrócie, ale już przechodzimy do rozwinięcia.

Jakie cechy musi mieć strona, żeby jej backlinki były wartościowe? 

  • Znaczny ruch organiczny

Ważny czynnik brany pod uwagę przez algorytm. Duży ruch organiczny to świadectwo dla algorytmu przeglądarki, na temat tego, że strona jest wartościowa. To właśnie linki z wartościowych stron są najskuteczniejsze w pozycjonowaniu. Z tego wynika prosty wniosek, warto mieć linki ze stron o dużym ruchu. Ponadto obecność takiego linku w popularnej stronie, to także zwykła reklama, a nie samo pozycjonowanie. 

  • Profil linkowy strony linkującej

Brzmi jak masło maślane, ale nim nie jest. Strona, która linkuje Twoją, również najpewniej jest linkowana przez inne portale. Jeśli portale linkujące tę stronę są mocne, to również kolejna strona w kolejności będzie objęta promującym pozycje efektem. Innymi słowy, nie tylko mocne strony, ale strony, do których prowadzą te mocne. 

  • Pozycja strony, która linkuje

To dość oczywiste, ale tak, pozycja samej strony, która linkuje Twoją na zgodne hasła kluczowe, również ma znaczenie. Taka strona ze znaczną widocznością została już uznana przez Google za wartościową. Jeśli więc link z takiej strony (link, który łączy się ze słowami kluczowymi o zgodnej tematyce) zostanie użyty, to będzie mieć wpływ na SEO strony linkowanej

  • Tematyka strony

Tematyka strony również ma pośrednie znaczenie, głównie z perspektywy użytkowników. Jeśli strona w żadnym stopniu nie pokrywa się tematyką ze stroną, która nas linkuje, to będzie to bardzo nienaturalne. Chociażby dziwne będzie linkowanie szamponu do włosów, na blogu, który do tej pory zajmował się tylko i wyłącznie samochodami. 

  • Historia domeny

Historia domeny linkującej wpływa w znaczny sposób na to, jak postrzegane będą pochodzące z niej linki przez Google. Starsze strony najczęściej są odbierane lepiej przez algorytm Google, więc można uznać, że linki prowadzące z takich stron będą mieć większy wpływ na pozycję, niż linki ze świeżych stron. 

  • Czy już wcześniej Cię linkowała?

Jak już wspominaliśmy w poprzednich artykułach, pierwszy link jest tym najważniejszym w pozycjonowaniu. Pierwszy link, który uzyskujesz od danej domeny ma większa moc, niż wszystkie kolejne linki, które będą na nią prowadzić. Czemu tak jest? Wyobraź sobie, że szukasz opinii na temat produktu. Jeden ma 5, jednak 4 z nich zamieściła ta sama osoba. Drugi ma 3, ale od 3 różnych osób, który wybierzesz? No właśnie. 

A czy więcej słabych linków nie wystarczy, żeby pozycjonować stronę?

Dużo słabych linków potencjalnie może dać zadowalające efekty, MOŻE. Niestety, ale to bardzo niepewna ścieżka, która wcale nie musi przynieść skutku. Stosowanie mocnych linków jest zdecydowanie bezpieczniejszą metodą i tylko pozornie droższą

Pozyskanie dużej ilości słabych linków może kosztować tyle samo, co pozyskanie kilku mocnych, które często przyniosłyby większy wzrost pozycji Google. To także bezpieczniejsza metoda, bo mniejsza ilość linków zmniejsza prawdopodobieństwo odfiltrowania strony jako spamu przez algorytm

Warto też zwrócić uwagę na inny czynnik. Mianowicie, jeśli link z mocnej strony będzie prowadzić na Twoją i ta strona pozyskuje znaczną ilość ruchu, to istnieje duża szansa, że dużo osób za jej pośrednictwem się dowie o Twojej działalności. To może z kolei prowadzić do tego, że użytkownicy mediów społecznościowych sami zaczną linkować Twój portal, polecając go

Takie linki są bardzo ważne, bo pozwalają zmniejszyć budżet na pozycjonowanie. Dodatkowe linki z mediów społecznościowych są bardzo cenione przez algorytm przy pozycjonowaniu stron. 

Ostatnia rzecz, którą warto poruszyć, kiedy mówimy o wyborze dużo słabych linków vs. mało mocnych, to budżet, który będzie trzeba przeznaczyć na tworzenie contentu, który będzie się przy okazji linkowań pojawiać. Jeśli zdecydujesz się na znaczną ilości linków, to często zapłacisz łącznie znacznie więcej za treści. Przy mniejszej ilości backlinków potrzebujesz mniej contentu, więc płacisz mniej za pracę copywriterów, bądź tracisz mniej własnego czasu.

Jak sprawdzić, czy dany link jest (lub będzie) mocny?

Aby sprawdzić, czy link jest mocny, można przeprowadzić ręczną weryfikację, przyrównując stronę, którą chcesz wykorzystać, do wspomnianych wcześniej kryteriów. Jest to jednak rozwiązanie dość czasochłonne. Alternatywą jest skorzystanie z przeznaczonych do tego narzędzi

Mogą za Ciebie oszacować, jak wysoki autorytet ma dana strona w oczach Google. Przy tym należy pamiętać, że nie mają one dostępu do prawdziwych danych! To jedynie szacunki, które niestety nie są w 100% odporne na manipulacje i może się okazać, że link oceniany przez narzędzia za wartościowy w rzeczywistości jest bezużyteczny. Mimo wszystko, stosowanie tych narzędzi (chociażby Domain Authority, czy Trust Flow) pozwala zaoszczędzić sporo czasu i warto je stosować.

Jak wiele linków będzie potrzebne do wypozycjonowania strony?

Po raz kolejny zaskoczymy Cię brakiem jednoznacznej odpowiedzi. Nie ma żadnej określonej ilości linków, która pozwoli zając Twojej stronie pierwszą, drugą, czy trzecią pozycję. Choć intuicyjnej mogłoby się wydawać, że odpowiedzią (również niekonkretną) powinno być „jak najwięcej” to też nie jest to prawda.  

Pozyskiwanie wartościowych linków potrafi być kosztowne i o ile nie masz nieograniczonego budżetu, to nie uda Ci się działać w ten sposób. Aby określić, jak wiele linków potrzebujesz zdecydowanie lepiej zastosować porównanie z Twoją bezpośrednią konkurencją. Konkurencją, która osiąga wysokie pozycje na wasze wspólne słowa kluczowe. 

Jeśli Twoja strona jest porównywalna pod względem jakości contentu i nie ma wad związanych z optymalizacją, które mogłyby ją powstrzymywać przed osiąganiem lepszego pozycjonowania Google, to czynnikiem, który was będzie różnić może być właśnie profil linkowy

Sprawdź, jak wiele linków pozyskuje Twoja konkurencja. Co prawda nie da się zawsze tego oszacować, ale estymacja jest możliwa do przeprowadzenia. Czasami będzie to link miesięcznie, czasami więcej. Wszystko zależy od konkurencyjności i świadomości SEO w danej branży. Warto też przeanalizować, z jakich stron uzyskuje te linki Twoja konkurencja. 

Jeśli uda Ci się pokonać konkurencję mocą zaplecza linkowego, to osiągnięcie wyższej pozycji to jedynie kwestia czasów. Zatem ile musisz ich mieć? Tyle samo co konkurencja, albo więcej, pod warunkiem że to linki podobnej jakości.

Podsumowanie

Nie ma określonej liczby linków, które pozwolą wypozycjonować Twoją stronę. Ponadto nie ilość, a jakość linków ma największe znaczenie. Oczywiście, można próbować swoich sił w pozycjonowaniu, wykorzystując znacznie większa ilość słabszych linków, jednak tak jak wspominaliśmy wcześniej, jest to gorsza metoda. 

Pozyskanie takich wartościowych linków potrafi być prawdziwym wyzwaniem. Ba, nawet sama ocena tego, które strony powinniśmy wybrać jako źródło backlinków jest trudna sama w sobie

Z tego też powodu zachęcamy do skorzystania z usługi pozycjonowania Google w Ministerstwie Reklamy. Nie wiesz, jak się za to zabrać od zera? Nie czekaj i zacznij pozycjonowanie już teraz. Zadzwoń.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
MinisterstwoReklamy