Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami

  • Hidden
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Anchor tekst – czyli wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

SEO
28.06.2022 Karolina Pocielej

Optymalizując stronę internetową, musimy pamiętać o wielu elementach, a jednym z nich jest niewątpliwie anchor text. Nie tylko ułatwia użytkownikom nawigację po stronach internetowych, ale także wskazuje na tematykę podstron. Z artykułu dowiesz się, czym jest anchor, jakie są jego rodzaje i jak go skutecznie optymalizować zgodnie z najlepszymi praktykami SEO. 

 

Co to jest anchor tekst – definicja

Anchor text, zwany także anchorem, kotwicą lub tekstem zakotwiczonym, to, najprościej mówiąc, klikalny tekst w hiperłączu. Najczęściej jest on wyróżniony innym kolorem lub za pomocą podkreślenia. Jak to wygląda w praktyce?

Przykład: Więcej informacji na temat pozycjonowania stron znajdziesz na blogu Semahead!

W powyższym przykładzie anchor textem są słowa “blogu Semachead”.

Seo baner dark

Spójrzmy, jak wygląda to w kodzie HTML:

<strong>Więcej informacji na temat pozycjonowania stron znajdziesz na <a href=”https://semahead.agency/blog/“>blogu Semahead</a>!</strong>

Jak łatwo zauważyć, anchor odnosi się do strony, do której kieruje nasz link. Po kliknięciu w niego, użytkownik zostaje na nią przeniesiony. Tekstem zakotwiczonym bardzo często są słowa kluczowe związane z daną firmą lub wskazujące, co można znaleźć na podlinkowanej podstronie. Warto pamiętać, że anchory odgrywają dużą rolę w strategii linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Zalecana długość anchor textu to 60 znaków, a im krótszy, tym większa jest jego moc.

Jaka jest rola anchorów w pozycjonowaniu strony?

Anchory to nie tylko słowa wyróżnione na tle całego tekstu za pomocą innego koloru, pogrubienia czy podkreślenia. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie nawigacji na stronie, wskazywanie użytkownikowi, gdzie zaprowadzi go dany link i zachęcenie do kliknięcia. 

Co jednak ważniejsze dla SEO, tekst zakotwiczony informuje roboty Google, co znajduje się na naszej stronie, jak wygląda jej struktura. Odpowiednio dopasowany anchor będzie miał znaczenie zarówno w strategii linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego, budując pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania. 

Opracowując strategię linkowania zewnętrznego warto wziąć pod uwagę aktualizację algorytmu Pingwin z 2012 roku, po której linkowanie tylko na frazy exact match stało się mało efektywne i wcale nie gwarantuje wysokich pozycji w SERPach, a może skutkować karą od Google. Tym, o czym należy pamiętać podczas dobierania anchorów, jest dywersyfikacja profilu linków. Co to oznacza? Należy linkować podstrony nie tylko na frazy exact match, ale także bardziej naturalne partial match czy naked, w postaci czystego adresu URL.

 

Rodzaje anchorów

Anchor tekst to silne narzędzie w rękach specjalisty SEO. Dobór odpowiedniego anchora ma znaczenie nie tylko w strategii pozycjonowania, ale także dla użytkownika, który będzie wiedział, czego się spodziewać po kliknięciu w tekst.

Brandowe anchory

To nic innego, jak wykorzystanie nazwy naszego brandu jako tekstu zakotwiczonego. Jest jednym ze skutecznych sposobów na budowanie świadomości marki w sieci. Anchor brandowy jest nie tylko bezpieczny, gdyż nie traktuje się go jako spam, ale także polepsza widoczność całej witryny, zwiększając wskaźnik Domain Authority. 

Przykład: Skontaktuj się z Dyrektorem działu sprzedaży Semahead, aby otrzymać ofertę skrojoną pod Twoje potrzeby!

Generyczne anchor texty

Tekst generyczny nie jest związany z treścią strony, do której jest odnośnikiem. Często stanowi wezwanie do działania (CTA) i wynika z kontekstu zdania.

Przykład: Więcej na temat linków dofollow i nofollow przeczytasz tutaj

URL anchor

Zwany także nagim anchorem (naked). To po prostu czysty adres URL, wklejony jako klikalny odnośnik, a nie pod tekstem zakotwiczonym. Takie linki nie wyglądają zbyt estetycznie w tekście, ale są pozytywnie traktowane przez Google.

Przykład: Sprawdź też nasz artykuł o przekierowaniach 301: https://semahead.agency/blog/seo/przekierowanie-301-co-to-jest-jak-wykonac-kiedy-uzyc/

Anchory exact match

To dokładnie dopasowane anchory, zawierające frazę kluczową, o której pozycję wyszukiwarce walczymy. W strategii linkbuildingu exact matche mają bardzo duże znaczenie. Warto zwrócić uwagę na to, by anchor z frazą w dokładnym dopasowaniu kierował na podstronę z nim związaną. 

Przykład: Dowiedz się, czym jest hreflang.

Co ważne, anchory exact match powinny być wykorzystywane z głową, by Google nie nałożyło na nas kary za spamerskie działania. 

Partial match anchor

Anchor partial match to inaczej częściowo dopasowany tekst zakotwiczony. W tym przypadku nie wykorzystujemy słowa kluczowego w jego dokładnym brzmieniu, ale np. w odmianie. Możemy także użyć synonimów lub fraz podobnych semantycznie.

Przykład: Jakie znaczenie ma hreflang w SEO?

Phrase match anchor text

W tym przypadku do utworzenia tekstu zakotwiczonego wykorzystuje się frazy długiego ogona, będące często zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarkę. Warto uwzględnić to rozwiązanie w strategii linkbuildingowej. 

Przykład: Dowiedz się jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego.

Grafiki

W przypadku grafik anchor możemy umieścić w atrybucie ALT. Google odczytuje go jako zakotwiczony tekst, traktując jak anchor. Dlatego tak ważne jest, by nie zostawiać tego pola pustym. To także ławy sposób na zróżnicowanie profilu linków, kierujących do naszej podstrony.

semahead

Optymalizacja anchorów – najlepsze praktyki

O czym należy pamiętać, optymalizując anchory pod kątem SEO? Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:

  • Dobór odpowiednich fraz – określenie, na jakie słowa kluczowe chcemy podlinkowywać daną podstronę powinno być podstawą naszych działań. Nie muszą to być dokładne frazy, korzystajmy z keywordów powiązanych semantycznie i długiego ogona.
  • Zachowanie naturalnego profilu linków – jak wiesz, istnieje kilka rodzajów kotwic. Warto wykorzystać to w swojej strategii, dywersyfikując anchor texty. Dzięki temu profil linków będzie naturalny, a Google nie uzna naszych działań za spam. Przyjmuje się, że około 30-40% powinny stanowić anchory brandowe, 30-40% dopasowane częściowo, a 20-30% – pozostałe.
  • Anchor powinien być zwięzły – bez względu na rodzaj, anchor nie powinien być za długi. Najlepiej nie przekraczać 60 znaków. Linki zewnętrzne z krótszymi kotwicami generują lepsze wyniki, gdyż Google może z łatwością określić tematykę strony. 
  • Trafność anchor textu – jednym z czynników rankingowych jest dla Googla trafność linków, czyli to, na ile temat jednej strony jest powiązany z tematem drugiej, jeśli do siebie linkują. Wyszukiwarka zwraca uwagę na anchor texty, traktując je jako wskaźniki do określenia tematyki podstrony czy artykułu i dla jakich zapytań będą istotne. 

Anchor text przyjazny dla SEO jest zwięzły, powiązany tematycznie ze stroną, do której kieruje i nie jest generyczny. Warto ograniczyć wykorzystywanie kotwic o treści “tutaj”, “zobacz”, “przeczytaj” lub robić to z wyczuciem.

Podsumowanie

Anchor text to klikalny tekst w hiperłączu, wyróżniony w treści za pomocą koloru i podkreślenia. Zgodnie z najlepszymi praktykami SEO anchor powinien się odnosić do tematyki strony, do której linkuje, a nie być ogólnym tekstem. Wyszukiwarka Google wykorzystuje teksty zakotwiczone do określenia, o czym jest nasza strona, dopasowując ją do odpowiednich zapytań. Warto stosować zróżnicowane anchory, dzięki czemu unikniemy kary lub filtra, nałożonych na nas przez Google.

 

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief