Proces rekrutacji na junior frontend developera

Rekrutacja często jest stresującym doświadczeniem, szczególnie gdy szukamy pierwszej pracy. W tym artykule przyjrzymy się rekrutacji na stanowisko frontend developera. Znajdziesz tu kilka rad jak wyróżnić się na tle innych kandydatów i na co zwrócić uwagę przygotowując się do rozmowy. Dowiesz się ponadto, czego się spodziewać ze strony rekrutera i co powtarza się w procesach rekrutacyjnych. Oczywiście będę się skupiał na rekrutacji w IT, a konkretniej na stanowisko junior frontend developera.

Jak wygląda rekrutacja w IT?

Musisz wiedzieć, że rekrutacja bardzo często składa się z powtarzalnych etapów. Gdy firma zainteresuje się Twoim CV często w pierwszej kolejności skontaktuje się z Tobą osoba z HR. Będzie to rozmowa zapoznawcza, będziesz musiał powiedzieć coś o sobie, dlaczego szukasz pracy, czy i jakie masz doświadczenie komercyjne, jakie są Twoje oczekiwania finansowe i jaki rodzaj umowy najbardziej Ci odpowiada. Na tym etapie pada również pytanie o Twoją dyspozycyjność, czyli jak szybko możesz zacząć pracę. Rekruter opowie Ci o firmie, o prowadzonych przez nią projektach.

Kolejnym etapem jest weryfikacja Twoich umiejętności. Będziesz musiał wykonać jakieś zadanie lub rozwiązać test na platformie szkoleniowej.

Następnie czeka Cię rozmowa techniczna z osobą odpowiedzialną za technologię lub programowanie w firmie. Będzie to omówienie Twojego rozwiązania lub po prostu rozmowa o technikaliach, w której osoba rozezna się, jaki jest Twój poziom wiedzy, tok rozumowania. I tu chciałbym się zatrzymać, ponieważ pytania techniczne często się powtarzają.

Rozmowa techniczna na stanowisko front-end developera - jak się przygotować?

W internecie znajdziesz wiele źródeł z wypisanymi pytaniami, jakie padają na rozmowie technicznej, jednak ogólna zasada jest taka, że mają one za zadanie zweryfikować Twoje zrozumienie podstaw języka JavaScript, rzeczy fundamentalnych we frontendzie jak semantyka w HTML, nowoczesne funkcje w CSS czy podstawy SEO. Dobrze jest sobie powtórzyć specyficzne “javascriptowe zagwostki” jak wiązanie this, jawna i niejawna konwersja typów, czym jest referencja i jakie typy danych jej podlegają. Posiadaj również fundamentalną wiedzę spoza obszaru web devu. Jako kandydat na programistę powinieneś mieć opanowane podstawy programowania obiektowego oraz wiedzę o bazach danych (jak MySQL często używanego w aplikacjach webowych). Must have w codziennej pracy to system kontroli wersji GIT, musisz znać podstawowe polecenia i obsługę.

Zadania do rozwiązania

Często na rozmowie technicznej otrzymasz do rozwiązania jakieś zadanie, często będzie ono jednym z popularnych serwisów do rozwiązywania zadań, kilka takich miejsc jest wymienionych w naszym poprzednim artykule o nauce web developmentu

Oczywiście łatwo jest powiedzieć, abyś podczas rozmowy zachował spokój i opanowanie. W praktyce jak wiadomo często bywa dokładnie odwrotnie. Niestety nie ma tu rady, każdy jest inny i w takich sytuacjach zachowa się inaczej. Pamiętaj, że po drugiej stronie też jest człowiek. Ludzie z branży IT przeważnie są przyjacielsko nastawieni i chętni do przekazywania wiedzy.

Musisz natomiast pamiętać, że oceniany jest też sposób w jaki Ty radzisz sobie ze stresem, chociażby podczas takiej rozmowy. Staraj się wyjaśniać swój sposób rozumowania, nie bój się pytać lub sięgać do dokumentacji. Nikt z nas nie ma jej całej w głowie a wiedz, że praca z dokumentacją techniczną oraz samodzielność to ważne umiejętności programisty!

Dobrze jest popisać się przygotowaniem do rozmowy, wcześniejszym zaznajomieniu się ze stroną internetową firmy (może zauważysz jakieś błędy, które będą świetnym punktem odniesienia podczas rozmowy i przełamaniem lodów), znać wykorzystywane w danej firmie technologie. Przygotuj sobie nawet pytania, jakie zadasz podczas rozmowy, wszystko to pokaże Twoje zaangażowanie w rekrutację. Dobrze, aby Twoja postawa była aktywna i przedstawiała zainteresowanie.

Mogę z pewnością stwierdzić, że aktualnie wymagane jest znać jeden z głównych frameworków Javascriptu, pisałem o tym w moim wcześniejszym wpisie o początkach JS-a. Bez tego niestety, ale konkurencja na rynku pracy wyprzedzi Cię w przedbiegach.

Repozytorium na githubie a rekrutacja

Warto posiadać swoje repozytorium na githubie. Nie skupiaj się jednak na aplikacjach z kursów czy szkoleń, ponieważ rekruterzy często od razu kojarzą kod takich apek i może to spowodować, że Twoja kandydatura nie będzie brana pod uwagę. Lepiej będzie posiadać mniej, ale bardziej rozbudowanych projektów, na których zjadłeś zęby i potrafisz sporo o nich opowiedzieć, problemach jakie przy nich napotkałeś, o Twoich pomysłach.

Kompetencje językowe są kluczowe w IT

Nieodłączną częścią procesu rekrutacji będzie sprawdzenie posługiwania się językiem angielskim. Mówi się, że angielski to najważniejszy język programisty więc nie powinieneś być tym zdziwiony ani tym bardziej zakłopotany. Oczywiście tu też możesz się wcześniej przygotować, ale w tym przypadku po prostu lepiej systematycznie ćwiczyć angielski i go rozwijać. Angielski to standard, a nie dodatkowa umiejętność.

Podsumowanie

Tym krótkim wpisem chciałem Ci pokazać jak na ogół wygląda proces rekrutacji od strony kandydata. Wiesz już jak się przygotować i co powinieneś wiedzieć przed rozmową. Jeśli podczas powyższych etapów wykażesz się wiedzą i umiejętnościami, zostaniesz zaproszony na ostatni etap czyli przedstawienie oferty. Obecnie konkurencja na rynku pracy jest ogromna i liczba CV napływających do firm jest często trzycyfrowa. Nie zrażaj się brakiem odpowiedzi lub niepowodzeniami. Staraj się wyciągać wnioski z każdej rozmowy i nieustannie się rozwijać a na pewno uda Ci otrzymać wymarzoną pracę.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up