Migracja strony internetowej – jak ją przeprowadzić?

Data: 8 lipca, 2022

Migracja strony internetowej – jak ją przeprowadzić?

Migracja strony internetowej to pojęcie obejmujące różne zmiany wprowadzane w obrębie witryny, mające bezpośredni wpływ na jej optymalizację pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. 

 

Rodzajów migracji jest kilka, jednak wszystkie one posiadają wspólny mianownik – dobrze przeprowadzone pozwolą Ci uniknąć znacznych spadków w wynikach wyszukiwania (w przypadku przenoszenia istniejącej witryny) lub stworzą odpowiednie warunki do tego, aby Twoja strona internetowa zdobywała wysokie pozycje w SERP. 

Migracja strony internetowej krok po kroku

Migracja jest złożonym procesem. Z tego też względu warto trzymać się kilku jasno określonych zasad, które nie tylko usprawnią jej przebieg, ale również pozwolą uniknąć wielu błędów. Pomyłki się zdarzają i zwykle udaje się je naprawić. Niemniej, warto unikać niepotrzebnego zachodu związanego ze źle przeprowadzoną migracją i skupić się na podbijaniu pierwszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

 

Migracja strony może być konieczna z kilku powodów. Wiąże się, między innymi, ze zmianą jej wyglądu, wyborem innego systemu CMS, zmianą hostingu czy domeny itp. 

 

Tworzenie stron internetowych to pierwszy krok do posiadania własnej witryny. Kolejnym punktem na naszej check liście jest migracja. Aby pomóc Ci odnaleźć się w tym wątku podzieliliśmy ją na trzy kluczowe etapy:

  • przygotowanie strony do migracji,
  • przeprowadzenie migracji,
  • monitorowanie strony po migracji.

Przygotowanie strony internetowej do migracji

Przed rozpoczęciem procesu migracji zależy jasno określić strukturę osób biorących w niej udział oraz przydzielić im określone role. Chaos jest przyjacielem porażki. Z tego względu przypisanie zadań i jasna komunikacja w zespole jest kluczem do sukcesu. Mimo że dobre przygotowanie daje ogromną szansę na powodzenie, warto mieć z tyłu głowy, że migracja może się nie powieść i trzeba będzie wrócić do poprzedniej wersji strony. 

 

Jeszcze przed dokonaniem migracji warto monitorować pozycje strony za pomocą Google Search Console i Google Analytics (o tym, jak zacząć używać GSC oraz jak połączyć go z Analytics dowiesz się z naszych wcześniejszych artykułów). Dzięki temu będziesz mógł określić pozycję witryny sprzed migracji oraz zobaczyć, jak proces ten wpłynął na stronę i co można jeszcze poprawić. Z czego jeszcze należy skorzystać przed migracją?

  • Użyj robota indeksującego stronę (web crawler). Dzięki niemu wykonasz jej audyt oraz porównasz stan sprzed i po migracji. Możesz skorzystać z Googlebot, Ahrefs Site Audit lub SEMrush. 
  • Ogranicz dostęp do linku roboczego strony – w ten sposób nie będzie ona indeksowana podczas procesu jej tworzenia przez deweloperów. 
  • Wykonaj kopię zapasową swojej witryny (backup), który stanowi zabezpieczenie w przypadku komplikacji. 

Przeprowadzenie migracji strony internetowej

W zależności od tego, czy adres URL domeny pozostaje taki sam, czy ulega zmianie, możemy wyodrębnić dwa scenariusze migracji.

Migracja strony z takim samym adresem URL

Ten typ migracji może dotyczyć zmiany, między innymi, hostingu, CMS, języka itp. Przed przeniesieniem strony, wykorzystując link roboczy (staging), powinieneś sprawdzić następujące elementy.

  • Adresy kanoniczne (tag canonical) – dzięki nim możliwe jest uniknięcie odczytania przez roboty Google powielonych treści znajdujących się na różnych zakładkach, jako ich duplikacji, która negatywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach.
  • Tagi tytułu (title tags) – powinny być takie same lub jak najbardziej podobne do tych, znajdujących się na obecnej stronie. Są to tytuły wyświetlające się na kartach strony w przeglądarce, jako tytuły w wyszukiwarce oraz na zewnętrznych stronach.
  • Opisy meta (meta description) – również powinny być takie, jak na poprzedniej stronie (zmienia się je, np. poprzez wtyczkę AIOSEO).
  • Tagi nagłówków (hierarchia H1, H2, H3, itd. – podczas przenoszenia należy pamiętać, aby najważniejsze nagłówki z poprzedniej strony były takie same na nowej).
  • Atrybut hreflang.
  • Poprawność struktury menu.
  • Użycie meta robots (meta tag robots) – pomagają upewnić się, że strona nie jest indeksowana.
  • Zawartość strony.
  • Analiza linków wewnętrznych (struktura menu breadcrumbs, powiązane linki, odnośniki w stopce strony).
  • Sprawdzenie szybkości strony (pagespeed)
meta-title-i-meta-description-tworzenie-stron-internetowych
Tytuł i opis strony pod SEO w WordPress

Migracja strony z innym adresem URL

Takie migracje mają miejsce w przypadku zmiany domeny, łączenia lub dzielenia dwóch stron, zmiany protokołu z HTTP na HTTPS czy też zmiany struktury strony. Co trzeba zrobić przed przeniesieniem danych?

Zmiana protokołu z HTTP na HTTPS

  • Uruchom CSP (Content Security Policy) – zapobiega on atakom XSS, które mogą dołączać obce skrypty do źródeł strony.
  • Zainstaluj certyfikat bezpieczeństwa SSL.
  • Włącz przekierowanie 301: z HTTP na HTTPS.
  • Zastosuj dyrektywę HSTS.

Zmiana domeny

  • Tymczasowo zwolnij TTL strony (Time to live), dzięki czemu pamięć podręczna DNS zostanie szybciej odświeżona, a zmiany wprowadzone przez Ciebie na stronie będą widoczne dla użytkowników w krótszym czasie.
  • Zmień nazwę strony w Google Search Console, aby móc poprawnie odczytywać dane na temat jej wyszukiwań.
  • Przejrzyj GSC pod względem wszelkich zmian związanych ze starą domeną, które nie są w stanie zmienić się automatycznie. 

Wszystkie kwestie

  • Zaktualizuj linki wewnętrzne na stronie oraz linki w tagach (kanonicznych, hreflang) – w przypadku linków wewnętrznych możesz użyć wtyczki “Znajdź i Zamień” (Search&Replace Plugin).
  • Skonfiguruj Google Search Console.
  • Usuń wszelkie blokady indeksowania, które mogą utrudnić skanowanie Twojej strony przez boty Google.
  • Upewnij się, że Twoja strona nie jest oznaczona jako “noindex” – użyj wspomnianych przez nas wcześniej narzędzi do audytu.
  • Przekieruj, elementy, które są indeksowane przez wyszukiwarki internetowe (obrazy, treści itp.). 

 

Jeśli Twoja poprzednia strona posiadała protokół HTTPS, a w trakcie procesu migracji certyfikat ten wygaśnie, mogą pojawić się błędy, związane z przekierowaniem na nową stronę. Istnieją certyfikaty Multidomain SSL – które obejmują wiele stron. 

 

Podczas uzupełniania strony należy pamiętać o dokładnym przeniesieniu wszystkich treści, a nawet dopełnienia ich o inny, wartościowy pod kątem SEO content, dzięki czemu po migracji spadki w wynikach wyszukiwania nie będą zauważalne. 

Monitoring strony po migracji

Obserwacja strony internetowej po migracji pozwala na poprawę ewentualnych strat poniesionych podczas tego procesu oraz tworzenie dalszej strategii jej pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Jakie narzędzia można wykorzystać do monitoringu strony?

Google Search Console

Narzędzie to gromadzi wiele przydatnych danych, wykorzystywanych podczas migracji. Umożliwia, między innymi, pobieranie informacji o zaindeksowanej przez Google wersji strony. Możesz eksportować informacje i tworzyć z nich zestawienia z Google Data Studio. 

 

“Raport statystyki indeksowania” pomaga w ustaleniu problemów z widocznością strony w Google. Wykorzystując mapy strony, masz możliwość zbadania zasięgu poszczególnych podstron. 

Ahrefs

Z narzędziem Ahrefs nie tylko masz możliwość przeprowadzania audytu strony internetowej, ale również możesz monitorować swoje działania SEO oraz planować strategię poprawiania widoczności. Jakie dane uzyskasz dzięki Ahrefs?

  • Informacje o ruchu na stronie.
  • Organiczne słowa kluczowe.
  • Najlepsze podstrony.

 

Nie są to wszystkie możliwości, jakie daje to narzędzie. Dodatkowo możesz wyszukiwać słowa kluczowe i poznać ich wolumen wyszukiwań, liczbę kliknięć oraz koszt.

ahrefs-slowa-kluczowe-tworzenie-stron-internetowych

Kontynuuj obserwację swojej strony internetowej

Nawet poprawnie przemigrowana strona internetowa wymaga opieki. Niektóre problemy z funkcjonowaniem mogą pojawić się jeszcze długo po tym procesie. Ważne jest, aby dopilnować przekierowania wszystkich stron w witrynie, gdyż z momentem ich wygaśnięcia, dane znajdujące się na starych domenach zostaną utracone. 

 

Dostęp do hostingu poprzedniej strony daje Ci możliwość korzystania ze starych danych. Niemniej, wraz z jego zamknięciem utracisz je. Przekierowując witrynę przez DNS, możesz przechowywać przekierowania na nowej witrynie. 

 

Pamiętaj również o certyfikacie SSL. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wygaśnięcie go może powodować błędy na stronie.

 

Źródła:

https://pagespeed.web.dev/