SEO-PODCAST.PL – Link building, czyli w jaki sposób i skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?

SEO-PODCAST.PL – Link building, czyli w jaki sposób i skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?

Link building, czyli w jaki sposób i skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?

Odcinek ten poświęcimy pozyskiwaniu linków pozycjonujących. Rozpoczniemy od analizy aktualnego stanu profilu linków, aby dowiedzieć się, czy Twoja domena posiada historię i prowadzą do niej linki zwrotne, jakie są ich źródła i jaką stanowią wartość w oczach algorytmów wyszukiwarki Google. Dowiesz się, w jaki sposób sprawdzić działania konkurencji w tym zakresie. Za pomocą wymienionych aplikacji dowiesz się, jak zdobyć listę linków SEO w serwisach konkurencji. Opowiem Ci także o innych metodach na pozyskanie linków pozycjonujących do swojego serwisu. Na sam koniec poinformuję Cię, w jaki sposób zrzec się linków prowadzących do Twojej domeny, które mają niską wartość lub pochodzą ze spamowych serwisów. Dowiesz się, w jaki sposób przygotować listę linków do zrzeknięcia się i w jaki sposób ich się zrzec.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Link building, czyli w jaki sposób i skąd pozyskiwać linki pozycjonujące” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Jak sprawdzić aktualny profil linków własnej domeny?
  • Skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?
  • Jak sprawdzić linki pozycjonujące konkurencji?
  • Jak zmierzyć moc źródła, z którego pochodzi link?
  • Jak zrzec się linków o niskiej jakości?

 
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym odcinku SEO Podcastu, zapraszam!

Cześć!

Dzisiejszy odcinek zostanie poświęcony jednemu z najbardziej popularnych tematów dotyczących pozycjonowania – pozyskiwaniem linków pozycjonujących, które notabene są wciąż nieodłącznym elementem wpływającym na budowę pozycji w rankingu wyszukiwarki Google.

Porozmawiamy o dwóch metodach na ich zdobywanie, czyli o budowie contentu, który może zostać udostępniany przez innych użytkowników, ale także o własnoręcznym pozyskiwaniem linków SEO z wybranych źródeł.

Polecę Ci także oprogramowanie, które warto wykorzystać podczas pozyskiwania linków pozycjonujących, analizy aktualnego stanu profilu linków oceny, a także do zrzeknięcia się toksycznych (czyli negatywnych) linków zewnętrznych.

Jak sprawdzić aktualny profil linków?

Narzędzia, które Ci polecę w odcinku dotyczącym link buildingu, mogą zostać użyte nie tylko do pozyskiwania linków, ale oferują także dziesiątki innych możliwości, którymi również warto się zainteresować, ale dziś skupimy się na funkcji dotyczącej analizy profilu linków prowadzących do domeny.

Tę czynność należy wykonywać np. na początku współpracy z agencją SEO, aby poznać aktualny stan profilu linków oraz co jakiś określony czas (np. raz na kwartał), aby poznać jakość zdobytych linków zewnętrznych. Między innymi na tej podstawie będziesz mógł ocenić pracę agencji SEO. Ale muszę Cię poinformować także o tym, że w przypadku korzystania z PBN-ów przez agencję SEO (z ang. Private Blog Networks), czyli sieci serwisów składających się na zaplecza agencji, dostęp do nich przez roboty narzędzi do analizy profilu linków będzie ograniczony lub praktycznie niemożliwy, gdyż serwisy te blokują dostęp tym aplikacjom, z uwagi na bezpieczeństwo zapleczy i tajemnicę ich posiadania. Niemniej jednak warto analizować profil linków pozycjonujących dla swojej domeny, aby dowiedzieć się, czy agencja pozyskuje linki także z publicznych, zewnętrznych i przede wszystkim wartościowych serwisów, powiązanych tematycznie z Twoją stroną lub sklepem internetowym.

Wróćmy do listy narzędzi, które możesz wykorzystać do analizy profilu linków domeny, a będą to:

  • Google Search Console – jako darmowe narzędzie od Google, które w podstawowym stopniu umożliwia analizę profilu linków. Widoczne dla tego narzędzia linki zewnętrzne będziesz mógł zobaczyć po wpięciu tego narzędzia do swojego serwisu i odczekaniu kilku dni na zebranie danych. Informacje na temat profilu linków znajdziesz w zakładce „Linki”;
  • Ahrefs – czyli wielofunkcyjne narzędzie, które możesz wykorzystać również do analizy profilu linków pozycjonujących w zakładce „Site Explorer”. W tym zaawansowanym narzędziu wykorzystywanym na co dzień przez agencje SEO będziesz mógł znaleźć dużo więcej wykrytych linków zewnętrznych prowadzących do Twojego serwisu, ale także linki utracone, pochodzące z nieistniejących serwisów i ich podstron. Wartym uwagi jest możliwość przeanalizowania, czy link pochodzący z innego serwisu posiada parametr „dofollow” lub „nofollow”, a także wartość metryki „Domain Rating” – utworzonej przez autorów na potrzeby klasyfikacji jakości domen linkujących. Parametr ten wyrażany w skali od 0 do 100, wskazuje autorytet analizowanej domeny, czyli jej siłę i wiarygodność, na bazie liczby i jakości linków zewnętrznych prowadzących do witryny;
  • MajesticSEO – drugie specjalistyczne narzędzie, którego głównym celem jest analiza profilu linków domeny. Jest to kolejne podstawowe narzędzie do pracy wykorzystywane przez specjalistów SEO. Dzięki niemu ocenisz jakość profilu linków prowadzących do swojej domeny z wykorzystaniem autorskich wskaźników „Trust Flow” i „Citation Flow”. Pierwszy bazuje m.in. na ocenie treści otaczającej linki i na liczbie linków wychodzących, a z kolei drugi szacuje jakość na podstawie liczby linków przychodzących i w przeciwieństwie do pierwszego bazuje na ilości, a nie na jakości linków przychodzących;
  • SEMrush – trzecia wielofunkcyjna aplikacja internetowa służąca do między innymi analizy linków pozycjonujących. To narzędzie wykorzystuję naprzemian z Ahrefsem do analizy zagranicznych serwisów. Listę wykrytych pozyskanych linków znajdziesz w zakładce „Backlinks”. Bardzo ciekawą i ułatwiającą moją pracę jest funkcja dodania wybranych linków zewnętrznych do listy zrzeknięcia się, którą eksportuje się do pliku tekstowego;
  • SEO SpyGlass – narzędzie desktopowe, które wymaga od nas instalacji na naszym komputerze i wyspecjalizowane głównie do pracy nad analizą profilu linków. Posiada wiele znakomitych funkcji, które pozwolą Ci przeanalizować źródła, z których pochodzą linki, ale także na m.in. zbadanie potencjalnego ruchu, który jest kierowany do Twojego serwisu z tych źródeł. Warto także zwrócić uwagę na możliwość sprawdzenia wieku domen linkujących nasz serwis, czy postępu indeksacji utworzonych linków w wyszukiwarce Google. W przypadku tej aplikacji zwróć uwagę na autorski wskaźnik o nazwie „InLink”, którego ocena w odniesieniu do linków zwrotnych i domen linkujących jest oparta na wieku domeny i posiadanym profilu linków;
  • Ubersuggest – to szóste i ostatnie narzędzie, które chciałbym Ci polecić, jako aplikacja internetowa. W zakładce „Backlink” narzędzie wyświetla wykres przedstawiający historię pozyskiwania linków dla Twojej domeny, który umożliwi Ci analizę np. postępów pracy agencji SEO, z którą nawiązałeś współpracę. Znajdziesz w nim także listę wykrytych linków zewnętrznych, oceniane przez autorski wskaźnik „Domain Score”, który w skali od 0 do 100 ocenia siłę domeny linkującej nasz serwis, bazując podobnie jak Ahrefs na posiadanej jakości i ilości linków dla domeny linkującej.

Skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?

Wiesz już, w jaki sposób przeanalizować linki pozycjonujące, które do tej pory zostały utworzone, ale czy wiesz, w jaki sposób pozyskać nowe?

Specjalnie na potrzeby tego odcinka, podzielę się z Tobą moimi pomysłami na znalezienie odpowiednich miejsc po linki pozycjonujące. Pamiętaj, że dobrze zbudowany profil linków jest zdywersyfikowany, czyli zbudowany na różnych typach linków – tekstowych i graficznych, a także pochodzący z różnych źródeł, typów czy miejsc w serwisach internetowych.

Zapytasz więc, skąd można pozyskiwać linki?

Może to być:

  • Publikacja wartościowych wpisów blogowych lub recenzji produktów – im bardziej ciekawe artykuły opublikujesz, tym bardziej zwiększysz szansę na zainteresowanie nimi przez użytkowników i ich dalsze udostępnienie w internecie. Ciekawe artykuły czy recenzje produktów mogą być linkowane na forach dyskusyjnych w wątkach, która dotyczy tematyki poruszonej w treści. W taki o to sposób użytkownicy mogą wkleić link do Twojej recenzji w wątku dotyczącym np. recenzowanego smartfona;
  • Wymiana banerami z partnerami – czyli stary, ale wciąż popularny sposób na pozyskanie linku z grafiki;
  • Udział w konferencjach jako prelegent – udzielając się na branżowych wydarzeniach, opis Twojej osoby i Twoich usług zostanie zawarty na stronie internetowej danej konferencji. Wykorzystaj to do umieszczenia linka do Twojego serwisu;
  • Udział w konkursach i rankingach – sytuacja podobna do poprzedniej, ale tym razem można pozyskać nie tylko link, ale także ruch z serwisów, które mogą być często odwiedzane przez użytkowników, np. ranking urządzeń;
  • Serwisy ogłoszeniowe – to sposób na udostępnienie linka do swojego serwisu w treści ogłoszenia, np. w ramach rekrutacji nowych pracowników;
  • Wsparcie organizacji charytatywnych i lokalnych ośrodków (np. schroniska, kluby sportowe) – to świetny sposób na pozyskanie linków pozycjonujących z serwisów lokalnych organizacji. W ramach pomocy i wsparcia danej organizacji, możesz zostać podlinkowany w treści podziękowań;
  • Katalogi firm z reklamą usług – inaczej zwane wizytówkami „NAP”- to serwisy lokalne, w których możesz utworzyć profil i poinformować użytkowników o oferowanych usługach. Przykładem takiego serwisu jest „Panorama Firm”;
  • Własny kanał na YouTube z filmami i linkami w opisach – jako że właścicielem serwisu YouTube jest firma Google, możesz bez większego ryzyka linkować swoją stronę lub sklep internetowy w opisach filmów, a także w komentarzach pod filmami;
  • Dyskusja w komentarzach pod artykułami – wiele serwisów internetowych umożliwia publikację linka wraz z komentarzem pod artykułami. Nie zwracaj uwagi na parametr „nofollow” – linki z takim parametrem są również warte do zdobycia, w celu dywersyfikacji profilu linków;
  • Artykuły sponsorowane z linkami tekstowymi – jeden z najlepszych sposób na pozyskanie linków pozycjonujących z serwisów o wysokiej jakości, dopasowanych tematycznie do Twojego serwisu. Jedynym minusem mogą być wysokie koszta związane z przygotowaniem artykułu, a także z jego publikacją w wybranym serwisie oraz czas, w którym link do Twojego serwisu będzie dostępny w jego treści. Bardzo częstą praktyką jest publikacja artykułów sponsorowanych z linkiem przez ustalony okres, a następnie usunięcie linku wychodzącego i pozostawienie treści w serwisie, w celu zatrzymania wysokiej jakości tekstu, który został zaindeksowany w wyszukiwarce Google;
  • Edycja artykułu w Wikipedii – to kolejny sposób na pozyskanie linka zwrotnego – ciężki w realizacji, ale nie niemożliwy do wykonania. Jeśli widzisz możliwość dodania dodatkowej wartości do obecnie opublikowanych wpisów w Wikipedii, możesz spróbować edytować dany artykuł, przemycając link do swojego serwisu lub podstrony w przypisie. Jeśli Twoja zmiana zostanie zaakceptowana, Twój link pozostanie w treści edytowanego artykułu;
  • Profile w serwisach społecznościowych – sytuacja często poruszana na forach dyskusyjnych, w komentarzach pod artykułami czy na grupach w serwisach społecznościowych. Opublikowane linki w serwisach social media typu Facebook czy Twitter nie wpływają na zwiększenie pozycji w rankingu wyszukiwarki Google, ale natomiast mogą wpłynąć na zdobycie ruchu użytkowników do Twojego serwisu. Moim zdaniem warto wykorzystywać możliwości serwisów społecznościowych i starać się publikować linki w komentarzach pod postami czy bezpośrednio w ich treści;
  • Twórz wywiady ze znanymi osobami – ten sposób można powiązać z poprzednim punktem dotyczącym publikacji ciekawych wpisów czy recenzji na blogu. Przeprowadzając wywiad ze znaną osobą, zwiększamy szansę na udostępnienie naszej publikacji przez innych użytkowników, którzy będą się nią dzielić;
  • Napraw linki pozycjonujące prowadzące do usuniętych zasobów za pomocą stałego przekierowania „301” – to techniczny, ale bardzo intratny sposób na zachowanie linku z serwisu, który może przekazywać bardzo dużą siłę pozycjonowania (z ang. link juice). Jeśli zauważysz, że jakiś serwis linkuje do usuniętej podstrony, kategorii, produktu czy wpisu blogowego, wykonaj przekierowanie „301” z usuniętego zasobu do aktualnego (np. do strony głównej). W ten sposób w dalszym ciągu zachowasz moc linkowania;
  • Sprawdź źródła linków u konkurencji – to zaawansowany, ale bardzo polecany sposób na pozyskiwanie linków pozycjonujących do swojego serwisu. Analizując profil linków konkurencyjnych serwisów, które rankują wysoko na dane słowo kluczowe w wyszukiwarce Google, będziemy mogli sprawdzić, skąd pozyskują linki pozycjonujące i jakich anchorów używają. Ten krok zostanie przeze mnie opisany w dalszej części tego odcinka SEO Podcastu;
  • Sklep SEO – na sam koniec pozostawiłem sposób, który pozwoli wyręczyć Cię w pozyskiwaniu linków pozycjonujących. Wybierając sklep SEO (jak np. mój), pozyskasz linki zewnętrzne i tym samym zbudujesz silny i zdywersyfikowany profil linków pozycjonujących.

Jak sprawdzić linki konkurencji?

Sprawdzanie listy zdobytych linków pozycjonujących w serwisach konkurencji, to jedna z podstawowych czynności link builderów pracujących w agencjach SEO, których codzienną pracą jest budowa silnego profilu linków dla domen własnych klientów.

Czynność ta pozwoli zbliżyć się jakością profilu linków w porównaniu do stron konkurencji, które rankują wysoko na dane słowo kluczowe, a przy odrobinie szczęścia i w efekcie ciężkiej pracy będziesz w stanie konkurować o daną frazę w wynikach organicznych.

Do wykonania tej czynności możesz wykorzystać trzy wymienione przeze mnie wcześniej narzędzia – Ahrefs, MajesticSEO oraz SEO SpyGlass.

W przypadku narzędzia Ahrefs, należy wprowadzić adres URL do serwisu, który chcesz przeanalizować, a następnie przejść do sekcji „Linki zwrotne”, w którym otrzymasz raport z listą wykrytych linków pozycjonujących i linkowane anchory, zwróć tu uwagę na metrykę „Domain Rating” i to nią się kieruj podczas wyszukiwania źródeł pod przyszłe linki pozycjonujące.

Natomiast w przypadku narzędzia MajesticSEO, po wprowadzeniu adresu URL w wyszukiwarce do strony lub sklepu internetowego, który będziesz chciał przeanalizować, przejdź do sekcji „Backlinki”. W raporcie zwróć uwagę na dwa wskaźniki: „Trust Flow” i „Citation Flow”.

Z kolei już po uruchomieniu aplikacji „SEO SpyGlass” na swoim komputerze, narzędzie poprosi Cię o podanie adresu URL do witryny do analizy. Wygenerowany raport wskaże Ci wykryte linki zwrotne. Tu z kolei zwróć uwagę na wskaźnik „InLink”, którym należy się kierować podczas wyszukiwania odpowiednich źródeł przyszłych linków SEO.

Bez względu na to, które narzędzie wybierzesz (a polecam wykorzystać wszystkie, aby mieć pewność, że wykryjesz możliwie jak najwięcej źródeł linków zwrotnych), będziesz mógł wygenerować zestawienie składające się listy adresów URL, listy wykorzystywanych anchorów, a także wartość danego wskaźnika, którym należy się kierować dla danego narzędzia.

Jak zrzec się linków o niskiej jakości?

Aby pozbyć się toksycznych, negatywnie wpływających na jakość profilu linków dla Twojej domeny należy przygotować plik tekstowy z listą adresów URL do zrzeknięcia się w darmowym narzędziu od Google – Disavow Tool. Ale aby móc go użyć, musisz wcześniej posiadać założony profil w usłudze Google Search Console, przypisany do Twojej domeny. Narzędzie to w pierwszej kolejności poprosi Cię o wskazanie domeny głównej dla której prześlesz listę adresów, których chcesz się zrzec. Plik tekstowy do użycia powinien zawierać listę adresów URL (jeden pod drugim) lub przedrostek „domain”, jeśli zajdzie potrzeba zrzeknięcia się większej liczby linków zwrotnych pochodzących z jednej domeny. Na efekt trzeba będzie zaczekać do kilku tygodni.
 
Przejdźmy do podsumowania dzisiejszego odcinka:

  • Poznałeś listę 6 aplikacji do analizy profilu linków zwrotnych;
  • Wymieniłem Ci 16 sposobów na pozyskanie wartościowych linków SEO dla swojej domeny;
  • Wybraliśmy 3 aplikacje do analizy źródeł linków SEO u Twojej konkurencji;
  • Na koniec opowiedziałem Ci o narzędziu Google Disavow służącym do zrzeknięcia się toksycznych, negatywnych linków prowadzących do Twojego serwisu.

Chętnie dowiem się, czy znasz jeszcze inne metody na pozyskanie linków pozycjonujących oraz aplikacje, które mogą wspomóc pracę podczas link buildingu. Podziel się proszę tą informacją w komentarzu pod tym filmem.

Jeśli chciałbyś nauczyć się w praktyce wymienionych w tym odcinku narzędzi, jak Ahrefs, MajesticSEO, SEO SpyGlass, SEMrush, Ubersuggest czy Google Search Console, to zapraszam Cię do mojego autorskiego kursu SEO. Natomiast jeśli zamiast pozyskiwać linki pozycjonujące na własną rękę, to zapraszam Cię do mojego sklepu SEO. Link do kursu SEO i sklepu SEO znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Na koniec chciałbym Ci podziękować za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu. Daj znać, jaki temat poruszyć w kolejnym odcinku, kliknij w łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.

Do zobaczenia lub usłyszenia, cześć! 🙂

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: