Jak stworzyć Web Design zorientowany na klienta?

Data: 11 lipca, 2022

Jak stworzyć Web Design zorientowany na klienta?

Zanim rozpoczniemy kodowanie strony, konieczne jest wykonanie jej projektu. Powstaje on na podstawie dokładnego wywiadu z klientem, który określa jakie elementy powinny znajdować się na jego nowej witrynie. Jeżeli jednak chcemy, aby strona internetowa była przyjazna w odbiorze oraz zachęcała użytkowników do zakupu produktu lub skorzystania z usług, powinniśmy dokładnie dostosować ją pod tym kątem. Jak powstaje mockup strony, która jest zorientowana na klienta? Poznaj najważniejsze elementy, jakie powinien zawierać taki projekt!

Projekt strony internetowej – spójrz oczami klienta

Tworzenie stron internetowych to złożony proces, składający się z wielu etapów. Po zebraniu potrzebnych informacji w postaci briefu i dokładnym zaplanowaniu kolejnych kroków przychodzi pora na przygotowanie projektu strony, czyli mockupu. Podczas wykonywania go nie tylko bierzemy pod uwagę wskazówki klienta na temat tego, jak ma finalnie wyglądać witryna. Stosowanych jest również wiele technik, które sprawią, że osoba odwiedzająca stronę, zakocha się w niej od pierwszego wejrzenia!

 

W jednym z naszych wcześniejszych artykułów opisaliśmy techniki psychologiczne stosowane w marketingu podczas tworzenia contentu oraz grafik publikowanych w Social Media. W przypadku projektowania stron internetowych sprawa wygląda podobnie. Tworząc mockup, witryny również musimy “wejść do umysłu” użytkownika, aby przelać jego potrzeby i pragnienia do projektu. 

Krok pierwszy: stwórz personę

Kreacja persony powinna być pierwszym etapem w procesie działań marketingowych, których odbiorcami będą nasi klienci. To narzędzie jest wykorzystywane na wielu płaszczyznach, zarówno podczas planowania aktywności firm w Internecie, jak i w działaniach reklamowych, funkcjonujących w klasycznym modelu. Dzięki niemu możesz mieć pewność, że komunikacja z odbiorcami Twoich produktów lub usług będzie trafiona. Jakie są najważniejsze aspekty tworzenia skutecznej persony?

 

Przede wszystkim, precyzja. Podczas tworzenia modelu potencjalnego odbiorcy powinniśmy jasno i szczegółowo określić wszystkie sfery jego życia, zaczynając od branży, w której pracuje oraz przedziału zarobków, kończąc na miejscu zamieszkania. Ponadto określamy zainteresowania persony, rzeczy, które są dla niej ważne, opisujemy jej osobowość oraz poszukujemy aspektów życia, które są dla niej frustrujące. Co możemy uzyskać dzięki ustaleniu tych informacji?

 

Przede wszystkim, dostosowujemy nasze komunikaty, w tym cały wygląd strony internetowej, do określonego modelu osoby. Wiele firm chciałoby, aby ich produkty czy usługi odpowiadały wszystkim. Niemniej jednak, nie jest to możliwe. Z tego względu należy określić, kto rzeczywiście najchętniej po nie sięgnie, aby w jak największym stopniu dostosować komunikację w sieci do naszych właściwych odbiorców. W tym przypadku nie tylko bierzemy pod uwagę sam układ i wygląd strony, ale również język jakim, będziemy się na niej posługiwać. 

Krok drugi: bądź transparentny 

Nikt z nas nie lubi być oszukiwany. Cenimy sobie jasne komunikaty, które nie są podszyte niejednoznacznymi informacjami. Zatajając pewne fakty przed swoimi klientami, nie zdobędziesz ich zaufania, a to właśnie ono jest głównym czynnikiem, wpływającym na decyzje zakupowe. Ponadto, użytkownicy czują się znacznie lepiej, kupując produkty lub wybierając usługi firm, z którymi łączy ich jakaś więź.

 

Istnieje wiele elementów zwiększających wiarygodność Twojej firmy w sieci, które możesz umieścić na stronie internetowej. Jeżeli Twoja marka, dostała wyróżnienia lub odznaczenia, nie bój się pochwalić nimi na swojej witrynie.

 

Opinie i referencje również są mile widziane, i pomagają wzbudzić zaufanie w Twoich odbiorcach. Powinieneś dać się poznać osobom odwiedzającym Twoją stronę internetową. Dobrze zaprojektowana zakładka “O firmie”, w której opowiesz o jej historii, z pewnością przekona do Ciebie odbiorców tych treści.

 

Realistyczne zdjęcia oraz filmy dotyczące Twoich produktów i usług prezentują się o wiele bardziej wiarygodnie niż grafiki stockowe. Z tego względu warto postawić na profesjonalną sesję lub filmy reklamowe związane z Twoją działalnością. 

projektowanie-mockupu-zorientowanego-na-klienta-tworzenie-stron-internetowych

Krok trzeci: funkcjonalność przede wszystkim

Mając na uwadze estetykę strony, zdarza się nam zapomnieć o jej najważniejszym aspekcie, jakim jest funkcjonalność. To właśnie ta cecha sprawia, że użytkownicy będą mieli pozytywne odczucia, odwiedzając naszą witrynę i chętnie wrócą na nią ponownie. W zależności od tego, co proponujesz swoim klientom, powinieneś zadbać o to, aby dotarcie do oferty zajęło im jak najmniej czasu. 

 

Treści i grafiki są bardzo ważnym elementem strony internetowej, jednak nie powinny przytłaczać Twoich odbiorców. Jeżeli potencjalny klient odwiedza Twoją witrynę, ponieważ chce poradzić sobie z jakimś problemem, może zniechęcić się, próbując przekopać się przez masę niezbyt potrzebnych mu informacji. 

 

Nie chodzi o to, że projekt graficzny Twojej strony musi być bardzo uproszczony. Niemniej jednak, warto, aby witryna była czytelna z punktu widzenia osoby odwiedzającej ją po raz pierwszy.

 

Widoczna sekcja, zawierająca CTA z pewnością pozwoli Ci na zebranie większej liczby leadów lub po prostu ułatwi kontakt z Twoją firmą. Zadbaj o przejrzyste i dobrze widoczne menu, które ułatwi nawigację na stronie zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym. Uprość klientom dotarcie do Twojej oferty poprzez umieszczenie linków wewnętrznych w kilku miejscach na stronie. 

Krok czwarty: pokaż korzyści

Zwykle użytkownicy trafiają na stronę z konkretnego powodu – szukają pomocy w rozwiązaniu jakiegoś problemu. Jeżeli potencjalny klient znajdzie się na Twojej witrynie, daj mu jasno do zrozumienia, że Twoja oferta jest najlepszą odpowiedzią na jego zapytanie. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, możesz poznać frazy, jakie są często wyszukiwane przez użytkowników. Masz możliwość również zapoznać się z ich potrzebami na różnego rodzaju forach i w grupach, które są skarbnicą wiedzy na temat pytań o dane produkty i usługi. Jak pomóc osobom odwiedzającym Twoją stronę, znaleźć rozwiązanie ich problemów?

 

Skuteczną praktyką może okazać się sekcja z FAQ (frequently asked questions, czyli często zadawane pytania), w której umieścisz odpowiedzi związane z często poruszanymi kwestiami. Użytkownicy poszukujący fachowej wiedzy na tematy związane z ofertą mogą znaleźć ją w zakładce “Blog” umieszczonej na Twojej stronie internetowej. Nie tylko będzie ona solidną porcją wiedzy, ale również zwiększy pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. 

 

Pokaż, jak Twoje produkty lub usługi sprawdziły się innym użytkownikom. Pomoże Ci w tym strona z wykonanymi wcześniej realizacjami, opatrzonymi zdjęciami, filmami oraz odpowiednimi opisami, a także opiniami klientów. Dzięki temu nie tylko zwiększasz wiarygodność swojej marki, ale również pokazujesz korzyści, jakie płyną ze skorzystania z Twoich produktów lub usług.

Krok piąty: stwórz spójną całość

Jest to niejako podsumowanie, które scala wszystkie wcześniej zaprezentowane przez nas kroki. Tworząc stronę internetową, zorientowaną na potrzeby użytkowników, zwiększasz swoje szanse na to, że odwiedzający witrynę, staną się Twoimi nowymi klientami. Dobrze wykonany projekt strony internetowej powinien łączyć ze sobą funkcjonalność z atrakcyjnym wyglądem. 

 

Grafiki i teksty zamieszczane na witrynie nie pozostają bez znaczenia. Ważne, aby wybierać te niepowtarzalne, które nie będą dawały osobom odwiedzającym Twoją stronę poczucia, że “gdzieś już je widzieli”. Oryginalność jest w cenie, dlatego warto, abyś zadbał o unikatowe treści. 

 

Twoja strona internetowa nie musi być bardzo skomplikowana, aby robiła wrażenie na odwiedzających. Tworząc bardzo zaawansowany projekt, możesz osiągnąć zupełnie odwrotny efekt, w szczególności, jeżeli nie jest on dostosowany do profilu Twojego potencjalnego klienta.