Pozycjonowanie stron WWW może być realizowane na wiele różnych sposobów (chociażby program partnerski SEO). Od kilku lat dość popularny jest trend skupiania się na pozycjonowaniu lokalnym, a więc na optymalizacji stron WWW pod kątem usług świadczonych w konkretnych miastach lub regionach. Na czym to pozycjonowanie polega i jakie są jego koszty?
Pozycjonowanie lokalne nie jest jakąś nową, "lepszą wersją" optymalizacji stron SEO. Jest ono jedynie wynikiem sprytnego doboru słów kluczowych. Pozycjonując stronę pod kątem frazy "zakup aut", pozycjoner skupia się co najmniej na rynku ogólnopolskim. Jeśli jednak dołączy on do niej nazwę konkretnej miejscowości, to wtedy pozycjonowanie będzie dotyczyć wybranej okolicy. Naturalnie pozycjonowanie to będzie niosło ze sobą nieco inne skutki w przypadku np. Katowic lub Wólki Węglowej, ale i tak pozwoli ono na znaczne ograniczenie przestrzeni, w obrębie której pozycjonowana ma być dana fraza. Co ważne, w ten sposób można ograniczyć wyniki wyszukiwania nie tylko do poszczególnych miast (np. Katowice, Warszawa, Przemyśl), ale też do wybranych regionów Polski (np. Śląsk, Wielkopolska itd.).
W lokalnej promocji strony WWW ogromną rolę może odegrać narzędzie Google Moja Firma. Jest to aplikacja, której zadaniem jest tworzenie wirtualnych wizytówek podmiotów, które działają na danym obszarze. Narzędzie to nie tylko udostępnia w Sieci nazwę firmy, ale też bardziej szczegółowe i przydatne informacje takie jak kontakt, strona WWW, adres, godziny otwarcia i opinie. Z punktu widzenia użytkownika Google, narzędzie to pozwala na uzyskanie dostępu do wielu ważnych informacji, w tym lokalizacji, co oczywiście wynika ze współpracy programu z narzędziem Mapy Google. Co ważne, stworzenie wizytówki własnej firmy w Google Moja Firma jest całkowicie darmowe.
Przejdźmy zatem do tego, co jest sednem niniejszego artykułu, a więc jaka będzie za lokalne pozycjonowanie stron cena. Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne? W gruncie rzeczy jest ono tańsze niż pozycjonowanie dla fraz ogólnopolskich. Trzeba jednak pamiętać, że dużo zależy tu od metody rozliczenia ze specjalistą SEO. Przyjęło się, że mała firma, która sama chce się pozycjonować, może ograniczyć swój miesięczny budżet na optymalizację SEO do 1200 złotych miesięcznie. W przypadku wyboru modelu abonamentowego, koszt takiego pozycjonowania będzie zależny od wielu różnych czynników, a jego cena może wynieść od 200 do nawet kilku tysięcy złotych. Rozliczanie się ze specjalistą SEO na podstawie godzin jego pracy może być dużo bardziej kosztowne i wynieść nawet 200 - 300 złotych za godzinę. Bezpieczną metodą rozliczeń jest przyjęcie modelu kosztu za efekt, a więc wypłaty środków wyłącznie wtedy, gdy pozycjonowanie przyniesie realne efekty.
Powyższe zestawienie wydatków nie jest oczywiście jedyną, sensowną próbą ukazania wszystkich kosztów, jakie musi ponieść właściciel strony WWW. Wydatki ponoszone na pozycjonowanie lokalne będą zależeć m.in. od:
Skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym daje dużo większe perspektywy, niż ograniczenie się do fraz ogólnopolskich. Mały, lokalny przedsiębiorca nie jest bowiem gotowy na ekspansję w całym kraju. Jego działania promocyjne czy też optymalizacja strony pod SEO są raczej obliczone na tych klientów, którzy znajdują się w jego geograficznym sąsiedztwie. Dlatego klienci lokalni często decydują się na pozycjonowanie za efekt - takie SEO sklepu internetowego (na przykład) może pomóc zaoszczędzić na budżecie.