Analiza PEST krok po kroku
3 min
3 min
Na skróty
Analiza PEST to metoda stworzona dla wsparcia procesów planowania. Służy do badania makroekonomicznego otoczenia organizacji, wyszczególniając podstawowe sfery mające na nią wpływ. Ta metoda składa się z trzech etapów, a jej celem jest poprawa sposobu działalności przedsiębiorstwa.
Analiza PEST to metoda służąca do badania makrootoczenia firmy. Analiza ta polega na sprawdzeniu otoczenia przedsiębiorstwa i sprawdzenia możliwych skutków działań firmy, chociaż oczywiście nie wszystko można przewidzieć.
Analizę tę można nazwać również generalną segmentacją otoczenia, to ogólny podział na strefy, które oddziałują na przedsiębiorstwo. PEST jest akronimem utworzonym z wyrazów political, economic, social lub socio-cultural i technological. W tworzeniu planu bierze się pod uwagę każde z uwarunkowań:
Rozwinięciem analizy PEST jest analiza PESTEL, która zawiera dodatkowe czynniki środowiskowe (environmental) i prawne (legal). Czynniki te mogą rzutować na działanie firmy, jednak pozostają obszarami, na które nie ma ona wpływu. Znajdują się w jej makrootoczeniu, czyli otoczeniu ogólnym, będącym zespołem warunków funkcjonowania organizacji, wynikającym z umiejscowienia w danym regionie kraju, układzie politycznym i społecznym. W przypadku e-commerce, dobrze jest sprawdzić rodzaj ogólnych szans i zagrożeń, oddziaływanie powyższych czynników będzie różne w zależności od tego, w jakiej branży i na jakich rynkach geograficznych działa przedsiębiorstwo. Dzięki analizie PEST można rozwijać przedsiębiorstwo, a także wzmacniać jego pozycję, na rynku krajowym oraz zagranicznym.
Biorąc pod uwagę czynniki polityczne, uwzględnia się te rzeczy, które wpływają na daną branżę w zakresie organizacji, przepisów podatkowych, prawa pracy i innych szczególnych regulacji dotyczących przedsiębiorstwa. Mogą być to na przykład przepisy dotyczące ochrony środowiska czy handlu zagranicznego. Kolejne to nastroje polityczne w kraju, regionie czy stosunki międzynarodowe. W kwestii ekonomicznej ważny jest wzrost gospodarczy, podaż, popyt, inflacja oraz recesja. Nie bez znaczenia będzie także stopa bezrobocia czy poziom stóp procentowych, ogólnie ujmując, sytuacja ekonomiczna w kraju. Istotnymi czynnikami społecznymi będą te demograficzne, czyli przyrost naturalny, migracje i struktura społeczna. Bywają też rozpatrywane jako okoliczności społeczno-kulturowe, trzeba zwrócić uwagę na to jak żyją konsumenci, jakie mają tradycje, potrzeby i opinie. Na ostatni z czynników wpływa poziom technologiczny danego państwa, obowiązujące trendy i nowe technologie. Można uwzględnić też inwestycje i rozwój innowacji w kraju.
W kolejnym kroku po samej analizie czterech szczególnych czynników rozróżnia się, które z nich mają negatywny a które pozytywny wpływ na przedsiębiorstwo. Jest to właśnie identyfikacja szans i zagrożeń. Warunki polityczne, ekonomiczne, społeczne i technologiczne mają wpływ na pozycję oraz możliwości rozwoju i działania firmy, jednak ona sama nie może ich zmienić. Z pomocą ich dokładnej analizy wyznaczana jest dalsza strategia działania. Metoda zarządzania,w której brane są one pod uwagę pozwoli marce stać się bardziej konkurencyjną na rynku. Uwzględniając to, co oddziałuje na sektor, w którym działa organizacja tworzy się plan dopasowujący ją do obecnych warunków i przygotowujący na te prognozowane. Świadomość nadchodzących zmian umożliwia wyprzedzenie konkurencji.
Obszary, które wpływają na środowisko biznesowe powinny być uwzględniane w szczególności przez duże organizacje, które częściej mogą doświadczać skutków znaczących zdarzeń w świecie polityki, ekonomii, na płaszczyźnie społecznej i technicznej. Analiza PEST jest stosowana w połączeniu z innymi formami strategicznej analizy biznesowej, między innymi z analizą SWOT (ang. strengths, weaknesses, opportunities, threats) opartą na mocnych i słabych stronach, możliwościach i zagrożeniach. Przy okazji można ocenić wewnętrzne działanie przedsiębiorstwa by uzyskać bardziej kompleksowe wyniki. Rezultaty z kolei stają się solidną bazą do świadomego podejmowania decyzji. Po rozpoznaniu możliwości w środowisku biznesowym można je dobrze wykorzystać. Znajomość przyszłych potencjalnych wyzwań pozwoli na solidne przygotowanie się do nich. Analiza PEST jest przydatna dla nowych firm, oraz tych, które planują wkroczenie na rynek zagraniczny. Świadomość otoczenia, w którym się funkcjonuje jest jednak zawsze użyteczna.