Wróć do listy wpisów
Prowadzenie firmy Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Omnibus – koniec z nieuczciwymi praktykami sprzedawców!

Omnibus – koniec z nieuczciwymi praktykami sprzedawców!

Omnibus – koniec z nieuczciwymi praktykami sprzedawców!

Według raportu przygotowanego przez Gemius tylko 23% ogółu internautów w Polsce nie dokonuje zakupów online. Wynika to z prostej przyczyny – osoby te preferują sprawdzenie produktu przed dokonaniem jego zakupu. Natomiast 77% z nas docenia e-sklepy nie tylko za różnorodność dostępnego w nich asortymentu i szybkość zakupów, ale także za stosunkowo niskie ceny.

Konkurencja w sieci, mnogość ofert, promocji i wyprzedaży niestety niejednokrotnie sprawiają, że sprzedawcy, chcąc się wyróżnić, stosują wobec nas nieuczciwe praktyki, aby zakup został dokonany właśnie w ich sklepie. Pozorując obniżki, w rzeczywistości zawyżają ceny, co jest dla nas praktycznie nie do wykrycia, zwłaszcza jeżeli wcześniej nie obserwowaliśmy e-sklepu i jest to nasz pierwszy z nim kontakt.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie apeluje, żeby wszelkiego typu nadużycia względem kupujących były bezpośrednio do niego zgłaszane, niestety tylko 10% z nas  decyduje się na ten krok.  Od 28 maja bieżącego roku możemy już czuć się bezpiecznie w sieci. Unijna dyrektywa Omnibus zabezpiecza nas przed wszelkiego typu nieprawidłowościami i manipulacjami. Jakie zmiany wprowadza dla konsumentów i przedsiębiorców? Kto powinien się jej obawiać i jakie przewidziane są konsekwencje za brak jej przestrzegania? Przyjrzyjmy się jej założeniom.

Omnibus – podstawy i przyczyny uchwalenia dyrektywy

Wśród najważniejszych przyczyn uchwalenie dyrektywy Omnibus, możemy wyróżnić:

  1. Konieczność wyeliminowania „sztucznego” zawyżania cen przed ich obniżką.
  2. Dostosowanie przepisów do stale rozwijających się narzędzi cyfrowych oraz oferowania konsumentom coraz bardziej zaawansowanych i skomplikowanych produktów czy usług. W tym przypadku ustawodawca unijny chce zagwarantować kupującym większą transparentność podczas dokonywania zakupów w internecie, związane to będzie przede wszystkim z pełną informacją o wyświetlanej nam kolejności ofert w platformach sprzedażowych.
  3. Ponadto zauważono, że część z obowiązków informacyjnych nałożonych na przedsiębiorców jest zbędna – tzn. są one niemożliwe do realizacji lub duplikują się na różnych etapach tuż przed zawarciem umowy.

Opinie w internecie – tylko prawdziwe, potwierdzone zakupem!

Według UOKiK aż 93% z nas zwraca uwagę na opinie na temat produktów i usług, dostępnych w sieci. Stanowią one zatem jeden z najważniejszych czynników – nawet przed ceną – który wpływa na nasze zachowania zakupowe.

Jestem przekonana, że każdy z nas nie raz spotkał się z wręcz idealnymi opiniami na temat sprzedającego i jego oferty, a po dokonaniu zakupu okazywało się, że nie jest tak kolorowo, jak mogło nam się wydawać. Produkt nie do końca był zgodny z opisem, wysyłka trwała bardzo długo, a obsługa klienta praktycznie nie funkcjonowała. Dzięki Omnibusowi koniec z fałszywymi i niepochodzącymi od konsumentów opiniami. Konieczne bowiem będzie wskazanie przez sprzedawcę procesu weryfikacji publikowanych na jego temat komentarzy. Za wprowadzające w błąd uznawane będą również opinie i rekomendacje, których zlecenie i zamieszczenie zostanie np. powierzone innej osobie.

opinie w internecie

Zmiany w e-sklepach i platformach sprzedażowych

Dyrektywa nakłada na wszystkie platformy obowiązek przekazywania konsumentom czytelnych i klarownych informacji o obowiązkach, jakie względem nich ma sprzedający i platforma, ze szczególnym uwzględnieniem zwrotów i reklamacji. Kolejnym wymogiem jest przekazanie informacji, dlaczego konsument korzystający z platformy czy wyszukiwarki widzi produkty lub oferty według takiej, a nie innej kolejności. Wynika to z faktu, że bardzo często jako pierwsze prezentowane są nam te produkty, które w ocenie sprzedającego lub platformy zasługują na większą uwagę niż inne.

Platformy sprzedażowe i sklepy online będą miały również obowiązek prezentować parametry, które zadecydowały o prezentowaniu takiej, a nie innej oferty w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim chodzi o ocenę jakości produktów lub usług, trafność słów, ranking sprzedawcy, cechy wizualne ofert, a nawet jakość obsługi klienta. Istotne jest to, że nie będzie wymagane przedstawienie mechanizmu działania algorytmów, ale ogólne informacje związane z pozycjonowaniem poszczególnych ofert.

Niezwykle istotnymi zmianami, jakie dyrektywa wprowadza w obrębie platform sprzedażowych, jest zaprezentowanie informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków wynikających z zawarcia umowy. Upraszczając, dotyczy to obowiązków, jakie ma sprzedawca, a jakie dostawca platformy. Dzięki temu będziemy mieli jasną i wiążącą informację na temat zakresu odpowiedzialności np. związanej z reklamacją.

Wyprzedaże na nowych zasadach!

Podnoszenie cen przed wyprzedażą dla wielu sprzedawców jest niestety standardową praktyką. Dzięki zmianom, jakie wprowadza dyrektywa, opis każdego przecenionego produktu będzie musiał zostać uzupełniony o najniższą cenę, jaka obowiązywała za niego w perspektywie ostatnich 30 dni. Jeżeli jednak produkt jest stosunkowo krótko w ofercie sprzedawcy i pojawił się typowo pod kątem wyprzedaży, opublikowana zostanie najniższa cena od momentu jego udostępnienia.

W przypadku produktów, których termin przydatności do zużycia jest niski i ulegają one szybkiemu zepsuciu, obok obniżonej ceny konieczne będzie dodanie jeszcze informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania zniżki.

Wszystkie zasady, jakie reguluje Omnibus, będą konieczne do respektowania i wdrażania zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, a także w reklamach towarów lub usług, w których prezentowana jest ich cena.

wyprzedaże w sieci

Odpowiedzialność i sankcje dla przedsiębiorców

Jeśli przedsiębiorcy nie będą przestrzegać obowiązków, jakie nakłada na nich dyrektywa unijna, muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi. Za kontrole i zakres nakładania kar odpowiedzialna będzie Inspekcja Handlowa. Ponadto jeżeli sprzedawcy nadal będą oferować fikcyjne obniżki cen, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na nich karę w maksymalnej wysokości 10% obrotu, wyliczoną na bazie roku poprzedzającego nałożenie kary, tytułem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Konsekwencje mogą być zatem bardzo bolesne i mocno uderzać w stabilność finansową firmy.

Podsumowanie

Dzięki zmianie obowiązujących w polskim prawie przepisów implementujących treść dyrektywy klienci podczas dokonywania zakupów będą mieli wgląd w historię ceny każdego produktu przed wprowadzeniem jego obniżki.

Sprzedawca będzie zobowiązany udowodnić, że publikowane na jego temat opinie są prawdziwe i wiarygodne oraz pochodzą od osób, które dokonały rzeczywistego zakupu i stosowały produkt.

Co więcej, korespondencja mailowa nie będzie już wystarczająca. W związku z tym kupującemu łatwiej będzie znaleźć informacje na temat przedsiębiorcy oraz dotrzeć do numeru telefonu, który musi być aktywny i umożliwiać bezpośredni kontakt.

A jakie korzyści Omnibus przyniósł przedsiębiorcom? Dostosowując serwis www do nowych zasad, zyskują przede wszystkim wiarygodność, a swoim klientom zapewniają komfortowe warunki do dokonywania zakupów.