Czym zajmuje się agencja marketingowa?


Realizacja założonych celów biznesowych wymaga opracowania i wdrożenia kompleksowej, skutecznej strategii marketingowej. Przedsiębiorcy nie muszą jednak robić tego samodzielnie, ponieważ na rynku działa bardzo wiele agencji marketingowych, oferujących wsparcie zarówno na etapie przygotowywania strategii, jak i przeprowadzenia konkretnych działań promocyjnych. O tym, czym zajmują się agencje marketingowe oraz jakie zadania można im zlecić, dowiesz się z dzisiejszego artykułu. Zaczynamy!

Czym zajmuje się agencja marketingowa

Co to jest agencja marketingowa?

Agencja marketingowa to firma zajmująca się opracowaniem i wdrażaniem kampanii marketingowych dla swoich klientów. Działania agencji marketingowej oparte są o tzw. marketing mix, czyli komunikację, cenę, produkt i dystrybucję Jest to sprawdzony i używany od dekad model dostosowywania produktów i usług do potrzeb klientów i tym samym maksymalizacji zysku. Pracownicy agencji pomagają zleceniodawcom planować, projektować i prowadzić działania marketingowe, zarówno online, jak i w tradycyjnych kanałach, a także w miejscu sprzedaży.

 

Czy agencja reklamowa i marketingowa to to samo?

Agencja marketingowa zwykle oferuje szerszy zakres usług, niż agencja reklamowa, skupiając się nie tylko na aktywnościach promocyjnych, ale także oferując wsparcie w pracy nad strategią. Współpraca z agencją marketingową pozwala firmom na bardziej precyzyjne zdefiniowanie celów biznesowych, opracowanie efektywnej strategii marketingowej oraz optymalnym rozłożeniu budżetu, a pracownicy agencji pomagają przedsiębiorcom w ich realizacji.

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Współczesne agencje marketingowe są w stanie z powodzeniem łączyć działania online z promocją w tradycyjnych kanałach oraz przygotowywaniem działań bezpośrednio wspierających sprzedaż np. w punktach sprzedaży.

W zależności od budżetu, którym dysponuje klient oraz założonych celów biznesowych, pracownicy agencji z reguły proponują kilka wariantów działań promocyjnych, i we współpracy ze zleceniodawcą wybierają rozwiązanie o największym potencjale.

Warto pamiętać, że promowanie sklepu internetowego wymaga podjęcia zupełnie innych działań, niż w przypadku sieci działających lokalnie punktów usługowych.
Przyjrzyjmy się konkretnym działaniom podejmowanym przez agencje marketingowe:

Działania offline

Wykres pokazujący jak agencje marketingowe i ich klienci wydają budżety reklamowe w latach 2021 i 2022

Choć w ostatnich latach możemy zauważyć trend do ograniczania wydatków w tradycyjnych kanałach marketingowych na rzecz kanałów online, to według raportu Publicis Groupe Polska marki przeznaczają na działania offline niemal 60% wydatków reklamowych.


Reklama Telewizyjna


Marki wydają dwie trzecie swojego budżetu na reklamę offline na reklamę w telewizji. Pozwala ona dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i szybko budować świadomość marki.

Prasa


Reklama prasowa nadal odgrywa kluczową rolę w dotarciu do pewnych grup demograficznych, w szczególności osób starszych oferując wiarygodność i specyficzne konteksty dla marki.

Radio


Reklama radiowa pozwala stosunkowo tanio zbudować świadomość marki przez dotarcie do szerokiego grona odbiorców podczas codziennych dojazdów. Dodatkowo szeroki wybór stacji ze względu na miejscowości pozwala wzmocnić lokalną obecność marki.

Kino


Reklamy wyświetlane w kinie zapewniają niepowtarzalne doświadczenie z dużym ekranem i zaangażowaną publiczność, co idealnie nadaje się do tworzenia spektakularnych prezentacji marki.

Outdoor


Reklama zewnętrzna (outdoorowa), w tym na autobusach, oferuje rzucające się w oczy, dynamiczne ekspozycje, które docierają do wielu odbiorców mijających konkretne punkty w mieście.

Raport przygotowany przez Publicis Groupe Polska nie odpowiada jednak na wszystkie pytania: brakuje w nim informacji o nakładach na marketing niebędących tradycyjnie rozumianą reklamą, przykładowo:

  • pracach koncepcyjnych nad strategią,
  • wsparciu w miejscu sprzedaży,
  • wydatkach związanych z oklejeniem firmowych samochodów lub przygotowaniem gadżetów reklamowych.

Warto pamiętać o tym, że pomimo wzrostu znaczenia reklamy w internecie, reklama offline pozostaje istotnym kanałem, który umożliwia dotarcie do wielu odbiorców. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku produktów i usług adresowanych do osób starszych, które rzadziej korzystają z komputera i urządzeń mobilnych.

Reklama offline jest też szansą dla lokalnych biznesów: bannery i inne formy reklamy outdoor, wsparte działaniami SEO i wizytówką Google Moja Firma to sposób na zwiększenie rozpoznawalności warsztatu samochodowego czy salonu fryzjerskiego i realizację ambitnych celów biznesowych. Działania offline mają też istotne znaczenie dla tradycyjnego handlu: odpowiednio zaprojektowana akcja promocyjna oraz wykorzystanie materiałów marketingowych w miejscu sprzedaży to sprawdzony sposób na przedstawienie konsumentom nowego produktu lub zwrócenie uwagi na dotychczas mniej popularne elementy oferty sklepu.

Działania online

dynamika wzrostu wydatków na reklamę pozwala określić, na co agencje marketingowe oraz ich klienci wydają swoje budżety reklamowe

Marketing online to bardzo dynamicznie rozwijająca się dziedzina. Na reklamę w sieci z roku na rok przeznacza się coraz więcej środków, a w 2022 ponad 43%  wszystkich nakładów na reklamę w Polsce przeznaczona była właśnie na ten kanał. Rozwój technologii, pojawianie się nowych narzędzi i kanałów sprawiają, że pracownicy agencji marketingowych muszą trzymać rękę na pulsie i cały czas poszerzać i pogłębiać wiedzę na temat możliwości prowadzenia działań promocyjnych w sieci. Działania marketingowe prowadzone w internecie można podzielić na kilka głównych grup:

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO

SEO pozwala wyszukiwarkom,a co za tym idzie potencjalnym klientom łatwiej odnaleźć strony firm oferujących konkretne produkty/usługi. Wysokie pozycje z ogromną skutecznością przekładają się na zyski. Jak pokazuje raport Google, 63% wszystkich zakupów zaczyna się online, nawet jeżeli finalny zakup dokonuje się w sklepie stacjonarnym.

Social media marketing

Prowadzenie social media a przez to komunikacja i budowanie społeczności wokół marki w popularnych platformach społecznościowych pozwala lojalizować klientów, docierać do nich podczas codziennych zajęć oraz zwiększać świadomość marki.

Content marketing 

Tworzenie i dystrybucja wartościowych, atrakcyjnych dla odbiorców treści. Profesjonalny content marketing pozwala osiągnąć lepsze efekty w zakresie zarówno pozycjonowania stron internetowych, jak i prowadzenia social media  i marketingu w nich. Gdy dostarczy się użytkownikowi rzetelnych informacji, pomagających dokonać zakupu to istnieje duża szansa, że kupi właśnie od nas.

Kampanie PPC, w tym Google Ads

PPC (ang. pay per click) to płatne treści w mediach społecznościowych oraz kampanie reklamowe w Google Ads, pozwalające na wygenerowanie płatnego ruchu na stronie internetowej oraz zwiększenie zasięgu udostępnianego contentu. Ze względu na swoją specyfikę kampanie PPC pozwalają osiągnąć natychmiastowe efekty.

Marketing afiliacyjny

Promowanie marki za pośrednictwem wydawców, właścicieli serwisów internetowych oraz sieci afiliacyjnych w celu dotarcia do większych grup odbiorców. Ta forma promocji pozwala skorzystać z doświadczenia i środków niezależnych reklamodawców aby zwiększyć zasięgi i sprzedaż.

SEM

SEM, czyli Search Engine Marketing to połączenie wszystkich możliwych sposobów na promocję w wyszukiwarkach, np. Google. SEM zawiera w sobie kampanie płatne np. Google Ads oraz pozycjonowanie stron internetowych (SEO), co pozwala osiągnąć efekty synergii i zmaksymalizować zasięg oraz przychód z kampanii.

Analityka

Podłączenie i konfiguracja właściwych narzędzi, takich jak Google Analytics oraz analiza danych przez nie zebranych stanowi podstawę marketingu internetowego. Dzięki dokładnym danym możliwe jest precyzyjne dopasowanie strategii i optymalizacja budżetu reklamowego.

 

Niektórzy do działań z zakresu marketingu online zaliczają także wysiłki mające na celu poprawę UX i tworzenie unikalnych, atrakcyjnych doświadczeń zakupowych, których znaczenie w handlu online istotnie wzrasta. W przypadku projektowania stron internetowych coraz częściej mówi się już o SXO, czyli połączeniu SEO z dbałością o UX, a więc tworzeniu serwisów w taki sposób, by były przyjazne dla użytkowników i robotów indeksujących.

Tworzenie i modyfikacja strategii marketingowej

“If You Fail to Plan, You Are Planning to Fail”Benjamin Franklin

Bez planowania i stworzenia skutecznej strategii marketingowej nie ma mowy o rozsądnym wydaniu budżetu na reklamę! Dobra agencja marketingowa na samym początku współpracy zapozna się z potrzebami Twojej marki i zaproponuje najlepiej dopasowane rozwiązania na bazie aktualnej sytuacji na rynku. Podczas trwania kampanii prowadzone są ciągłe analizy, które pozwalają stwierdzić, czy wstępne założenia były trafne. Pozwala to dostosowywać działania w taki sposób, aby najlepiej zarządzać powierzonym budżetem i nie przepalać pieniędzy na nieskuteczne działania.

Zapamiętaj!

Planując działania marketingowe online, warto zadbać o odpowiednie rozdzielenie budżetu promocyjnego: wiele działań w sieci wspomaga inne formy promocji, ale ich efekty mogą mieć różne horyzonty czasowe (np. pozycjonowanie stron internetowych/SEO i kampanie PPC np. Google Ads), dlatego skuteczna strategia marketingowa powinna łączyć działania doraźne z tymi obliczonymi na uzyskanie trwałych, długookresowych rezultatów.

Jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową?

Wiemy już, co to jest agencja marketingowa i czym się zajmuje, czas odpowiedzieć na jedno bardzo istotne pytanie: jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową? Możliwe plusy dla zleceniodawcy podzieliliśmy na siedem głównych grup, które odpowiadają rozmaitym celom stawianym agencjom przez firmy korzystające z ich usług.

Wzrost rozpoznawalności marki

Korzyści współpracy z agencją marketingową - Wzrost rozpoznawalności

Większa rozpoznawalność marki pozwala na docieranie z przekazem marketingowym i ofertą do większego grona odbiorców, co z reguły przekłada się bezpośrednio na przychody firmy. Warto pamiętać o tym, by komunikaty reklamowe były precyzyjne, poparte znajomością zwyczajów i preferencji grupy docelowej. Sposoby na zwiększenie rozpoznawalności marki mogą się różnić w zależności od branży i segmentu rynku oraz cech samego produktu lub usługi.

Wzrost przychodów

Zalety współpracy z agencją marketingową - Wzrost przychodów

To często podstawowy cel stawiany przed agencjami marketingowymi: wydatki na reklamę powinny generować zwrot z inwestycji. Oczywiście skala tego wzrostu, w zależności od branży i typu podjętych działań może znacząco się różnić. Pamiętajmy jednak o tym, by analizując współczynnik ROAS wziąć także pod uwagę marżę danego produktu lub usługi, bo to także od niej zależy to, czy dana forma reklamy okaże się opłacalna.

Dotarcie do nowych odbiorców

Korzyści współpracy z agencją SEO - Dotarcie do nowych odbiorców

Poszerzenie zasięgu marki pozwala na rozwój działalności i wzrost skali funkcjonowania przedsiębiorstwa. To szczególnie ważne dla przedsiębiorstw, które przygotowują się do wejścia na nowe rynki lub otworzenia kolejnych filii i oddziałów. Dotarcie do nowych odbiorców i analiza ich zachowań pozwala także na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb konsumentów oraz poprawę doświadczeń zakupowych.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Zwiększenie widoczności strony w Internecie

    Korzyści współpracy z agencją marketingową - Zwiększenie widoczności

    Konsumenci coraz częściej poszukują w internecie informacji o produktach i usługach. Co ciekawe, nie dotyczy to wyłącznie produktów zwyczajowo kojarzonych z handlem online, ale także usług dostępnych lokalnie. Zwiększenie widoczności strony pozwala na pozyskanie dodatkowego ruchu organicznego, a większa aktywność w witrynie umożliwia przeprowadzenie bardziej kompleksowych prac analitycznych, dzięki którym możliwe jest wskazanie słabych punktów oferty i doświadczenia zakupowego.

    Warto pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania: pierwszy organiczny wynik wyszukiwania ma średnie CTR na poziomie ok. 28%, a trzeci już zaledwie 11%.

    Budowa więzi z marką

    Zalety współpracy z agencją marketingową - Budowanie więzi z marką

    Trwałe relacje z konsumentami firmom zwyczajnie się opłacają – w przypadku sklepów internetowych, stali klienci są w stanie wydać jednorazowo nawet pięciokrotnie więcej, niż osoby dokonujące zakupu po raz pierwszy. Współpraca z agencją marketingową pozwala na dopracowanie doświadczeń konsumenckich oraz podtrzymanie relacji z dotychczasowymi odbiorcami produktów, np. poprzez newsletter czy prowadzenie social media. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku produktów adresowanych do młodych konsumentów, którzy statystycznie bardziej przywiązują się do swoich ulubionych marek.

    Dostęp do know-how i narzędzi specjalistów

    Specjaliści z agencji marketingowej posiadają doświadczenie z zakresu reklamy online i offline. Pozwala im to doradzać klientom przy wyborze najlepszych opcji promocji oraz wdrażać rozwiązania, które wymagają ekspertyzy. Dzięki temu można zaoszczędzić czas oraz środki, ponieważ nie trzeba zatrudniać profesjonalistów do pracy in-house i ponosić koszty na ich wdrożenie. Dodatkowo agencje marketingowe korzystają ze specjalistycznego oprogramowania do tworzenia i wdrażania strategii oraz konkretnych działań promocyjnych. Podczas korzystania z ich usług nie trzeba zatem wykupywać licencji do takiego oprogramowania, których ceny potrafią sięgać tysięcy złotych miesięcznie.

     

    Optymalizacja działania sklepu internetowego

    Sklep internetowy jako filar sprzedaży w internecie stanowi często ma ogromne znaczenie dla firm. Sprawni marketingowcy pomogą w dostosowaniu jego oferty, optymalizacji technicznej, pozycjonowaniu w wynikach organicznych oraz zdobędą ruch przez kampanie PPC, przykładowo w Google Ads. Dzięki nim sklep internetowy zacznie przyciągać więcej klientów oraz stanie się bardziej zyskowny.

    Po czym poznać, że potrzebuję agencji marketingowej?

    Nie wszystkie firmy decydują się na współpracę z agencją marketingową. Niektórzy z przedsiębiorców wolą rozwijać wewnętrzny dział marketingu lub prowadzą doraźne działania marketingowe, w wolnych chwilach lub po pracy. Wraz z rozwojem firmy takie podejście może okazać się kłopotliwe i zwyczajnie nieefektywne. Przygotowaliśmy listę sygnałów, które powinny skłonić właścicieli firm do współpracy z agencją marketingową:

    • zamiast skupić się na podstawowej działalności firmy, w godzinach pracy tworzysz plany i strategie marketingowe;
    • nie masz czasu na pogłębianie wiedzy marketingowej;
    • szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży;
    • ruch na stronie internetowej firmy jest niewystarczający;
    • nie masz pomysłu na prowadzenie komunikacji w social media;
    • zastanawiasz się, w jaki sposób udoskonalić ofertę;
    • zależy ci na wyróżnieniu się na tle konkurencji.

    Jak wybrać agencję marketingową? – czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji marketingowej

    Przy wyborze agencji marketingowej najlepiej kierować się 5 wyznacznikami:

     

    • Opiniami innych klientów danej agencji
    • Czasem, przez który agencja prosperuje na rynku i zdobywa doświadczenie
    • Certyfikatami potwierdzającymi kompetencje
    • Liczbą i kalibrem klientów, z którymi współpracuje
    • Merytoryką prezentowanych rozwiązań

     

    Warto zaopatrzyć się w opinie płynące z zewnątrz firmy i sprawdzić, z kim współpracuje aby poznać opinie przedsiębiorców, którzy już korzystali z usług agencji marketingowej. Chociaż nie grają one pierwszych skrzypiec, certyfikaty i czas na rynku mogą dostarczyć cennych informacji na temat tego, czy mamy do czynienia z ugruntowaną na rynku firmą czy nowym przedsiębiorstwem. Najważniejsze ze wszystkich kryteriów wyboru jest to, w jaki sposób podczas wstępnych rozmów o współpracy pracownicy agencji marketingowej opowiedzą o potencjalnych rozwiązaniach i odpowiedzą na postawione im pytania.

     

    Jakie pytania zadać agencji marketingowej?

    Aby dobrze zorientować się, czy agencja marketingowa, z którą planujemy współpracować będzie odpowiadać naszym oczekiwaniom dobrze jest zadać kilka pytań. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji:

     

    1. Jak będzie wyglądać komunikacja?

    Dzięki temu pytaniu dowiemy się jak będzie przebiegać raportowanie oraz kontakt z agencją przy ewentualnych wątpliwościach. Im klarowniej jest to wyjaśnione, tym lepiej. Rozwinięta komunikacja z kontrahentem świadczy o chęci wykonania zlecenia jak najlepiej się da poprzez korzystanie jego doświadczenia w branży.

     

    2. Jakie działania rekomendujecie i dlaczego?

    Przy odpowiedzi na to pytanie dowiemy się jakie przesłanki stoją za oferowanymi przez agencję marketingową rozwiązaniami. Jeżeli brzmią one sensownie i podczas ich ustalania brane były pod uwagę specyficzne potrzeby marki, to jest to dobry znak.

     

    3. Jak będzie wydawany budżet reklamowy?

    To pytanie pozwoli zorientować się, czy agencja, z którą negocjujemy ma wstępny plan na rozłożenie wydatków na konkretne działania i możemy poznać czy współpraca będzie przebiegać bez problemu. Dla przykładu, w przypadku SEO wstępna propozycja rozłożenia budżetu między linkbuilding i treści świadczy o myśleniu długofalowym. 

     

    Ile kosztuje współpraca z agencją marketingową?

    Odpowiedź na to pytanie zależy od czynników takich jak model rozliczenia z agencją marketingową czy zakres działań jej powierzonych. W przypadku kampani zintegrowanych, łączących w sobie wiele środków przekazu, takich jak reklamy PPC, w tym Google Ads, pozycjonowanie stron internetowych, social media i reklamy outdoorowe, które mają większy zasięg i wyższą skuteczność będą, ze względu na swoją kompleksowość oraz koszt mediów, droższe od mniej skomplikowanych kampanii. Model rozliczenia również odgrywa ważną rolę, ponieważ od niego zależy, czy płacimy “za efekt”, czy stałą stawkę miesięcznie.

     

    Jak rozlicza się agencja marketingowa? 

    Dostępne są różne modele rozliczeń z agencją marketingową. Może to być stały abonament, czyli ustalona kwota, którą klient płaci co miesiąc. Rozliczenie za efekt, przy którym agencja rozliczana jest za osiągnięte efekty i otrzymuje zapłatę w zależności od wcześniej ustalonych wskaźników. Hybryda to połączenie dwóch poprzednich metod, gdzie klient płaci abonament, oraz, jeżeli osiągnięty został wyznaczony cel np. sprzedażowy wypłaca agencji tzw. success fee. Jest też model rozliczenia za godzinę, gdzie klient płaci za każdą godzinę, którą agencja marketingowa poświęca na realizację zlecenia.

    Czym zajmuje się agencja marketingowa? – podsumowanie

    Agencje marketingowe realizują szereg działań związanych z marketingiem mix. Podejmowane przez nie aktywności można podzielić na działania online i offline, a zakres wykonywanych prac zależy nie tylko od profilu agencji, ale także preferencji klienta i budżetu, jakim dysponuje zleceniodawca. Współpraca z agencją marketingową to realne wsparcie, dzięki któremu możliwa jest realizacja założonych celów biznesowych. Dodatkową korzyścią jest na ogół możliwość skupienia się na podstawowej działalności firmy i dalsze planowanie rozwoju przedsiębiorstwa.

    Autor: Mateusz Piejko
    Specjalista SEO z szeroką wiedzą o digital marketingu potwierdzoną certyfikatem Google. Fanatyk poprawy widoczności. W wolnych chwilach pracuje nad własnymi stronami i przybliża je do pierwszej pozycji w Google.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
    • Co to jest agencja marketingowa?
    • Czy agencja reklamowa i marketingowa to to samo?
    • Jakie cechy wyróżniają dobrą agencję marketingową?
    • Czym zajmuje się agencja marketingowa?
    • Jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową?
    • Po czym poznać, że potrzebuję agencji marketingowej?
    • Jak wybrać agencję marketingową?
    • Jakie pytania zadać agencji marketingowej?
    • Ile kosztuje współpraca z agencją marketingową?
    • Jak rozlicza się agencja marketingowa?
    4.9/5 - (34)